This is the end.

• This is the end.

Hallo iedereen,

Sinds een paar dagen ervaren mensen die de site bezoeken problemen met het forum.
    Het was niet langer mogelijk door te klikken naar een sub-forum zonder een foutmelding te krijgen.
    Ik heb het probleem ge-monkeypatched zoals ze dat noemen, maar het gaat hier om een tijdelijke en weinig ideale oplossing.
    Dit permanent fixen zou waarschijnlijk een hoop tijd kosten.

Dit is voor mij de laatste druppel in een emmer die eigenlijk al lang overvol is.

Ik ben al 20 jaar bezig met 9maand. Het kost elke dag meer en meer moeite om de site draaiend te houden.
    Financieel is 9maand al jaren een aderlating waar mijn zaak continue in bijpast:
    We hebben nog steeds een ton bezoekers, maar omdat we wegens onze principes weinig aan reclame doen en omdat bijna niemand op de banners klikt, kost de server alleen ons maandelijks meer dan het dubbele van wat de site opbrengt.

Vroeger was de beloning dat 9maand een grote, drukke hechte gemeenschap was, maar ook dat is er niet meer.
    90% van de bekeken pagina's is door mensen die via Google het antwoord op een vraag vinden, even komen kijken en dan 10 seconden later weer weg zijn. De discussies worden vooral op Facebook en andere sites gevoerd.

Niet dat dat niet begrijpbaar is, ik heb als enkele developer niet de middelen en de mogelijkheid om 10-duizenden euros van mijn tijd te investeren in het doorontwikkelen en aantrekkelijk houden van de site zoals dat bij grote bedrijven wel het geval is.
    Idem ditto voor nieuwe functionaliteit toevoegen.

Tel daarbij op dat vandaag eigenlijk "nobody cares"... Als de site enkele jaren geleden 5 minuten niet werkte zat er gegarandeerd een email in mijn inbox. Nu ben ik al blij als 1 iemand ettelijke dagen later een ticket aanmaakt of wat laat weten op facebook .

Jullie horen het al aankomen, maar omwille van een hoop factoren (persoonlijk, financieel,
    concurrentie) is het voor mij niet meer houdbaar en rendabel om energie in de site te investeren.
    Werken aan 9maand is ook al heel lang geen beloning meer, wat me voordien wel hielp doorgaan.

Na enorm lang nadenken heb ik dan ook besloten dat het pad hier voor mij stopt.

9maand blijft nog draaiend tot eind oktober, kwestie van iedereen nog 3 maanden te geven om
    de nodige maatregelen te nemen (elders afspreken, je oude berichten kopieren etc) en
    dan haal ik de hem uit de lucht.

Ik heb absoluut geen spijt van de afgelopen 2 decennia, we hebben voor velen van jullie zoveel kunnen betekenen, maar een mens moet realistisch blijven.

Het ga jullie goed.

Steve.
  • oh wat jammer maar begrijpelijk.. voor mij was het een plek waar ik anoniem terecht kon toen we in het traject zaten en ik heb nog steeds contacten met personen die ik bij het forum ontmoet heb... we hebben lief en leed gedeeld ( van geboortes van onze wondertjes tot overlijden van wondertjes na een slechte 20 weken echo) en er zijn dus vriendschappen ontstaan... bedankt en succes
  • Wat mooi dat u dit zo lang heeft volgehouden.
    Er zijn zeker en vast een hoop mensen mee geholpen, getroost,..
    Ik dacht dat het een tijdelijk probleem was.
    Men staat er natuurlijk niet bij stil dat iemand veel geld en tijd in zo’n website steekt.

Bedankt!
  • Ohnee @Steve Wat een verdrietig nieuws. Ik zal waarschijnlijk een van de weinigen zijn die je meteen gemaild heeft dat het forum eruit ligt. Ik ga er niet om liegen, wat ga ik 9maand missen. Helemaal omdat ik dus een van de mensen ben die totaal niet aan Facebook of andere social media doet.

Ik heb hier altijd met veel plezier geschreven. 12 jaar lang. In goede tijden en in slechte tijden. Ik heb vrienden opgedaan die ik in het echte leven van tijd tot tijd ook eens zie. Allemaal dankzij 9maand.be. Daar ben ik je dankbaar voor.

Bedankt voor je inzet en hopelijk vind je nu de rust.
    3 keer aangepast. Laatste keer door Lynne op 01/08/2019 09:30
  • Ik vind het superjammer, maar erg begrijpelijk cry.gif
    Heb veel leuke dames leren kennen op dit forum waarvan ook een paar echte vriendinnen geworden zijn!
    Bedankt voor de leuke tijd die we hier konden doorbrengen. Ik zal het zeker missen sad.gif
  • Ben je bereid om het domein over te laten aan iemand die de boel wel wil verderzetten?
  • Ben je bereid om het domein over te laten aan iemand die de boel wel wil verderzetten?ano @ Vandaag 10:13

De site bevat een ton aan informatie en ik vind het zelf ook doodzonde moest dit allemaal verloren gaan.
    In die zin heb ik al meermaals rond gehoord bij mogelijk geïnteresseerde partijen helaas zonder resultaat.

In de praktijk komt het er eigenlijk op neer - sorry voor de nerdtalk - dat de huidige codebase as is niet meer te onderhouden valt. De code zit vast in een delicaat equilibrium tussen 2 verschillende frameworks en sommige functionaliteit wordt door het eene en sommige door het andere afgehandeld. Dat zorgt er ook voor dat het enorm moeilijk is nog aanpassingen te doen zonder dat je dit afwerkt of alles herschrijft, iets waar ik jammer genoeg de tijd niet voor heb. De grootste waarde zit dus in de data, de 6 miljoen forum posts, de artikels. Een potentiële overnemer zal dus hier al direct een pak tijd moeten in investeren.

Daarbovenop zit ik ook met mijn idealen die ik weiger te laten varen: Als de site wordt overgenomen moet dat door iemand zijn die de bezoeker als topprioriteit in het vaandel houdt boven het commerciële. Dat is waar de naam 9maand vanaf dag 1 voor stond en daar stopt hij ook mee.

Zoals de markt nu ligt is dat verre van zeker. Ik heb geen 20 jaar keihard gewerkt aan dit project om zo veel mogelijk te beteken voor mensen die het nodig hebben, om het dan over te laten aan iemand die er een bannerfestijn van gaat maken, dan leg ik nog liever alles plat.

Maar goed, er kan zeker gepraat worden.

-S.
  • Een re-look naar een ander forumsysteem, het migreren van de data, hosten, etc... zonder banners erbij en met focus op de user, dat lijkt me niet onoverkomelijk. Grootste struikelblok voor zo iemand die dit wil overnemen lijkt me de prijs die er voor het domein en de inhoud moet worden betaald.
  • Jammer, ik ben regelmatig naar deze site gekomen vanaf 2010; mijn kind is van 2011 smile.gif Toen zijn ze na een tijdje begonnen met te verhuizen naar gesloten Facebook groepjes en vanaf dan is het wat minder geworden ...

Bedankt voor de inspanning om deze site al die jaren te onderhouden !!!!
  • Wat jammer, maar heel begrijpelijk dat je het op deze manier niet meer ziet zitten.
    Dankjewel voor alle jaren dat ik hier terecht kon, vreugde kon delen en getroost werd op de donkerste dagen... Merci!
  • Dit forum was een grote steun tijdens de zwangerschappen van mijn kinderen (2007 en 2009). Ik ben passief blijven volgen. Dank je wel!
  • Ik ben er nog maar bij van 2017 maar heb hier al veel antwoorden gevonden op vragen die ik had.
    Bedankt alvast dat ik er bij mocht !
    Mooi initiatief geweest dat je 20 jaar hebt volgehouden ! wave.gif thumbup.gif
  • Bedankt voor de vele jaren en zie met pijn in het hart dit alles verdwijnen maar kan je volledig begrijpen .

Ik ben hier 17 jaar geleden terecht gekomen na een missed abortion en kon hier mijn verhaal en verdriet kwijt kreeg steun en raad van lotgenoten ook tijdens de daarop volgende zwangerschappen was dit het geval na een tijdje met het drukke gezinsleven en werk enz was ik de weg naar hier beetje verloren nu onlangs had ik mijn weg terug gevonden .

Wens je toch veel succes met alles en hopelijk vind je de rust die je verdient en nodig hebt na vele jaren dit Forum op een geweldige manier open gehouden te hebben xxxx
  • Dat wordt serieus afkicken! Waar moet ik mij nu mee bezig houden wanneer ik even afleiding nodig heb van mijn werk of wanneer ik een vraag heb?Jammer, ik zal het missen!

Iemand tips voor andere leuke fora?
  • Bedankt! Ik heb zoveel van 9maand opgestoken! De hele weg lang vanaf het moment dat we voor ons zoontje gingen, heb ik hier steun en raad gevonden. Ik heb hier enkele vriendinnen voor het leven gevonden!! 💕

• Zeer jammer!
  • Bedankt Steve! Ik heb hier de voorbije 9 jaar zoooveel geleerd. Dankzij jouw site wist ik bv dat miskramen heel "normaal' zijn. Dat heeft me veel moed gegeven toen mij hetzelfde overkwam. Een dikke merci!
  • Heel begrijpelijk ik merkte ook dat die kliek er niet meer was iedereen verliet stilletjes het 9maanden groepje maar voor mij blijft het heel erg pijnlijk ja ik heb er een traantje voor gelaten het steekt ...
    Ik heb geen FB of andere dergelijke sites zoals deze waar ik opkom en heb nog wat contact met bepaalde mensen via 9maand wat mij heel veel plezier geeft die ga ik nu ook vast missen.
    Ik wens je het allerbeste Steve en uit de grond van mijn hart dank je wel ik heb hier zoveel vriendschap raad medeleven gekregen !
  • Begrijpelijk (de tijd en energie die het kost om dergelijke site draaiende te houden, valt ongetwijfeld niet te onderschatten), maar toch jammer.

Ik had het meestal snel door als de site even niet werkte, maar heb het nooit actief gemeld omdat ik er (mogelijk onterecht) van uitging dat de beheerder(s) wel op de hoogte zouden zijn van het probleem. Ik wachtte dus rustig af, maar was alleszins wel steeds blij wanneer het probleem opgelost leek smile.gif

Veel succes met je andere/toekomstige uitdagingen!
  • Ik ben hier sinds 2008 en nog steeds kom ik hier graag. Ik zal het missen maar begrijp het wel!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld