Hypothecaire lening aanvragen

• Als je dan consequent wil zijn, ga je telkens actief op zoek naar een eco- of fair tradelabel (er zijn er verschillende, zie de website waar ik eerder naar verwees). Die kledingstukken zijn niet per se duur of duurder (zelfs H&M verkoopt kledingstukken met één van die labels). Enkel de prijs van een kledingstuk zegt niets over het loon dat een Chinese naaister verdient. Of ze nu een kledingstuk van een duur merk van knoopsgaten voorziet, of een goedkoop: ze krijgt net evenveel.

• Ik zoek inderdaad actief naar Fairtrade producten, bio en ecologisch verantwoord (duurzaam dus). En die vind je echt niet in de goedkoopste segmenten. Dat geldt zowel voor voeding als voor niet voeding. Ik zeg niet dat ik er in slaag om dat consequent voor alles te doen, enkel dat ik me er niet goed bij zou voelen om steeds voor alles in het goedkoopste vak te moeten kijken, op elk vlak dan. Want als je niet veel geld over hebt, zal je ook op andere gebieden naar goedkopere producten gaan. En nu mag je dat nog zoveel omdraaien als je wil, bij goedkopere producten heb je RELATIEF meer kans op snellere defecten en dus een weggooimentaliteit (aja, want een nieuwe kost uiteindelijk toch niet veel). Kijk gewoon naar de kwaliteit van de niet-voeding promo's in de Aldi. In onze studententijd kochten wij daar ook soms iets, bv. zaklamp, rugzak, ... Rugzak van de Aldi op een jaar tijd volledig kapot, mijn rugzak van Jack Wolfskin heb ik al meer dan 10 jaar en wordt nog steeds gebruikt. En kom me nu niet vertellen dat je laptop van de Aldi al 5 jaar probleemloos draait, want ik heb het over 'in het algemeen' en 'relatieve kans op'. Bij voeding idem.
  • Niet iedereen heeft die keuze, of moet daar teveel voor opofferen. Daar gaat het niet over een Apple of een Medion, maar over een Medion of geen computer. Heb je een computer echt nodig? Neen, er zijn mensen die bewijzen dat je perfect zonder door het leven kan, maar voor je puber is het niet echt handig om zijn eindwerk te maken op een pc in de bibliotheek. Ik weet dus niet of je daar dus zomaar een oordeel over mag vellen. (Ik zeg ook niet dat je dat doet, helemaal niet, ik interpreteer je bericht eerder als 'de overweging waard').

Mijn rugzak is van Decatlon (ai, ai?), die gaat ook al 10 jaar mee. Voor die enkele keren per jaar dat ik ga trekken, heb ik geen duur exemplaar nodig. Daarvoor had ik er eentje van (iets met North, de naam ontsnapt mij), en die heb ik nog, maar die is voor korte trektochten veel te groot. Mijn wandelschoenen zijn van een duur merk. In januari zijn die 20 jaar oud geworden. Die vertellen een verhaal op zich.
    En ik geef je daar wel gelijk hoor, voor mijn zonen koop ik wandelschoenen ook wel eens in Decatlon (voor je het weet zijn ze eruit gegroeid), en dan merk je dat dat toch niet verre van dezelfde kwaliteit is: na een tocht in de Nete (normaal langs de Nete, maar hé, jongens voor iets) waren de zolen helemaal los. En toch kwam zijn volgende paar (2 maten groter) ook uit Decatlon, want alles in kwalitatieve materialen (nog los van het ecologisch of ethische aspect) kopen, dat lukt niet. En ik kan hem moeilijk op zijn communieschoenen door bos en veld sturen.
  • ik koop eigenlijk vooral wat me goed zit, wat perfect past.
    Schoenen koop ik wel altijd redelijk duur, nooit van de decathlon dus. De wandelschoenen zijn tegelijk hun winterschoenen, omdat we veel moeten stappen en fietsen, dat moeten dan ook schoenen zijn waarvan de zolen niet loskomen.
    Fietsen zijn ook altijd degene uit de fietsenwinkel, het is geen vrijetijdsvervoermiddel, maar een vervoersmiddel tout court.
  • Andere leen, en wat als mensen nu eenmaal niet meer kunnen betalen voor hun kleding? Heb je liever dat ze zich in schulden steken om toch maar duur gekleed te gaan? En als ik moet kiezen tussen een groter huis en goedkope kleding of een klein huis en dure kleding, kies ik ook voor het eerste. Maar 'gelukkig' kan ik niet kiezen, klein huis en goedkope kleding is hier noodzakelijk... tongue.gif
  • Het ging er hier toch om hoe krap je je zou zetten met een hypothecaire lening? Dus nee, mensen moeten geen schulden maken voor hun kledij. Alleen zou ikzelf niet willen dat ik met een zo grote hypothecaire afbetaling zit dat ik verplicht wordt om altijd in het goedkoopste segment te kopen, want ik zou met daar, om ethische/ecologische/gezondsheidsredenen, echt niet goed bij voelen.
  • Niemand sprak hier over altijd in het goedkopere segment te kopen. Kledij kopen wij goedkoop, we wisselen ook graag eens af. Maar huishoudtoestellen zoals wasmachine ed zijn hier ook duur aangekocht, omwille van de afkeer naar wegwerpmaatschappij.
    weet je, iedereen maakt zijn eigen keuze daarin, en ja we zitten met een iets zwaardere hypothecaire lening dan de meeste van jullie. Maar dat is een keuze dat ieder voor zich maakt.
  • Na enige tijd nadenken en tellen als we het zouden kunnen, hebben we besloten om er voor te gaan. Het lijkt ons haalbaar. Ok er zullen maanden zijn waarin we het moeilijker gaan hebben dan anderen, maar er gaan ook maanden zijn met minder kosten. We zijn beiden nog jong dus ons loon zal in de loop van de jaren ook nog wel wat stijgen. Ook zijn er nog jaarlijkse inkomsten zoals vakantiegeld, eindejaarspremie,...

We zijn niet de personen die iedere week de nood hebben om uit te gaan eten of op stap te gaan. Om dit af en toe te doen, zal zeker wel lukken. Ook kopen we niet zo maar kleding en dergelijke dat we niet nodig hebben. Op vakantie gaan we bij mijn schoonfamilie dus onderdak hebben we gratis. Voordeel is ook dat zij eens bij ons kunnen langskomen omdat we er eindelijk plaats voor gaan hebben.

De eerste jaren zal het niet altijd even gemakkelijk zijn en daar zijn we ons bewust van.
  • Succes ermee, 't lijkt me een goed doordachte en wijze beslissing. thumbup.gif
    Geen paniek 't lukt jullie wel, af en toe zal je wel een keertje twijfelen,
    maar na verloop van tijd worden aflossingen makkelijker, je verdient dan idd meer.
  • Hey Jojo88,

Wij zitten momenteel in dezelfde situatie als jij toen zat. Hebben jullie spijt van deze lening? Lukt het jullie maandelijks goed om rond te komen?

Bedankt voor de informatie alvast!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld