Eten... Een continue strijd

• Eten... Een continue strijd

Doordat het me allemaal even teveel wordt schrijf ik het maar even van me af. Ik heb een lieve, leuke peuter van bijna 20 maanden die aan de kleine en lichte kant is ( 79 cm en 9 kg 800). Omdat ze lichtjes is afgebogen van haar curve moeten we binnen een maand terug op controle. Maar... Ze eet de laatste weken echt heel slecht. Ze wil geen brood, eet enkel de charcuterie ervan tussen. Ze wil haar groenten en aardappelen niet eten, eet enkel haar vlees. Ik heb al geprobeerd om alles onder elkaar te mixen / pureren maar dan weigert ze helemaal haar eten. Fruitpap eet ze enkel zonder stukjes. Melk 500 ml drinkt ze wel flink op. Soep is de ene dag tegen de andere maar ze stopt met drinken van zodra er een vliesje / brokje in zit. Wat ze wel goed kan is snoepen ( koekje, yoghurtje, kaasje,...) dit krijgt ze echter zeer weinig van ons en alleen als ze flink eet omdat we dit niet willen zien als een vervanging. Maar toch is het eten een dagelijkse strijd met een dunne poppemie tot gevolg. In de creche eet ze trouwens de ene dag flink en de andere dag eet ze er niets. Binnenkort gaan ze hier stukjes introduceren dus ik hou men hart al vast... Wat me verder wel op valt is dat ze van alles heel vies is: plakkende handjes, zand of gras aan haar voetjes, ....
    Als iemand me tips kan geven over hoe ik deze kleine deugeniet terug flink kan doen eten....
  • Ik ga mijn mening geven maar weet dat veel mensen het misschien niet met me eens zouden zijn. Ik zou op dit moment (omdat je kind te licht is) enkel kijken naar calorieën. Je kind heeft vetten nodig en genoeg calorieën om te groeien. Je kan eventueel vitaminen geven in pilvorm maar dat is momenteel geen prioriteit lijkt mij.
    Ik zou het kind behandelen zoals ik mijn kinderen behandel als ze erg ziek zijn en dreigen uit te drogen of ondervoed te raken en dat is: alles erin stoppen dat ze lekker vinden en zorgen dat ze op krachten komen en pas in een later stadium denken aan die evenwichtige voeding met vitaminen.

Je kind eet nog wel genoeg eiwitten, vetten en calcium. Ik zou bij een kind dat zwak staat er zoveel mogelijk calorieën proberen inkrijgen. Zoek wat ze lekker vindt en toch niet te slecht voor de gezondheid. Bijvoorbeeld NIET de koek met de meeste suiker en chocolade. Yoghurt en kaas vind ik zelfs helemaal niet slecht, het is niet de bedoeling dat dit de hoofdmaaltijden zijn maar voor een kind in nood vind ik dit prima voedsel.

Het enige probleem dat ik zie is de opvoeding. Eten zou geen strijd mogen zijn, dat zorgt op lange termijn ook voor problemen. Als je nu toegeeft zodat je kind kan aankomen dan zal je op een later tijdstip heel voorzichtig de voedingsgewoontes van je kind weer moeten bijsturen. Dat is niet leuk en niet gemakkelijk maar lijkt mij persoonlijk beter dan een kind dat ondervoed geraakt (en bijgevolg zwak is en ziek wordt).

Succes ermee! Lijkt me geen makkelijke zaak.

Grts
    G
  • Hier ook een hele slechte eter als peuter, nu valt het mee maar nog niet denderend! Ze is 5j en weegt 16kg...

Onze ka zegt: ga de strijd niet aan, want je bent op voorhand verloren.... Laat ze eten wat ze wil eten. Ooit herstelt het zich en gaat ze wel dingen eten... En ik moet haar gelijk geven... Nu begint ze stilaan beter te gaan. Ze probeert al eens iets nieuws, eet wat groentjes, vlees. Het enige wat in er niet inkrijg zijn aardappelen, tenzij ik er puree van maak...
    Negeer het als het een strijd wordt, en beloon de keer dat het del goed gaat.
  • Ondervoed? Met die curves is ze toch helemaal niet ondervoed?
    Ik heb 2 kinderen die van lengte altijd op p75 zaten en van gewicht op p25, daar hebben ze bij ons nooit moeilijk over gedaan. Zo lang ze gezond zijn en goed spelen, kan dat geen kwaad.
    Op die leeftijd is het typisch dat kinderen moeilijk doen over eten. De periode van niet willen eten en enkel vlees willen eten maken zo goed als alle kinderen door. Niet panikeren! Koeken en dergelijke geven zou ik zeker niet doen, dat is niet wat je noemt een evenwichtig voedingspatroon aanleren.
    Bij ons wilden ze 's morgens ook nog geen boterhammen eten op die leeftijd. Ze kregen in de plaats bij het opstaan (rond 7h) een fles groeimelk (aangeraden door de kinderarts), om een uur of 9 kregen ze dan een boterham besmeerd met bv. volle smeerkaas of een potje volle yoghurt. In de crèche soms ook een potje droge corn flakes (dus zonder melk) of een cracotte met smeerkaas (minder mijn keuze, maar ja...). 's Middags warme maaltijd als ze in de crèche waren of boterhammen als ze thuis waren, besmeerd met iets dat ze er niet af kregen (bv. smeerkaas, margarine of paté), zo kon het vleesje niet uit de boterham gehaald worden smile.gif Eens dat lukt, kan je wel terug boterhammen met iets anders tussen geven. Namiddag aten ze stukjes fruit (of fruitpap in jouw geval dan als de stukjes nog niet lukken), 's avonds aten ze thuis warm eten. Als ze bij ons enkel het vlees wilden eten en de rest niet, kregen ze eerst de rest en pas vlees als ze al een deel van de aardappelen en groenten gegeten hadden. Een uurtje na het avondeten kregen ze nog een fles groeimelk.
    Belangrijk is er geen strijd van te maken, ook al is dat heel erg moeilijk. Probeer het te negeren als ze niet eet en bied tussendoor niets aan om te compenseren, hoe graag je ook wil dat ze eet.
    Als je dingen geeft die je in volle vorm kan aanbieden, kies daar dan voor. Dus volle yoghurt, kaas met een hoog vetgehalte, echte margarine (Planta bv.),...

Succes!
  • Ik vind het dan weer verkeerd om een kind zijn goesting te geven door enkel te geven wat het lust. Hier eten ze al sinds hun 8 maanden mee van tafel (wel zoutloos in het begin). En er zijn moeilijke periodes geweest. De bordjes bleven dan al eens onaangeroerd. Maar ik heb daar nooit geen spel van gemaakt. Aten ze niet dan was dat spijtig. Hadden ze na een uur honger dan kregen ze hun bord terug voor zich.

De grootouders koken altijd een apart potje voor de kinderen en ze waren dat rap gewoon. Met een feest is dat nu moeilijk terwijl ze thuis hetzelfde menu wel zouden proeven. Je moet gewoon even doorzetten. Ze gaan (bijna) allemaal door die periode. Je kindje is ook zeker niet te licht. Ik zou zeker geen toegevingen doen zolang haar gezondheid er niet onder lijdt.
  • Hier is ze 27 maanden oud even groot als jou kindje en ze weegt maar 9kg.. Ik heb al sinds haar geboorte extra controles moeten doen. Ik heb bloed moeten laten nemen enzo om te zien of er een oorzaak was. Niks gevonden. Conclusie ze krijgt sinds haar 8 maanf fenk ik caloriepoeder onder haar voeding. Al vind ik persoonlijk dat dit niet veel helpt. Ik geef het nu nog 1 keer per dag je kan ook calorie drankjes kopen in de apotheek maar die zijn heel kostelijk.
    Verder zeiden ze ook tegen mij dat je dit niet kan dwingen als ze niet willen ga je verliezen dus ik maak er geen drama meer van wil ze niet eten probeer ik hetvte negeren. Als ze ziek is mogem we haar geven wat ze wil als het dan enkel koek of ijs is is dit beter dan niks. Op krachtrn komen geeft dam voorrang
  • Onze 2e zoon is vrij mager en licht. Toen hij voor een ingreep in het ziekenhuis lag stond direct de diëtiste op de stoep.
    Zij adviseerde vooral op vetten te letten.
    Volle boter op de boterham met extra dik kaas of worst.volle melk, volle joghurt, evt 2 keer per dag ipv enkel na het avondeten.
    Als koek geven we melkbiscuit.extra jus over het eten. Wat extra vlees.
    Als fruit banaan. Aardbeien in kwark.zelf drinkjoghurt maken van volle joghurt, scheutje water en roosvicee.
    Onze zoon is geen slechte eter gelukkig, dat is het probleem niet.
    Maar misschien vind jou dochter het eten ook wel lekkerder met extra toevoegingen of beleg.
  • Eerst en vooral bedankt voor jullie raad. Als ik jullie het idee geef dat ik,men kind ondervoed vind dan is het verkeerd over gekomen, dat vind ik namelijk niet. Het is alleen frustrerend dat ze is afgeweken van haar groeicurve waardoor ik extra op controle moet en ze nu nog slechter eet. Ik geef ze nu wat meer yoghurt tussendoor (2x per dag) en beleg dat plakt op de boterham en dat blijkt toch een succes. Dat van die strijd is ook heftiger overgekomen dan ik bedoelde. Ik verplicht mijn dochter niet om te eten ( lukt toch niet) maar ik maak me al op voorhand zenuwachtig dat het niet zal lukken waardoor dit zeker niet bevorderend is voor de situatie en het voelt dan snel aan als een strijd. Maar wonder boven wonder heeft ze de afgelopen 2 dagen beter gegeten en ik hoop dat dit zo blijft!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld