Zijn dit windpokken? Zoja, wat doen?

• Zijn dit windpokken? Zoja, wat doen?

Mijn zoon heeft alle enkele dagen kleine bolletjes op zijn lijfje. Het begon met enkele bolletjes waarvan we dachten dat het muggenbeetjes waren. we zijn net 2 dagen terug van Frankrijk en daar was een gigantische muggenplaag. Ikzelf heb 30 beten!!

Maar we zijn nu 2 dagen thuis en de bolletjes zijn zo goed als verdubbeld en thuis en er is hier geen mug te bespeuren. Een paar bolletjes op zijn rug worden wat groter en het lijken vochtblaasjes te zijn. maar heel erg rood zijn ze nog niet... eerder huidskleur of licht roze. krabben doet hij ook niet. wat denken jullie?

Indien dit windpokken zijn, wat moeten wij dan doen? Naar dokter? Roodsel als ze open komen? Neurofen bij koorts? Nog dingen... zoals lakens wassen ofzo?

En ik ben 9 weken zwanger. kan dit kwaad? Ik zou dit als kind moeten gehad hebben....
  • Als het windpokken zijn dan kan je beter een product kopen dat wit is om er op te doen. Iets dat ontsmet, jeuk tegengaat en uitdroogt. vb Cytelium
    Eosine (roodsel) doet zijn werk perfect maar doordat de kleur rood is zie je niet snel of een wondje geïnfecteerd geraakt.
    Gelukkige krabt hij niet, want dan ontstaan er littekens en ontstekingen. Probeer zijn nageltjes proper te houden dat verminder het risico op infecties bij krabben.
    Een koorstremmend middel gebruiken op basis van paracetamol. Geen neurofen maar wel perdolan dus!

Veel aanstippen zodat ze snel uitdrogen.

Maar eerst misschien even langs de dokter om zeker te zijn?

Grts
    G
  • Mijn zoontjes hebben in april de windpokken gehad. Ik was toen zo'n 14 weken zwanger. Als je zelf al de windpokken hebt gehad, is er geen probleem, want dan heb je antistoffen. Bij mij was dit het geval. Bloedtest heeft dit ook nog eens bevestigd.

Als het windpokken zijn, even langs apotheker om iets te halen tegen jeuk en voor het uitdrogen.
  • Ik zou zeggen , naar de huisarts deze zal wel het onderscheid kunnen maken tss windpokken en muggebeten, en dan ben je meteen gerust.
  • klinkt als parelwratjes... van windpokken verwacht je toch dat ze wat ziek zijn of wat koorts hebben...
    alleszins zeker geen nurofen bij windpokken owv huidcomplicaties (infectie e.d.)!
  • klinkt als windpokken, zeker als het blaasjes zijn.

Onze zoon heeft ze twee maand geleden gehad. Wij hebben er eosine aan gedaan. Wat we hadden tegen de jeuk hielp niet echt.
    Hij heeft er op zijn rug drie open gekrabt, al de rest is hij afgebleven.

Voor de rest heeft hij nergens last van gehad. Geen koorts, niks. Dus je hoeft er niet altijd ziek van te zijn hoor.

Bij ons heeft hij het gekregen van de opvang. Alle kindjes hebben het daar in een periode van 4 weken gehad. Hij was één van de laatste.
    Normaal als hij er geen last van heeft, moet je niet naar de huisdokter. Wij hebben even gebeld voor de zekerheid maar de dokter zei zelf: zolang er geen koorts is, moet je niet langs komen.

• hier vorig jaar net voor de zomervakantie. En was net bij oma om het de jongens op te halen, toen ik bij de jongste een paar verdachte blaasjes zag. (was op school al een hele epidemie geweest, dus verwachte me er wel aan). Ik heb mijn zoon gewoon even mee naar de apotheek genomen en zij kon mij ook bevestigen dat het toen de windpokken waren. Zij heeft me toen ook jeukwerende zalf meegegeven en ook gezegd welke koortswerende middelen ik NIET mocht geven. Hij is er niet ziek van geweest, dus hier ook geen huisdokter voor gezien. De week erop was de oudste aan de buurt, dus wist toen ook wat ik moest doen. Buiten bij beide de 2de dag een moeilijke nacht door de jeuk en een beetje verhoging, zijn ze er niet echt ziek van geweest. Maar ieder kind reageert er natuurlijk anders op.
    De jongste had het vooral tussen zijn haar, billen en schaamstreek (toen nog pamper). De oudste had het vooral op zijn rug en buik en heel grote. Heeft er zelfs een litteken aan overgehouden.
  • mijn zoontje (toen 2) had 1 grote blaas op zijn schouder, aangezien hij toen al hoge koorts had ben ik toch maar naar de dokter gegaan.
    tegen dat we een uur later bij de dokter binnen mochten stond hij vol, precies een wandelende pok.
    haar, gezicht, in zijn oren, in zijn mondje, rug buik, piemel, zelfs op zijn voetzooltjes.
    hij is er 3 dagen goed ziek van geweest, zelfs in het ziekenhuis gelegen omdat hij dreigde er een longontsteking bij te doen en niets meer wou eten door al die pokken in zijn mondje. (ijsjes to the rescue)

de 3e dag was hier de ergste, meer dan 40°koorts, ellendig, jeuk, hoesten. had er echt mee te doen.

had graag gehad dat dochter ze ook kreeg, heb ze zelfs samen in bad gestoken, maar ze heeft ze niet gekregen, raar hé
  • Muggenbeten kunnen ook blaasjes geven hoor! Die komen meestal een dag of twee dagen na de beet pas op. Ik heb dat sinds een paar jaar geregeld als ik muggenbeten heb en onze kinderen ook.
  • Ik denk persoonlijk niet dat het de windpokken zijn. T'is echt niet veel (stuk of 30 denk ik). Ze zijn echt mini. Hij krabt zelfs niet. Hij weet het niet. Geen koorts of niets. Maar muggenbeten denk ik ook niet. er zijn er al een paar weg en er zijn er al een paar bijgekomen op plaatsen waar er geen muggen kunnen komen. Hij is wel wat aanhankelijk, soms wat lastig, eet wat minder en slaapt enorm veel.

Zowel mijn ma als schoonma vermoeden toch een kinderziekte'ke. Mss windpokken denken ze of iets anders onschuldig. Blijkbaar ben ik daar vroeger erg ziek van geweest (40gr, bewust zijn verliezen, lelijke wonden, heb nu nog littekens) en mijn broer heeft dat zelfs nooit gemerkt, die had amper iets.

k ga deze avond eens bij de dokter langs. Gewoon om het te weten. Kwestie dat ik weet of hij maandag naar de creche kan en of hij nu immuun is of niet...
  • T'zijn waterwratjes zegt de dokter. Pfff kei irritant want is moeilijk weg te krijgen! je kan er eigenlijk niets aan doen. Kan 2 jaar duren voor ze weg zijn!
  • aha!
    je kan er wel verdovende crème op doen (Emla) en laten weglepelen, als je ze gewoon laat staan kunnen ze beginnen infecteren, kindje kan andere kindjes besmetten... gewoon naar dermatoloog gaan!
  • Weglepelen is nog slechter! Bij de overgrote meerderheid van de kinderen komen ze dan terug, maar met nog veel meer dan voordien!
    Gewoon niet aankomen is het beste. Ze bouwen dan immuniteit op en ze gaan vanzelf weer weg. Helaas kan dat wel een tijd duren.
    Als ze beginnen te 'ontsteken' (rood worden), wil dat trouwens zeggen dat ze bijna weg zijn.
  • dochter had er ook veel last van,
    begonnen met 1.
    op aanraden van iemand ook laten weglepelen en voor ik het wist zat heel haar arm vol.
    na een jaar begonnen ze stuk voor stuk te ontsteken en gingen ze weg

nu is ze ervan verlost en heeft ze geen enkel littekentje.
  • Hier bij zoon ook laten weglepelen door een dermatoloog.
    Dat is met 1 begonnen en een week later heel zijn arm vol.
  • oei, zoveel problemen met weglepelen! Kindjes in mijn familie laten dat altijd doen en nooit problemen... ze kunnen er later wel nog eens krijgen (tot ze uiteindelijk immuun worden), of soms zijn ze na 1x niet allemaal weg, maar dan wordt de behandeling gewoon herhaald tot alles verdwenen is
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld