Besnijdenis in het nieuws :-(

• Besnijdenis in het nieuws :-(

Gisteren in de krant en op televisie: besnijdenissen door artsen zijn ethisch niet te verantwoorden, terugbetaling door het ziekenfonds al helemaal niet.

Vandaag in de krant: Maggie De Block blijft ze gewoon vergoeden!

Zoiets maakt me woedend! In de gezondheidszorg is zo'n groot tekort, maar een religieus ritueel gaan we wel terugbetalen???
  • tja, ik denk maar goed ook voor die arme baby's?... mss worden sommige kindjes anders besneden door een oude man met een niet-steriel mesje?
    Maar inderdaad, heel erg wraakroepend en vooral erg dat dat nog op zo n grote schaal gebeurt, die besnijdenissen.
  • Ik zeg: vergoed dan ook maar de vrouwenbesnijdenissen want die worden ook volop illegaal gedaan.

Onbegrijpelijk dit, echt!
  • mijn zoontjes zijn alletwee besneden.Het was medisch noodzakelijk en heeft niets met religie te maken.
    Nu vindt ik wel dat als dit puur voor religieuze-esthetische redenen is dat men dan maar de volle pot moet betalen.
    En vrouwenverminking(want vrouwenbesnijdenis is een totaal verkeerd woord)kan je toch niet met mannenbesnijdenis vergelijken hoor.
  • Het wordt echt vaak owv medische redenen gedaan hoor!
    Ikzelf heb er geen ervaring mee maar een vriendin van mij met meerdere bedpartners zei mij onlangs dat buiten eentje ze allemaal besneden waren (en allemaal Belgen owv medische redenen)
    Ik kwam toen ook uit de lucht gevallen aangezien ik samen ben met mijn eerste liefje dat toevallig niet besneden is en had dus geen idee dat dit blijkbaar toch vaker gebeurd.
  • Ik heb 8 bedpartners gehad en er was er welgeteld één besneden, dus ik heb precies toch andere ervaringen dan de ano hierboven.

Ik vermoed ook dat het te maken zal hebben met voorkomen dat het in onhygiënische omstandigheden gedaan zal worden als het niet meer terugbetaald wordt en dat ze dat willen voorkomen.
    Ik ben tegen besnijdenis, tenzij het medisch noodzakelijk is. Vrouwenbesnijdenis is nooit medisch noodzakelijk natuurlijk.
  • Gebeurd idd vaker dan je denkt. Werk in een kdv en daar zijn toch een paar (Belgische) jongens besneden om medische redenen.

Ze kunnen natuurlijk moeilijk voor x wel terugbetalen en voor y niet...
  • Ik vind het persoonlijk ook erg dat er op zo veel ook noodzakelijke dingen zo een besparingen doorgevoerd worden en dit allemaal kan.
    Er is mijn inziens een duidelijke grens, omwille van medische redenen akkoord, anders de volle pot.
    Met die besparing kunnen dan anderen weer geholpen worden...
  • Artsen kunnen toch makkelijk het verschil maken tussen een besnijdenis om religieuze reden of om medische redenen?

Om religieuze redenen = geen terugbetaling. Ik zie het probleem niet.... In Nederland is het al jaren zo.

Besnijdenis van Belgische mannen komt trouwens niet zo vaak voor hoor. Niemand laat dat doen voor zijn plezier. Ik ben nog nooit een bedpartner tegengekomen die besneden was.
  • Mijn zoontje was drie maanden toen hij een noodzakelijke circum cisie moest ondergaan wegens een zware nierinfectie.
    Hij is de enige van de klas die volledig besneden is. Hij is daar zeer beschaamd om maar was pure noodzaak.
    Dat ze zoiets doen puur uit religieuze instellingen kan ik ook niet begrijpen...
  • Mijn echtgenoot is, net als een aantal van zijn familieleden, eveneens besneden omwille van medische redenen. De kans is heel groot dat wanneer we een zoontje krijgen hij dit ook zal moeten ondergaan...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld