Vraag over instapklas/peuterklas

• Ik begrijp de opmerking van Didi wel. Ik kan ook niet zeggen dat onze kinderen iets bijgeleerd hebben in de peuter- en 1e kleuterklas. Integendeel, ze pasten zich aan aan het niveau van kinderen die minder konden dan zij. Nadat we als ouders zijn beginnen aandringen bij de school, zijn er uiteindelijk wel aanpassingen gebeurd waardoor ook onze kinderen konden beginnen bijleren.
  • Als je daar eens deftig over nadenkt leren kindjes net heel veel in kleuterklasjes.
    Natuurlijk als je enkel kijkt naar wat ze leren op vlak van leerstof, zal het mss al eens voorvallen dat er kindjes zijn die op dat vlak niet echr slimmer worden.
    Al ben ik zeker dat ieder kind wel eens met iets nieuw en leuk naar huis komt of kwam.
  • Natuurlijk kwamen ze wel eens thuis met iets leuk dat ze gemaakt hadden, ik heb ook niet gezegd dat dat niet zo was. Maar om nu te zeggen dat ze echt iets bijgeleerd hebben daar, dat niet. Niet op vlak van leerstof, maar ook niet op andere gebieden.
    Wat zijn volgens jou dan de dingen die kinderen leren in een peuterklas?

• Alles wat ze doen op een dag is leren, bijleren, opfrissen, beetje dieper ingaan op hun kennis.
    Kinderen leren in groep werken, ze leren luisteren naar elkaar, de basisvaardigheden leren ze verwerken in knutselwerkjes, ze leren liedjes, dansen, ze worden uitgedaagd, hun motoriek word getoetst,....

Eigenlijk kan je blijven doorgaan.
    Ik vind wat peuter en kleuterjuffen doen en wat ze die klein sprottels bijbrengen geweldig.
    Of je nu een kind hebt die alle basisvaardigheden al onder de knie heeft of niet.
    Sociale vaardigheden leren ze sowieso bij.

• 'Kinderen leren in groep werken, ze leren luisteren naar elkaar, de basisvaardigheden leren ze verwerken in knutselwerkjes, ze leren liedjes, dansen, ze worden uitgedaagd, hun motoriek word getoetst,....'

Onze kinderen zaten van hun 4 maanden in de crèche, dus in groep leren werken en luisteren naar elkaar, hadden ze daar al geleerd. En alle andere dingen, die leren ze thuis toch gewoon ook als je wat met je kind bezig bent? En dan kunnen ze tenminste knutselen e.d. op hun niveau ipv zich aan te passen aan andere kinderen en plots bv. terug kopvoeters en zo te beginnen tekenen, want 'de andere kindjes doen dit ook'...

Voor kindjes die trager zijn, zal peuterklas en 1e kleuterklas echt wel een meerwaarde zijn, want dan leren ze bij van andere kinderen. Maar voor snellere kinderen is dat vaak gewoon niet zo, omdat zij net tegen gehouden worden in hun ontwikkeling. Met de nodige frustratie tot gevolg natuurlijk.
  • Ik heb echt nog niks gelezen waarvan ik denk " Ahja, dat hebben mijn kinderen nu IN de kleuterklas geleerd". Leuk, tuurlijk, die hadden leuke dagen. Maar leren? Nee, dat niet.
  • Alsof ze in de crèche evenveel tijd hebben om dit alles te doen.
    De crèche draait toch nog een pak meer rond zorg.
    Kinderen voeden, kinderen verversen, in en uit bed,....
    Dat kan je toch totaal niet vergelijken met een peuterklas 😄.

En tuurlijk ben je bezig met uw kinderen maar laat ons nu eerlijk zijn.
    Er zijn heel wat zaken die wij thuis niet doen of niet hebben ook e.
    Overloop maar eens de dag van een peuter en kleuter in de klas.
    Het start al met de speelplaats.

Onze kinderen zijn trouwens ook nooit achteruit gegaan.
    Wat ze onder de knie hadden, bleven ze kunnen.
    Er is altijd wel iets dat ze kunnen bijleren ook.
    Als je dat opvolgt als ouder, weet je dat.

• Onder de knie hebben is 1 ding. Het bewust niet meer doen, omdat die andere kindjes dat ook niet kunnen, dat is wat anders. En idd, we hadden onze kinderen heel goed in het oog, vandaar dat we wisten dat kleuterschool niets bijbracht. Ik heb vrienden die om deze reden hun kinderen zo weinig mogelijk brachten tot en met de 3e kk, halve daagjes, af en toe thuis. Die kinderen doen het nu ook prima op school hoor. En ze waren tenminste hun kleutertijd gelukkig ipv gestresseerd.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld