Menu feestdagen

• Menu feestdagen

De feestdagen komen dichterbij.
    Wat gaan jullie de gasten aanbieden ?
    Ikzelf heb nog geen flauw idee.
  • ik dacht een zalm belle vue te maken op kerst (wij eten op kerstavond bij mijn ouders en dat is heel uitgebreid). Zo'n zalmschotel met groenten enzo, lijkt me dan wat lichter...

maar ik ben nog niet zeker want ik vind het moeilijk om lekkere verse vis te vinden in de buurt...

voor oudjaar gaan we een lui wijven oudjaar vieren smile.gif hapjes, cava en chinees bestellen...
  • Een chineeske doen kan ook gezellig zijn e πŸ˜„πŸ˜ƒ.
    Ik wil echt een volledige menu.
    Mijn man wil graag coquilles dus die gaan sowieso voorkomen in de menu. Wss het voorgerecht maar met welke saus of welke manier klaargemaakt?
    Dessert word wss moelleux met ijs, rood fruit en vanalle zelfgemaakte sneukels erbij.
    Hapjes, soep, hoofdgerecht heb ik totaal geen idee.
  • Is het voor kerst of nieuwjaar?

Met kerstavond gaan wij naar de schoonouders. Dat is altijd heel uitgebreid. Vaak met wild, everzwijn of hert. Meestal ragout. Met knolselderpuree, een warm peertje met veenbessen en kroketjes. Mijn schoonmoeder maakt echt wel de allerbeste aperitiefhapjes. De forelmousse zou ik elke dag kunnen eten blush.gif ik kijk er al helemaal naar uit!

Maar kerstdag is sinds vorig jaar bij mij thuis omdat we het huis van mijn ouders hebben gekocht. Ik maak dan het traditionele menu van mijn grootmoeder,kalkoenen vulling, drie soorten groenten, champignonsaus en kroketjes. Mijn grootmoeder zorgt dan nog voor de pompoensoep, ik voor wat hapjes bij de cava en dan nemen we ook gewoonkerststronk.
    Met oudjaar is het opnieuw hoer dit jaar en doende steengrill’
    Normaal gaande op weekend met de vriendinnen danmaken we een buffetje, maar dit jaar zijn er teveel kleine babietjes bij smile.gif

Ik volg hier wel ben mee voor ideetjes voor het aperitief
  • Oudejaarsavond is het.
    We zijn maar met 4 volw en 4 kinderen hoor, waarvan 1tje onze kleine baby .

Wel zo kalkoen vind ik super leuk maar ik eet nogal met mijn ogen en vind zo een kalkoen een vreselijk zicht (kip aan spit vind ik ook vreselijk) πŸ˜„πŸ˜ƒπŸ˜‚.
    Mss is zo een stoofpot geen slecht idee. Dat kan ik vooraf al klaarmaken.
    Want dat is ook wel belangrijk dat ik.veel vooraf kan maken.
  • voor de coquille maak ik de saus gewoon met boter, vloeibare bloem en melk. Afkruiden met peper en zout en visbouillon.
    We doen er een stukje witte vis bij en garnalen, ook wat kappertjes

hapjes vind ik altijd wel op pinterest (met kerst bv in kerstboommotief)

• Hier koude schotel. Ik eet liever iets warms maar we zijn met teveel: 12 volwassenen en enkele kinderen ...

Ik heb maar een gewone oven en zie me daar niet veel eten in klaar krijgen.
  • Nochtans is 12 volwassenen en een aantal kinderen echt te doen om een warme maaltijd te maken, hoor. Ik kook elk verjaardagsfeest voor 25 personen, kinderen inclusief. Met maar 1 oven smile.gif Dat is dan inderdaad niet voor iedereen een steak Γ  point gebakken, maar wel een warm buffet in een thema (met ovenschotels, veel dingen die je kan opwarmen en maar een paar zaken die Γ  la minute moeten), of bv. koniginnehapjes met groenten en pommes duchesses, mexicaans, 4 soorten pasta etc. Met een beetje planning lukt dat allemaal perfect.

Succes!
  • Een koude schotel zou ik nu toch ook niet zien zitten met oudjaar of kerst. Dat past daar gewoon niet bij.
    Als je liever niet kookt voor zo'n groep, wat ik kan begrijpen, dan zou ik eerder iets bestellen bij de traiteur of een gourmet (eventueel met raclette bij) of fondue doen. Daar heb je geen werk aan, maar dan heb je toch iets warms.
  • ik vind twaalf ook wel geen heel grote groep... maar voor 12 iets bestellen bij traiteur wordt wel snel duur...
    wat met twaalf man heel goed gaat is fondue of gourmet (wel minstens twee grote grourmetstelletjes nodig dan...)
    of een winterBBQ als je die mogelijkheid hebt?

wat ook goed lukt zijn: ovenschotels, quiches, wok (zelfgemaakt, leen een paar woktoestellen van vrienden en maak een wokbuffet)

wij hebben vorige week nog een feestje gehad met 13 mensen. Ik heb toen twee visschotels (vispannetje maar dan in het groot) in de oven gemaakt (ook maar 1 oven dus ene na de andere), twee potten zelfgemaakte puree (al van de dag ervoor gemaakt), en dan koude groentjes erbij (maar kan je evengoed met warme groenten doen).
  • Bij mijn ouders is het ieder jaar koude schotel met de feestdagen.
    Mijn moeder kookt niet graag en vind voor ons allen warm maken chaos . Vorig jaar hebben we een beetje het werk verdeeld en was het voor hen voornamelijl drank voorzien maar ook dat vond ze maar niks, πŸ˜„πŸ˜ƒ.
    Dus ik vrees ervoor dit jaar.

Voor mij hoort er bij de feestdagen een eche menu.
    Wok en quiche vind ik ook minder geschikt. Het mag wat meer zijn dan op andere dagen Aangepast door Neuzeke op 08/12/2017 08:55
  • Zijn er nog sames die hun menu willen delen. Ik lees voornamelijk dat het geen koude schotel word maar wat dan wel ? πŸ˜„πŸ˜ƒ
  • Met kerstdag zijn wij altijd bij mijn oma. Wij zijn met 25. Hapjes zijn verschilende dinge; soepje, oesters, foie gras toestanden. Voorgerecht dit jaar is gravlax van zalm en rode biet. Meestal is daar dan een slaatje bij. Hoofdgerecht is reerug, mijn opa is jager en dit is traditioneel bij ons. vaak met een 2 soorten aardappelen zoals gratin en puree, en dan peertjes met bessen. Dessert is ook vanalles, kaas is er vaak bij en dan een soort gebak en voor de jongste iets met ijs. Met nieuwjaar vieren wij met nicht en neef, en soms nog paar vrienden. Dit jaar zijn we met max 10, eerst een king crab en hoofdgerecht fondue om het gemakkelijk te houden. Mijn familie en eten is wel heilig, ik kijk er naar uit maar de gravlax zal dit jaar niet voor mij zijn helaas.
  • @Duss is ree een zachte wildsmaak ?
    Vorig jaar eens hert gegeten en dat was te zwaar van smaak voor mij.

Voorlopig heb ik.
    Hapjes. Erwten soepje met spek, bladerdeegwafeltjes met zalm, glaasjes met avocado, appel en garnalen en dan nog een spiesje met scampi
    Voorgerecht coquilles met roomsausje en prei.
    Hoofdgerecht stoofpot van ree en daarbij een appelke met veenbessen, wintergroentjes en gratin met truffel of kroketten (we gebruiien weinig onze friteuse dus eens kijken of die wel nog deftig werkt πŸ˜„πŸ˜ƒ).
    Dessert moelleux, verse vanilleijs, rode.vruchten.
    Koffie met zelfgemaakte koekjes

• @Neuzeke klopt ree is veel zachter als hert. Hert is stevig en heeft een heel speciale smaak, ree is fijn/zacht en sappiger dan hert. Die menu klinkt goed ik zou aanschuiven πŸ˜ƒ
  • hmmm klinkt wel lekker smile.gif

ik denk aan dit:

hapjes (nog te bekijken)

krabcocktail (lekker nostalgisch)

kalkoengebraad, met gebakken aardappeltjes en boontjes met spek rond, zelfgemaakte appelmoes (voor de kinderen) en gebakken witloof

als dessert heb ik ook wel iets lekkers: rood fruit, verkruimelde nobokoeken, chocomousse in een spuitzak erover en daarover mascarponecreme (ook via spuitzak, dan krijg je mooie torentjes), afgewerkt met cacaopoeder
  • Super dan word het ree dit jaar.
    De menu zal niet veel meer veranderen wss.
    Veel dat ik vooraf kan maken

Hmmmm chocomousse kan ik eigenlijk ook nog maken en dan zo een glaasje erbij nog voorzien.
    Aangepast door Neuzeke op 08/12/2017 10:10
  • Heeft er iemand ideetjes voor een vegetarisch kerstmenu? Mijn beide schoonzusjes eten geen vlees. Ze eten wel vis, dus ik zou graag proberen het hele menu aan te passen, maar ik zit wat met de handen in het haar wat het hoofdgerecht betreft.
  • ik vind vis vrij feestelijk
    vispannetje (oostends)
    vis in de oven (bv zeebaars of tong)
    zalm (belle vue, of met citroensaus)
    kreeft
    langoustines
    kaviaar bij hapjes
    gevulde inktvis (hmm zo lekker)
    krab (cocktail)
    garnalen (tomaat garnaal, of garnaalsaus bij visschotel)
    scampi (spiesjes als hapje)

je zou bv een zeevruchtenpallet kunnen doen, of visfondue (gourmet)
    als je een viswinkel in de buurt hebt, zal die zeker veel tips kunnen geven, en vaak voor feesten ook traiteurdienst aanbieden.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld