Vraag over instapklas/peuterklas

• de schoolse vaardigheden bepalen niet een mogelijke achterstand.
  • Peuterklasje van zoon was dikke flop
    Maar lag niet aan de inzet van de juf, ik had zelfs wat medelijden met die juf!!
    Einde van het jaar met bijna 40 peuters, waarvan er maar 8 zindelijk waren.
    Het was wel een massa-school en 2 jaar later, als zusje ook moest gaan, besloten te veranderen van school.
    Het ligt dus zeker niet altijd aan de juffen, maar ook aan de school zelf, de ondersteuning en welke peuters/kleuters er zijn.

Die massa-school, 75% van instappertjes was anderstalig. Dat is een ramp.
    Mijn zoon heeft niets geleerd, enkel dat school niet leuk was (gelukkig veranderd!)

Ik heb luisterstage gedaan in kleuterscholen.
    Zeggen dat een kleuter niets leert, dan raad ik die ouders aan hun kind thuis te houden tot hun 6 jaar en zelf les te geven.
    Simpel als dat...
    Diegene die denken dat kleuterschool enkel kliederen met verf is, toiletbezoekjes en speeltijd.. tja, die kijken vooral dan neer op een kleuteronderwijzer. Dat soort mensen is totaal niet mijn ding.
  • Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen, Mamsie?
    Eerst zeg je zelf letterlijk dat je zoon niets geleerd heeft, behalve dat school niet leuk is, en dan zeg je dat als je zegt dat je kleuter niets leert, dat je het dan maar moet thuishouden en thuisonderwijs moet geven en dat je dan geen respect hebt voor kleuterjuffen? Dus m.a.w., je had zelf geen respect voor de kleuterjuffen? Ah nee, want bij jou was het omdat het een massaschool was, de kindjes grotendeels anderstalig waren en de overgrote meerderheid niet zindelijk was. Nog niet bij stilgestaan dat zo'n dingen bij andere ouders ook redenen kunnen zijn waarom ze vinden dat hun kind niets leert in de peuter- en 1e kleuterklas en dat dat ook bij hen niets te maken heeft met een gebrek aan respect?

Mijn kind werd 6 jaar in het 2e leerjaar, dus toen was de kleutertijd al lang voorbij.
  • in veel landen beginnen kinderen pas echt naar school te gaan vanaf 4 jaar. Je kan niet zeggen dat in die landen de kinderen allemaal dommer zijn en met zware achterstanden kampen.
    De peuterklas en de eerste kleuterklas zijn veredelde opvangcreches, omdat de ouders moeten werken. Wat nodig is voor het sociale leven en ook het schoolse leven wordt niet in die eerste twee jaren geleerd, dat is eerder tweede en derde kleuterklas.
    een kind zal ook helemaal niets missen als die geen peuterklas of instapklas heeft gehad, zelfs niet wanneer die een eerste kleuterklas heeft gemist.
  • Oeioei nogal wat discussie rond dit onderwerp zo blijkt! Mijn zoontje gaat in april naar de peuterklas. De crèche waar hij nu zit is een "minicrèche" met een 20-tal kinderen maar ze zitten allemaal in 1 ruimte. Dus hij zit echt tussen de baby's en kruipers ook. Ik denk dat hij zich wat begint te vervelen nu. Hij is meer dan klaar voor de peuterklas. Zindelijk sinds december, praat al goed. In de zomer keert hij dan wel nog even terug naar de crèche (dat kan gelukkig bij ons), maar dat zullen maar een 4-tal weken zijn en niet fulltime wink.gif. In de zomer mogen ze veel buiten spelen dus dan zal hij het niet zo erg vinden denk ik om terug te gaan.

Ik laat hem dus naar de peuterklas gaan omdat ik er wel in geloof dat hij nieuwe dingen zal leren daar. Hij kan er naar het slaapklasje indien nodig (al vrees ik dat dit niet zal lukken), en zal meteen volledige dagen gaan. Ben heel benieuwd hoe hij het zal doen wink.gif.
  • Goh inderdaad veel verschillende meningen, maar ook heel veel verschillende situaties.
    De ene school is het andere niet, de ene manier van opvang de andere ook niet en het ene kind is ook het andere niet.

Ons dochtertje is nu vorige week maandag gestart en ik zie ze toch genieten. Ze gaat meteen volle dagen, maar heb wel voorzien dat ze nagenoeg niet naar de opvang is moeten gaan deze week (juist 1 dagje 40 minuutjes, maar dan kent ze dit ook). Indien ik dacht dat ze nog niet klaar voor was, ging ze nog wat langer in de crèche blijven. Met de paasvakantie gaat ze 3 daagjes terug, zomer zal gewoon in buitenschoolse opvang en een dagkampje in de school zelf zijn, maar heb ook ouderschapsverlof gepland dus zal meevallen.

Naar mijn mening leert ze zeker dingen op school, maar ik durf wel zeggen dat de echte 'schoolse dingen' (tellen, woordenschat, kleuren, vormen, ...) ze waarschijnlijk meer van leert thuis voorlopig, maar toch ook op school (deze week bv als geel en blauw knuffelen krijg je groen). Wat ze vooral denk ik leert is zaken als beurt afwachten, als je iets kiest toch even daar volhouden (er zijn verschillende speelhoeken in de klas, elk met een kleur bandje. Ze mogen dan kiezen waar ze spelen, maar moeten daar dan even blijven tot er gewisseld wordt)

Dusja, ken je eigen kind, ken je opvang en je school en kies wat is juist voor je kind, maar denk genoeg op voorhand aan alle opties
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld