Buisjes een must of niet

• Buisjes een must of niet

Mijn zoontje van 2 heeft redelijk snel een oorontsteking. Vorige winter had hij er 3, waaronder een loopoor die zeker twee weken geduurd heeft. Toen werd beslist om buisjes te steken. Na 2 maanden was 1 er al uit, 3 maanden later ook de tweede. Maar toen was het al lente/zomer en had hij nergens meer last van. Nu heeft hij voor de derde keer een oorontsteking deze winter. Het breekt telkens open met een loopoor maar hij maakt nooit koorts, heeft nooit echt pijn en soms is het na enkele dagen gewoon voorbij.

Ik zou naar een NKO arts kunnen gaan en die zal wel weer buisjes willen steken maar ik vroeg me af of dit wel nodig is aangezien hij er geen last van heeft... of is het net heel slecht om het zo te laten met het risico dat er nu en dan een gaatje in zn trommelvlies komt. Ik ben gewoon niet zo'n fan van volledige narcose bij mijn ventje. Wil het alleen doen als het een noodzaak is.

Graag jullie mening!
  • Ik zou toch even langs een NKO gaan. Hier beide zoontjes al 2x buisjes. Wij hebben bij allebei heel veel problemen gehad, vooral bij onze jongste. De oudste is bijna 4 en krijgt er nu voorlopig geen nieuwe, hoewel er nog wat vocht achter 1 trommelvlies zit. Indien dit opnieuw problemen geeft, worden er onmiddellijk buisjes geplaatst. Dit kan altijd gehoorschade veroorzaken. Dit is iets waar wij nu bij de oudste extra aandacht aan moeten schenken.
    De narcose op zich duurt slechts 5 minuten natuurlijk. Met de buisjes kan het vocht er telkens heel makkelijk uit, dat is dan altijd wel een loopoor, maar dan wordt het geen oorontsteking en komt er ook geen koorts bij kijken. Daarom zou ik persoonlijk even advies vragen van een NKO.
  • Ben je al met je zoontje langs een osteopaat geweest?
    Mijn dochtertje had ook heel vaak oorontstekingen. Blijkbaar heeft dit te maken met dat bij zo'n kleine kindjes in de buis van Eustachius soms nog een kleine knik zit.
    Mijn dochtertje is 2x behandeld daarvoor bij de osteopaat en ze heeft nooit nog een oorontsteking gehad sindsdien! Ik denk dat ze toen een maand of 16 was.
  • Mijn zoontje had op 2jarige leeftijd ook de hele winter oorontstekingen die elke keer doorbraken tot een loopoor. Hij had er ook weinig tot geen last van. Wel zei de huisarts dat hij die winter nog één oorontsteking deed we aan buisjes moesten gaan denken. Sindsdien heeft hij eigenlijk geen oorontstekingen meer gedaan (op 1 of 2 na die direct over waren). Nu is hij 4 jaar en heeft logopedie nodig en met de testen die hij daarvoor bij de NKO moest laten uitvoeren bleek dat hij een sterk verminderd gehoor had en vocht achter de trommelvliezen. Wij hadden helemaal niet door dat hij minder hoorde dan normaal, ook had hij geen last van de druk van het vocht op de trommelvliezen. Daarom hebben we, gezien hij in zijn verleden meerdere oorontstekingen/looporen heeft gedaan, samen beslist om buisjes te steken. Nu na de buisjes is zij gehoor perfect en hebben wij er een rustiger/ blijer kind bijgekregen.
    Had ik 2 jaar geleden geweten wat ik nu weet, had ik toen er harder opgestaan dat hij dan al buisjes kreeg.
    Heeft hij nu misschien geen logopedie nodig omdat zijn gehoor dan beter was en hadden wij al die tijd misschien ook een minder opvliegend kind gehad.
  • Als ik deze reacties lees dan zal ik voor de zekerheid toch maar eens opnieuw langs NKO gaan. Ik ben naar een osteopaat geweest als hij enkele weken oud was maar dat was tegen de krampen. Heeft toen niet veel uitgehaald. Geen idee of ze toen ook zijn buis van eustachius behandeld hebben. Ik vermoed van niet.

Bij vorige buisjes hebben ze trouwens ook zijn neuspoliepen weggehaald want die zorgden ervoor dat het snot nog minder goed weg kon. Ik had gehoopt dat dit al genoeg zou helpen tegen oorontstekingen maar kijk, sinds november toch weer 3 ontstekingen gehad. Als we bij de pediater langs gaan heeft hij ook wel heel dikwijls vocht achter zijn trommelvlies zitten. Dan is het nog geen ontsteking maar het zit er toch wel vaak dus dat is waarschijnlijk niet goed.

Ik merk ook geen doofheid op (behalve dat hij alleen hoort wat hij wil horen wink.gif). Hij spreekt ook heel goed voor zijn leeftijd, maar ik wil dan toch liever het zekere voor het onzekere nemen wink.gif. Hij heeft trouwens ook een opvliegend karaktertje wink.gif.
  • Onze twee spreken ook goed voor hun leeftijd dus hun gehoor zal er voorlopig geen last van ondervonden hebben. Bij de oudste werden inderdaad ook direct de neuspoliepen weggehaald. Ik moet zeggen dat hij heel snel zijn neus kon snuiten, kan toeval zijn natuurlijk. Hij heeft amper last van een verstopte neus. Bij de jongste bleek dit niet nodig te zijn want daar hebben ze het niet gedaan. Ze horen ook wel allebei wat ze willen horen hoor wink.gif

De oudste heeft na de plaatsing van de buisjes slechts 1 keer een loopoor gehad. En na het uitvallen van de 2e buisjes nu deze herfst 1x een perforatie, daarom mogen we wachten. Hij wordt bijna 4. De jongste heeft oorontstekingen sinds hij 10 weken is. Hij is nu 16 maanden. Maar is nu heel goed met de tweede buisjes. De looporen krijgen we goed onder controle, als ze mooi vrij zijn. De looporen krijgt hij nu vooral wanneer er tandjes doorkomen. De laatste keer 4 tegelijk, het zijn de laatste die nu nog moeten doorkomen. Ik ben twee weken geleden met de twee jongens samen op controle geweest en toen zei onze oorarts toch dat de jongste met de buisjes eigenlijk beter af is dan de oudste zonder de buisjes omdat daar altijd mogelijkheid is om vocht te laten ontsnappen.
  • het risico op een oorvliesperforatie stijgt toch veel veel oorontstekingen, niet?
  • Ja @jongensintwild heeft natuurlijk gelijk. Bij oorontstekingen is de kans groot dat het oor perforeert ook. Maar ook wanneer daar vocht blijft achter zitten dat daar gewoon zit blijkbaar. Ik ga daar volgende keer bij de huisarts of oorarts een verder op doorvragen. Want dat zit daar dan zonder last te geven precies. Hmmm met al mijn ervaring weet ik dat nu niet
  • Mijn zoon van 10 heeft oorontstekingen gehad zonder dat we het merkten. Deze bleven dus onbehandeld. Tot hij 8 was en we bij de oorarts kwamen en hij eencholesteatoom bleek te hebben. 2 jaar later heeft hij 2 ingrepen gehad, een nieuw trommelvlies en een nieuw gehoorbotje. Ik zou dus toch de raad geven langs te gaan. Zijn narcoses duurden 1 keer 4 uur en 1 keer 2,5 uur,. Volgens de dokter was dit perfect te vermijden door buisjes. xmascontent.gif
  • Naar de NKO arts geweest en hij krijgt opnieuw buisjes. Elke keer hij een verkoudheid heeft dan zit er vocht achter zijn trommelvlies, dat zich snel ontwikkelt in een oorontsteking met een loopoor tot gevolg. Dus het is beter dat dat vocht meteen via het buisje naar buiten kan. Hopelijk gaan we dit niet elk jaar opnieuw moeten doen wink.gif
  • Als mama met al wat oudere kinderen kan ik je geruststellen dat de meeste kinderen er na een paar jaar gewoon uit groeien. Onze dochters hebben allebei ontzettend veel oorontstekingen gehad, kregen allebei twee maal buisjes en hebben sinds hun 4 à 5 jaar geen enkele ontsteking meer gehad en hun gehoor is uitstekend (toch voor wat ze willen horen smile.gif). In die lastige periode maakten buisjes echt wel het verschil.
  • Bedankt voor je reactie eefje! Geeft me toch een beetje hoop bigsmile.gif. Maar ik weet dat dit heel veel voorkomt bij kleine kindjes. En aangezien mijn knulletje zijn spraak al zeer goed is voor zn leeftijd maak ik me geen zorgen smile.gif.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld