Stoppen met roken

• Stoppen met roken

Ik ben zoveelste poging aan het doen om te stoppen met roken..maar gaat zo moeilijk.
    Deze keer doe ik het vooral voor de kinderen.
    Toen ze klein waren, kon ik het nog 'verstoppen' voor hun, in de zin dat ik enkel buiten ga roken én als ze er niet zijn of slapen.
    Ze zagen me dus nooit roken.
    Nu weten ze dat ik rook, ook al zien ze het niet.
    Ze worden beetje ouder (7 en 10 jaar) en vooral de oudste kan er vaak over beginnen.
    Ik vind het dan zo erg en beschamend dat mijn kind komt zeggen: mama ik wil dat je stopt... je maakt jezelf ziek.. ik wil je niet vroeg verliezen...

Zijn hier mama's succesvol gestopt?? En op welke manier??

Ik gebruik liever geen medicatie of plakkers.
    elektronische sigaret sta ik wat sceptisch tegenover (uiteindelijk niet even slecht als roken?? of toch handig middel als overgang om volledig te stoppen)

Ik ben al eens 5 jaar gestopt (zwangerschappen) en dan is mijn papa gestorven aan kanker en door de stress weer gestart.. dom, maar op dat moment was het beetje een troost, raar gezien..
    De zwangerschappen was ook heel duidelijk: dat is gewoon stoppen, geen vragen, geen moeilijke momenten.
    Nu heb ik die moeilijke momenten wél!

Alvast bedankt voor de tips!!
  • Ik heb gerookt. Toch behoorlijk lang. Ik weet nog toen ik mijn zwangerschapstest deed van nienke ik wachte op de uitslag met sigaret in m'n hand. Maar toen deze positief was had ik maar 1 doel voor ogen. Zo gezond mogelijk voor mijn kinderen leven. Ik heb die sigaret uitgemaakt en nooit meer 1 aangeraakt.

Mijn motivatie was en is mijn kinderen. Roken is slecht. Slecht voor je eigen gezondheid en de mensen om je heen (nicotine gaat in je kleren zitten).

Ik weet niet hoe groot je kracht is, maar mijn liefde voor mijn kinderen was sterk genoeg om gestopt te blijven.
  • ja verdriet om mijn papa was op die moment net wat sterker... : sad.gif

de dag dat ik met de pil gestopt was, ben ik ook gestopt met roken. Dat leek toen zo makkelijk!
    Maar nu kan ik met momenten zo genieten van een sigaret..
    Kheb vrienden die es sporadisch roken, maar weet van mezelf dat ik dat niet kan.
    Het is volledig stoppen of niet.

Ik ben nu een week gestopt, maar zo moeilijk...
    dus zoek ik handige tips, maar geen plakker ofzo en wil ook niet vervangen door eten nervous.gif

Mss hebben nog andere mensen tips...
    Kwas aan het denken om mss het geld opzij te zetten dat ik anders spendeer aan sigaretten en na een half jaar er iets leuks mee te doen met de kids??
  • En lollies? Ik heb tijdje gehad dat ik ook moeilijk had, natuurlijk want et is verslavend. Ook soort bezigheid was het. Vooral die sigaret na et eten wss heerlijk, maar ik deed het vervangen voor lollies. Maar aantal weken toen was ik de lollies beu. goofy.gif
  • Hoi,

Ik heb zelf nooit gerookt maar mijn man is 4 j geleden gestopt. Als hij zin had in een sigaret dan nam hij een stuk fruit, de appels en de peren zijn er in het begin doorgevlogen maar die rookgewoonte minderd wel. Verder is hij ook begonnen met lopen. En als hij het s avonds moeilijk kreeg ging hij buiten een wandeling maken, soms zelf s nachts was hij op stap maar het heeft wel geholpen, hij is nog steeds rookvrij. Hij had ook een app op zijn telefoon die hem liet ziën wat de voordelen op gezondheidsvlak waren van zijn stop, die telde ook de d dat hij was gestopt en gaf ook mee hoeveel je al bespaard had. Dat was soms verbazend verassend wat doe app te vertellen had.

Veel succes met je rookstop als het vroeger is gelukt zal je het nu ook wel aankunnen
  • Ik kan je verzekeren na 3 weken begint de zin te minderen in een sigaret wink.gif.
    Hier 7 jaar gestopt, na een dom aangeschoten nachtje terug herbegonnen voor een jaar en nu terug al 5 maand gestopt.
    Ik was echt niet te genieten, boos, gefrustreerd, prikkelbaar, continu de zin erin.
    Maar echt waar, na 3 weken die zware drang zwakt het af geleidelijk aan.
    En de eerste weken zijn echt de moeilijkste, dus hard voor jezelf zijn en doorbijten.
  • Ik ben een 14-tal jaar geleden van de ene op de andere dag gestopt. Na een week of zo kon ik het echt niet meer houden en heb ik er toch nog eentje gerookt. Of beter een halfje, want ik vond die zoooo slecht smaken! Het deed me echt helemaal niets meer, gelukkig. Sindsdien heb ik nooit meer gerookt.

Maar als je het er zo moeilijk mee hebt, waarom ben je dan zo tegen pleisters? Die helpen je gewoon met de afbouw van de nicotine en na een tijdje heb je die ook niet meer nodig, dus waarom niet als dat je kan helpen?
    Elektronische sigaret, daar zou ik niet mee beginnen. Ze stinken niet zoals gewone sigaretten, maar verder zijn ze even ongezond, dus dat lijkt mij geen oplossing.
  • Evt een tabakoloog aanspreken ?
    Dit kunnen je helpen in het stoppen met roken en hierbij mogelijks concrete tips en handvaten meegeven voor deze moeilijke momenten
  • Mijn vader is wel 10 keer gestopt en evenveel keer weer begonnen.
    Toen is hij naar een acupuncturist geweest, die stak een piepklein naaldje in zijn oorschelp en de drang verdween!
    Klinkt echt raar, ik weet het. Ik geloofde er niks van en mijn vader is allesbehalve een zweverig of alternatief type, maar het hielp wel.
    Om de gewenning van "iets in zijn mond" tegen te gaan stak hij een tandenstokertje tussen zijn lippen. Geen zicht, maar beter dan een sigaret. bigsmile.gif
    Hij is ondertussen een paar jaar gestopt.
    Misschien de moeite waard om het eens op te zoeken?
  • Bel eens naar tabakstop (gratis) of schakel een tabacoloog in. Met hulp is je kans om succesvol te stoppen veel groter. En het is niet abnormaal dat je hervalt
  • Mijn schoonmama en een collega zijn succesvol gestopt dankzij de elektronische sigaret. (opgelet: niet zo'n damp gedoe)
    Je laadt die op via usb (bigsmile.gif) en er zit enkel nog wat nicotine in de filter. Die bouw je gradueel af.
    Het verslavende aan roken is niet enkel de stof maar ook de handeling:
    Stap 1 af van de verslavende stof
    Stap 2 afgeraken van de handeling
    Dat er int begin enkele kilo's bijkomen, is misschien onvermijdelijk maar die raak je wel kwijt zodra het mooi weer wordt en je met je kindjes naar buiten kan. Heel veel succes, you can do this!!
  • bedankt voor de tips en steun!

Ja ene dag is moeilijk, maar dan zoals vandaag nog niet echt.
    Het is vooral de gewoonte die eruit moet.
    Gelukkig is het vakantie en ben ik weekje thuis met de kinderen, zo is stoppen ook makkelijker, want ze zijn constant bij mij.
    Maandag zal weer lastige dag zijn, als ik gewoonlijk mijn sigaretje ga roken met collega..
    Maar we houden vol smile.gif
  • Ik ben gestopt met de boek "stoppen met roken".
    ik heb niets vervangend moeten zoeken nadien, ook geen seconde moeilijk gehad en ben ook niet bijgekomen. Ik ben net veel bewuster geworden van wat er in mijn mond kwam. je moet je bewust zijn van de dingen die je extra opneemt (ipv sigaret ). Bijkomen bij stoppen met roken is eigenlijk gewoon de extra caloriên die je opneemt ter vervanging van een sigaret. Zo hou je een andere "verslaving" in stand.
    Maar zoals ze zeggen, de eerste drie weken zijn in theorie het moeilijkst. een gewoonte aanleren of afleren doe je gemiddeld in 21 dagen.
    Die ben je nu voorbij ... Dus hoe gaat het nu ?
    thumbup.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld