Echt?
Heeft er hier ooit al eens iemand van jullie een weekje in een kleuterklas meegedraaid?
Dus jullie vinden dat een crèche jullie kinderen meer bijleert dan de kleuterschool, daarna volgen er enkele "verloren" jaren in de kleuterschool -die wel leuk is maar meer ook niet- om dan vervolgens eindelijk weer eens iets bij te leren in de lagere school?
Met alle respect voor de kinderverzorgsters in de crèche, want velen leveren geweldig werk, ons kindje heeft ook zo een topcrèche.
Maar kleuterleidsters hebben niet voor niks 3 jaar gestudeerd hoor.
Zoals ik mijn eerste post al zei: elke activiteit in de kleuterschool LIJKT op spelen maar is een doordacht leermoment.
Niet allemaal op een opvallende manier (zoals tellen, kleuren, knippen,...) maar ook andere belangrijke vaardigheden.
Door differentiatie komen zowel de sterkere als de zwakkere kleuters aan bod.
Inderdaad, door de vele peuters die nog niet zindelijk zijn moeten peuterjuffen hun tijd daar voor een deel aan spenderen.
Maar daarnaast gebeurt er nog veel meer dan jullie denken in zo'n kleuterklas. Ook met pakweg 26 kleuters! (want ook dat is een deel van de taak van de kleuterjuf: een grote groep onder controle houden terwijl ze toch ieder kind apart de gepaste aandacht probeert te geven)
Jammer dat jullie een slechte ervaring hadden maar graag een beetje meer respect (en vertrouwen) voor kleuterleidsters!
En nu ga ik beginnen aan mijn voorbereidingen voor morgen, ik probeer er een leuke, speelse én leerrijke dag van te maken voor mijn kapoenen!