Peuter niet sociaal

• Peuter niet sociaal

Hallo iedereen,

Ik maak mij een beetje zorgen over het gedrag van mijn dochtertje. Zij wordt volgende maand 3jaar en gaat sinds september naar school. Nu heeft de juf mij deze week apart genomen om over haar gedrag te praten. Zij vindt dat mijn dochtertje niet zo sociaal is, ze speelt praktisch altijd alleen, als er kindjes bij haar komen zitten, gaat zij weg. Ook op de speelplaats staat ze steeds aan de zijlijn. Ik had dit al gemerkt dat ze niet zo happig is om met andere kindjes te spelen maar ik dacht dat dit aan de leeftijd lag, dat dit normaal is op deze leeftijd. Thuis kan ze zich heel goed alleen bezighouden. Nochtans is ze wel heel mondig, mijn man en ik hebben een zaak en als er klanten komen en zij spreken haar aan zal ze direct antwoorden, ze is zeker niet verlegen. Dit weekend heeft ze voor de eerste keer de sint en zijn pieten gezien en ze begon onmiddellijk te vertellen over haar nieuwe laarsjes dat ze aanhad bigsmile.gif dus op dat vlak is ze zeker niet verlegen, maar op vlak van met kindjes spelen lukt dus niet goed. Zijn hier ouders die dit herkennen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
  • Hier 2 heel verschillende kindjes.
    Oudste heeft sociaal gezien altijd moeilijk gehad. Speelde absoluut niet samen tot in de 3e kleuterklas - 5 jaar. En dan nog ... ze werd nerveus als het niet helemaal ging zoals zij het wilde, is een heus parcours geweest. Ook een enorme flapuit, heel extravert en totaal niet verlegen.
    Pas vanaf het 2e leerjaar had ze een beste vriendinnetje. Nu in het 5e leerjaar heeft ze een vriendinnengroepje.

Zoon had al een beste kameraadje in 1e kleuterklas en is heel sociaal. Zoekt altijd andere kindjes op (voor de rest heel verlegen, beetje omgekeerde van jouw dochtertje).

Nu, de verjaardagsfeestjes starten toch typisch ook pas met 4-5 jaar? Ik dacht ook om de reden dat ze voor die leeftijd toch vooral alleen spelen?
    Zou me dus nog niet meteen zorgen maken eerlijk gezegd.
  • ze moet nog drie worden...
    die sociale interacties en het leren omgaan met elkaar, is iets wat gebeurt, rond het derde levensjaar, sommige wat vroeger, andere wat later. Veel kinderen in de eerste kleuterklas spelen niet samen als ze pas naar de kleuterklas gaan, dat leren ze meestal net daar.
    vergeet ook niet, dat er ook al kinderen van bijna 4 in haar klasje zitten en dat die bijna een jaar ouder zijn. Op die leeftijd is dat nog wel een groot verschil (ik neem nu aan dat er geen peuterklasje is?)
  • Hallo,

Klopt dat kindjes pas beginnen samen te spelen rond die leeftijd.
    En ook zijn er veel kinderen die gewoon graag alleen spelen.
    Ik was zelf een heel rustig kind dat amper sprak en veel alleen speelde, pas in het lager kreeg ik echt vriendinnetjes.
    Dus ik zou mij niet echt zorgen maken, alle kinderen hebben hun eigen persoonlijkheid en tijd nodig.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld