Constipatie peuter van 2 jaar, ervaring?

• Constipatie peuter van 2 jaar, ervaring?

Dag dames,

Ik kom toch maar eens ten rade aangezien ik in dit onderwerp absoluut geen ervaring heb!
    Onze kleine meid doet normaal alle dagen minstens één keer kaka, meestal zelfs een keer of 2-3. Nooit problemen gehad dus.
    Tot een tijdje geleden, toen kreeg ze diarree en had ze echt pijnlijke krampen waardoor ze zich aan me vastklampte cry.gif Arm schaap.
    Sindsdien klaagt ze altijd wel wat als ze voelt dat ze kaka moet doen maar er werd toch wel elke keer een keertje gepoept. Ben sinds een Week ook redelijk wat hepar water aan het geven want dan word haar stoelgang toch net wat zachter. Ik dacht dat het daardoor kwam want na die diarree te hebben gehad had ze juist redelijk harde stoelgang!

Nu heeft onze kleine meid zaterdag voor de laatste keer gepoept en is het dus vandaag al de 4de dag dat ze niet gaat (hopelijk vandaag toch nog!)
    Uiteraard heb ik een afspraak gemaakt bij mijn dokter maar die is pas vrijdagnamiddag beschikbaar. Naar de andere dokter in de praktijk ga ik absoluut niet meer terug!! die heeft me al twee keer voor overbezorgde moeder uitgemaakt en dan maar wat voorgeschreven om me tegemoet te komen denk ik hoewel ik evengoed kan verdragen als ze gewoon zeggen dat er afgewacht moet worden mad.gif
    Straks ga ik even langs de apotheek raad vragen maar wie weet zijn hier wel dames die er ervaring mee hebben?

Moet ik me zorgen maken? of valt dit nog wel mee? Manlief riep al na één dag zonder stoelgang dat ik naar de dokter moest maar ik maak me nu eenmaal niet snel ongerust.
    Bovendien heeft ze tijdens die laatste dagen ook nog geen enkele keer geklaagd over buikpijn of dergelijke?

Alvast bedankt smile.gif
  • Heeft ze sinds die diarree een beetje bang om naar het potje te gaan of is dat helemaal niet het geval?

Vier dagen zou ik nu toch ook al wel lang vinden. Ik weet niet of wij dit hier al hebben voor gehad, bijvoorbeeld met onze oudste.

Haar darmflora kan natuurlijk in de war zijn na een buikgriepje. Bij de apotheek kunnen ze zeker al iets geven om dat terug op peil te krijgen. Ik geef nu ook iets aan onze jongste die tandjes krijgt. Probiotics druppels. Ik gaf altijd enterol bij de tandjes maar onze huisarts heeft me gezegd dst dit veel beter is omdat het de darmflora ondersteunt. Misschien kan je zoiets al vragen bij de apotheek. Dan kan dat toch ondertussen al zijn werk beginnen doen.
  • Dat is al heel lang, hoor... Onze oudste dochter kon dagenlang geen stoelgang maken en kreeg uiteindelijk overloopdiarree die ze al niet meer voelde aankomen. En ze zal aan het einde van de lagere school... Uiteindelijk heeft ze een lavement gekregen en nog een tijdje medicatie. Daarna is het niet meer voorgevallen. Maar ook zij had dus eigenlijk geen buikpijn, terwijl de dokter zei dat ze serieus geconstipeerd was.
  • Mijn dochtertje heeft dit ook gehad. De dokter heeft toen Lacteol voorgeschreven om de stoelgang lopender te maken. Je kan dit ook zonder voorschrift krijgen. Dit hielp wel goed bij haar. Activia Yoghurt en mandarijntjes/appelsienen/pruimen hielpen ook.
  • @TG2 ik heb zelf inderdaad het idee dat het meer "bang" is. Omdat het vorige keer toch wel wat pijn deed die krampen. Sindsdien is het echt neer meer zoals het vroeger was. Mijn man denkt dan weer dat het niet anders kan dan dat ze echt pijn heeft bij het gaan… Hoewel ze heel spraakvaardig is kan ze uiteraard nog niet in detail uitleggen of het echt pijn doet of het bang zijn dat het pijn gaat doen is. Ik hoop maar dat ze snel merkt dat het geen pijn meer doet nu en ze gewoon terug gaat want ik denk echt dat ze het zelf ophoud.

Ze heeft vanmorgen blijkbaar een beetje kunnen poepen liet de opvang weten, niet veel en zeker niet hard (dus dat is wel goed), zonder rond te lopen of te klagen was het ineens daar. Denk dat ze het gewoon niet meer kon ophouden deze keer.

Ga inderdaad al eens bij apotheek vragen of er misschien een middeltje is dat we al kunnen proberen in afwachting van onze dokterafspraak.
  • Glycerine tapjes en een badje deed het hier altijd goed.

Onze dochter altijd al moeite gehad met stoelgang, krijgt nu dagelijks forlax om stoelgang zachter te maken en we moeten uitkijken met haar eten.

Zolang er geen overloop is, is er nog geen te "groot" probleem.

Hopelijk snel terug een vlotte stoelgang!
  • Oei das niet zo fijn he.. mijn dochtertje heeft ook wat last van constipatie, wanneer ze begint te huilen weet ik dat de kaka te hard is om uit te duwen. Ik heb altijd standaard glycerinetapkes liggen in mijn koelkast en laatste keer toen ik naar de dokter ging voorschrift gevraagd voor movicol junior. Tis niet altijd makkelijk he..

Qua eten zou ik meer kiwi, peer, sinaasappel, vezelrijke voeding... geven. Kan ook al veel schepen. Sommige mensen kunnen nu eenmaal moeilijk gaan naar het toilet. Best inderdaad eens laten nakijken door de arts en niet te lang wachten en op tijd ingrijpen. Een lavement toedienen aan een peuter lijkt mij niet makkelijk sad.gif

Succes!!
  • Correctie op mijn reactie van gisteren: het was niet Lacteol, maar wel Forlax dat de dokter ons voorgeschreven heeft voor ons dochtertje (maar dat is dus ook zonder voorschrift verkrijgbaar).
  • Hier van de apotheek al glycerine suppos gekregen inderdaad.
    Ze is uiteindelijk gisteren 3x kunnen gaan smile.gif Wel elke keer klein "drolletjes" en niet hard dus nog geen suppo gebruikt.
    Als we het kunnen vermijden beter zo denk ik.
    En morgen even bespreken met de dokter voor toekomstige gevallen hé

Bedankt allemaal!
  • Het feit dat het enkel kleine drolletjes zijn, wijst volgens mij toch op het feit dat haar darmen behoorlijk vast zitten. Ik zou toch eens een suppo geven persoonlijk zodat het er ineens allemaal uit komt.
  • Idd de kleine beetjes en zacht kan wat zijn dat langs een harde stop loopt.

Mijn dochter heeft ook vaak last van constipatie. Nu reeds sinds september op movicol junior dagelijks en als we stoppen zeker terug problemen.

Hier meervoudig probleem: door vele oorontstekingen en antibiotica darmflora ontregeld en daardoor constipatie. Daarbij ook geen optimale perstechniek. Hierdoor vrij angstig geworden rond stoelgang maken.

Medicatie voor darmflora gehad en hierdoor wel dosis movicol tot minimum kunnen afbouwen, maar door de schrik en verkeerde perstechniek houden we toch die minimumdosis aan of we hebben terug problemen. Kaka vraagt ze ook voor in de pamper ipv potje en forceren we niet. Door de constipatie was ze panisch van het potje geworden en pipi gaat nu ook terug vanzelf dusja

Zeker opvolgen dus, maar idd heel moeilijk want ze vragen kun je niet
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld