Spraak- taalachterstand peuter 20 maanden

• @Kaatje

Hoi Kaatje! Dankje voor je reactie...

Nu, ik vind mezelf ook niet bepaald het afwachtend type hoor. In augustus en september is er al een auti-experte komen observeren, en we gaan ook thuisbegeleiding starten via het KIDS. Bij het intakegesprek zeiden ze dat ze zouden aangeven als ze vonden dat we verder moesten gaan en bv. ons zoontje moesten aanmelden bij het COS. Jammerlijk genoeg hebben ze een wachtlijstje en kan de begeleiding pas starten in februari of maart. Daarnaast hebben we ook al 2x zijn gehoor laten checken en hebben we in februari een afspraak bij de kinderneuroloog.
    Spijtig dat we lang moeten wachten vooraleer we van start gaan. En als we bv. bij de neuroloog zijn geweest dan is er nog geen concreet antwoord wsl. Ik hoop gewoon dat ik iets meer weet... En in tussentijd ben ik gewoon genoodzaakt om af te wachten. Ik moet het gewoon proberen los te laten een beetje want ik ben erg ongerust en maak mezelf soms ziek met doemdenken. Ik moet dus kunnen proberen om gewoon af te wachten en in tussentijd zoveel mogelijk te genieten van mijn manneke.

Wel fijn dat je zoontje vooruitgang heeft gemaakt met alle therapieën. Ik hoop dus zeker als we starten met thuisbegeleiding dit ook zijn vruchten gaat afwerpen. Mijn grote vrees is gewoon dat mijn zoontje weinig begrijpt. En dat deed jouw zoontje duidelijk wel. Ik heb meer angst voor zijn beperkt taalbegrip dan voor zijn niet-praten. Tot zijn 3de kleuterklasje zou ik alleszins nooit durven afwachten. Ik ben blij dat we toch al iets of wat een concreet plan hebben.2 keer aangepast. Laatste keer door Trienie123 op 03/01/2019 00:08
  • Goh hij is natuurlijk ng erg jong. Maar taalproductie gaat minder zijn als zijn taalbegrip niet mee is. Kan je idd het beste testen met opdrachtjes zoals jij beschrijft. Bv, zet pop op stoel enz..... (boek praten doe je met 2 is echt een aanrader, vindt je vele tips in)
    ik herken mezelf wel in jou verhaal. Mijn zoontje is nu 3 j en 7 maand en gaat nu sinds oktober naar het Kids. De thuisbegeleiding is er echt goed. Mijn zoontje had exact hetzelfde een eigen taaltje, hij was ook gefrustreerd omdat wij hem niet verstonden. Hij heeft ook niet door dat wij hem niet verstaan, hij denkt denk ik dat hij hetzelfde praat als ons wat echt niet t geval is. Zowel productie als begrip staat hij meer als 18 maand achter. Laat u echt niet doen door de omgeving die vinden dat hij ng jong is. Op een bepaalde leeftijd moeten ze dingen kunnen zo simpel is het. Op 2,5 jarige leeftijd kon hij ng maar 3 woordjes zeggen, en via meerdere consulten bij kinderarts, logo en oorarts zijn wij doorverwezen geweest naar het MUCLA in Leuven voor verder onderzoek. Ondertussen zijn alle onderzoeken van de baan. Mijn zoontje ging van zijn 2,5 jaar 2x per week naar de logo. Na heel veel gesprekken met CLB en ervoor blijven gaan hebben wij het attest voor het type 7 onderwijs gekregen. En tot op de dag van vandaag heb ik er geen seconde spijt van gehad en krijgt hij alle zorg en begeleiding die hij nodig heeft en die het gewone onderwijs hem niet kan bieden.
  • @Mama86

Dankjewel voor je bericht 😃
    Ja het taalbegrip is echt hetgeen waar ik me vooral zorgen rond maak. Ik probeer kleine opdrachtjes te geven, maar deze begrijpen lukt hem eigenlijk weinig tot nooit. Bijv een opdrachtje als “Waar is de bal?” zou hij niet begrijpen. Maar als ik het visueel voorstel ofzo datsnapt hij het wel. Als ik bij het slapen gaan “Mama kus?” zeg dat doet hij niks, maar als ik mijn lippen tuit en een kusgeluidje maak dan buigt hij zich naar me toe zodat ik een kus kan geven.
    Het boek “Praten doe je met zijn tweeën” heb ik al aangekocht 😊 Topboek! Niet alleen voor de goede tips maar het geeft je ook meer inzicht over op welk niveau van taal je kindje zich bevind. En ik vond het heel verhelderend om hier een beter zicht op te krijgen.

Heel fijn trouwens om te horen dat je tevreden bent over de thuisbegeleiding van het KIDS! Dat geeft me al goede hoop 😁
    Daarnaast heb ik gisteren mijn stoute schoenen aangetrokken en mijn zoontje op de wachtlijst gezet van het COS. Ze hebben een lange wachtlijst en normaal zou de aankomende thuisbegeleiding zeggen of ze het nodig vinden of hij wel naar het COS zou doorverwezen worden. Maar als ik daar op moet wachten zijn we weer zoveel maanden verder, en ik wil gewoon niet meer wachten. Want dat wachten ben ik echt grondig beu!
    Ik heb om 14u gebeld naar het COS, en om 16.30u hebben ze me terug gebeld dat er verschuivingen zijn geweest en dat we dus vandaag(!) al terecht konden voor een intake gesprek en een ontwikkelingsonderzoek.
    Het ontwikkelingsonderzoek ging bij mijn zoontje beter dan verwacht. Volgens het onderzoek is zijn cognitie leeftijdsadequaat, dus dat is al een hele opluchting! Ik weet dat er testen zullen volgen waarbij hij serieus in de mist gaat gaan, maar dat vind ik op zich niet zo erg. Want bv. op vlak van taalbegrip en spraak wéét ik dat het niet loopt zoals het moet. Maar zijn cognitie kon ik dus absoluut niet inschatten.
    Natuurlijk hoop ik nog steeds dat hij een laatbloeier is, maar als dat niet zo is dan zijn we er tenminste op tijd bij en kunnen we hem zo snel mogelijk aangepaste begeleiding bieden. Als ik dan ook hoor dat jouw zoontje zoveel baat heeft in zijn type 7 onderwijs...

Hoe gaat het taalbegrip en de spraak nu bij je zoontje? Merk je duidelijke vooruitgang? Wat je schrijft klinkt echt wel herkenbaar, daarom dat ik het vraag. Al weet ik natuurlijk dat geen 2 kindjes dezelfde zijn 😊

Nogmaals bedankt voor je bericht! Het heeft me goede moed gegeven 😊
  • Idd zijn lange wachtlijsten. Mijn zoontje is getest in het Mucla en heeft daar 3 maand op de wachtlijst gestaan. Dankzij CLB hebben we het proces allemaal kunnen versnellen en was hij er 1 maand sneller vanaf dan oorspronkelijk stond gepland. Goed dat je zo snel bij het COS terecht kon. Zoveelste beter. Die onderzoeken kunnen u echt de grond in boren hoor, ik was daar elke dag met bezig en hij is in totaal 3 maanden getest geweest. er waren erbij dat ik dacht ja gaat goed, doet goed mee dus een tevreden mama, maar er waren ook testen bij waarvan ik dacht, oh nee niet nu die test is zo belangrijk (IQ test bv...) ben daar echt depressief van geweest. Die periode heeft hij toen moeten oefenen bij mij, elke dag oefeningen voor zijn motoriek. Mss niet zo goed, maar dacht ik kan en zal jou het aanleren. en conclusie het lukte na weken(was voor zijn motoriek). zoals je beschrijft bal gaan halen enz... dat zou hij idd al moeten kunnen hoor. Wanneer moet hij starten op school? heb ng een dochtertje van 1 j en 8 maand, start in januari op school. zo'n opdrachtjes begrijpt ze. Maar haar spraak is ook weer verlaat. Zegt enkel ng maar mama papa dada en probeert tegenwoordig wel maar komt meestal dezelfde klanken uit. Thuisbegeleiding gaat jou daar ook goed in helpen. Zijn ze al intakegesprek komen doen thuis?
    Ik zou ook eens langs de ORL arts gaan om zijn oortjes te laten nakijken, mss heeft hij vocht in zijn oren waardoor hij niet goed hoort (hetzelfde als jij hoort als je onder water zit en ze praten tegen jou) In het Kids kan je dit ook laten testen.
    Wij merken vooruitgang in zijn spraak (het is geen gekakel meer, beginnen al meer woordjes te vormen, al versta je er ng helemaal niets van, al geen gekakel meer dus dat is heel veel) Maar zou erg zijn als hij ng niets moest verbeterd zijn. echt alles, maar dan ook alles draait op die school om taal, woordjes enz... ze zijn vindt ik minder bezig met bv kleuren, rekenen, nu ik vindt helemaal anders als op de basisschool. als ik zie wat mijn oudste zoontje allemaal heeft gekregen op school. Is bij hem helemaal anders. Maar in het kids is alles op taal gericht. zo ook heel veel visueel met prentjes. De logo is ook helemaal verschillend met de logo die hij kreeg als hij er ng niet was. uiteraard heeft hij ng een hele lange weg te gaan. Want taal is zoveel meer dan het gewoon spreken. Meestal krijgen die kinderen ook later problemen met lezen, schrijven enz.... Ook ga je het altijd een beetje blijven horen dat ze verlaat zijn in hun taal. ze gaan bv meer moeten nadenken om op woorden te komen en euhm... enz gebruiken. Nu hoe ons zoontje gaat praten weten we natuurlijk ook ng niet. ben al blij dat hij woordjes begint te zeggen, want dacht dat hij nooit ging praten. Had het mij 6 maanden eerder gevraagd (zat ik zowat met de handen in het haar) had ik jou gezegd dat hij nooit ging gaan praten. De kinderen krijgen daar gewoon vele meer ondersteuning en hulp dan in het gewone onderwijs. want in het kleuteronderwijs krijgen die kleuters bij ons op school helemaal niets ondersteuning. Hij kreeg 1 uur vanuit de gon begeleiding van het kids ondersteuning. Maar wat is 1 uur per week. Nu krijgt hij het 6 uur per dag. tg wel een groot verschil lijkt mij. Nu ben ik wel nieuwsgierig, vanwaar zijn jullie?
  • @Mama86

Ja ik ben echt heel tevreden dat we zo snel terecht bij het COS terecht konden. Echt een kwestie van geluk! Nu, ik ben er ook zeker van dat de komende testen zwaar gaan worden, confronterend gaan zijn. Ik weet bv. ook wel dat de komende testen die zich situeren rond taalbegrip en en spraak niet goed gaan zijn, dus daar ben ik al een beetje op voorbereid. Wij oefenen ook wel zoveel als het kan met hem (vooral opdrachtjes geven, lezen in boekjes, veel praten met hem,...) Maar het vlot gewoon niet. Zijn spraak is vind ik op een halfjaar tijd gewoon niet geëvolueerd, en dat maakt me uiteraard zorgen. Zoals je zegt zou hij inderdaad al kleine opdrachtjes moeten begrijpen ( hij is vandaag op de kop 1 jaar en 9 maanden), maar helaas lukt dat niet. Het lukt wèl als je zaken visueel voorstelt. Bv, als je vraagt of hij een flesje wilt doen hem dit niks, maar als je de fles laat zien dan loopt hij naar de zetel waar hij zijn flesje altijd krijgt. Hij gaat trouwens net als jou dochtertje in januari naar school.
    Ik ben benieuwd naar de thuisbegeleiding ja. Ik hoop echt dat ze ons veel tips gaan kunnen geven en ze ons zoontje op weg gaan kunnen helpen. Ik hoor ook alleen maar goede zaken van het KIDS, dus ik heb er wel vertrouwen in 😊 We hebben eind november al een intakegesprek gehad ja, en de begeleiding zou in februari of maart kunnen starten. Hopelijk zo snel mogelijk!
    We hebben zijn gehoor al 2x laten testen, maar daar is dus niks uitgekomen. Hij hoort gewoon goed.
    Je zoontje maakt toch duidelijk veel vooruitgang hé! Ook al lijkt het soms niet veel, vooruitgang is vooruitgang 😊 Als je kindje niet functioneert als de standaard norm zorgt het er wel voor dat je heel blij bent met kleine zaken, en dat is eigenlijk wel iets heel mooi. Dankjewel om even je zoontje te schetsen. Raar dat je een houvast hebt aan hoe eventueel de toekomst eruit kan zien,
    Als mijn zoontje het nodig heeft ga ik hem zeker naar een aangepaste kleuterklas sturen. Ik ben ervan overtuigd dat bepaalde kindjes echt gebaat zijn aan aangespastondrwijs. Daarnaast, wij wonen in Hasselt ( Kuringen), dus we hebben het KIDS zowat in onze achtertuin liggen, zou stom zijn om er geen gebruik van te maken 😊
    Ben jij ook van de kanten van Hasselt?

Aangepast door Trienie123 op 24/01/2019 09:14
  • Hoe zit het eigenlijk met het gehoor van uw kind?
  • @neuzeke

Dat hebben we al 2x laten testen bij een neus-keel-oorarts. Hij heeft ook al buisjes sinds hij 1 is, dus zijn gehoor wordt goed opgevolgd. Horen doet hij dus goed! Het is trouwens ook de nko-arts die ons doorverwezen heeft naar de kinderneuroloog waar we volgende maand naar toe gaan.
  • Ja ken het, ik heb toen bij mijn zoontje gemeld bij kind en gezin dat hij ng niet kon praten (consultatie rond de 2 jaar) en weet je wat ik als antwoord kreeg van een arts: ja mevrouw jij moet ermee bezig zijn hé, veel boekjes voorlezen.... daar zat ik dan. Het probleem was hij wou geen boekjes, hij duwde ze weg, bladerde er snel door. hij ging gewoon alles uit de weg. Visuele dingen zoals appel, enz... je wil het wel forceren maar dat lukt niet, als ze het niet snappen, gaat het gewoon niet, hoeveel je ook oefent. Ze moeten het kunnen waarnemen en begrijpen. Maar volgens mij begrijpt jou zoontje het wel, visueel wel, dus wil tg zeggen dat hij het een beetje begrijpt. Dat is al positief. Heel gemakkelijk dat jij in Hasselt woont. Wij wonen in Tessenderlo, dus pendel 2 x per dag op en af. (zo'n 40 km enkel). Dus ben wel een tijdje onderweg dagelijks voor het school.
  • @mama86

Haha, ja dat heb ik ook al gehoord. “Je moet er veel mee bezig zijn” Theoretisch gezien is dit heel begrijpelijk, maar in de praktijk is dit helaas niet zo simpel... Als je kindje er geen interesse in heeft, tja, dan houdt het op. Forceren lukt niet. Mijn zoontje doet trouwens nét hetzelfde als jouw zoontje met een boekje. Leuk dan op die manier, boekjes lezen 🤦🏻‍♀️ Met speelgoed iets voorstellen lukt het ook vaak niet hoor, alleen als je het echte voorwerp neemt. En dan nog begrijpt hij veel niet... Alleen enkele zaken die vaak voorkomen zoals bv. een flesje, dat begrijpt hij dan wel. Ik heb gewoon heel erg het gevoel dat hij heel moeilijk zijn aandacht kan vestigen als het hem niet interesseert. Mja, en daar kan je hem ook niet in forceren natuurlijk... Het is moeilijk. Ik hoop dat we via het KIDS meer info gaan krijgen om ons op weg te helpen, want ik weet het soms echt niet.
    Aah jullie zijn van “Looi”, dat is inderdaad een stukje rijden. Ik heb zelf ooit in Tessenderlo gewoond 😉
  • Is soms allemaal niet evident als ze er geen interesse in hebben 😏. Dan heeft boekjes lezen geen zin. 😂. Ons dochtertje is nu ook bijna 20 maand, en zo superveel verstaat zij ook ng niet hoor. Als ik zeg zet popje op de stoel doet ze dat, maat als ik bv zeg zet popje naast de stoel kan ze dat ng niet. Eten enz... verstaat ze maar al te goed. Zij doet ook dierengeluiden na. Is ook leuk en dat pakt vaak bij die kleintjes dat ze dat wel gaan achterna doen. Ga nu ook het tijdschrift Pippo aanschaffen, lijkt me wel iets leuk. Maar zij heeft wel interesse in boekjes. Ben eens benieuwd wat er uit de testen gaan komen. Wanneer moet je teruggaan?
  • @Mama86

Ik vind nochtans dat je dochtertje veel bestaat als ze het popje in de stoel kan zetten! En ook heel leuk dat ze dierengeluiden kan nadoen 😊 Hier enkele veelgebruikte woordjes verstaat hij wel, zoals fles en koek. Op die woorden reageert hij, maar op zijn naam 🙄
    Dat tijdschrift Pippo ken ik niet. Ga ik eens opzoeken!
    Ik weet nog niet wanneer de volgende test gaat zijn. Ze gaan me nog verwittigen wanneer deze plaats gaat vinden. Ze hebben wel beloofd dat binnen de 3 maanden alles afgerond zijn zijn. Ik houd je zeker op de hoogte als ik meer nieuws heb 😊
  • Meer nieuws?

Hey Trienie! Hier is nu ongeveer dezelfde situatie. Ook ik ben een beetje bang voor de toekomst. Mijn zoontje is bijna 2 en ik herken me helemaal in je verhaal. Hij is wel sneller beginnen babbelen maar wuift nog maar zelden dada. Hoe is het nu verder met je zoontje verlopen? Wij moeten binnenkort naar k&g. Ik verwacht ook commentaar dat we er meer mee moeten bezig zijn maar het interesseert hem niet. Benieuwd hoe het bij jou intussen gaat. Ik weet niet of we moeten wachten of toch actief nemen om ons te begeleiden.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld