Peuter van 20 maanden wordt steeds wakker om 5,u

• Peuter van 20 maanden wordt steeds wakker om 5,u

Hey,
    Ik zit al weken met een peuter die om 5u wakker wordt en begint te roepen naar mij, als ik dan kom voor zijn ritje en zeg dat hij weer moet gaan slapen begint hij te brullen. Hij vraagt ook al snikkend achter zijn papje. Ik heb dit een tijdje gegeven omdat hij zo na 10 min weer sliep. Maar nu wil ik dit terug afbouwen. En ik weet dat hij het kan zonder pap. Want elke maandag slaapt hij bij de oma. En daar slaapt hij van 20u tot 8u zonder maar 1 keer wakker te worden. Dit is heel frustrerend! Hij slaapt ook samen met zijn grotere broer, die wordt door het brullen en kan dan ook niet meer slapen. Hoe leer ik hem dat hij langer moet slapen?
    Zijn slaappatroon ziet er als volgt uit
    6u a 6u30 opstaan
    13u middagdutje tot ongeveer 16u
    19u45 papje en rond 20u in zijn bedje
    Zijn slaappatroon ziet er bij de oma juist hetzelfde uit. Ik leg hem daar ook zelf in bedje rond 20u
    Groetjes
  • is hij moe om 20 uur?
    en zou het dan een optie kunnen zijn om hem overdag stilaan ietsje minder lang te laten slapen of wel normaal te laten slapen en tegen 21 uur naar bed te brengen?
  • Ik zou ook zijn middagdutje inkorten en/of later gaan slapen.
    Hij slaapt nu 12 uur per etmaal. Bij onze kinderen was dit 10,5 à 11 uur op die leeftijd.
    Elk kind is natuurlijk anders, maar als hij al om 5 uur wakker is, is het voor hem misschien toch ook wel net iets te veel.
  • Ik zou ook proberen om het middagdutje in te korten…
    Hebben wij gedaan toen Emma vroeger begon wakker te worden. Werkt niet direct de eerste dag uiteraard, geef het daarna een dikke week om te kijken of de nachtslaap langer word.
    Emma gaat trouwens ook om 20u in bed, dutje tussen 13u en 15h (max 15:30u anders maken we haar wakker) en 's morgens is ze wakker tussen 6h30 en 7u.... in de meeste ochtenden is het 7h welk hier bij ons ideaal is om voor de "ochtendrush" smile.gif
    Als ze je wil dat ze toch 8uur slaapt denk ik dat je ze 's avonds misschien ook wel wat later te bed moet doen.
    Ze geven gemiddelden van 11.25 uur slaap 's nachts voor een kind van 24 maanden en een middagdut van gemiddeld 1.5 uur…. maar dat zijn gemiddelden uiteraard en elk kind kan daar heel anders in zijn hé
  • Ik vind het zo vreemd want bij mijn schoonmoeder slaapt hij ook zo lang.maar ik ga het zeker eens proberen. Vandaag heeft hij van 12u15 tot 14u15 geslapen. Dus maar 2uurtjes. We zullen zien wat het deze nacht geeft. Hij moet zeker niet tot 8u slapen, 7u zou ideaal zijn.
  • Wij hebben hier een 12 maand oude baby die nog nooit, buiten wanneer hij ziek is langer dan tot 5u heeft geslapen. Na eerst maanden onderbroken nachten en dan maanden tot 5u, begint dit toch te wegen. Hij slaapt wel nog 2x voor--en namiddag. Wij hebben ook een aantal dagen geprobeerd de dut te verlaten naar op de middag. Dat lukte niet zo goed. Ook al een aantal dagen geprobeerd zijn bedtijd te verlaten van 19u naar 20u maar dan zitten we met een hele huilerig baby. Dus ik wou hier eventjes mee volgen en inpikken blush.gif onze oudste heeft dat nooit gedaan. Maar hij ging slapen om 20u en zat nu al op 1 dutje. Hij is ook wel een vroege vogel. 6u vaak, nu soms al half 7. Hij is 3 en half. Misschien dus gewoon vroege vogels. Ik moet hier ook wel zeggen dat onze oudste op logée altijd langer sliep dan thuis! Ik snapte daar toen ook niets van!
  • Ik zou enkel pas middagdutjes bewust verkorten als je echt ziet dat je kindje voldoende geslapen heeft.
    Dus niet gaan verkorten omdat hij om 5u wakker is, maar na wat melk te drinken eigenlijk wel terug in slaapt valt.

Hier hebben we ook zo een periode gehad, maar dochter was klaarwakker toen, midden in de nacht. De ene keer om 3u de andere keer om 4u.. Zo een week lang. Die wou gewoon melk drinken in beginnen spelen, van verder slapen was echt geen sprake. Toen hebben we geprobeerd van haar middagdutje te laten vallen. Ze sliep sowieso maar 1 uurtje meer op de middag. En dat heeft hier geholpen. Sindsdien slaapt ze terug door.
    Nog steeds een vroege vogel, vaak om 6u er al uit. Maar dat geeft me zo niet. Ze slaapt dus sinds haar 2j niet meer 's middags.
    Als ze nu wakker word 's nachts, is er iets, ziek, gedroomd, knuffel uit bed gevallen,... Maar dat alles is op 5min en wat troosten opgelost (behalve ziek natuurlijk) en slaapt ze ook weer verder.

Maar in jullie situatie, als hij echt mooi verder slaapt na zijn papje, zou ik dus niet zomaar beginnen afschaffen. Zie reactie hierboven, dan kan je 's avonds een kind krijgen dat doodop is met alle gevolgen erbij natuurlijk..
    Wat dan wel de oplossing is, geen idee...

En hier slaapt ze ergens anders ook wel langer, ze word wel vaker wakker 's nachts, maar slaapt dan 's morgens wel tot 8u30. Nog nooit gebeurd thuis, hier meestal 6u30. Met eens uitzonderlijk 7u.
  • Hier met periodes hetzelfde scenario. Vaak geven we dan toch een beetje melk (water met bv. maar 1 of 2 schepjes poeder in), omdat iedereen dan daarna effectief gewoon verder kan slapen. Na een weekje ofzo gaat het bij ons dan meestal weer vanzelf terug over (al blijven het ook hier standaard wel vroege vogels).

Wat we ook soms doen, is puur water geven in het flesje. Werkt niet altijd, maar vaak ook wel. Zijn we vooral beginnen doen toen het wakker worden plots weer midden in de nacht was (ca. 3uur) en ik niet terug nachtvoedingen wou beginnen geven als het mogelijk iets anders was dan honger (vandaar de test met water, en dat hielp dan - tot onze eigen verbazing - meestal).

Voor de rest weten we wel dat ze ruim voldoende zuivel en ander eten binnen heeft elke dag, dus we moeten geen schrik hebben dat het flesje water ten koste zou gaan van haar gewone honger (bij kleine eters bv.).
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld