Vraag over instapklas/peuterklas

• Alles hangt af van kind tot kind en van situatie tot situatie (school en crèche).

Hier is onze dochter 14 mei pas gestart, vorig jaar dus. We hebben ook even getwijfeld om pas in september te starten en dus direct in het kleuterklasje te starten. Maar wij hebben dit niet gedaan.
    Onze dochter haar school werkt met peuter/1ste kleuter in 1 klas. Ze kwam dus terecht bij kindjes die ook al veel ouder waren en haar echt konden prikkelen. Ze verveelde haar enorm in de crèche, hoewel dat een echte supercrèche was, waar ze heel veel met haar bezig waren. Maar er waren daar plots heel veel kleine baby's bijgekomen. En ze hielp de verzorgers wel en ze deden hun best om ook haar nog uit te dagen, maar het was echt te weinig.
    In die 6 weekjes school heb ik haar enorm zien veranderen. Aangezien we de crèche wel nodig hadden voor de zomervakantie te overbruggen is ze halve dagen naar school gegaan. Na de middag ging ze dus terug naar de crèche. (crèche en school werken nauw samen waardoor een verzorgster haar op school ging afhalen)
    Ze was er dus echt wel klaar voor. Ze was ook proper, indien ze nog een pamper zou nodig gehad hebben hadden we de schoolstart wel uitgesteld.
    De klas waarin ze terecht kwam had 24 kindjes. Ik vond dit veel, maar als ik hier aantallen van 35 zie, mag ik blijkbaar al blij zijn met 24..
    In de zomervakantie is ze nog 4 weekjes voltijds naar de crèche geweest, de rest opgelost mijn eigen verlof en grootouders. Aangezien er dan meestal wat minder kindjes aanwezig zijn konden ze iets moeilijkere activiteiten doen met onze dochter. Zeker als de meeste kleintjes lagen te slapen.
  • Onze kinderen gingen gewoon naar de speelpleinwerking tijdens de vakantie. De jongste is gestart op school eind april na de paasvakantie en was dus nog geen 3 jaar in de zomervakantie, maar mocht wel naar de speelpleinwerking.
    Bij ons is dat vanaf 2,5 jaar, op voorwaarde dat ze zindelijk zijn.
  • Dat zijn van die persoonlijke keuzes natuurlijk.
    Wij (zowel mijn man als ik) zijn daar zo niet voor, om hele jonge kinderen al naar speelpleinen of kampjes te brengen.
  • Ja, dan sluit je al veel uit natuurlijk als je je kinderen niet naar speelpleinwerking of (dag)kampen wil laten gaan.
    Overuren mogen wij niet opnemen, ouderschapsverlof heb ik opgenomen in 4/5e toen de kinderen kleiner waren en bij mijn man is het onmogelijk om dat op te nemen in zijn functie, onbetaald verlof is bij geen van beide toegestaan (en verlaagt je verlofrechten het jaar nadien, dus dat is ook niet ideaal) en grootouders hadden we niet om de kinderen op te vangen, dus ja, dan kijk je naar andere mogelijkheden en dit was een hele goede keuze. Dolle pret voor de kinderen, goed omkaderd en betaalbaar, wat moet je meer hebben.
  • Hier in onze buurt begint speelpleinwerking zo vroeg nog niet zelfs. Komende zomer is de kleuterwerking voor kindjes geboren in 2015 en ouder. Zoontje zou dus deze zomer nog niet mogen gaan, ook al zou hij wel op school starten. Opvang was bij ons ook zeker 1 van de redenen waarom hij nog even naar de crèche zal gaan. Zomer 2020 plan ik 1 maand ouderschapsverlof halftijds op te nemen verspreid over juli en augustus, die maand heb ik daarvoor overgehouden. De zomer van 2021 is hij dan 4,5 jaar en kan hij dan hopelijk eens een kampje ofzo doen. Bij kindje 2 zal ik het ook zo doen waarschijnlijk: 3 maand ouderschapsverlof na de geboorte en de 4e maand voor de eerste zomervakantie.
    Het is niet altijd makkelijk en ieder maakt de keuzes die op dat moment het beste lijken of het meest haalbaar zijn. Maar denk niet dat het één beter is dan het ander, met betrekking tot de schoolcarrière.
  • Dat zijn persoonlijke keuzes e ano.
    Ik heb mijn ouderschapsverlof gehouden, zodat ik de vakanties rond kreeg.
    Nu heb ik van de jongste nog 4 maand staan en nog een hele hoop tijdskrediet ook en mijn job is ook grotendeels gekozen omwille van de soepelheid en het goed kunnen combineren van werk en gezin.
    Allemaal bewuste keuzes.
    Wat een ander gezin doet, maakt ook niet zozeer uit.
    Ieder doet wat hem of haar het beste lijkt e. 2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 14/01/2019 16:42
  • Hier waren ook geen dagkampen en speelpleinwerkingen in de buurt voor jonger dan 3 jaar. Speelpleinwerking was toit court niet mogelijk, omdat dit echt uit de buurt lag. Het waren vooral dagkampjes van ratjetoe indertijd. Daar geraakten we wel
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld