Wanneer traphekje weg

• Wanneer traphekje weg

Vanaf welke leeftijd is het veilig om het traphekje weg te laten? wave.gif
  • Als je kind weet dat een trap gevaarlijk is. Wij hebben dat nooit gehad. Trappen zijn geen speelterrein en ze hebben zich daar altijd goed aan gehouden. We zijn niet voor de "glazen stolp"-opvoeding. We hebben hen direct geleerd wat er gevaarlijk is. Hoe doen jullie dat dan op verplaatsing? Traphekjes meenemen of zo?
  • Wij hebben een traphekje bovenaan de trap. Ik vind dat dit niet te maken heeft met "glazen stolp"-opvoeding. Ik heb wel schrik dat als ze 's nachts uit hun bed zouden komen (slechte droom/plassen/... wat dan ook) met hun slaapdronken hoofd de trap zouden afvallen.
    Onderaan staat er geen, dus onze kindjes (2 en 3,5) zijn ook geleerd dat de trap "gevaarlijk" is.

Overdag gaan ze zelf de trap op en af, meestal met één van ons maar soms ook alleen. Ik doe het traphekje dus nog niet weg omdat ik het 's nachts wel nog steeds sluit.

• Goh ja, dan mag je nog jaren een traphekje gebruiken. Mijn man is ook eens van de trap gevallen. Voor we kinderen hadden. Ze weten waar de badkamer is en waar ze 's nachts naar het toilet kunnen gaan. Ik ben er toch gerust in. Een vriendin van mij woont in een loft. Hun slaapvertrekken en hun badkamer is op een soort hooizolder. Met laddertje naar boven en geen reling. Ze hebben hun bovenverdieping dus volledig open en dat is toch een breedte van 8m. Hun baby kruipt daar boven ook rond. Een traphekje plaatsen gaat daar niet. Zij leren die baby ook direct dat hij niet te kort bij de rand mag komen. Ik vind dat zo een spullen enkel bestemd zijn voor van die overdreven voorzichtige mensen.
  • Wij hebben het weggehaald vanaf dat de jongste zelf de trap af kon.En wist dat dat krupend achter stevoren was (nu kan ze het lopend natuurlijk). Ik kan me niet meer herinneren wanneer dat was. Heeft niets te maken met glazen stolp opvoeding, tjonge dat daar een traphekje nu al bijhoort.

• Ah nee? Vroeger bestonden er niet eens traphekjes. Wij werden gewoon opgevoed. Maar dat is voor veel ouders tegenwoordig teveel gevraagd. Gewoon het huis volledig veilig maken (in hun ogen dan toch), dan kunnen ze lekker hun eigen gang gaan zonder teveel naar de kinderen te moeten kijken. In plaats van hun kinderen te leren wat gevaarlijk is. Dat is precies te moeilijk. Hoe vaak komen hier niet vriendjes over de vloer die in van die "bunkers" opgroeien. Als je dan zegt dat iets gevaarlijk is, dan bekijken ze je alsof je van een andere planeet komt. "Nee je mag niets in een stopcontact steken, dat is gevaarlijk." "Jama bij mijn mama gaat dat niet." Sorry hoor maar een kind is niet achterlijk, je kan gerust uitleggen dat het gevaarlijk is.
  • Het is niet omdat je beveiliging op een stopcontact zet dat de kinderen niet weten dat het gevaarlijk is.. Die beveiliging is er voor de momenten waarop jij je kinderen heel even niet in het oog hebt. Want uitproberen wat niet mag, is uitdagend. Een baby laten rondkruipen op een zolder met open trapgat, is iets wat ik niet zou toelaten. Het is gewoon te gevaarlijk. En een baby van 9 maand kan je nog niet leren dat ze weg moeten blijven van de rand. Dan moet je constant naar je kind kijken. Doe je dat enkele seconden niet, dan kan hij al over de rand liggen.. Je houdt toch ook de hand van een peuter vast bij het oversteken. Je kan een kind wel leren dat ze moeten wachten, maar ze moeten maar één keer onverwacht overlopen en ze kunnen dood zijn. Een kind miet je niet alleen de gevaren leren, je moet ze er ook voor behoeden. Ze zijn zooo onvoorspelbaar..
  • Goh ja ik pak dat toch anders aan. Mijn kinderen lopen niet onbezonnen de straat over. Wat gaan ze doen als je er eens niet bij bent? Waar zou het kind van mijn vriendin moeten slapen? Ze slapen op die hooizolder. Beetje raar om je baby niet mee te nemen hè. Het kind weet maar al te goed dat hij niet aan de rand mag kruipen. En ze moeten hem zeker in het oog houden. Maar dat is toch de taak van de ouders nee? Als je als ouder zegt dat ze niet aan een stopcontact moeten komen dan moeten ze er niet aankomen. Heel simpel. Ik heb dat hier maar 1x moeten zeggen. Wat gaan jullie doen als jullie pubers hebben? Ze moeten als klein kindje leren luisteren.
  • Je kunt een peuter niet vergelijken met een puber. Je ziet vaak dat een kind onbezonnen de straat over loopt: als de bal op straat rolt, als papa aan de overkant toe komt met de auto, ..

Je voedt je kinderen op zoals je zelf wil, maar zeggen dat die baby nooit dicht bij de rand zal komen, dat je 2-jarig kind nooit de intentie maakt om op straat te lopen, .. Dan steek je ze volgens mij in een nog grotere stolp. Dan hou jij je kinderen zo nauwlettend in het oog dat je al ingrijpt voor de baby in de buurt van de rand komt. Daarom weet die baby niet dat het gevaarlijk is (een baby kan geen gevaar inschatten). Dan wordt het gewoon iedere keer weggehaald van de rand. Je moet je kinderen natuurlijk in het oog houden, maar je neemt je kind toch niet op de schoot als je op toilet zit? Die ene minuut kan een kind in een beschermde omgeving alleen blijven. Als je altijd moet aanwezig zijn omdat er teveel gevaren zijn, is dat volgens mij even erg als hetgeen jij overbeschermend vindt.

Dan ben ik zelfs overbeschermend tegenover mezelf: ik heb mousse over de hele scherpe rand in de kelder gehangen. Ik weet dat ik me moet bukken als ik de kelder binnen ga. Dat er een scherpe rand is. Dat wil niet zeggen dat ik er altijd aan denk..
  • Ik ben het eens met ano. wij hebben VEEL trappen, en nooit een hekje gehad. Een kachel zonder hekje, en veeeel stopcontacten zonder spulletjes in, geen rand bescherming aan de tafels, een zwembad zonder hek rond en een vijver zonder hek...Toch leven onze kinderen nog allebei.

Reden: ze hebben heel duidelijk geleerd dat de trappen niet dienen om te spelen ( ik moet het ook heel vaak zeggen tegen vreemde kinderen, die wel de trappen op en af hollen: in dit huis dienen trappen om je te verplaatsten, niet om te spelen, en dan kijken ze eens raar), dat de kachel heet is en daar blijf je WEG ( ( vb met loopauto was de grens de tafel, en dat hebben we niet vaak moeten zeggen) dat "het zwembad is open" betekende "jij bent binnen". (Zelfs met open ramen bleven die staan). Net zoals onze hond alleen op de tegels loopt en nooit de trap opgaat, zelfs niet als je een vreemde haar roept. ( als ik haar zelf zou roepen zou luisteren primeren op de trap mag niet, denk ik) Kwestie van duidelijkheid en training, da's bij kinderen net hetzelfde:) Kleine kinderen weten heus wel wanneer iets ECHT niet kan of het wanneer het zozo niet kan. Een nee kan heeeeel verschillend gebracht worden.
  • Onze oudste is 5,5 en het staat er nog steeds!! Reden: ze slaapwandelt regelmatig en ik zou de gevolgen nt willen weten als ze vd trap zou donderen!!
  • Ik heb de gevaarlijke dingen uitgelegd en af en toe werd dat eens herhaald. Ze weten het dan wel hoor. Het is niet dat ik niet naar het toilet kan gaan. Ik kan zelfs heel gerust in de kelder mijn was in de machine steken. En ik ben gerust omdat ik weet dat mijn kinderen geen onbezonnen dingen doen.
  • Een traphekje een reden om aan te vallen op opvoeding? Niemand hier kent mijn kinderen en weet ook niet of ze wel of niet luisteren.
    En om aan een traphekje te bepalen dat mijn kinderen in een veilige bunker wonen is er ook ver over.

Traphekje ligt per situatie. Wanneer die baby van 8 maanden die op de zolder rondkruipt een tweejarige kleuter is die de grenzen leert bepalen. En dan nog een broertje of zusje heeft waar de moeder ook op moet letten. Misschien zet ze dan wel een traphekje neer zodat dat kind niet alleen naar boven kan om vanaf daar naar beneden te vallen.

Je zet je kind toch ook in een autostoeltje? Die hadden ze vroeger ook niet. Ik bedoel maar dat is geen excuus. Er is een reden waarom er nu wel traphekjes zijn en autostoeltjes.

Doe waar jij jezelf prettig bij voelt. Wat jij veilig genoeg vindt voor je kind.
  • En waar precies val ik aan op je opvoeding? Ik zeg alleen dat wij het anders doen. Je kind leren over veiligheid is veel veiliger dan overal van die storende rommel te plaatsen. Je kan ook slagbomen aan sporen zetten, verkeerslichten aan kruispunten, ... Als mensen niet leren wat de regels zijn zijn die maatregelen ook overbodig.

Ik ken trouwens een gezin waarvan het kind met traphek naar beneden gevallen is. Dus volgens mij geeft je zoiets een vals gevoel van veiligheid.
  • Hier hebben we ook nooit een traphekje gehad. We hebben hun wel altijd goed verteld dat ze op ons moesten wachten aan de trap.
    Ik zou het traphekje weg halen vanaf ze vlot alleen de trap op en af kunnen.
  • Het gaat al ver als een traphekje hoort tot de glazen-stolp-opvoeding.
    Ik denk dat veel ouders niet weten wat glazen-stolp-opvoeding is.

Een traphekje is puur veiligheid. Natuurlijk is het een evidentie dat je je kinderen van jongsaf leert wat mag en niet mag, mijn kinderen wachten ook aan de trap maar het traphekje is 's nachts toe. Ze komen uit hun bed, kennen de weg naar het toilet en naar ons, maar dat neemt niet weg dat ze toch eens de trap af kunnen gaan.
    Als ik boven kuis overdag en zij spelen boven, is het traphekje ook toe. Ik kan toch niet kuisen en elke minuut kijken of ze niet aan de trap staan?

Al doende leert men, kinderen leren door zelf dingen te doen.
    Maar ik wil niet als ouder zeggen 'had ik maar een traphekje gehad' als mijn kind zonder traphekje de trap afdondert.

Mensen die hun baby trouwens laten rondkruipen op een hooizolder en zonder omranding, als er dan iets gebeurt denk ik 'tja...'
    Maar kom, chapeau als die ouders dan continu hun kind in't oog kunnen houden. Ik vraag me dan toch af hoe zij ondertussen kunnen kuisen, strijken, koken, opruimen.
  • Ik zou het traphekje weghalen als de jongste goed alleen zonder toezicht de trap op en af kan lopen.Bij onze oudere kinderen was dat met 3/3, 5 jaar.
    Wij hebben ze nu nog wel een tijdje, onder en boven, voor ons dochtertje van 1, 5 en een baby on the way.
    We leren ze heus wel dat trappen gevaarlijk zijn, maar om ze het nou te laten ervaren ....
    We leren ze al vrij vroeg de trap op en af klimmen, maar als ik zie hoe stuntelig dat gaat moet ik er niet aan denken dat ze dat in een onbewaakt ogenblik zonder toezicht doen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld