peuter 2 naar weent heel erg als mama weggaat

• peuter 2 naar weent heel erg als mama weggaat

Hallo dames,

Onze dochter is net 2 geworden (16 augustus). Ze is een vrolijke meid, met een eigen karakter! Maar ze doet het goed. Ze zit duidelijk in de peuterpuberteit, maar we proberen consequent te zijn en ze luistert redelijk goed. We zitten sinds een maand met een nieuw "probleem". Ze heeft een periode gehad dat ze begon te wenen als er mensen bij ons binnen kwamen en dit duurde meestal een 10 tal minuten en dan was dit over, als je er niet op in ging. Dit is nu over, maar nu is ze in paniek (denk ik) als ze denkt dat een van haar mama's weggaat. Dan begint ze erg te wenen en is ze ontroostbaar. Ik ben vandaag 5 uur weggeweest, ze is dan naar mijjn mama geweest, die kent ze goed. Ze heeft de eerste 2 uur geweend en was helemaal overstuur. Ze wilde niks eten, niet spelen en bleef maar wenen en zeuren. Na 2 u is mijn mama erg boos op baar geworden en was het beter. Dan heeft ze de volgende 2 u goed gespeeld en gegeten. Met tussenin nog regelmatig een zeur.

Volgens mijn mama en zus gaat dit voor grote problemen op school zorgen. Ze zeggen als ze dit niet beter gewoon wordt, het een erg lastig kind op school gaat worden, dat steeds gaat liggen wenen en zeuren. Ze gaat in april 2016 naar school en nu maakt ik me zorgen! Ze gaat niet naar de creche (ik werk alleen maandag en dinsdag, dan is ze bij de (schoon)grootouders), dit gaat prima. Maar heeft iemand dit ook meegemaakt. Ik denk dat dit een fase is. Maar moet ik haar voor die 7 maanden nu nog naar de creche doen of extra wegdoen naar familie voor te leren zonder mama te zijn? Of zal ze dit op school wel leren?

xxx
  • Ik denk dat dit fases zijn waar ze doorgaan, mijn dochter huilde niet meer toen ik haar afzette in de crèche en nu trg wel, het duurt wel niet zo lang, eens ik weg ben stopt ze meestal wel snel met Wenen,
    Ik vrees dat dit in school niet zal beter gaan, ze start in november, nieuwe plaats, allemaal vreemde mensen. Ze hebben tijd nodig om hieraan te wennen,
    Ik zeg alt ik d duidelijk dat ik wegga en haar vanavond terug kom halen zodat ze de link legt dat ik haar altijd trg kom halen,...
  • Mijn zoontje heeft dit ook heel erg, hij is nu bijna drie. Ook nooit naar de creche geweest. Vorig schooljaar gestart in de peuterklas en de eerste dagen heel veel geweend, toen is hij erg ziek geworden en de rest van het schooljaar moete thuisblijven. Deze zomer een paar keer bij familie moeten blijven en net zoals jij beschrijft, de eerste uren niks anders dan wenen roepen en tieren, daarna eens boos worden en dan is het een pak beter.
    Nu in september terug op school gestart in het eerste kleuter en iuk vreesde het ergste. de eerste 2 dagen was het tranen met tuiten toen ik hem wegbracht maar vannaf de derde dag niks meer geweend en hij gaat super graag!
    Thuis weent hij wel nog altijd als ik wegga en hij moet bvb bij de papa thuis blijven, maar dit duurt over het algemeen niet lang.
    Dus nog geen zorgen maken, het hoeft geen probleem te zijn op school en het betert echt wel, al kan het lang duren goofy.gif
  • Dat is gewoon een fase hoor. Je kindje heeft verlatingsangst, moet nog leren dat iets wat niet meer zichtbaar is daarom niet voorgoed verdwenen is. Dat komt vanzelf weer goed. En kindjes die huilen aan de schoolpoort heb je altijd. Daar hoef je je niet om te schamen of je zorgen om te maken.

O ja, wij maken ook een onderscheid tussen : "we gaan weg" want dan mogen ze mee en "mama gaat centjes halen" want dan kunnen ze niet mee.Aangepast door Erwtje op 17/09/2015 19:35
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld