Bruiswater niet goed voor kinderen?

• Onlangs las ik een artikel waar instond dat bruiswater niet gezond zou zijn voor kinderen, maar waarom juist stond er niet in.
    Ook het googlen leverde niet zoveel op eigenlijk.

Drinken jullie kindjes dat vaak?
    Mijn peuter drinkt er een liter van als ik hem laat doen, plat water drinkt hij ook maar hij vraagt steeds achter prik prik.
    Wij drinken ook altijd bruiswater en logisch dat hij dit ook wil dan.

Jullie mening of kennis?
  • Oei, hier ook eentje die altijd spuitwater zou drinken mocht ik haar laten doen.
    Ik lees dus mee.. wink.gif
  • Nooit van gehoord!!!! astonished.gif

En wat zou de reden zijn? Er is toch niks gezonder dan zuiver mineraalwater?

Trouwens, ik doe niet al teveel meer uit op al die onderzoeken, want vindt het de laatste tijd wel een beetje de spuigaten uit lopen. Je kunt tegenwoordig bijna niks meer als je afgaat op al deze onderzoeken..gewoon je gezonde verstand gebruiken

Maar goed, dit is dus nieuw voor mij!
  • Als we op resto gaan drinkt ons zoontje altijd prikkeprik! Liever dat dan cola denk ik dan wink.gif

Zolang ze niet enkel dat drinken is het wel ok denk ik???
    Al zou ik niet weten waarom het slecht kan zijn??? Het gas misschien??
  • het is idd het gas dat niet goed is voor kindjes.
    wat niet wil zeggen dat ze het niet mogen drinken he, maar voorkeur gaat naar plat water wink.gif
  • Bruiswater is, net zoals frisdrank, een koolzuurgashoudende drank. Het woord zegt het zelf, koolZUURGAShoudend, dus zuur & gas. Zuren tasten je tanden en botten aan. Bovendien is het een gas, dus slecht voor je maag en darmen, je krijgt er een opgeblazen gevoel van. Voordeel van het 'gas', is dat het langs natuurlijke weg weer verdwijnt natuurlijk goofy.gif .
    En 't is natuurlijk nog altijd veel beter dan frisdrank hé!

Onze meisjes lusten gelukkig geen prikkewater, net zomin als frisdrank, ze houden niet van het 'prikken' content.gif .Aangepast door Bieke op 16/11/2011 22:52
  • Ja ik ben zeer blij dat we hem tevreden stellen met prikprikwater, want van frisdrank is hij ook niet vies.
    Alleen krijgt hij dat niet, hooguit eens nippen van het glas om te proeven (en daar is hij nu nog steeds tevreden mee, gelukkig), maar wij drinken dit ook maar zelden dus die vraag komt niet vaak voor.
    Hij vraagt ook de hele dag om water, melk drinkt hij enkel nog 's avonds maar zelfs dat gaat niet altijd even goed meer.

Wat ik soms wel doe, is half bekertje plat water en half bekertje bruiswater. Ik zou het niet kunnen drinken, maar hij wel

bigsmile.gif
  • hier ook af en toe een glas prikkewater. of anders plat
    frisdrank krijgt ze bij ons nooit, op verplaatsing af en toe eens een slok van de oma haar glas of zo down.gif
    OK, dat koolzuurhoudend niet zo ideaal is snap ik, maar kan me niet voorstellen dat ze van bruiswater gaten in hun tanden krijgen... 't is toch eerder het suiker van frisdrank dat schadelijk is , niet?

gewoon gezond verstand gebruiken. een liter hoeven ze ook niet te drinken hé...
  • ik kan me niet voorstellen dat het 'ongezond' is, misschien hebben bepaalde darmpjes er last van, maar mijn dochter niet.

ik zal het nu ook niet gaan geven aan mijn jongste van 9 maanden, maar die van 2.5j drinkt af en toe wel een glaasje spuitwater. plat water krijgt wel de voorkeur. frisdrank heeft ze nog nooit gedronken... (wel 2 keer een fristi en één keer een cécémel)
  • wat ik vroeger deed bij de oudsten (als ze al eens 2 waren )was helft water helft frisdrank is waarschijnlijk ook niet te drinken maar zij vonden het super .was wel enkel eens op feestjes of zo.
  • doen wij ook vaak. de kindjes van m'n schoonzus krijgen wel cola, en dan doen wij wat cola voor de kleur en een goeie scheut water erbij...
  • Mijn dochter (nu bijna 4) drinkt al 2,5 jaar heel veel spuitwater.
    Thuis drinkt ze enkel spuitwater, op school (en voorheen onthaalmoeder) enkel plat water.

Als we haar thuis ook plat water laten drinken, drinkt ze nog niet 1 bekertje op een dag, van spuitwater drinkt ze er gemakkelijk 3 of 4 op een dag. Ze heeft nog nooit last gehad van haar maag.

Beter spuitwater dan bijna geen water, denk ik
  • Hier in Duitsland is bruiswater standaard.. Op school en in de kribbe (vanaf 9 maand) wordt hier enkel bruiswater/thee/melk geserveerd, dus het lijkt me straf dat dat niet goed zou zijn aangezien ze hier in de omgeving nogal gezondheidsgezind zijn op zulke dingen.
  • Bruiswater is niet slecht voor de tanden (dat toch even weerleggen wink.gif ), dus daar moet je geen schrik voor hebben.

MAAR het KAN de spijsvertering bemoeilijken, doordat de "belletjes" zich hechten aan je maag en darmwand. Dat werkt een vlotte spijsvertering tegen. Het prikkelt ook de maag- en darmwand.

Ongezond is het zeker niet, maar ook hier geldt weer: alles in beperkte mate smile.gif .

Misschien overschakelen op een natuurlijk bruisend water (bv. Bru).
  • Bruiswater is wel degelijk schadelijk voor de tanden, maar enkel op lange termijn. Je zal er niet meteen rotte tanden van krijgen, maar op lange termijn heeft het wel degelijk invloed omdat het tandglazuur zwakker wordt op het moment dat je het zuur binnen krijgt en daardoor je tanden sneller aangetast kunnen worden. Uiteraard is frisdrank veel schadelijker door de combinatie van zuur en suikers, maar het zuur op zich tast ook je tanden aan, alleen vééééééél trager dan frisdrank. Ik weet niet of ik mijn cursus voedingstechnologie nog heb liggen, maar dat stond er in ieder geval in wink.gif . Bovendien is koolzuurgas ook schadelijk voor de botten, ze worden er poreus van, maar opnieuw, frisdrank is veel schadelijker. En de stelling 'beter bruiswater dan geen water' klopt natuurlijk ook helemaal.
  • Ik heb deze week gehoord dat er in bruiswater veel zout zou zitten. heb je dat al eens nagekeken?
    Natuurlijk, in plat water zit ook zout, maar ik heb geen idee van welk water hoeveel zout bevat.

ik hou het ook gewoon op "gezond verstand gebruiken".
    "Te" is nooit goed smile.gif
  • Het ene merk water bevat veel zout, het andere niet, je kan dat zien op de samenstelling die op de fles staat.
  • Sinaas en appel tasten je glazuur ook aan... Veel gezonde dingen tasten je glazuur aan smile.gif . Eigenlijk tast elke maaltijd je glazuur aan...

Mijn blokjes hebben vooral mijn glazuur aangetast (helaas).
  • Bruiswater

Toch even reageren zodat toekomstige generaties zich hier niet in vergissen, stel je voor dat je dit als leerling opzoekt voor een werkje..
    Koolzuurgas is een samentrekking tussen KOOLstof en ZUURstof. En dat geeft een gas. Heeft dus absoluut niks met zuur te maken. Anders is ademen ook slecht voor je tanden dus stop daar dan ook maar mee want er zit zuurstof in de lucht.. wink.gif

Ik kwam dit forum tegen omdat onze jongste ook graag bruiswater wil als ik het aan het drinken ben, en ik vroeg me af of het kwaad kon. Hij drinkt er geen hele glazen van ofzo en heeft van die paar slokjes ook geen last, dus het was uit nieuwsgierigheid. Maar ik begrijp dus dat het niet veel kwaad kan als ze er geen last van hebben na het drinken.
  • Vielen Dank für die Ratschläge!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld