Controlearts

• Controlearts

Ik ben nu toch eens benieuwd. Vriend werkt in het onderwijs en ligt thuis in bed met griep. Nu kreeg hij daarstraks de controlearts over de vloer die hem wakker belde. Het was binnen 5 minuten duidelijk, het attest was gegrond. Maar nu is de vraag wie die controle arts stuurt? Is dat de directie van zijn school? De inrichtende macht? Of gewoon random? Aangezien hij en zijn directie geregeld in de clinch liggen, vermoedt mijn vriend dat hij het is die de controle stuurde. Ik denk eerder dat het random is. Wie heeft hier meer info over? Als het de directie is, zou ik dat niet netjes vinden aangezien vriend tot nu toe (al 8 jaar aan het werk) echt nooit ziek is. Eens een dag voor een buikgriepje maar dat is het dan ook... Maar goed, werkgever heeft uiteraard het recht om controle aan te vragen hè, er zullen genoeg klaplopers zijn. Maar vriend zijn afwezigheid was gegrond, controlearts zei zelfs van verlenging te vragen (normaal moet hij donderdag terug). Maar ik ben toch benieuwd...
  • Bij mijn werkgever gebeurt het random, maar de werkgever kan het wel verhoogde waakzaamheid vragen bij bepaalde personen. Die verhoogde waakzaamheid wordt meestal enkel gevraagd bij personen die veel 'ziek' zijn voor en na hun vakantie of tijdens feestperiodes en dergelijke.
    Ik vermoed dat het bij uw vriend gewoon random is.

• Bij ons sinds vorig jaar voor 1 dag geen briefje meer nodig dus ook niet meer direct controle.
    De jaren ervoor, belde je uw ziekte door en als je een even inbeller was, dan kreeg je controle.
    Ik heb regelmatig eens moeten bellen tijdens mijn zwangerschappen en je kon een uurtje na het doorbellen al controle hebben.
    Ik heb zelfs gehad dat ik bij de dokter zat en mij toch nog moest gaan tonen bij de controle arts.
    Ik vermoed dat het random zal zijn.
    Want zoals je zelf zegt was uw partner nog niet vaak ziek.
  • De werkgever vraagt dit aan.
    Hier werk ik in het ziekenhuis en vraagt de personeelsdienst aan de leidinggevende (hoofdvpk) of ze al dan niet een controlearts moeten sturen.
    Ze kijken nu wel bij ons in het ziekenhuis, of je al dan niet veel thuis bent en je leidinggevende kent je normaal gezien wel een beetje dat ze kunnen inschatten of je al dan niet echt ziek bent..
    Het zal eerder zijn zoals je man zegt.

Eigenlijk moet je geen schrik hebben van de controlearts, het zijn ook maar mensen/dokters en zij zullen wel zien of je echt ziek bent ofniet, leuk is het wel niet om die controle te hebben van je werkgever.
    Ze zullen wel nu 2 x nadenken voordat ze de controlearts zenden, want nu moet de werkgever de arts betalen en jullie niet wink.gif.
    Als je de controlearts op bezoek krijgt en je bent niet ziek, dan moet jij hun consultatie betalen en niet de werkgever smile.gif
  • Oh Loli, als dat zo is en de directeur heeft het aangevraagd tongue.gif. Maar ik las net op onderwijs Vlaanderen dat ook het controle orgaan kan beslissen (random dan) om te controleren. Of de werkgever. Achja, als het de directie is geweest, is het zo. De verstandhouding is al niet ok dus veel verschil maakt het niet goofy.gif
  • Hier sowieso altijd, daar kan je van op aan. Iedereen krijgt controle. Ja, ons filiaal vraagt dat aan. Ik werk voor een multinational en iedere verantwoordelijke van het filiaal is verplicht om controle te sturen.
    Ik heb het ooit één keertje niet gehad, daardoor weet ik dat het filiaal het aanvraagt, maar het opgelegd is van hogerhand.
    Zolang je man echt ziek is, maakt het toch niet uit wie de controle gestuurd heeft?
    Ik was eerlijk gezegd blij als ik controle kreeg bij ziekte, want ook al ken je op den duur wel diegene die voor een prul thuisblijven en diegene die half dood moeten zijn voor ze een dag thuisblijven, zo wisten ze op het werk tot wel zeker dat ik niks veinsde.
  • @Loli, ik ben werkgever en wat jij zegt is niet waar hoor. De controlearts moet altijd door de werkgever betaald worden.
    Wat wel zo is, is dat je afwezigheid niet betaald wordt door de werkgever als blijkt dat je afwezigheid ongegrond is.
    Ik stuur enkel een controlearts naar de personen waarvan ik weet dat ze ervan profiteren.
  • De school kan controle aanvragen, maar dan moeten ze die dag elke gemelde zieke leraar bezoeken, hebben ze me verteld? Bij ons zijn er dat soms 10 op een dag:(( grote school met veel miserie.
  • De allereerste dag dat ik ziek was, kreeg ik meteen een controle-arts. Ik stond toen in't onderwijs, en het was inderdaad de directie die het aangevraagd had. Ze hadden een policy van iets à la: als er 10 lkr afwezig zijn, sturen we een controle-arts. Nadien nooit nog een controle-arts gehad.
  • Nee, het maakt inderdaad niet uit maar voor zijn gevoel wel. Het zou de zoveelste tegenkanting van zijn directeur zijn, vandaar. Vriend is ook op zoek naar ander werk. Als vastbenoemde leerkracht laat je niet zomaar je job achter en hij doet het met hart en ziel!
    Ander vraagje: als vriend nu nog bij krijgt, kan hij dan nog eens controle krijgen? Hij had vandaag al gebeld naar de dokter en die zei van dan morgen en vrijdag eventueel nog thuis te blijven, hij kan zometeen gaan.
  • Dat kan wel denk ik, maar je zei zelf dat de controlearts ook al zei om verlenging te vragen. Als hij dat in zijn verslag zet, zal je geen controle meer krijgen vermoed ik.
  • Waarom post die mijn reactie 2 keer ? smile.gif
  • @Lies, waarom zou de school bij elke zieke een controlearts moeten sturen als ze één zieke willen controleren? In de privé is dat in ieder geval niet zo. Ik zie niet in waarom dat in een school wel zo zou zijn?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld