8-jarige heeft het emotioneel moeilijk

• 8-jarige heeft het emotioneel moeilijk

Dag allemaal,

Onze zoon is 8 jaar geworden begin deze maand en zit in het 2de leerjaar.
    Ik ga even proberen te schetsen wie hij is.

In de kleuterschool was hij een heel sterke leerling, heel gemotiveerd en ook heel flink.
    In het eerste leerjaar merkten we als ouders op dat hij zich minder goed begon te voelen, dit schooljaar in het tweede is het nog erger geworden, zijn schoolse resultaten zijn wel nog schitterend. Hij lijkt met zichzelf in de knoop te zitten. Natuurlijk was er het corona-jaar, maar voordat dit kwam, was dit ook al.
    Met zichzelf in de knoop zitten uit zich in slecht gedrag en huilbuien. Hij kan zeer weinig verdragen, geeft overal, maar dan ook overal reactie op. Dit kan hard roepen zijn tegen iemand, maar ook fysiek.
    Wat mij als ouder ook ergl opvalt is dat hij super veel weent, vaak zijn de redenen hiervoor super klein, echt niets om voor te wenen, maar vaak weet hij de reden ook niet.

We merken dat zijn huilbuien en gedrag verslechteren bij 'spannende periodes'. Spannende periodes zijn dagen als Sinterklaas, Kerstmis, Nieuwjaar, eerste schooldag na een vakantie, begin van een sportkamp, maar zelfs ook gewoon de verjaardag van de zus. Hij heeft het heel moeilijk als hij niet weet wat er komt. De cadeautjes die zijn zus voor haar verjaardag krijgt zijn zelfs zo een trigger waardoor hij op kousenvoetjes loopt.
    Hij kent het geheim van sinterklaas ook nog niet, maar waarschijnlijk gaan we het hem nog zeggen voordat de volgende editie er is. Hij kan deze spanning niet aan.
    Afgelopen vakantie (kerstvakantie) weende hij de eerste dagen wel een 15-tal keren per dag om de kleinste dingen. Ik heb dan ook niet het gevoel dat hij echt om dat kleine ding weent (bijvoorbeeld omdat hij zijn pen niet meteen ziet liggen) maar om een andere reden.

Hij klaagt ook veel over hoofdpijn en buikpijn, we zijn er al mee verder geweest enkele jaren geleden, oogarts, kinderarts, mri, .... de hele rimram, er is niets te vinden.
    Hij heeft het ondertussen ook al klaargekregen om op school en op kamp (waar hij zelf heen wilde) te klagen van hoofd- en buikpijn. Ik ga hem halen en thuis heeft hij niets meer.

Hij is een zeer geïnteresseerde kerel, hij wil alles weten en wil over alles kunnen meepraten. Als hij aan het kleuren is en we hebben het nieuws opstaan, hij zal meeluisteren en er vragen over stellen. We zijn al gestopt met naar het nieuws te kijken omdat er vaak onderwerpen bij zijn die niet voor een 8-jarige bestemd zijn en hij er te veel in op gaat.
    Hem ontgaat ook helemaal niets, ieder detail weet hij en zal hij onthouden van alles wat rond hem speelt.

Hij heeft ook veel humor, maar zijn opmerkingen en grapjes verwacht je niet van een 8-jarige. Hij is zeer gevat hierin.

Zijn hobby's zijn zwemmen en tennis. (Zwemmen is het afgelopen jaar wel niet door kunnen gaan, tennis wel) Ook is hij een verzamelaar, hij verzamelt alles wat hij kan. Pokémonkaarten, flippo's, stickers,.... Alles wil hij dicht bij zich bewaren.
    Op school is hij best wel populair bij de andere kinderen zeggen zijn juffen, hij heeft veel vriendinnetjes ook een zeer goede vriend.

Mijn zoon gaat iedere dag rond 19.30 a 20.00 slapen, maar is altijd van de partij tussen 5.00 en 5.30 uur. Hij is dan klaarwakker en zal nooit nog terug in slaap vallen. Later in bed leggen zorgt er niet voor dat hij langer slaapt, het zal eerder andersom zijn dat hij vroeger wakker word.

Op dit moment loopt het echt een beetje mis, hij is heel opstandig, mondeling en fysiek, zijn zus krijgt het vaak te verduren (maar is zeker ook niet de meest heilige, ze durft hem ook wel een zetje te geven). Hij praat tegen, durft uit te halen, met deuren te gooien en weent te veel.
    Deze week zei hij nog 'mama ik ben anders' in een huilbui. Ik wil hem helpen, maar weet niet hoe.

Aangezien we de laatste periode regelmatig van school de melding krijgen dat het daar ook mis loopt (propjes op de WC gooien, vechten met een andere leerling, schuim maken, de tekst van een liedje in de klas ongepast aanpassen en zingen, .....) weten we niet meer echt wat we moeten doen.

Vind iemand dit herkenbaar?
    Heeft er iemand tips?
    Wat zouden jullie doen?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld