prijs communie kledij

• prijs communie kledij

ik heb vorige week eerste communie kledij aangeschaft voor ons zoontje. Leuk natuurlijk.
    Een lange broek, mooi hemdje, jasje, en een nieuwe broeksriem. Ik heb hiervoor 380 euro betaald.
    Niet goedkoop, maar ook niet superduur, vind ik. Het jasje kost bv. 180 euro, maar er waren er in de winkel van 300 euro.
    Daarnaast ook nog paar schoenen, 95 euro. dus alles samen ben ik bijna 475 euro kwijt.

Nu las ik toevalllig in communiekrant, dat de gemiddelde Vlaming 250 euro betaald voor de communie kledij.
    Ik schrok toch wel even toen ik dat las. Gooi ik nu zo met het geld eigenlijk??
    In de winkel waren nog andere mensen voor communiekledij, en vrouw voor mij betaalde 320 euro, maar die moest wel nog kousebroek en sjaal kopen en wou ook nog handtasje erbij (in andere winkel) hoorde ik zeggen.

Misschien als je gaat naar goedkopere winkels (bv. JBC, enz...) dat je je kind volledig kan kleden voor 250 euro??

Hoeveel betaalden jullie voor complete outfit??

• een jasje van 180 euro voor een kind vind ik belachelijk, communie of niet. Niet voor een winterjas of voor een echte jas, maar voor een " chique " vestje, of blazertje...zou ik er NOOIT aan geven. Een broeksriem om het setje af te maken, vind ik ook echt onnozel, commerce, en niet mooi.Je hebt je laten vangen aan de uberklassieke communie collectie trucjes:)
  • Hier alles van Gaastra gekocht voor de communie (vorig jaar). Ben niet 100% zeker meer van de prijs.
    Kniebroek 50 euro, t-shirt 30, hemd 50 of 60, vestje 70 (gebreid vest, dus geen jas, communie was 24 mei).
    Voor schoenen naar Torfs geweest en diegene die hij het mooist vond, waren nog in promo, waren net geen 50 euro (gekledere sneaker).
    Ik was dus voor 300 euro gesteld, schoenen inbegrepen.
    Was de bedoeling om het gewoon af te dragen, maar het hemd en vestje zijn de kast niet meer uit geweest erna.
  • Hey,

Als je het zelf niet te duur vond/vindt, hoef je je niets laten aanpraten door anderen.

Voor onze dochter hebben wij gekocht bij Mexx, voor onze zoon bij Gaastra. Maar voor beiden heel draagbare kledij, die nadien nog veel aangedaan zijn en tot op de draad versleten waren op het moment dat het te klein werd.

In dat geval vind ik het geen ramp om pakweg 300 euro te betalen.

Dan is een outfit van C&A, die je voor 80 euro ofzo kan kopen, en nadien nooit meer draagt, meer weggesmeten geld vind ik. (Los daarvan vind ik dat dikwijls wel zeer mooie kledij! Voor het huwelijk van mijn zus zijn we voor alle kindjes in de communie collectie van C&A gaan kopen en was super mooi en heel goedkoop.) content.gif

Groetjes, Lies
  • Hier 3 jaar na elkaar communie. Dit jaar laatste! Eindelijk wink.gif
    Mijn mama wou perse de communie kledij kopen. Maar nooit zou ik er 400 euro aan geven, zelfs al is het gekregen!

Oudste zoon zijn outfit kwam uit Mexx, van dochter vorig jaar uit Modemakers. Denk dat met schoenen erbij, mijn mama voor elk 150 euro kwijt was.

Dit jaar al eens rondgekeken voor jongste, maar nog niet mijn goesting gevonden.
    Ook bij goedkopere gaan kijken, zoals C&A, maar sorry vind het niet mooi en er goedkoop uitzien....
    Kleren van de oudste kwamen niet uit een collectie enkel voor communie.
    Dochter heeft haar kleedje 1 keer aangehad.. weet niet waarom ze perse kleedje wou, want draagt dat nooit, maar ze wou toen echt eentje. Had zonde geweest had dat 250 euro gekost.
    Voor jongens vind ik het makkelijker iets gekleed te kopen voor weinig geld dat ze nadien nog kunnen aandoen.
    Zoon heeft enkel al aangegeven dat hij graag bretellen wilt van avengers smile.gif....
  • Ons dochtertje doet dit jaar ook haar communie. Ik had ook gedacht maximaal 300€ te spenderen. Maar uiteindelijk waren we iets meer dan 500€ kwijt voor jurk, onderrok, vestje, schoenen, haarspeldjes, tasje en juwelen. Ik vind dat het mooier/specialer moet zijn dan hetgeen ze normaal dragen. En dan vallen de ketens zoals jbc, cks, ... al af bij ons omdat ze dat bij normale gelegenheden al dragen.

Ik had me aan lagere prijzen verwacht. Wij hebben nog iets gekozen van het goedkopere segment. In de winkel waar wij gingen waren vooral de jurken van 1 bepaald merk populair. De mensen waren ervoor aan het aanschuiven. Kostprijs: minimaal 600€ voor de jurk. Bijpassend vestje: 190€.
  • Zoon doet dit jaar zijn 1ste communie en heeft totaal zijn goesting mogen doen. Wij wonen paar km van Maasmechelen Village af en zijn eerst daar gaan kijken. De eerste etalage die meneer tegenkwam heeft hij zijn vest gevonden en broek en hemd hebben we daar in een andere winkel gevonden. Ik was welgeteld 228€ kwijt. (Normaal ben ik niet zo voor de merken, maar voor nu mag het eens iets speciaals zijn en hij kan het nog afdragen)Schoenen krijgt hij van oma, die moet ik nog gaan kopen, dat is iets voor volgende week. Hij wil nog een strikje, dat heb ik op een nederlandse site besteld omdat hij een bepaalde kleur wou, was iets van een €6 (verzendkosten incl.).
    Ik denk ook wel dat ik geluk heb met mijn oudste zoon, hij houdt echt van het 'klassieke'.
    Met zoon 2 over 2 jaar zal het een ander paar mouwen gaat zijn.
  • ik was toch ook bijna 500 euro kwijt hoor.
    Heb wel altijd een voorkeur gehad voor betere kwaliteit van kledij.
    We hebben 3 zoontjes, en ik heb truien van Gaastra of Mc Gregor die ik ook nieuw gekocht heb voor de oudste, en die via de 2de, nu volop gedragen worden door de jongste. Dat zijn dan klassieke truien met V-hals, of met rits. Die toch wekelijks worden gewassen.
    Koop ook goedkoper, maar merk toch wel dat ze na één zoon gedragen er toch heel anders uitzien hoor. Belanden vaak in de vuilbak.

tja, wat is dan goedkoopst?? Nadeel is misschien dat ik vaak op hetzelfde moet kijken, hihi.

en hier dragen ze die 'mooie' communiekledij gewoon door hoor. Eens zo'n gekleed jasje gedaan voor de oudste, en die heeft dat die zomer nog vaak gedragen. Met t-shirtje eronder, combinatie van stoer/klassiek.
  • Wat een bedragen!
    Ik zal dan wellicht ergens bij de goedkoopste zitten. Ik vind het belang dat aan kleren wordt gehecht veel te groot. Het zijn maar kleren, voor een kind dan nog. Waar je toch niet de hele dag wil tegen staan zegen om op te letten dat de kleren niet vuil worden.
    Ieder zijn ding natuurlijk, ik hou van mooie maar simpele kleren. Mijn zoontje droeg een een zwarte jeans broek van 12 euro. Nieuw gekocht, perfect model dat hem heel mooi zat uit vögele, wat niet makkelijk was want alle broeken uit bvb. jbc, c&a die gingen hem niet af. En ik zou niet weten waarom ik naar duurdere winkels zou gaan voor kinderkleren.
    Daarbij een hemd van ketnet uit de JBC van 30 euro (en dat vond ik veel geld voor iets wat hij zelden zou dragen). Verder heeft hij schoenen aangedaan die hij al had, maar die nieuw misschien 30 euro hebben gekost.
    Dus als je het optelt dan zit ik sowieso onder de 100 euro. Ik zou het niet kunnen zoveel geld uitgeven aan kleren. Zeker niet voor kinderen want die groeien daar zo uit.
    Hij was mooi maar niet speciaal. Het interesseert ons niet zoveel om er super chique uit te zien. We hebben de dag zelf dan ook geen chique dingen gedaan, een gezellig feest bij ons thuis. Weinig familieleden zijn super opgekleed voor zulke gelegenheden wel allemaal mooi en deftig maar niet overdreven duur of chique.
    Voor zus zelfs geen kleren gekocht, gewoon iets moois uit de kast gepakt. Voor de papa ook geen nieuwe kleren. Voor mezelf wel. Simpele kleren uit de E5 die ik toch dringend nodig had voor andere gelegenheden ook.

Maar wat ik doe moet een ander niet doen, en omgekeerd. Doe wat je zelf wilt. Iedereen heeft een andere mening over zulke dingen.

Grts
    G
  • Jongens jongens, ik val ook echt achterover van die bedragen. astonished.gif horror.gif Zoveel heb ik er nooit aan gegeven.
    Voor onze jongens heb ik destijds een set gekocht uit de communiecollectie van C&A. Ik denk dat de hele set een 85 euro kostte. We hebben daar voor een trouwfeest ook eens mooie kleertjes gekocht uit de communiecollectie.
    Toen ons dochtertje vorig jaar haar 1e communie deed heb ik tweedehands een wondermooi setje van het dure merk Charlie gekocht (jurkje, vestje, legging en bijpassende schoentjes). Ze stond er echt fantastisch mee. Die mensen hadden er het jaar voordien meer dan 400 euro voor betaald en alles was maar 1x gedragen. Ik kocht alles over voor 120 euro. Geweldig vond ik dat. Van iedereen kregen we complimenten dat ze zo mooi was. Ik ga eens kijken of het haar intussen nog past voor het communiefeest van het neefje binnenkort... anders zet ik het zelf terug te koop... want het ziet er nog altijd 'als nieuw' uit. wink.gif
    Ik heb er geen problemen mee dat sommige mensen zoveel geld uitgeven voor communiekleertjes, zelf zou ik het gewoon niet kunnen.
  • Ik denk er dus hetzelfde over.

Mijn dochter had ook kledij aan van JBC. Ik kan daar dus echt geen 500€ aan geven. En het is niet dat we het niet kunnen betalen, ik wil het gewoon niet.
    En dan inderdaad aan de schoolpoort gooien met bedragen. En neerkijken omdat die van mij maar met JBC rondloopt. En erg genoeg zijn er dan bij waarvan ik weet dat ze zich pijn moeten doen om de uiterlijke schijn hoog te houden. Heel jammer vind ik dat.
    Tja, ik hoop dan altijd maar dat die mama's mijn kind niet met de vinger wijzen. En vooral hun kinderen niet gaan voorhouden dat het uitelrijke belangrijk is.
  • @ikke: maar ik vind die kinderen met ultra dure kleren niet altijd mooier gekleed! De ouders waarschijnlijk wel (hoop ik toch... voor dat geld). Geen kind die dat ziet. En ouders die daarvoor met de vinger wijzen en hun kind dat leren... dat zijn mensen die je niet wilt kennen.
    Bij ons op school waren er heel wat kindjes die dure kleren aanhadden, maar ook kinderen die minder dure kleren aanhadden en je kon het verschil niet eens altijd zien volgens mij. Er werd hier niemand met de vinger gewezen, verre van. Iedereen werd gecomplimenteerd met zijn kleren (ja ook onze zoon). En zo moet dat zijn toch?

Die sjaaltjes en handtassen en dasjes en strikjes en .... ik vind dat niet zo mooi bij zulke jonge kinderen. Ik vind dat ze er dan precies ouder uit willen zien en dat vind ik niet nodig bij kinderen. Maarja vaak willen ze het zelf en gezien die dag om de kindjes draait, geven velen daaraan toe.
    Mijn dochter is ook veel meer bezig met wat ze aandoet dan haar broer. Lag het aan mij ze droeg 90% van de tijd broeken. Maar ze wil liever altijd een jurk of een kleedje. Dus ik verwacht me aan veel FUN als zij haar communie doet bigsmile.gif Maar tzal toch van bij de jbc, c&a of dergerlijke moeten komen hoor. Of misschien brengt de zeeman een communiekleedje? (zoals dat trouwkleed onlangs tongue.gif )

Grts
    G
  • Ik heb nog nooit met bedragen gegooid en heb dat aan de schoolpoort ook nog nooit gehoord.
    Hier werd er wel degelijk naar gevraagd, dus antwoorden we eerlijk.
    Bij ons waren er 78 communicanten, en je ziet dan alles passeren.
    Bij de meisjes met typische communiekleding, zag je een paar keer een kleedje 2 keer voorbijkomen.
    Bij sommige zag je echt dat het heel duur was, ver er over soms ook vond ik (mijn mening he!), maar ieder doet zijn zin. er wordt niemand nagekeken met een setje uit de C&A ofzo.
  • Eeeeuh DOEF!
    Wat een geld voor 1ne dag!

Vorig jaar meisje volledig gekleed voor €50 euro!
    Even 2dehands gekeken, kleedje zag er onberispelijk uit! Wit leggingske en zilvere ballerinakes deronder.
    Kleedje kwam uit een speciaalzaak en had 350 euro gekost. (Bewijs gezien)

Maar zelf zoveel geld uitgeven, nooit van mijn leven!
    En als ik niks 2 dehands had gevonden ging ik gewoon naar de JBC, daar heb je ook een communiecollectie.
  • Waar mijn kinderen op school zitten is het enorm. Steeds weer dat vergelijken. Allé, vooral in mijn dochter haar klas. Bij de zoon valt het nog mee. En ik heb het daar heel duidelijk moeilijk mee. Ik heb een probleem met mijn zelfvertrouwen. En het gevoel hebben dat er steeds op mij neergekeken wordt, is niet fijn. En ik weet nu dat ik klink als een jaloers wicht.

Jullie hebben gelijk: er wordt hier gevraagd achter de bedragen en de mensen geven gewoon antwoord. Sorry voor mijn "jaloerse" reageren.
  • Hoi,

onze zoon heeft vorig jaar zijn eerste communie gedaan... Ik wist in het begin ook niet goed waar te beginnen... maar hij wel hoor! Er waren zo een paar reclame boekjes gekomen met communie collecties... En onze zoon die NOOIT met kledij bezig is had snel gekozen ... Beige lange broek, mooi hemd, rode pull, blauwe vest. Het was niet goed koop, ik dacht al bij al iets van een 300 euro. (de schoenen kwamen van de oma) maar het was maar 1 maal zijn eerste communie ... En ik wil niet stoefen maar hij zag er super knap uit!!! love.gif De schoenen zijn tot op de draad versleten daar na... de andere kleren iets minder maar worden zeker nog gedragen...

PP
  • Ikke, ik zag uw reactie helemaal niet als "jaloers" hoor.
    Ik gaf gewoon even mee waarom ik het bedrag vermeld heb.
    ik koop dure kledij voor mijn zoon, maar ga op niemand neerkijken, en al helemaal niet owv welke kledij ze dragen!
    Vorig weekend verjaardagsfeestje gehad voor zoon, en heel eerlijk ... ik zou begot niet weten wat de andere kinderen aanhadden! 3 meisjes, 5 jongens en het enige wat ik weet is welke laarzen 2 meisjes droegen, en dat is omdat het een tweeling is en ik ze enkel daar aan uit elkaar kon houden wink.gif
  • Bij ons was het vooral de dochter die nogal hevig over de accessoires is. Want ik vind een handtas voor een kind ook maar niks. Maar als ik haar daar nu gelukkig mee maak? Waarschijnlijk vergeet ze het ding die dag zelfs mee te nemen want ze is dat niet gewoon.

Bij ons aan de schoolpoort wordt ook niet met bedragen gegooid. Zie daar de meerwaarde niet van. Ook over ketens wordt niet neerbuigend gedaan. We wonen in een armere regio met veel werklozen. Ik begrijp dat zo een feest geven en de kledij voor veel mensen een aderlating is. Ik vind het beter dat ze dan kopen naar hun budget dan dat ze de ganse tijd moeten denken aan al dat geld dat ze hebben moeten uitgeven.

De rest is bij ons gewoon low-budget. We geven het feest thuis. Eten komt wel van een traiteur maar dat is een stuk goedkoper dan ik een feestzaal of restaurant. De kleding van ons en broer zijn gewoon. Iets wat we dagelijks dragen naar ons werk. Dus dat is geen weggegooid geld. We moeten alleen nog eens denken voor een cadeautje voor onze dochter. Wat wordt er zoal gekocht voor een communicant?
  • Ik vind sommige bedragen er ook echt over gaan. Wij vinden ons nog braaf met ons €228. (Hadden een max. budget opgesteld van €250), en ik had evenzeer in de C & A en JBC willen gaan kijken, maar ze hadden ons gewaarschuwd dat we al 'te laat' waren. Dus had me de moeite niet meer genomen om nog te gaan kijken. Kom je een week later per toeval in die winkel, hangt alles nog vol natuurlijk. Maar daar vond zoonlief precies zijn gading niet tussen.
    Vorig jaar een nichtje €700 voor haar communiekleedje, de grote dag zelf was het kleedje te klein! daar sta je dan met je dure aankoop. Ik heb wel nog een beetje marge genomen, dus hij mag nog een beetje groeien.

Dit jaar zijn er 3 communicantjes in mijn zoon zijn klasje, maar heb zelf nog geen bedragen gehoord. Uit de vriendenkring weet ik wel de winkels en daar weet ik wel van dat het de duurdere prijsklasse is. Als zij het er voor die dag voorover hebben, hun eigen goed.
  • In de buurt waar ik vandaan kom is er een boetiek die exclusiviteit per parochie garandeerden... Het waren duurdere merken, mijn communiekleren kwamen van daar net als 20 jaar later die van mijn neefjes smile.gif van bij mijn neefjes weet ik het niet, maar van mijn eigen klasje van 7 kinderenwarener toen toch 5 die in die boetiek gekocht hadden smile.gif

Ik weet niet of ik mijn zonen later in van die typische communiekleren zou steken, maar ik zou het toch een goed excuus vinden om eens bij een (voor ons dan) specialer of duurder merk te shoppen à la Van Hassels of Fred & Ginger...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld