Stoppen met tutje

• Stoppen met tutje

Dag allemaal,

Gisteren besloten dat we gaan proberen om zonder tutje te gaan slapen. Oma heeft vandaag zogezegd tutje mee genomen en hij heeft er een boekje voor in de plaats gekregen.

Uiteindelijk lukt het hem wel om te slapen zonder tutje, maar hij slaapt nu al de tweede nacht op rij slecht in. Misschien ligt het ook aan de warmte, maar het maakt het wel moeilijk. Hij vraagt er wel eens achter, maar nu niet de hele avond, dus denk niet dat het dit echt is...
    Hoe pak ik dit nu het best verder aan?
    Zoontje is 2 geworden in april...

Bedankt.
  • Dat hij er niet blijft naar vragen, is volgens mij wel een goed teken. Hij moet nu zoeken naar iets wat zijn tutje kan vervangen, bv een knuffel ofzo. Iets waarbij hij zich rustig voelt. Ik zou het zo nog wat blijven proberen. Jullie zijn ondertussen al een paar weekjes verder. Lukt het nog steeds?

Wel al heel flink van jullie zoontje! Hier een 2,5 jarige in huis en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om het nu al te proberen.
    De hele buurt zou bij elkaar worden geschreeuwd... tongue.gif
  • 2 is een hele mooie leeftijd om met een tut te stoppen. Een tutje is voor babys, niet voor peuters en kleuters. Nienke hebben we met 2 jaar ook tutje weg gepakt. Die ging mee met de tuttenfee in een envelop. Emily en Tessa hebbem beid geen tut. Wel als heeele jonge baby een aangeboden, maar al heel snel weg gedaan. En blij toe! Een tut word een vieze gewoonte. Het is slecht voor de tanden, voor de stand van de kaken. En ze raken er verslaafd aan dat als kindjes de tut niet meer kregen ze doen alsof ze vermoord worden.

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het word. Ik ben totaal niet anti-tut ofzo. Er zijn veel babytjes die hoge zuigbehoefte Hebben en dan is een tut een goede uitkomst voor zon kleintje. Maar het is voor een baby, niet voor grote kindjes.
  • ik neem altijd de tut af vanaf de moment ze er op beginnen te bijten. onze jongste word begin september 2 en is al even serieus aant doorknauwen op zijn tutjes, ik begon ze bijna dagelijks weg te gooien dus heb ik m afgepakt. enkel voor het slapen pakt hij nog wel zijn tut (gek genoeg bijt hij er dan niet op)
  • Hier bij de oudste gestopt nog voor hij naar school ging .
    Tutje niet meer terug geven . Weg is weg en effe doorbijten heb je sowieso .

Onze 2de was een duimer en dat was andere koek en veel slechter voor de tanden dan af en toe een tutje. Dus hopelijk start hij daar dan niet mee natuurlijk
  • Hier is een tutje enkel om te slapen. Dochter wordt volgende week 2 en heeft enkel 's nachts een tutje. Ze mag hem 's morgens hebben tot ze is aangekleed en dan legt ze die zelf terug in haar bedje, samen met haar knuffel.
    Maar nu al haar tutje wegnemen 's nachts? Nee, dat zie ik nog niet meteen zitten.
    Dus best wel flink van je kindje hoor, chapeau! Slaapt hij met een knuffel? Dat kan helpen om in te slapen.
  • Ik herinner het me nog goed... hier vanaf 6 maand overdag geen tut meer, enkel om te slapen en voor de dutjes overdag natuurlijk. Dit werd zo aangeleerd door onze onthaalmoeder.

Wij hebben onze kinderen mee inspraak gegeven in wanneer de tut naar de tutjes-fee mocht gaan. In ruil kregen ze dan een bon om iets leuk te gaan kopen in de speelgoedwinkel. Ik weet niet meer juist hoe oud ze waren... ik denk dat de oudste in de 2e kleuterklas zat (hij is eind van't jaar) en was zeer gehecht aan zijn tut en de jongste zat in pas in de 1e kleuterklas.

Op deze manier is het wel heel vlot gegaan. Ze hebben er nooit nog achter gevraagd en ook nooit geen traantjes om gelaten.
  • is een mooie leeftijd om te stoppen, ik zou de tut zeker niet zomaar teruggeven nu
  • wij zijn geleidelijk gestopt: eerst overdag bij wakker zijn geen tut meer, dan bij de korte dutjes en later bij de nachtdutjes.
    Het laatste was ergens tussen twee en drie jaar.
    Nu met of zonder tut, ze hebben altijd slecht geslapen. Als ze goed sliepen, dan pakten ze zelf tutje uit het zakje, waar er altijd een aantal lagen, zodat ik niet achter dat ding moest zoeken
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld