Potjestraining

• Potjestraining

Ik wou graag wat advies. Mijn dochter begint in september met school. Ik ben deze vakantie begonnen met potjestraining. In het begin enkel als ik pamper verschoonde, dan zette ik haar erop en nu doe ik s morgens pamper uit en laat ik ze in een onderbroekje lopen. Het probleem is echter dat als ik vraag om ze op potje te gaan ze eerst nee zegt, maar als ik haar erop zet dan blijft ze wel even zitten. Tijdens de dag vraagt ze wel meerdere keren om pamper aan te doen maar dat negeer ik dan een beetje. Ze zegt ook wel dikwijls dat ze pipi moet doen, maar is meestal vals alarm. Als het echt zover is , begint ze te wringen en Wenen en moet die pamper weer aan. Heeft er iemand tips hoe ik het verder aanpak? Enkele dagen eens stoppen of doorgaan? Tijd begint wel te dringen wink.gif
  • Moet ze echt droog zijn om naar school te mogen gaan. Bij ons zoontje was dat nl. nog niet het geval, maar hij mocht gewoon met de pamper naar school. We moeten natuurlijk wel oefenen, maar zo was de druk wat van de ketel ...
  • in elk geval niet forceren, als ze niet wil heeft het weinig nut haar te pushen, meestal heeft dat net een averechts effect. Alle kinderen worden zindelijk, er zijn verschillende momenten waarop ze vatbaar zijn voor zindelijkheidstraining, als je daar gewoon op inpikt als ouder kost het je geen moeite. Bied het potje aan, zorg dat ze weet wat de bedoeling is en laat het verder aan haar.
  • Ze mogen nog een pamper aandien als het nog niet lukt dus dat is wel een geruststelling. Ik ga nu gewoon enkele dagen wat minder ermee bezig zijn. Enkel als ik pamper ververs even potje aanbieden. Volgende week probeer ik het dan terug. En idd als de klik er is, kan het snel gaan
  • In plaats van bij verversen misschien potje aanbieden voor en na slapen, voor badje, na het eten/ drinken. Na een paar dagen vroeg mijn dochter zelf om een broekje en het potje.
  • Hier is ze het ook plots zelf beginnen vragen, toen ging het vlot. Ik beloonde haar met stickers als ze flink pipi deed op het potje en dat werkte goed.

Nu gaat ze flink zonder beloning. Mss een boekje laten lezen op het potje voor het slapen?
  • Je hebt nog wat tijd gelukkig. Maar als ze er niet klaar voor zijn dan kan je dat niet forceren, gelukkig mogen ze met pamper starten.
    Ik krijg de indruk dat ze haar plas altijd in de pamper wilt doen. Misschien kan je daar gebruik van maken? Ik denk dat ik zou proberen om de pamper uit te laten en haar die te geven als ze moet plassen. Op die manier zit ze dan wel in dezelfde routine als naar het potje gaan. Je kan de pamper dan enkel aanbieden in de badkamer, even in de badkamer blijven staan tot er plas inzit en hem dan meteen weer uitdoen. Dan is dat eigenlijk hetzelfde als op het potje gaan?
    Je kan haar dan misschien in een later stadium met pamper en al op de pot zetten of de pamper in de pot leggen zodat ze erop kan gaan zitten?

Het zijn maar idee├źn, ik weet niet of het pedagogisch correct is maar ik denk dat het kan helpen om die klik te maken. Plas ophouden is ook niet zo goed. Maar als je haar een pamper geeft als ze het vraagt dan leert ze wel bewust te plassen op een moment dat het kan.

Veel succes ermee!
    Grts
    G
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld