Medisch schoolonderzoek zoon

• Medisch schoolonderzoek zoon

Zitten er hier mama's op het forum met een al wat oudere zoon? De mijne is er 12, zit in het eerste middelbaar en is vrijdag naar het medisch onderzoek moeten gaan van school. Hij is een beetje ontredderd thuisgekomen. Hij moest van de vrouwelijke dokter zijn plasser laten zien en de voorhuid weghalen. Is dat de normale gang van zaken? Is dat niet wat vreemd?
  • Ik vond het schoolonderzoek ook altijd vreselijk. Dan zaten we daar met alle meisjes in ons ondergoed op een rij... erg beschamend als je net je maandstonden hebt en iedereen ziet je maandverband... Bij ons werden de borsten bekeken en het slipje ging ook omlaag (naar het schijnt om te kijken of je schaamhaar hebt). Wij hoorden van de jongens ook dat ze aan hun ding zaten... dus het lijkt me normaal te zijn. Maar of dat nog lang gaat blijven bestaan? Dat lijkt me toch meer iets voor de huisdokter in deze tijd.
  • Dat is niet prettig, maar wel de normale gang van zaken. Dus niets om je zorgen over te maken. In de school van mijn dochter (ook eerste middelbaar) werden de jongens en meisjes wel op voorhand ingelicht welke onderzoeken er zouden gebeuren.
  • Ik vond het schoolonderzoek ook altijd vreselijk. Dan zaten we daar met alle meisjes in ons ondergoed op een rij... erg beschamend als je net je maandstonden hebt en iedereen ziet je maandverband... Bij ons werden de borsten bekeken en het slipje ging ook omlaag (naar het schijnt om te kijken of je schaamhaar hebt). Wij hoorden van de jongens ook dat ze aan hun ding zaten... dus het lijkt me normaal te zijn. Maar of dat nog lang gaat blijven bestaan? Dat lijkt me toch meer iets voor de huisdokter in deze tijd.Cynthiaaa @ Gisteren 19:15

je mag ook kiezen om naar de huisarts te gaan, dan hoef je niet naar het CLB
    maar wij gaan meestal enkel naar de huisarts als die ziek is, dus we gaan nog naar CLB,
  • Dat is al jaren zo, nu ineens doen of daar iets "mis" mee is. Als je kind later ontstekingen krijgt, of als te laat is opgemerkt door het MST dat je vervroegd of net niet in de puberteit komt, is het ook mis. Mensen maken tegenwoordig over ALLES echt problemen. De wereld slaat door.
  • Sorry hoor, maar ik vind het wel maar normaal dat een dokter eerst uitleg geeft over wat die gaat en waarom. Het gaat om de fysieke integriteit van dat kind.
  • We weten natuurlijk niet of de dokter al dan niet uitleg gegeven heeft. Dat is inderdaad wel belangrijk!
    Maar zoals gezegd is het wel normaal dat zulke onderzoeken gebeuren tijdens het schooltoezicht.
    Verder ben ik wel voorstander van de onderzoeken zodat elk kind opgevolgd word, niet alleen de kinderen van de middenklasse. 1 op 7 schoolkinderen zou in armoede opgroeien, die kunnen echt geen extra doktersbezoek veroorloven! Clb is gratis voor iedereen!
  • Wie zegt dat de dokter dat niet gedaan? Uit ervaring als moeder en leerkracht weet ik dat er vaak een groot verschil is tussen at een kind thuis vertelt en wat er effectief gebeurd is:)
  • Is inderdaad normaal. Soms blijkt uit zo'n onderzoek dat de voorhuid te strak is en dan moet er actie ondernomen worden.

Maar inderdaad, niet de meest leuke onderzoeken voor een kind.
  • hier 2 zonen, en al van toen ze klein waren (of beter: moment dat ze zelfstandig konden douchen) zei ik dat ze hun plassertje goed moesten spoelen met water, en het velletje klein beetje naar achter halen als dat geen pijn deed.
    aan kind van 6 jaar leg je dat 'speelser' uit dan aan kind van 12 jaar, vind ik.
    En als je dat van kleinsaf blijft herhalen, is het een gewoonte geworden en staan ze er niet meer bij stil.
    Als ze dan naar medisch onderzoek moesten, gewoon even langs neus weg zeggen dat ze zeker proper ondergoed moesten aandoen omdat dokter wel eens in het slipje ging kijken.
  • Ik vond het (als meisje) al behoorlijk gênant om in mijn ondergoed te moeten wachten bij anderen, laat staan dat die dokter dan nog begon over mijn regels en daarbij in mijn slipje keek... Dus ik begrijp uw zoon wel, bij jongens is het precies nog 'intiemer'?
  • Je krijgt als ouder toch vooraf altijd een vragenlijst in te vullen en een infoblad omtrent wat er precies wordt nagekeken bij dat onderzoek? Zeg dan gewoon tegen je kinderen wat er gaat gebeuren? Mijn zoon zit in het vijfde leerjaar en heb hem uitgelegd dat er tijdens het medisch onderzoek naar zijn ogen, oren, lengte en gewicht zal worden gekeken, dat hij een spuitje zal krijgen en dat de dokter ook naar zijn piemel zal kijken en mogelijk overal op zijn lijf ook eens zal duwen, dat hij misschien bepaalde bewegingen moet doen om te zien of zijn rug recht is etc. Dan zijn ze toch wel voldoende voorbereid? Leuk is dat niet, nee, een gynaecologisch onderzoek of bevallen is ook niet leuk, een aambei laten wegnemen ook niet, een colonoscopie ook niet... Tja.
  • Indien je dit echt allemaal niet wenst voor je kinderen noteer je gewoon op de vragenlijst of via een aparte brief “wij wensen geen klinisch onderzoek”. Wij doen dit al jaren zo voor onze 2 kinderen. Enkel de biometrische onderzoeken gebeuren bij het CLB. Geen haan die daar naar kraait, nog nooit telefoon of mail gehad van hen. 😉
    Wij kiezen ervoor om geregeld een algemene check up te laten doen bij onze vertrouwde huisarts of kinderarts.
  • Med. schoolonderzoek

Naar medisch schoolonderzoek gaan als jongen van 12 is nooit leuk , je bent dan geen klein kind meer , maar ook evenmin volwassen . Vooral bij dokter van schoolonderzoek vinden jongens van 12 niet leuk . Hun lichaam is van henzelf , en zijn ook onzeker . Het onderzoek is oor en mondonderzoek , hart beluisteren , bloeddruk, rug nakijken , en voorts zal de dokter ook even hun onderbroekje omlaag doen ,neemt even hun piemeltje vast , en zal voorzichtig hun velletje paar keer naar achter schuiven . om te kijken of het wel soepel is . en broekje terug omhoog . vooral dat laatste vinden die knaapjes niet fijn . Toch is dat onderzoek bij dokter snel voorbij .
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld