Blijven zitten ervaringen?

• Blijven zitten ervaringen?

Mijn kind gaat misschien moeten blijven zitten in het tweede leerjaar....We weten het nog niet zeker....
    sinds de derde kleuterklas al was de commentaar van de juf: hij speelt nog graag, hij kan nog niet tot 1 tellen (en de andere wel) etc.
    ook in het eerste leerjaar werd het woord "blijven zitten" al af en toe gebruikt bij ons thuis als het weer eens eindeloos moeilijk ging met zijn huiswerk. Als er nieuwe leerstof kwam had hij altijd veel meer tijd nodig om deze te verwerken. Zijn lezen ging moeizaam, de splitshuisje memoriseren duurde ook zeer lang. Sinds vorig jaar zijn we dan log opgestart (bijles 2x per week op school een half uur onder de middag) dat doet hij dus nu al ruim een jaar, uiteindelijk is hij als middelmaat in het tweede leerjaar beland. Zijn eerste 2 rapporten waren nog (zeer) goed, ok hij had de log en ik stak er thuis ook nog veel uitleg in, extra oefenen in het weekend... deze week krijgen ze rapport de juf zei al dat het veel gezakt is vooral door zijn rekenen.
    Gisterenavond was het huiswerk weeral een een marteling zowel voor hem als voor mij, hij doet zijn huiswerk niet meer graag (omdat hij het niet kan natuurlijk, wat je niet goed kunt doe je niet graag) af en toe vloeien er zelfs tranen tijdens het huiswerk: zoals gisterenavond hij moest in zijn rekenboek verbeteringen maken van een hoop rekenoefeningen met de brug tot 100. Ik en de logo hebben hem de tussenstappen al zooo dikwijls uitgelegd hij snapt het nog steeds niet, hij snapt niet hoe en waarom hij moet gaan splitsen. Ik krijg het er echt niet in, het is alsof zijn hersenen er nog niet klaar voor zijn (dat is de beste omschrijving)

Voor zijn lezen en al de rest zit hij wel op middelmaat denk ik. zijn schrijven is ook een lange tijd slecht, groot en onleesbaar geweest.
    de juf zegt dat zijn schrijven niet verbetert er zit geen evolutie in (begin 2de leerjaar met einde tweede leerjaar) ik moet er wel bijzeggen hij schrijft met links (knipt en voetbalt met rechts)

Nu had ik graag een ervaringen gehoord met blijven zitten...
    ik ga ervan uit dat een kind dan zijn achterstand kan ik halen en nadien altijd veel beter zal meekunnen.
    en hij dan wel graag aan zijn huiswerk zal beginnen.

ik heb er met hem zelf ook al over gesproken maar ocharme hij is nog klein hij heeft bij de gedachte om effectief te moeten blijven zitten heel veel geweend. ik zou het ook moeilijk over mijn hart krijgen het voelt alsof ik als moeder gefaald heb als hij gaat moeten blijven zitten.
    maar aan de andere kant de gedachte dat hij dan wel beter mee gaat kunnen, dan wel met plezier zijn huiswerk zal maken....
    en moest hij toch doorgaan naar het derde leerjaar, daar wordt het nog moeilijker, dan gaat het weer iedere dag sleuren en trekken zijn om hem er door te krijgen.

Ik ben deze morgen bij de juf geweest, tot de maand maart had ze nog niet gedacht aan blijven zitten maar nu de laatste 2 maand was het ook al in haar achterhoofd gekomen zei ze. Ze wist het ook nog niet, ze ging vandaag er eens over praten met de juf.

Graag jullie ervaringen en mening hierover.
    Bedankt!
  • Wat zegt de logopedist ervan? Denkt die dat blijven zitten zal helpen of is er een dieper probleem zoals dyscalculie?
    Als het dyscalculie is, dan moeten jullie op een andere manier aan de slag. De meeste kinderen met dyscalculie krijgen cirkelrekenen aangeleerd.
    Als hij daar snel mee weg is, is blijven zitten niet noodzakelijk.
    Als hij tot maart nog goed mee kon, is het misschien voorbarig om nu over blijven zitten te denken indien de logo denkt aan dyscalculie en cirkelrekenen nog niet geïntroduceerd is. Tenzij je hem een jaartje de kans wil geven om zich volledig te concentreren op zijn rekenprobleem natuurlijk, want altijd op de tippen van zijn tenen staan om mee te kunnen, is voor hem natuurlijk ook niet leuk.
  • Geen ervaring mee, maar zoals ano al zei, altijd op de tippen van je tenen lopen is voor het kind ook verre van leuk.
    Een 3e leerjaar is toch wel een stuk moeilijker dan een 2e laarjaar, dus als het nu al moeilijk loopt, zou ik hem dat jaartje extra niet ontnemen (indien er geen onderliggen oorzaken zijn natuurlijk). Leuk is het niet, maar denk aan je kind, als hij eens een jaartje kan "ademen", bijwerken, gaat het misschien de volgende jaren een heel pak vlotter.
  • Maar blijven zitten helpt ook niet wanneer er een leerstoornis aan de basis ligt. Dan gaat dat jaar wel beter, maar daarna moet die weer op de tippen van zijn tenen lopen. Dat is zoals bij versnellen. Dat werkt een jaar, daarna vaak niet meer.
    Onze oudste heeft zijn derde kleuterklas gedubbeld omdat die echt nog teveel kleuter was.
  • Ik denk ook dat je best te weten komt of er een onderliggend probleem is.
    If not, tja elk kind heeft zijn eigen tempo in het leven. ze gaan nog zoveel MOETEN in hun schoolcarrière dat ik persoonlijk wel geloof in de druk een beetje van de ketel laten en een kind de ademruimte geven als die daar om vraagt (te zien in rapporten, paniekreacties bij huiswerk, oververmoeid, ... ik noem maar wat)
    Met blijven zitten is absoluut niets mis maar geeft aan dat je naar de noden van je kind luistert vind ik.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld