collega

• collega

hallo,
    ik werk nu een dik jaar in kleine KMO. De baas werkt met 4-tal arbeiders, en dan nog 2 bedienden op de bureau. Mijn (enige) vrouwelijke collega, en ikzelf. Voor ik in dienst kwam, deed mijn collega er alle papierwerk volledig alleen. De baas is zelf arbeider en is altijd mee met de andere arbeiders de baan op. En hij is ook niet zo handig met computer en dergelijke. Alle 'gewone' werk doen we zelf (ingeven werkbonnen, loonadministratie, aankoopfacturen controleren, betalingen, enz...). Als er iets speciaal, of probleem is, moeten we dat tonen aan de baas en die helpt dan kijken voor oplossing. Eigenlijk, voor ik er was, had mijn collega daar beetje vrij spel. Nu, ik betwijfel niet dat ze haar werk zeer goed doet. Ze werkt er al meer dan 20 jaar, en denk dat ze beter de papieren kent dan mijn baas zelf.

Maar de laatste maanden viel me af en toe iets op, maar nu ben ik het dus 100% zeker: ze steelt. Haar man is blijkbaar (kleine) zelfstandige, dus heeft ook een kantoortje en zo. Maar ben dus 100% zeker dat ze heel veel kantoorspullen voor haar man dus meeneemt vanop het werk. Een pak papier, nietjes, balpennen, inktpatronen, rekenmachine, mappen, enz... Regelmatig bestelt ze dus bij van die online shops kantoorgerief en daar zitten echt soms spullen bij die wij totaal niet hebben in ons kantoortje. De baas vertrouwt haar, dus die controleert die facturen niet tot in detail. We hebben op ons kantoor een grote voorraadkast met alle reserve kantoorgerief. Mapjes, batterijen, cursusblokken, inkt-toners, papier, enveloppen, enz... Toevallig staat die kast aan mijn kant van bureau, en meestal staat die gewoon open (is met van die rolluik-deuren). In het begin lette ik daar eigenlijk allemaal niet zo veel op. Er was één keer dat ik onverwacht bureau binnenkwam, en ze was iets aan het wegmoffelen in haar zak. Ze deed nogal zenuwachtig en zei toen plots: "ah, wat doe ik hier nu?? zo verstrooid! Papier in de printer was op, ik wou nieuw pak insteken en nu wilde ik hem in mijn zak steken! hahaha, het is mijn dagje niet".
    Sindsdien let ik wat meer op de inhoud van die kast, en de spullen minderen dus veel sneller dan wij ze consumeren. Er staat één printer, en één copymachine in bureau, en alle papier dat we bestellen is voor deze 2 dingen. Idem met ringmappen. Tijdje terug had ik gezien dat mappen met dossiers bijna allemaal vol zaten. We gebruiken daarvoor de rode mappen. Ik had toen gewoon even gekeken of we nog reserve hadden, en ja, er stonden er nog 3. Weet ik héél zeker. En toen ik ze paar weken later nodig had, was er plots geen één meer. Terwijl die rode alleen maar daarvoor gebruikt worden! Ik zei tegen haar 'huh?? waar zijn die rode mappen naartoe?" en zag direct aan haar manieren dat er iets niet klopte. euh, ze had ze gebruikt voor iets anders maar dan toch weer niet omdat kleur niet juist was en dan teruggestoken in de kast, maar dan wist het ze het plots niet meer zeker en ik moest eens beter kijken want ze had nu geen tijd moest dringend telefoon doen. Dus ja, nog geen harde bewijzen.
    Vorige week vrijdag had ze terug bestelling gedaan bij zo'n online shop van wat spullen, en toevallig was ze eventjes naar toilet toen transporteur kwam met de doos. Omdat er ook speciale stiften besteld waren voor de arbeiders, en ze die dringend nodig hadden, was ik al bezig de doos aan het openen toen ze plots binnenkwam. Ze zag direct die doos en rukte ze van mijn bureau. "ik zal dat wel opendoen, ik heb zelf besteld dus ik weet wat er allemaal moet inzitten". Ik zei dat ik gewoon die stiften wou uithalen en geven aan de arbeiders omdat ze zonder zaten. "jaja, doe ik direct wel" zei ze "eerst nog paar andere veel dringender zaken doen". En ze zetten de doos aan de kant. Toen ik beetje later nieuwe fles water ging halen naar de refter, en ik terugkwam, had ze de doos zelf vlug opengemaakt en alles lag op tafel. "hier, de stiften, ga jij ze brengen?"
    Maar vandaag was ze dus afwezig op het werk, haar vader is dit weekend gestorven. Dus ik stond er alleen voor. Ik bekijk vanmorgen de post, factuur van die bureauspullen zat erbij. Ik bekijk die factuur, en daar staan 4 inkjet patronen op. 1 zwarte, en dan de 3 andere kleuren. Ik begrijp er niks van, we hebben hier helemaal geen inkjet-printer op het werk. Deze middag sprong de baas binnen in ons kantoor en vroeg of alles beetje vlotte. Ik zei alles OK, maar vroeg gewoon of hij toevallig inktpatronen van uit de kast had meegenomen voor bij hem thuis. Hij zei van niet want als ze iets nodig hadden van zo'n dingen zijn vrouw altijd naar winkel in hun buurt ging. Hij grapte nog dat zijn vrouw nog 'ouderwets' en kocht graag in winkel waar ze alles eens kon vastpakken. hihi.
    Dus wat moet ik daar nu van denken?? en hoe pak ik dat aan?? Vroeger had ze het blijkbaar zeer goed daar alleen, maar nu ik er ook ben en me al goed ingewerkt heb, is het voor haar niet meer zo makkelijk om alles achter de rug te doen natuurlijk.
  • Heel erg dat er van die mensen rondlopen maar ik zou er mij persoonlijk niet mee moeien. Je zegt zelfs dat zij er al jaren werkt en jij de nieuwe bent. Het zou mij niet verbazen dat jij uiteindelijk nog de schuld zou krijgen en je C4 krijgt. Ik zou dat risico echt niet nemen.
    Of ze geeft het toe en ze gaat jouw haten met als gevolg dat de baas zal moeten kiezen tussen jullie 2. Veel mensen volgen dan het LIFO systeem he. De laatste die erbij kwam vliegt er het eerste uit! Je weet nooit wat voor draai je collega eraan geeft waardoor de baas haar misschien vergeeft.
    Ik ben nu wel zowiso iemand die zich niet graag moeit in andere mensen hun miserie...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld