Spiraaltje SOS

• Spiraaltje SOS

Dames, ik ben doodzenuwachtig. Volgende week laat ik een spiraaltje steken, na jarenlang gesukkel met mijn pil. Dit moet tijdens mijn regels, plus ik ga dan eigenlijk ook voor het eerst naar een gynaecoloog, dus ik vind het gewoon suuuuuuuper eng allemaal. Hoe hebben jullie dat aangepakt qua hygiene? Ik heb redelijk hevige regels en ik moet dus eigenlijk naakt naar die stoel stappen en er ook zo opliggen? Ik zie dat helemaal niet zitten!! Plus het is me ook niet helemaal duidelijk of er verwacht wordt dat je kaal bent daar beneden of niet? SOS!!
  • Je hoeft niet naakt te zijn, alleen geen onderkleding aan. Ik vind een jurkje wel handig, dan loop je niet in blote billen rond. En ook al heb je felle regels, die 2 meter overbruggen tot aan de tafel zal heus wel lukken wink.gif En zo niet: die gynaecoloog is wel meer bloed gewend tijdens bevallingen en keizersnedes natuurlijk. Een tampon of cup zou ik nu zelf niet gebruiken als ik naar de gyn moet, een maandverbandje is dan gemakkelijker vind ik.

Kaal of niet kaal, geen een gynaecoloog die daarop let wink.gif Doe waar je je goed bij voelt.

Oh, en neem een pijnstiller voor je gaat. Ik vond het na het plaatsen best pijnlijk.
  • wat normaal en aangenaam is voor de gyn en jezelf, dat je toch wel hygiënisch proper bent (nog eens extra gewassen als je in de middag gaat)
    geschoren of niet geschoren, maakt niet uit als je jezelf niet scheert moet je het nu zeker niet beginnen doen.
    Als je moet gaan tijdens je maandstonden, zou ik mijn broekje maar uitdoen wanneer ik neerleg.
    Ik snap dat je zenuwachtig bent, want dat is nog altijd heel intiem en dat verstaan de meeste gyn ook wel.
  • Zware pijnstiller voor je gaat, deed ik laatst ook en weinig last van gehad.

Voor de rest zorgen dat je zo ontspannen mogelijk bent, maar aangezien het eerste keer is zal dat wel moeilijk worden,
    Mijn eerste keer bij gyn was ik ook mega stressy, nu na 2 kinderen is de grootste gêne wel weg.

Veel courage! En veel plezier met je spiraal, ik ben supercontent van de mijne.

• Heel moeilijk maar je hoeft absoluut geen gêne te hebben!
    Ik ben de eerste keer naar de gyneacoloog gegaan toen ik zwanger was van mijn dochter. Alle andere controles deed mijn gewone huisdokter (uitstrijkjes bv). Vond het best eng wetende dat de eerste echo een inwendige zou zijn.

Na 9 maanden en een bevalling die 4 dagen heeft geduurd is de gêne helemaal weg goofy.gif Al helemaal als je verschillende ploegen vroedvrouwen heb gezien die verschillende keren per dag bij je komen zitten en vragen "mag ik even voelen mevrouw"? Ach na een dag denk "ja hoor, ga je gang, 't is daaronder momenteel toch opendeur".

Heeft me echt doen beseffen dat die mensen dat alle dagen doen en zien en wees gerust, alles is al gepasseerd. Zet je gêne dus lekker opzij en ontspan je zeker wat, dat maakt het onderzoek en de plaatsing van het spiraal veel gemakkelijker en minder pijnlijk thumbup.gif

Succes!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld