peuter 2 jaar is niet meer graag bij onthaalmoeder

• Hallo

Ik weet het niet meer hoor... Onze dochter van 2 jaar en 3 maanden ging sinds ze 18 maanden was graag naar de onthaalmoeder. Ze weende niet meer en speelde heel goed.
    Maar sinds enkele weken zegt ze 's morgens dat ze niet wil gaan en telkens bij het afscheid nemen brult ze de hele opvang bij elkaar dat ze niet wil blijven! Ze speelt ook minder en hangt aan de broek van de onthaalouder. Ze wilt veel gepakt worden.
    Er is dat ik weet niet echt iets speciaal gebeurd. Enkel dan dat zij nu sinds enkele weken de oudste is tussen baby's omdat de groten naar school zijn. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
    Wat moet ik doen zodat ze terug graag gaat? Misschien is gaan babbelen met kind en gezin of de kinderarts? Zou het een fase zijn waar we weer door moeten? Hopen dat het binnenkort over is....

Groetjes van een zeer bezorgde mama.
  • Wij hebben hetzelfde gehad met onze middelste, die ging van haar 5 maanden zonder probleem en toen ze bijna twee was ging het van kwaad naar erger. Voor zover wij wisten was er ook niets veranderd, op een dag kwam ik wat vroeg en hoorde ik de verantwoordelijke roepen tegen een baby (en echt roepen hè) omdat die zijn fruitpap niet wilde opeten en zag ik haar het kind in de hoek zetten.

Toen we van andere mensen soortgelijke verhalen hoorden hebben we besloten haar daar weg te halen en achteraf hoorden we dat de verantwoordelijke het privé erg moeilijk had en dat afreageerde op de kinderen.

Ik wil niet zeggen dat het bij jou ook zo is hè, alleen maar dat het best kan dat je niet weet dat er iets anders is.
  • Je kind is 2 jaar en 3 maanden en is de oudste in de opvang, dan moet je het waarschijnlijk al niet verder meer zoeken, je kind verveelt zich daar. Heel veel kinderen hebben op die leeftijd geen zin meer om naar de crèche of de onthaalmoeder te gaan omdat ze daar te groot voor beginnen te worden. Ik vrees dat je even zal moeten doorbijten totdat je kindje naar school gaat. Ondertussen kan je misschien vragen aan de OM of ze wat uitdagender speelgoed bovenhaalt of zich af en toe (als de kleintjes slapen) een beetje extra bezig houdt met jou kindje.
  • Ik vind het een beetje gevaarlijk om dat gewoon aan te nemen eerlijk gezegd, het kan zijn hè maar je kan er niet zeker van zijn. Ik had hier een oudste die best lang de enige 'grote' is geweest op de creche en die had nergens last van.

Zeg maar, twee jaar en 3 maanden, kan je er al niet eens over praten?
  • die van mij vindt het net super dat hij nu de oudste is! hij kan al beetje meehelpen en knuffelen met de kleintjes... weet dus niet zeker of het daaraan kan liggen
  • Hier gaat onze Sander tijdens de schoolvakanties 2 dagen mee met de broer naar de onthaalmoeder. Ook al is hij 3,5 ondertussen hij vindt het er nog steeds geweldig !!
    Wat zegt de onthaalmoeder er zelf van?
  • Hey, mijn zoontje ging ook altijd heel graag naar de onthaalmoeder, maar inderdaad naar het einde toe (voor hij dan naar school kon gaan) begon hij zich daar ook te vervelen en ging hij ook minder graag. Ik wist bij mijn zoontje dat het echt daar aan lag. Hij was helemaal klaar voor de school. Heb je er met de onhaalouder zelf al eens over gepraat?
  • Hallo,

mijn dochter heeft is enkele weken ook moeilijke bij het nemen van afscheid en brult er ook op los of protesteert als ik haar breng bij haar onthaalmoeder.
    Ik zit met de handen in het haar. Moet wel zeggen dat ze sinds kort ook de oudste van de groep is. Misschien ligt het aan de routine die veranderd is sinds ik thuis ben (zwangerschapsverlof).
    Hoe had jij het uiteindelijk opgelost gekregen.

Groetjes
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld