Vraag over instapklas/peuterklas

• Vraag over instapklas/peuterklas

Hallo iedereen,

Als een peuter in september begint met het peuterklasje en in juni het jaar er op klaar is, dus het peuterklasje 1 volledig schooljaar doorloopt om dan in september naar het 1e kleuterklas te gaan.

Heeft deze peuter dan meer geleerd of heeft dat peutertje een voorsprong en is dan beter voorbereid voor het eerste kleuterklasje dan een peuter die pas na nieuwjaar in januari begint en maar 6 maand peuterklasje doorloopt tot juni om dan in september naar het eerste kleuterklasje te gaan?

Zijn hier peuterjuffen/kleuterjuffen die hierop een antwoord kunnen geven?

Alvast bedankt,

Bye
  • Persoonlijk vond ik niet dat mijn kinderen ook maar iets bijgeleerd hebben in de peuterklas, dus ik denk niet dat je de schoolcarrière van je kind in gevaar brengt door het een paar maanden later naar school te laten gaan wink.gif
  • een voorsprong krijg je niet door langer in de peuterklas te hebben gezeten. Er zijn peuters die die voorsprong al hebben.
    Wat je wel merkt is dat kindjes die de peuterklas hebben gedaan gewoon al wat meer ervaring hebben. Mijn jongens hebben geen peuterklas gedaan, omdat ze van het laatste trimester zijn. Ze zijn in september begonnen en dan merkte je dat de andere kindjes de routine al kenden, maar dat was dan ook alles.
    Ze hebben dus maar 3 jaar kleuterklas gehad
  • Ik vind dan weer veel afhangen waar ze ervoor zaten.
    Mijn jongste is gestart na nieuwjaar.. maar dat half jaartje school deed hij minder dan half jaar ervoor bij de onthaalmoeder.
    Ze zaten met vrij veel peuters , wat dus vooral tot gevolg had dat het veel vrij spelen was en af en toe es liedje of eens in kleinere groepjes iets maken als de kinderverzorgster er ook was.

Wij hadden wel een super onthaalmoeder die best veel deed met de peuters!
    had hij een half jaar langer bij haar gebleven en dan meteen gestart met 1ste kleuter, had hij meer 'geleerd' dan hij nu gedaan heeft.
    Mijn kind kon na nieuwjaar al heel wat meer dingen dan sommige kindjes die september gestart waren (bv jasje zelfstandig aandoen)

• In september start je vaak met een kleiner groepje in de peuterklas en kan je meer activiteiten
    met de peuters doen. Tegen de instap krokus/pasen heb je een grotere groep van 25 of meer
    en gaat er meer tijd verloren aan de praktische zaken zoals toiletmomenten, verversen,
    jassen aan/jassen uit enz. Je probeert natuurlijk zoveel mogelijk act te doen maar veel valt weg door
    omstandigheden. Ik zie de peuterklas altijd als een klasje waar ze zich vooral goed moeten voelen
    op school, kennismaken met de structuur en leren omgaan en spelen met andere kinderen.
    Kindjes die starten in sept hebben het geluk om wat meer aandacht te krijgen en meer tijd hebben
    om te exploreren dan die later instappen. Elk kind is anders in zijn ontwikkeling dus zou het
    zeker niet zien als iets dat ze missen of achterstaan. In eerste kleuterklas hebben ze genoeg tijd
    om mee te leren en ontdekken.
  • Mijn ervaring: dat hele jaar peuterklas maakt de kleutertijd onnodig en oneindig lang... ik was zo zo blij toen mijn kinderen eindelijk uit de kleuterschool waren. Als ze de 4 hele jaren doen, zijn ze dat zo kotsbeu tegen het einde..

Als ze starten in september, zijn ze eerste even met een klein groepje.Tof. Daar komen altijd kinderen bij, die steeds weer huilen, niet zindelijk zijn enz. Mijn dochter is in november gestart, en na de kerstvakantie weer kinderen erbij enz. Tg einde van de peuterklas begon zij terug als een peuter te spreken, ' zoals de andere kinderen in haar klas" Ze was al gestopt met de namen te leren van de kinderen na krokus want het waren allemaal baby's i haar ogen.
    Ze leren in de peuterklas niks, of toch mijn kinderen niet; en dat ligt niet aan de school, ik ben heel tevreden van de school. Uiteraard doen die vanalles en samen spelen is ook leren en bla bla bla, maar, het is gewoon voor veel mensen gewoon goedkoper dan de creche en dus er worden pakken kinderen naar school gestuurd die daar niet klaar voor zijn.

Dus, mijn mening: zo weinig mogelijk peuterklas.
  • Ik zou het belang van het peuterklasje niet zomaar minimaliseren. Qua zelfredzaamheid kunnen ze daar het jasje, boekentasje,schoenen aan en uit doen leren. Het wennen aan een nieuwe omgeving, schoolritme opdoen, samen leren spelen/delen, zich goed op school thuis voelen, potjestraining leren en misschien ook al de basiskleuren en wat taal 'leren' etc. vooraleer ze naar het eerste kleuterklasje gaan dat scheelt toch al.. Maar goed daar heb je wss niet een heel schooljaar voor nodig afhankelijk van kind tot kind.

Zoals gene in haar post zei zal wel kloppen, nog genoeg tijd in het eerste kleuterklasje. Daar begint het 'leren' voor iedereen van nul en de juffen van de eerste kleuterklassen zullen wel herhalen zoals kleuren, taal etc.

• Potje? taal? kleuren? Meen je dat serieus?? Dat kunnen kinderen toch als 2 jaar zijn? Daar hoeven ze toch echt niet voor naar school.
  • potje ging hier pas heel laat, ondanks het feit dat we (onthaalmoeder en wij) ermee begonnen tegen 2 jaar, de rest konden ze eigenlijk wel.
    Mijn kleinste vertikte het gewoon om op het potje te gaan; Die kon je er twee uur op laten zitten, dan nog ging die niet. Tot ineens hij wel ging en daarna was hij een maand later eigenlijk ook in de nacht droog (buiten wat ongelukjes)

Hier hebben ze dus geen een van de drie vier kleuterklassen gehad, ze hadden dus misschien wat minder ervaring als ze begonnen, want dan waren er al kinderen bij die daar al bijna een jaar zaten. Maar ik wou die niet laten starten na Pasen, of na Hemelvaart. Ze zaten dan met ongeveer 35 in de klas.
    Ze hebben gene achterstand hoor, door die gemiste peuterklas.
  • @kaatje je kan het ene kind niet met het andere kind vergelijken. Daar kan ik dan zo boos om worden.

Hier was onze oudste met 2 zindelijk. Maar de kleuren waren voor haar heel moeilijk. De juffen dachten zelfs dat ze kleurenblind was en we zijn na denoogarts geweest. Achteraf was er niks aan de hand maar had ze daar gewoon enorm moeite mee. En op school hebben ze dan extra aandacht aan besteed

Onze middelste kent intussen alles. Maar plassen op de wc, ho maar. Poepzindelijk is ze al maanden doet ze keurig op de wc. Maar plassen heeft ze echt nog geen controle over. Zo zielig zo voelt het nog niet en laat het zo lopen. Dus dar is ze wat later in, maar samen na de wc gaan op de peuterschool helpt haar wel.

En taal hebben we hier geen problemen mee, maar wat denk je van kinderen van ander cultuur? Sommigen kennen alleen moedertaal en amper nederlands. Da is de peuterschool ook echt geweldige aanvulling voor zon kindje.

Dus je kan wel uit de hoogte roepen dat een kind van twee dat allemaal al gewoon moet kunnen met twee. Maar het ene kind is het ander niet.
  • het gaat er niet om dat die dat moeten kunnen, wel dat ze hiervoor niet naar de peuterklas moeten gaan om dit te leren. Dat zijn dingen die ze bij onthaalmoeder of in de creche kunnen leren door gewoon te spelen.
  • Ons zoontje mag in principe eind april starten in het peuterklasje maar door komst van 2e kindje begin mei hebben we zijn Schoolstart uitgesteld tot september. Hij start dus in september direct in het eerste kleuterklasje.
    Volgens de school waar hij zal gaan geen enkel probleem. De juffen van instapklasje en 1e kleuter werken nauw samen, als ze merken bij bepaalde activiteiten dat het kindje beter aansluit bij de peutergroep of omgekeerd, dan wisselen ze eventjes. Ze doen ook veel dingen samen (zoals bewegingsacticiteiten).

Ik denk ook niet dat je op die leeftijd al van een ‘achterstand’ kan spreken. Elk kind is anders, en ze ‘moeten’ nog een hele schoolcarrière lang vanalles. Die paar maand peuterklasje zullen het verschil niet maken op +/- 16 jaar onderwijs gok ik.

De dingen die Petra hier in een berichtje eerder opsomde, leert mijn zoontje al grotendeels in de crèche én uit zichzelf. Op zijn tempo. Daar zal dus ook al veel van afhangen.
  • Mijn zoontje was de crèche echt kotsbeu toen hij 2,5 was. Daar was hij veruit de oudste en had dus niet veel speelkameraardjes. Hij was zo blij dat hij naar school mocht in september! Ik zag hem die eerste weken met sprongen vooruit gaan: spreken, sociaal vaardiger, fijnere motoriek enz. Niet dat ze daar in de crèche niet mee bezig waren, maar toch anders, en vooral: er waren geen leeftijdsgenootjes om samen te spelen / leren.

Ik kan wel goed geloven dat hij tegen de 3de kleuterklas dan weer de kleuterklasjes kotsbeu is en helemaal klaar om naar de lagere school te gaan. En in't zesde leerjaar en zesde middelbaar weer enz.
  • Wat Petra opsomt leer je hen thuis toch al aan of in de opvang?
    Wat ze nog niet goed kunnen, leren ze dan wel verder eens ze naar school gaan.
    Onze oudste is gestart na de paasvakantie en de middelste na de krokus.
    Alle 2 in een vrij grote groep
    Na de paasvakantie vind ik het persoonlijk vrij laat.
    Onze 3de kabouter zijn startdag ligt ook in april en ik zal daar toch nog eens goed over nadenken.
  • Wat Petra opsomt leer je hen thuis toch al aan of in de opvang?
    Wat ze nog niet goed kunnen, leren ze dan wel verder eens ze naar school gaan.
    Onze oudste is gestart na de paasvakantie en de middelste na de krokus.
    Alle 2 in een vrij grote groep
    Na de paasvakantie vind ik het persoonlijk vrij laat.
    Onze 3de kabouter zijn startdag ligt ook in april en ik zal daar toch nog eens goed over nadenken.Neuzeke @ Vandaag 08:42

Wij hebben het toen niet gedaan. In een klas met 36 kinderen beginnen leek ons niet ideaal.
    De paasvakantie viel bij de ene vrij laat: 26 april begon de school terug en dan is er alleen nog maar mei en juni, om daarna terug twee maanden naar de OM te moeten, omdat er nog nergens anders opvangkampen voor die leeftijd zijn. Ik heb dat toen niet gedaan.
    En bij de oudste was het sowieso niet mogelijk. Die mocht pas na 29 mei beginnen
  • Wel wij deden het bij de oudste wel en ik vond het niet ideaal.
    Er waren ook totaal geen grote kindjes meer bij de onthaalmoeder n mss heeft dat en het feit dat hij wel klaar was voor school ons toch overtuigd.
    De jongste gaat naar een crèche en dat is voor de grotere al als een mini klasje dus ik weet niet of het saai zou zijn voor hem.
    Start datum voor hem is 20 apr 2020 dus ook vrij laat.
    De vakanties terug bij de onthaalmoeder deed ik ook niet. Een 2,5jarige tussen een hoop baby's is nu niet bepaald leuk lijkt mij.
  • bij onze onthaalmoeder toen waren er nog een paar van hun leeftijd, en de onthaalmoeder deed wel altijd wat met die kinderen qua knutselwerkjes en andere dingetjes. Vandaar onze beslissing om het niet te doen, ook om dan niet na 2 maanden ineens terug naar de OM te moeten gaan en zich opnieuw te moeten aanpassen. Wij hadden niet zoveel verlof om twee maanden te overbruggen.
    Pasen gaat voor mij nog als laatste instapmogelijkheid. Hemelvaart heb ik echter nooit echt gesnapt. Dat is echt wel heel laat
  • Onze onthaalmoeder was prima op vlak van vers eten, verzorging, ze was lief enzo maar deed amper iets met de kindjes.
    Knutselen ofzo werd daar niet gedaan.
    Dus om hem dan na een peiiode met veel ontdekken en uitdaging daar terug te doen, is zelfs nooit in mij.opgekomen.
    Met verlof kwamen we ook niet toe ze.
    Twas altijd een hele puzzel met verlof, ouderschapsverlof, afzonderlijk verlof, onbetaald, overuren,....
    Die puzzel zal vanaf volgend jaar terug starten 🤣
  • in jouw geval zou ik ook echt twijfelen, maar die in situatie zaten we niet. Ze deden bij de OM dan meer dan in school die laatste maanden, omdat je met 36 kinderen gewoon niet veel kan doen.

We hadden toen een perfecte situatie. In de vakantie waren er ook altijd de broertjes en zusjes en dan hielpen de zonen van het gezin mee naast de mama en de partner van de OM. Dat was dan echt wel tof. Die klein mannen vonden het daar echt tof in de vakantie. Tussen eerste en tweede kleuterklas konden ze nog naar daar, naar het eerste leerjaar tot hebben we dat dan niet meer gedaan, dan werden ze echt wel te groot.
  • Hier kan hij zelfs niet meer terug naar de crèche gedurende de zomermaanden mocht hij toch in april starten.
    Nu kan hij wel tot eind augustus naar de crèche.
    Hier doen ze ook meer dan genoeg met de kindjes. Ze zitten ook in 3 verschillende groepjes op basis van leeftijd en dat laatste groepje is echt al precies een klasje. Elke ochtend hebben ze een soort onthaalmomentje en kijken ze naar het weer etc. Ze doen veel activiteiten groot en klein, koken/bakken geregeld samen, gaan met enkele kindjes op mini-uitstap (klasje bezoeken, naar rusthuis,...). Er is ook een grote tuin met speeltoestellen dus in de zomer zal hij ook veel buiten kunnen spelen. Hij komt altijd wel met iets nieuws thuis van liedjes of versjes.

Het is sowieso afwachten maar ik denk wel dat dit voor ons de beste keuze was.
    Mocht er zoals bij Neuzeke geen ruimte zijn voor zo’n dingen in de opvang dan zou ik ook wel twijfelen.

Mocht hij 10 dagen later geboren zijn, mocht hij zelfs niet meer starten in april, en inderdaad na Hemelvaart dat is al helemaal de moeite niet.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld