Vraag over instapklas/peuterklas

  • Ik begrijp de opmerking van Didi wel. Ik kan ook niet zeggen dat onze kinderen iets bijgeleerd hebben in de peuter- en 1e kleuterklas. Integendeel, ze pasten zich aan aan het niveau van kinderen die minder konden dan zij. Nadat we als ouders zijn beginnen aandringen bij de school, zijn er uiteindelijk wel aanpassingen gebeurd waardoor ook onze kinderen konden beginnen bijleren.
  • Als je daar eens deftig over nadenkt leren kindjes net heel veel in kleuterklasjes.
    Natuurlijk als je enkel kijkt naar wat ze leren op vlak van leerstof, zal het mss al eens voorvallen dat er kindjes zijn die op dat vlak niet echr slimmer worden.
    Al ben ik zeker dat ieder kind wel eens met iets nieuw en leuk naar huis komt of kwam.
  • Natuurlijk kwamen ze wel eens thuis met iets leuk dat ze gemaakt hadden, ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo was. Maar om nu te zeggen dat ze echt iets bijgeleerd hebben daar, dat niet. Niet op vlak van leerstof, maar ook niet op andere gebieden.
    Wat zijn volgens jou dan de dingen die kinderen leren in een peuterklas?

  • Alles wat ze doen op een dag is leren, bijleren, opfrissen, beetje dieper ingaan op hun kennis.
    Kinderen leren in groep werken, ze leren luisteren naar elkaar, de basisvaardigheden leren ze verwerken in knutselwerkjes, ze leren liedjes, dansen, ze worden uitgedaagd, hun motoriek word getoetst,....

    Eigenlijk kan je blijven doorgaan.
    Ik vind wat peuter en kleuterjuffen doen en wat ze die klein sprottels bijbrengen geweldig.
    Of je nu een kind hebt die alle basisvaardigheden al onder de knie heeft of niet.
    Sociale vaardigheden leren ze sowieso bij.


  • 'Kinderen leren in groep werken, ze leren luisteren naar elkaar, de basisvaardigheden leren ze verwerken in knutselwerkjes, ze leren liedjes, dansen, ze worden uitgedaagd, hun motoriek word getoetst,....'

    Onze kinderen zaten van hun 4 maanden in de crèche, dus in groep leren werken en luisteren naar elkaar, hadden ze daar al geleerd. En alle andere dingen, die leren ze thuis toch gewoon ook als je wat met je kind bezig bent? En dan kunnen ze tenminste knutselen e.d. op hun niveau ipv zich aan te passen aan andere kinderen en plots bv. terug kopvoeters en zo te beginnen tekenen, want 'de andere kindjes doen dit ook'...

    Voor kindjes die trager zijn, zal peuterklas en 1e kleuterklas echt wel een meerwaarde zijn, want dan leren ze bij van andere kinderen. Maar voor snellere kinderen is dat vaak gewoon niet zo, omdat zij net tegen gehouden worden in hun ontwikkeling. Met de nodige frustratie tot gevolg natuurlijk.
  • Ik heb echt nog niks gelezen waarvan ik denk " Ahja, dat hebben mijn kinderen nu IN de kleuterklas geleerd". Leuk, tuurlijk, die hadden leuke dagen. Maar leren? Nee, dat niet.
  • Alsof ze in de crèche evenveel tijd hebben om dit alles te doen.
    De crèche draait toch nog een pak meer rond zorg.
    Kinderen voeden, kinderen verversen, in en uit bed,....
    Dat kan je toch totaal niet vergelijken met een peuterklas 😄.

    En tuurlijk ben je bezig met uw kinderen maar laat ons nu eerlijk zijn.
    Er zijn heel wat zaken die wij thuis niet doen of niet hebben ook e.
    Overloop maar eens de dag van een peuter en kleuter in de klas.
    Het start al met de speelplaats.

    Onze kinderen zijn trouwens ook nooit achteruit gegaan.
    Wat ze onder de knie hadden, bleven ze kunnen.
    Er is altijd wel iets dat ze kunnen bijleren ook.
    Als je dat opvolgt als ouder, weet je dat.

  • Onder de knie hebben is 1 ding. Het bewust niet meer doen, omdat die andere kindjes dat ook niet kunnen, dat is wat anders. En idd, we hadden onze kinderen heel goed in het oog, vandaar dat we wisten dat kleuterschool niets bijbracht. Ik heb vrienden die om deze reden hun kinderen zo weinig mogelijk brachten tot en met de 3e kk, halve daagjes, af en toe thuis. Die kinderen doen het nu ook prima op school hoor. En ze waren tenminste hun kleutertijd gelukkig ipv gestresseerd.
  • Aangezien veel ouders het tegenwoordig doodnormaal vinden hun peuters nog in de luiers naar school te sturen, is het daar al hetzelfde als in de crèche. Op school spenderen de leerkrachten ook de helft van de tijd aan luiers verversen en propere kledij aandoen, helaas. Tijd die anders aan andere dingen besteed zou kunnen worden.

    In onze crèche hadden ze per 7 kinderen een opvoedster, tov 1 kleuterjuf voor 25 kinderen in de peuterklas.
    Ik vraag mij af welke van deze 2 personen het meest echt bezig kon zijn met mijn kind, als in de zin van liedjes zingen en knutselen?
  • Echt?
    Heeft er hier ooit al eens iemand van jullie een weekje in een kleuterklas meegedraaid?
    Dus jullie vinden dat een crèche jullie kinderen meer bijleert dan de kleuterschool, daarna volgen er enkele "verloren" jaren in de kleuterschool -die wel leuk is maar meer ook niet- om dan vervolgens eindelijk weer eens iets bij te leren in de lagere school?
    Met alle respect voor de kinderverzorgsters in de crèche, want velen leveren geweldig werk, ons kindje heeft ook zo een topcrèche.
    Maar kleuterleidsters hebben niet voor niks 3 jaar gestudeerd hoor.
    Zoals ik mijn eerste post al zei: elke activiteit in de kleuterschool LIJKT op spelen maar is een doordacht leermoment.
    Niet allemaal op een opvallende manier (zoals tellen, kleuren, knippen,...) maar ook andere belangrijke vaardigheden.
    Door differentiatie komen zowel de sterkere als de zwakkere kleuters aan bod.
    Inderdaad, door de vele peuters die nog niet zindelijk zijn moeten peuterjuffen hun tijd daar voor een deel aan spenderen.
    Maar daarnaast gebeurt er nog veel meer dan jullie denken in zo'n kleuterklas. Ook met pakweg 26 kleuters! (want ook dat is een deel van de taak van de kleuterjuf: een grote groep onder controle houden terwijl ze toch ieder kind apart de gepaste aandacht probeert te geven)
    Jammer dat jullie een slechte ervaring hadden maar graag een beetje meer respect (en vertrouwen) voor kleuterleidsters!

    En nu ga ik beginnen aan mijn voorbereidingen voor morgen, ik probeer er een leuke, speelse én leerrijke dag van te maken voor mijn kapoenen! wink.gif
  • Ik heb stage gedaan in de instap en 1ste kk en ik ben 100 %zeker dat ieder kind iets leert op school.
    Wie zegt dat het niet zo is, mist volgens mij heel wat.
    Als je natuurlijk enkel denkt aan knippen een plakken.
    En als uw kind echt niets bijleerde of in de crèche evenveel deed als in de peuterklas, dan is het niet oké dat je als ouder nooit de stap hebt gezet om van school te veranderen.

    Sofie, wie echt kijkt naar wat zijn of haar kind doet en leert heeft wel respect voor jullie hoor.
  • Neuzeke en Sofie, jullie hebben blijkbaar nog nooit een peuter/kleuter in de klas gehad die letterlijk ziek werd van verveling op school. Of jullie hebben het niet opgemerkt natuurlijk.
    Ik heb zo'n kind. Nee, dat leerde helemaal niets in de kleuterklas, zelfs niet met kangoeroewerking. Kind heeft dan ook maar 2 jaar kleuterklas gedaan ipv 3 à 4.
  • exact:) Ik denk dat veel kleuterjuffen geen idee hebben wat die kinderen echt voelen en denken. De observaties die ik al gehoord heb over mijn kinderen van kleuterjuffen: er VER naast hoor.
    Bij ons gelukkig in 2e en 3e kk goeie juffen, tegen dan zijn ook de huilende kinderen en de broekplassers ongeveer weg, dan kan er al eens iets gedaan worden. Peuter en 1e kk is goedkope opvang. Dus, als de vraag is, peuterklas of niet, zeg ik zeker NIET smile.gif en zeker en vast geen 4 jaar kleuteren.
  • Waw amai @Didi wat fijn dit te lezen seg! astonished.gif Ik ben zelf kleuterjuf van zo een eerste kleuterklas. Ik ben uren na schooltijd bezig om tegemoet te komen aan elk kind zijn individuele leernoden. En ja dat gaat van kinderen die ik de eerste Nederlandse woorden aan het aanleren ben, tot kinderen die ik individuele taken geef met leerstof voor de tweede kleuterklas omdat die kinderen al meer stimulatie nodig hebben. En ja ik heb kinderen in mijn klas die nood hebben aan veel meer uitdaging dan de meeste andere kinderen, maar ik kan je verzekeren dat die kleuters op hun niveau uitgedaagd worden! Voor een bepaalde kleuter werk ik samen met de tweede kleuterklas om te kijken welk traject we met dat kind kunnen afleggen omdat de kans bestaat dat hij binnen 2 jaar vervroegd de derde kleuterklas zal verlaten. Ik stop uren en uren werk in het individuele leertraject van elk kind, maar ik zal hier nooit over klagen want ik doe mijn job met heel mijn hart en met heel veel liefde in het belang van elk kind uit mijn klas! Maar hey, volgens jou is mijn job tijdsverspilling, goedkope opvang en leren zulke jonge kleuters niets bij surprised.gif astonished.gif
  • Het feit dat België het enige land is waar kinderen al op 2,5 jaar naar school kunnen gaan, bewijst natuurlijk wel een beetje dat peuter- en 1e kleuterklas inderdaad veredelde opvang is. Want het is natuurlijk niet zo dat kinderen in andere landen op latere leeftijd achter staan op onze kinderen omdat ze 1,5 jaar later met school begonnen zijn wink.gif

  • In Nederland en Engeland gaan kinderen vanaf hun 2,5 jaar enkele halve dagen naar de peuterspeelzaal.
    Dat is dan ook bezigheidstherapie zeker, om niks te leren. Nogal kort door de bocht dan hé.
    Of zou ook om sociale vaardigheden, contact met leeftijsgenootjes, enz... gaan.

    Trouwens de meeste creches, onthaalmoeders reken op die 2,5 jaar van doorlooptijd voor de kinderen in hun opvang.
    Er zullen heel wat ouders zijn, die niks anders kunnen dan op 2,5 jaar kinderen naar school te laten gaan.
    Niet voor de goekoop, maar omdat het volgende babeetje al ingeschreven is.

  • En hoeveel halve dagen per week gaan kinderen in Nederland naar de peuterspeelzaal? Twee?
    Sociale contacten met leeftijdsgenootjes, dat hebben ze ook in de crèche.
    In onze crèche vroeger ze rond de leeftijd van 2 jaar of je kindje op 2,5 jaar naar school zou gaan of langer zou blijven en als je voor dat laatste koos, was dat geen enkel probleem.
  • Het enige dat mijn kinderen in de peuterklas geleerd hebben: hun mooie taal terug afgeleerd door juffen die vragen" hoe noemt gij?" , leren kindertaal spreken door de andere kinderen die niet konden spreken en leren wachten op hun beurt.
    Juffen die briefjes schrijven met fouten, juffen die mij aanspraken met " mama"... Oh, wat heb ik toch een grondige hekel aan de kleuterschool.Didi @ 17/02/19 00:00

    oh, die 'mama', daar erger ik me ook dood aan. Dat bleef nog duren tot in de lagere school. Ik ben hun mama niet, denk ik dan.

    En dan dat betuttelende toontje: ja, uw zoontje heeft toch een achterstand, het is ook niet normaal dat hij in de trein in slaapt valt...
  • De meeste kinderen leren vanalles op een speelse manier in de kleuterklas. Sommige kinderen tonen echter niet wat ze kunnen en apen na wat andere leeftijdsgenoten doen. Deze worden soms over het hoofd gezien en niet uitgedaagd op hun niveau.
    Wij hebben er zo ook eentje. Zolang het kind gelukkig is in de klas zou ik het dan gewoon op zijn beloop laten, maar thuis spraken we haar wel aan op haar 'baby'-gedrag.
    Als je een goede opvang en een kleuterschool vergelijkt, zal er, volgens mij, niet veel verschil zijn. Kleuterschool is gewoon de verderzetting van wat reeds in de opvang aangeleerd wordt. Naarmate de motoriek en het observatievermogen beter worden, stijgt de herkenbaarheid en het detail van de knutselwerkjes.
    Trouwens, niet alleen kleuterjuffen hebben geleerd voor hun job, ook mensen die in een opvang werken hebben hier een opleiding voor gevolgd.
  • @Caroline, en dat kan heel snel heel negatief draaien, weet ik uit ervaring.
    Onze kinderen waren veel gelukkiger in de crèche dan in de peuter- en 1e kleuterklas. In de crèche hadden ze de tijd om de kinderen uit te dagen op het eigen niveau, in de kleuterschool niet. Pas in de 2e kleuterklas is dat gebeterd. Dan was er ook tijd voor uitbreiding en kangoeroewerking.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld