Vraag over instapklas/peuterklas

  • Alles hangt af van kind tot kind en van situatie tot situatie (school en crèche).

    Hier is onze dochter 14 mei pas gestart, vorig jaar dus. We hebben ook even getwijfeld om pas in september te starten en dus direct in het kleuterklasje te starten. Maar wij hebben dit niet gedaan.
    Onze dochter haar school werkt met peuter/1ste kleuter in 1 klas. Ze kwam dus terecht bij kindjes die ook al veel ouder waren en haar echt konden prikkelen. Ze verveelde haar enorm in de crèche, hoewel dat een echte supercrèche was, waar ze heel veel met haar bezig waren. Maar er waren daar plots heel veel kleine baby's bijgekomen. En ze hielp de verzorgers wel en ze deden hun best om ook haar nog uit te dagen, maar het was echt te weinig.
    In die 6 weekjes school heb ik haar enorm zien veranderen. Aangezien we de crèche wel nodig hadden voor de zomervakantie te overbruggen is ze halve dagen naar school gegaan. Na de middag ging ze dus terug naar de crèche. (crèche en school werken nauw samen waardoor een verzorgster haar op school ging afhalen)
    Ze was er dus echt wel klaar voor. Ze was ook proper, indien ze nog een pamper zou nodig gehad hebben hadden we de schoolstart wel uitgesteld.
    De klas waarin ze terecht kwam had 24 kindjes. Ik vond dit veel, maar als ik hier aantallen van 35 zie, mag ik blijkbaar al blij zijn met 24..
    In de zomervakantie is ze nog 4 weekjes voltijds naar de crèche geweest, de rest opgelost mijn eigen verlof en grootouders. Aangezien er dan meestal wat minder kindjes aanwezig zijn konden ze iets moeilijkere activiteiten doen met onze dochter. Zeker als de meeste kleintjes lagen te slapen.
  • Onze kinderen gingen gewoon naar de speelpleinwerking tijdens de vakantie. De jongste is gestart op school eind april na de paasvakantie en was dus nog geen 3 jaar in de zomervakantie, maar mocht wel naar de speelpleinwerking.
    Bij ons is dat vanaf 2,5 jaar, op voorwaarde dat ze zindelijk zijn.
  • Dat zijn van die persoonlijke keuzes natuurlijk.
    Wij (zowel mijn man als ik) zijn daar zo niet voor, om hele jonge kinderen al naar speelpleinen of kampjes te brengen.
  • Ja, dan sluit je al veel uit natuurlijk als je je kinderen niet naar speelpleinwerking of (dag)kampen wil laten gaan.
    Overuren mogen wij niet opnemen, ouderschapsverlof heb ik opgenomen in 4/5e toen de kinderen kleiner waren en bij mijn man is het onmogelijk om dat op te nemen in zijn functie, onbetaald verlof is bij geen van beide toegestaan (en verlaagt je verlofrechten het jaar nadien, dus dat is ook niet ideaal) en grootouders hadden we niet om de kinderen op te vangen, dus ja, dan kijk je naar andere mogelijkheden en dit was een hele goede keuze. Dolle pret voor de kinderen, goed omkaderd en betaalbaar, wat moet je meer hebben.
  • Hier in onze buurt begint speelpleinwerking zo vroeg nog niet zelfs. Komende zomer is de kleuterwerking voor kindjes geboren in 2015 en ouder. Zoontje zou dus deze zomer nog niet mogen gaan, ook al zou hij wel op school starten. Opvang was bij ons ook zeker 1 van de redenen waarom hij nog even naar de crèche zal gaan. Zomer 2020 plan ik 1 maand ouderschapsverlof halftijds op te nemen verspreid over juli en augustus, die maand heb ik daarvoor overgehouden. De zomer van 2021 is hij dan 4,5 jaar en kan hij dan hopelijk eens een kampje ofzo doen. Bij kindje 2 zal ik het ook zo doen waarschijnlijk: 3 maand ouderschapsverlof na de geboorte en de 4e maand voor de eerste zomervakantie.
    Het is niet altijd makkelijk en ieder maakt de keuzes die op dat moment het beste lijken of het meest haalbaar zijn. Maar denk niet dat het één beter is dan het ander, met betrekking tot de schoolcarrière.
  • Dat zijn persoonlijke keuzes e ano.
    Ik heb mijn ouderschapsverlof gehouden, zodat ik de vakanties rond kreeg.
    Nu heb ik van de jongste nog 4 maand staan en nog een hele hoop tijdskrediet ook en mijn job is ook grotendeels gekozen omwille van de soepelheid en het goed kunnen combineren van werk en gezin.
    Allemaal bewuste keuzes.
    Wat een ander gezin doet, maakt ook niet zozeer uit.
    Ieder doet wat hem of haar het beste lijkt e. 2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 14/01/2019 16:42
  • Hier waren ook geen dagkampen en speelpleinwerkingen in de buurt voor jonger dan 3 jaar. Speelpleinwerking was toit court niet mogelijk, omdat dit echt uit de buurt lag. Het waren vooral dagkampjes van ratjetoe indertijd. Daar geraakten we wel
  • Sturen de meeste mensen hun peutertje nadat ze de peuterklas zo al wat gewoon zijn (zo vanaf 2 maanden instapklas) voor volle dagen of best pas volle dagen naar school als ze in het eerste kleuterklas zitten ??

    Bye
  • Onze kinderen gingen vanaf de 1e dag peuterklas hele dagen naar school, net zoals alle peutertjes van vrienden en familie. Ik heb ook geen weet van peutertjes in hun klassen die maar halve dagen kwamen. Ze kwamen allemaal hele dagen vanaf het begin.
    Ik denk dus niet dat er veel mensen zijn die hun kinderen maanden aan een stuk halve dagen naar school laten gaan. Volgens mij gaat de overgrote meerderheid hele dagen vanaf het begin.
  • Onze kinderen zijn beiden wel eerst gestart met halve dagen school. We hebben zo geleidelijk aan opgebouwd naar volle dagen. Wij vonden dat een prettige manier om met school te kunnen starten. We hadden wel de nodige hulp van grootouders en ikzelf werk halftijds, dus we konden dit zo doen. Ik ken wel meerdere kinderen die gestart zijn met halve dagen. Of kinderen die bv op woensdag of vrijdag niet naar school gingen omdat één van de ouders dan thuis was en ze zo even rustig thuis konden zijn.
  • Mijn meisje is in de peuterklas een half jaar halve dagen gegaan. Ze had er nog veel deugd van om smiddags te bekomen met een middagdutje bij oma en opa ... wij hebben wel de luxe gehad dat opa en oma dit wilden doen natuurlijk.
  • Is dit dan beter voor de gezondheid van het kindje als men ze halve dagen met namiddagdutje tot het eerste kleuterklas laat gaan ipv volle dagen te gaan in de peuterklas ??

    's Avonds slaapt het zoontje wel de klok rond 12 h, van 19h tot 07h
  • doet hij nog een middagdutje?
    Mijn middelste heeft tin de eerste kleuterklas tot Pasen een middagdutje gehad (3.5), de kleinste had dat al niet meer nodig op 2.5
  • ik ken er wel aantal die het konden doen, halve dagen peuterklasje.
    Ofwel thuisblijfouder
    ofwel halftijds werkende in combinatie met grootouders
    ofwel grootouders

    Persoonlijk vind ik halve dagen een perfecte overgang en beste voor de peuter.
    Maar zoals zovele hadden wij ook niet die luxe, dus wel gekeken dat er mogelijkheid was tot een dutje in de peuterklas.
    Gelukkig kan dit ook in de meeste scholen.
    En dan ook wel gekozen voor een school waar het mag, maar niet moet...
    Zodat ook enkele de kindjes die er echt nood aan hadden konden rusten en niet een hele klas rustmoment had en waarbij energieke peuters dan de rust verstoren, wat dan ook normaal is.
  • Is het beter om halve dagen te starten? Dit hangt gewoon af van kind tot kind.
    Onze dochter had geen middagdutje meer nodig vanaf haar 2 jaar (ongeveer). Heel vroeg dus.
    Toch is ze pas halve dagen gestart, deels omdat we de opvang nodig hadden in de zomervakantie, maar ook omdat ze altijd wat tijd nodig heeft om te wennen aan nieuwe situatie's.
    Ze heeft op deze manier 6 weken kunnen wennen aan een nieuwe structuur. Uiteraard, verandert die terug als ze dan wel volledige dagen naar school ging, maar ze weet wist dan wel al beter wat ze kon verwachten.
    Wij hadden de luxe dat er iemand van de opvang de kindjes kon ophalen op school, was dit niet het geval geweest. Waren het ook direct volle dagen en wellicht zonder peuterklasje.
    Onze ervaring is nu dat dit een goede manier was voor haar. We hebben in september geen problemen gehad met haar naar school te laten gaan, die eerste 6 weken (in mei), heeft ze wel nog moeten wennen. Ze wou bijna niet eten op school, en weende bij het afzetten. Maar ze was eigenlijk wel tevreden in de klas, toch volgens hetgeen ik vernomen heb via de juf. Je weet nooit wat de juiste beslissing is. Hadden we haar direct laten starten in het eerste kleuter, was misschien ook alles vlot verlopen.
    Of het 1 echt beter is dan het ander. Ik blijf erbij, alles hangt af van je kind, van het karakter.
  • Een kind met een normale ontwikkeling én een goede begeleiding thuis zal sowieso met een achterstand qua schoolse vaardigheden starten wanneer het pas in de eerste kleuterklas start, maar haalt dit normaal tegen nieuwjaar zeker in! Tegen einde eerste kleuterklas merk je niet meer dat dit kind soms een jaar later dan andere klasgenoten gestart is en dit kind heeft evenveel ontwikkelingskansen dan de andere kinderen.

    Voor kinderen die thuis weinig uitdaging krijgen (hele dag voor tv gezet worden, nooit eens een gezelschapsspelletje spelen, weinig sociale contacten hebben, taalarmere gezinnen), die vaak niet naar een creche geweest zijn, die thuis een andere moedertaal hebben en de Nederlandse taal nog volledig moeten leren,... dat zijn toch risicogroepen (niet iedereen uiteraard he! Wil zeker niet veralgemenen want dat zou niet correct zijn) maar deze kinderen hebben vaak baat bij een langere kleuterperiode. Uiteraard heb je hier niet altijd in te kiezen. November/december kindjes starten nu eenmaal in een eerste kleuterklas zonder daar iets aan te kunnen doen.

    Zeggen dat kinderen niets leren in een peuterklas vind ik wel een straffe uitspraak. Qua sociale contacten en schoolse vaardigheden wordt er al een serieuze basis gelegd. Daarnaast wordt er ook qua ontwikkeling al heel wat aanknopingspunten gelegd voor dingen die je kleuter later zal leren. Daarnaast houdt een peuterjuf een leerlingvolgsysteem bij. Wanneer er in de eerste kleuterklas gemerkt wordt dat een kind een vertraagde ontwikkeling vertoond én je kan dit staven aan de observaties die de peuterjuf eerder al opmerkte, dan kan je dit kind veel sneller bij de juiste instanties aanmelden om de gepast hulp te krijgen. Zeker in deze tijd waarbij je soms een jaar op een wachtlijst moet staan voor je een bepaald onderzoek kan uitvoeren, is dit zeer belangrijk!

  • Het enige dat mijn kinderen in de peuterklas geleerd hebben: hun mooie taal terug afgeleerd door juffen die vragen" hoe noemt gij?" , leren kindertaal spreken door de andere kinderen die niet konden spreken en leren wachten op hun beurt.
    Juffen die briefjes schrijven met fouten, juffen die mij aanspraken met " mama"... Oh, wat heb ik toch een grondige hekel aan de kleuterschool.
  • @Didi Het lijkt mij dan toch dat je geen goede schoolkeuze gemaakt hebt. Waarom verander je niet van school als je er zo een hekel aan hebt?
  • Mijn kinderen zijn ondertussen al lang de kleuterschool ontgroeid, en nee, het was geen foute keuze. Ik ben meerdere scholen gaan bezoeken, toen, het is kiezen tussen de pest en de cholera. Ik vind kleuterschool als "leerschool" zwaar overschat. Als je een zindelijk, slim kind naar school stuurt op 2,5 jaar, dan ben je echt gek, want die worden daar zelf gek. Naja, school is goedkoper dan creche, dus iedereen stuurt zijn kinderen zo snel mogelijk naar school, zodat dat een veredelde opvang wordt. En de mensen met kinderen die wel spreken en wel zindelijk zijn, houden hun kinderen dan thuis, want daar leren ze meer dan op school. Omgekeerde wereld, denk ik dan.
  • Didi, als kleuterleidster in hart en nieren schrik ik heel erg van jouw uitspraak!
    Ja, er zijn juffen die zelf niet correct kunnen spreken of schrijven (wat ik ook beklaag, zeker bij de laatste lichtingen stagiaires is het erg) maar zeggen dat de 'slimmere' kinderen beter thuis zijn dan in de kleuterklas omdat ze daar meer bijleren?
    Welke moeder kan een hele dag spenderen aan het lesgeven aan haar kinderen?
    Want dat is het inderdaad wat wij doen: les geven.
    Het lijkt misschien niet zo, omdat het allemaal op een speelse manier moet gebeuren natuurlijk op die leeftijd.
    Maar ALLES wat in een kleuterklas gebeurt is een leermoment en over elke activiteit wordt nagedacht, opgezocht, voorbereid, in elke activiteit zitten leerdoelen verwerkt.
    Je zou eens moeten zien hoeveel voorbereiding er aan een schooldag vooraf gaat!
    Zelfs de activiteiten die tijdens het "vrije spel" (dat ook regelmatig aangeboden wordt) aan bod komen zijn overdacht en vaak aangepast aan het thema en ontwikkelingsnoden van de kleuters.
    Bovendien leren ze op school ook veel sociale vaardigheden die je in een gezinssituatie niet kan bijbrengen (of toch niet op dezelfde manier omdat je thuis geen grote groep kinderen hebt): samenwerken, rekening houden met elkaar,...
    Jammer dat jij blijkbaar geen goede ervaring had met de kleuterschool. Maar ik hoop dat je toch ook wel beseft dat er een hele hoop kleuterleidsters zijn die heel veel tijd , energie én liefde in hun kleuters steken en hen heel wat bijleren.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld