Zoontje van 10,5 jaar is al volwassen

• Inderdaad @sarah van mij zou die voorlichting ook vroeger mogen. Mijn zoontje kreeg zijn eerste natte droom toen hij net in het zesde zat en toen was hij geestelijk echt nog een klein kind. Absoluut niet bezig met zijn lichaam, seksualiteit of dergelijke, wel met samen kampen bouwen met zijn vrienden. De eerste keer stond hij 's nachts huilend aan mijn bed (ik ben alleenstaand), ik wist zelf niet goed wat er aan de hand was, tot ik naar de binnenkant van zijn pyjama keeken mijn frank viel. Ik heb hem dan bij mij in bed genomen en wat uitleg gegeven maar ik had er eigenlijk heel veel spijt van dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het kan allemaal heel impressionant zijn, zeker als ze wakker worden als het aan het gebeuren is. Ik heb het ook aan de huisarts voorgelegd en die zei dat het zesde studiejaar heel normaal was.

Dat masturbatie hielp wist ik ook niet dus dat is nooit ter sprake gekomen, maar zelfs als ik het wist denk ik niet dat dat een onderwerp is dat ik zomaar zou hebben aangehaald. Qua andere tips, gewoon niet teveel aandacht aan besteden nadien, het is vaak beschamend genoeg. Papieren zakdoekjes is een goed idee, en laat hem gewoon discreet een nieuwe pyjama pakken indien nodig.
  • Hier is voorlichting in het 5de leerjaar.
    Ikzelf ga ook vertellen wat er kan gebeuren maar ik ga niet over masturbatie vertellen.
    Dat ontdekken ze zelf wel.
    Leg idd gewoon zakdoekjes, onderbroeken, pyjama broeken, lakens, vuilbakje en wasmand in de buurt
    Als ze het dan liever zelf oplossen, kunnen ze.
    Komen ze het zeggen, dan help je gewoon waar nodig.
  • Hier ook een juf uit het zesde. Wij geven voorlichting aan de jongens apart. Ik vind dat erg belangrijk, omdat je als vrouw zelf vaak de neiging hebt om veel te vertellen aan de meisjes over de eerste menstruatie (omdat we hen trauma's willen besparen), maar daarbij mogen we niet vergeten dat het voor jongens ook best schrikken kan zijn. Masturbatie wordt wel niet vernoemd (wij hebben best veel moslims in de klas en dat gaf in het verleden soms issues).

Bij ons krijgen ze de volgende tekst mee (ik heb even een copy en paste gedaan):

Als je in de puberteit komt, verandert er vanalles aan je lichaam. Er komt haar op en rond op je penis, je krijgt een baard en je stem wordt dieper. In de teelballen komt de zaadfabriek op gang. 's Nachts worden de zaadjes af en toe naar buiten gebracht tijdens natte dromen. Je voelt dan schokken in je penis en er spuit een witte, dikke vloeistof naar buiten. Soms word je wakker op dat moment, of soms merk je pas de volgende ochtend wat er is gebeurd. De meeste jongens vinden natte dromen erg vervelend, maar het is normaal en niets om je zorgen over te maken. In sommige culturen ben je na het krijgen van je eerste zaadlozing volwassen en wordt dit zelfs gevierd met de familie.
  • Beetje off-topic misschien maar wel een leuke anekdote in dit verband waar ik nu juist moet aan terugdenken.

Op de unief ben ik korte tijd samengeweest met een Turkse jongen, een ultra knappe gast, maar ook zeer gelovig. Uiteindelijk stond hij wel open om wat naakt in bed te stoeien, maar niet voor de 'real deal'. Hij was ook erg onervaren. Meer dan kussen, strelen en wat experimenteren deden we eigenlijk niet, wat ik eigenlijk al raar vond want volgens mij was hij elke keer zo opgewonden als een otter. Na een tijdje in bed begon hij dan elke keer te klagen over pijn in de schaamstreek (ja wat wil je!) en dan ging hij terug naar huis. Vreemd vond ik dat, tot ik op een keer dit zei tegen een Turkse vriendin en die zei dat mannen hierdoor een natte droom kunnen forceren en dus op een "geaccepteerde" manier tot een zaadlozing kunnen komen zonder masturbatie. Lang heeft die relatie niet geduurd, maar zelfs als de mannen het zelf niet mogen oplossen voor hun geloof, kennen ze er wel een truukje voor smile.gif
  • @fieremama Dit is ooit eens aan bod gekomen in een bijscholing - blijkbaar is dat een bekende "truuk" bij bepaalde jongens, vaak in een cultuur waar masturbatie not done of verboden is. Ze proberen dan zo opgewonden mogelijk te raken zodat na een bepaalde tijd de hoeveelheid bloed in de penis pijn begint te doen. Daarna stoppen ze en krijgen ze blijkbaar gegarandeerd een natte droom die voor 'verlossing' zorgt. De kinderen in het zesde zijn daar (gelukkig) nog niet mee bezig.
  • Die truuk deed bij ons op de studentenclub ook al de ronde onder de meisjes. Wij vreeen met onze vriend dat de stukken er vanaf vlogen en probeerden hen zo opgewonden mogelijk te krijgen, en dan als het voor hen interessant begon te worden zeiden we dat we hoofdpijn hadden en morgenvroeg gingen doordoen. 99 procent haalt die ochtend niet zonder natte droom. Stoem achteraf bekeken maar het werkt wel smile.gif

Ik heb zelf geen zoontje maar het lijkt me inderdaad geen slecht plan om hem op voorhand in te lichten.
  • Ik heb hem een doosje kleenex gegeven en hem uitgelegd dat hij het moet gebruiken als het zo ver is.
    Hij zei ook onder andere dat het soms gebeurd dat de top van zijn stijve penis nat is als hij wakker wordt. Ik vermoed dat het niks te maken zal hebben met zijn natte dromen maar gewoon wat voorvocht is.
  • @elise Inderdaad, dat is vermoedelijk gewoon voorvocht.
  • Mijn oudste zoon kreeg zaadlozingen vanaf het moment dat hij elf was, midden zesde studiejaar. Hij heeft ze een jaar of drie toch vrij regelmatig gehad. Hij haatte het als het gebeurde en hij werd er ook wakker bij. Ik wist ook niet dat masturberen kon helpen maar dat is toch een moeilijk onderwerp vind ik als moeder, zeker op die jonge leeftijd. Vinden jullie dat niet?
  • @Elise Best wel benieuwd hoe dit afgelopen is... lukt het met je zoontje?
  • Kinderen zijn er steeds vroeger bij. In het zesde lager menstrueren bij mij in de klas de helft van de meisjes al. Dat is ontzettend veel in vergelijking met twintig jaar geleden. De kinderen krijgen een boekje mee in het vijfde met een grappig stripverhaal. De meisjes over hun eerste menstruatie, de jongens over hun eerste zaadlozing. Ik denk dat mijn zoon volledig in paniek zou zijn geweest mocht hij van niks weten toen het gebeurde. Nu kwam hij gewoon schattig zeggen dat het zover was. smile.gif
  • Dat ze er vroeger bij zijn, dat is zo, maar dat de helft van de meisjes al zou menstrueren in het 6e leerjaar, dat lijkt mij nu toch wel overdreven.
    Ik heb de voorbije jaren 2 dochters in het 6e leerjaar gehad. Bij de ene menstrueerde welgeteld één meisje in de klas en dat was dan nog een meisje dat was blijven zitten, en bij de andere dochter waren er 2 meisjes die menstrueerden. In het 1e middelbaar menstrueerde bij de ene de helft van de meisjes tegen het einde van het schooljaar en bij de andere zelfs dan nog niet (terwijl er daar ook meisjes in de klas zaten die al waren blijven zitten).
    Het is wel een hot topic in de klas. Er wordt geregeld over gepraat en degenen die het al hebben, geven tips aan degenen die het nog niet hebben voor wanneer het begint.
  • Ik denk niet dat je op basis van twee dochters of een paar klassen echt een heel land kunt vergelijken. Toen ik in het zesde zat menstrueerde de helft van de meisjes tegen het einde van het schooljaar. Toen ik van school veranderde had ik vier vriendinnen die in het begin van het DERDE middelbaar nog geen regels hadden. Ze KUNNEN er inderdaad vroeg bij zijn, zowel jongens als meisjes, dus ik ben wel voorstander van voorlichting in het vijfde al.
  • Ja bij mij zoontje is dit ook zo momenteel, hij is 11 jaar momenteel. Ik denk niet dat hij al zoveel natte dromen heeft maar hij loopt er soms ambetant bij.
    Vooral s'ochtends. Ik zie hem soms vlug lopen van de slaapkamer tot de badkamer met een erectie in zijn onderbroek. Ik denk dat hij zich vooral schaamt. Ik veronderstel dat het wel vervelend moet zijn voor hem.
  • Zoontje heeft hetzelfde probleem

Ik heb hier ook een zoontje van 11 en heeft dit ook voor gehad. Toen ik in zijn onderbroek keek viel mijne frank. Hij loop er soms ook ambetant bij.
    Enige oplossing is inderdaad ander onderbroek of pyama aantrekken.
    Masturbatie kan mss ook wel helpen maar ik weet niet wat en hoe ik dit aan hem zou moeten uitleggen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld