naam kiezen zonder overtuiging

• naam kiezen zonder overtuiging

Wij hebben twee kinderen, bij de eerste twee 'wist' ik de naam lang voor de bevalling. Ik voelde dat het goed zat. Het was hun naam.
    Nu hebben we een nummer drie op komst, binnen vier weken en geen naam. Er is geen enkele naam op onze lijst waarbij ik zeg: ja dat is zijn naam.
    Sommigen zullen zeggen: zoek dan verder, maar ik denk dat we ELKE naam al bekeken hebben. Mijn lievelingsnamen (3), daar zegt man absoluut NEE tegen. Het lijstje wat we hebben, daar zeg ik: bwa ja tegen maar niet JAA! zoals bij de vorige twee sad.gif

hoe doen jullie dat? Zo'n knoop doorhakken? Zijn er nog met kinderen wiens naam niet 100% is wat je wilt omdat je moet toegeven in een relatie?
    En hoe kies je dan tussen een viertal 'ok maar niet echt je van het namen'?

ik vind het echt bedrukkend, zo'n keuze maken zonder je eigen ding te mogen doen smile.gif
  • Ik stoor me aan 2 zaken in je post: “mijn lijstje en mijn zin”.
    Als koppel kies je de naam van je kinderen samen.
    Ik zou alle opties even schrappen en opnieuw beginnen zoeken.
    Vraag eventueel raad hier op het forum of aan vrienden. Jy
  • ik heb nergens het begrip 'mijn lijstje' gebruikt (ik heb het ctrl F opgezocht en al om zeker te zijn, alleen in jouw post staat 'mijn lijstje')

Ik denk niet dat ik ergens zeg dat ik MIJN ZIN wil doordrijven, in tegendeel zelfs. Het is gewoon zo dat man en ik niet op zelfde lijn zitten voor namen deze keer, hij hoort de namen die ik graag hoor niet graag en ik hoor zijn namen niet zo heel graag. Eigenlijk is het zelfs zo dat het lijstje waar ik het over heb, zijn lijstje is en hij mij gezegd heeft: daartussen kan je kiezen. Dus voordat je mij zo aanspreekt en stoort aan mijn taalgebruik, misschien eerst even leren inleven...
    Ik mag dus uit vier namen kiezen die niet helemaal mijn ding zijn en man wil er niet meer verder over praten (nieuwe namen toevoegen zijn geen optie, hij krijgt er nu al grijs haar van zegt hij: beslis gewoon!)
    mijn vraag is dan ook: zijn er nog moeders die hun favoriete naam niet mochten kiezen en dan gingen voor iets wat ze minder aantrekkelijk vinden? en hoe zet je je daar over (of hoe kies je)?
  • Ik zie ook nergens dat ze schrijft dat het haar lijstje is. Zelf had ik direct de indruk dat het lijstje dat ze samen hadden, eigenlijk meer zijn lijstje is.
    Ik zou het hem heel duidelijk zeggen: 'jij wil de namen op mijn lijstje niet, maar ik wil de namen op jouw lijstje niet. We zullen dus samen een nieuw lijstje moeten maken' En als hij afkomt dat hij er grijs haar van krijgt en dat jij verplicht moet kiezen uit zijn namen, zou ik de rollen omdraaien en vragen of hij het leuk zou vinden dat hij verplicht een naam moet kiezen die hij niet mooi vindt.

Welke namen staan er nu op jullie respectievelijke lijstjes? Misschien kunnen we helpen?
  • ik heb drie zonen. Eerste naam was toevallig mijn jongenslievelingsnaam die mijn man ook mooi vond, maar dan de tweede en de derde naam waren ook al moeilijker. De tweede naam stond op ons lijstje, maar was niet mijn favoriet, die had ik al gegeven en bij de derde naam stond die nog wel op het lijstje maar was het niet 'wauw'.
    Mijn andere namen stonden niet op onze lijst, maar dat waren ook niet echt 'geefbare' namen... Mattanja vind ik een hele mooie naam, ik denk niet dat ik mijn kind zo zou noemen
  • Hier was de derde naam ook heel moeilijk. Wat wij deden was een naam samen zoeken die we "wel leuk" vonden en haar zo hard op noemen een aantal dagen. Voor we het wisten werd de wel leuke naam in eens DE naam. Misschien is dat iets?
  • Els, ja we zouden dat inderdaad kunnen doen. Maar zoals gezegd, we hebben echt alle opties al overlopen en omdat ik zelf echt niet kan beslissen/kiezen (jongensnamen zijn veel moeilijker dan meisjesnamen) heeft man dan gezegd: bon, deze namen kwamen in onze discussies altijd terug en zijn voor mij alle vier ok, dus kies nu smile.gif

de namen die ik graag hoor zijn voor hem geen optie om verschillende redenen. Ik vind niet dat ik mijn naam kan opdringen als hij die niet wilt. Omgekeerd, hij heeft bepaalde namen genoemd die ik ook heb ge-veto-t. Tegen de namen op de lijst zeg ik niet direct nee, zeker tegen twee van de lijst niet (een was zelfs wat we voor dochter zouden genomen hebben moest ze jongen geweest zijn), maar ik kan dus niet kiezen en heb niet het wauw gevoel dat ik bij de vorigen wel had. Is het misschien zo dat bij elke nieuwe aanwinst in een gezin zo'n wauw-gevoel minder wordt (zeker als het van zelfde geslacht zijn) en dat ik dus wacht op iets dat niet meer gaat komen smile.gif ?
    en kies je dan op basis van andere zaken dan gevoel: bv past best bij andere namen, past best bij achternaam, past best voor volwassene en niet alleen voor kind, kan zus of zo afgekort worden...
  • Hey,

Tip van Els zou ik wel eens proberen als ik jou was. Ik denk echt dat het helpt om een naam dikwijls te horen, uit te spreken,... om die gewoon te worden als 'de' naam voor jullie kindje.
    Misschien gebeurt de klik zelfs pas als je kindje er is, en lijkt hij toch wel erg te passen bij de naam die je koos.
    Sommigen houden nog 2 namen in beraad en kiezen op het moment dat ze hun kindje zien welke er het best bij past. Dan is het echt op gevoel gekozen.
    En dan nog: 'gewoon' een mooie naam, is toch al heel prima! Moet niet altijd een 'wauw'-naam zijn.

Veel succes!
    Groetjes, Lies
  • Mogen we jouw lievelingsnamen en de namen op het lijstje weten? Dan kan er mss toch een alternatief gevonden worden hier, ook al denken jullie alle namen al gehad te hebben?
  • de namen zijn nogal specifiek, dus liever niet... het gaat er ook niet om een 'gelijkaardige naam' te vinden. Ik denk dat ik gewoon die klik wil voelen (bij dochter was ik echt tot tranen toe geëmotioneerd bij de naam) en moet accepteren dat dat soms niet het geval is...

Ik heb ondertussen Lynne haar tip toegepast (in mijn hoofd voorlopig alleen) en de baby de naam gegeven die ik van de lijst het liefst hoor en dat lijkt wel te kloppen.
    Ergens is het ook zo dat ik mijn man wil 'plezieren' door zijn lievelingsnaam te kiezen, maar dat is net de naam op de lijst die ik het minst graag hoor. En ik voel mij een beetje schuldig daarvoor. Ik heb bij de eerste twee eigenlijk de naam gekozen, enfin, hij was er mee akkoord natuurlijk en blij met de namen, maar heb toch het gevoel dat dat mijn namen waren hij was toen niet zo stellig over wat hij mooi vond (vond veel mooi), maar bij deze laatste had ik echt nog geen idee in het begin en hij direct: dat zou ik willen, dat is de naam voor mij. En hoewel ik niet 100% overtuigd ben, ben ik ook niet helemaal afkerig van de naam zoals bij sommige andere alternatieve die hij voorstelde...
  • Ik zou toch, zoals Lynne al zei, elke naam een aantal dagen luidop gebruiken. Dat is toch een groot verschil vind ik t.o.v. hem enkel in je hoofd te "horen". Alleen dan weet je hoe het effectief klinkt en dat helpt je hopelijk om te beslissen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld