advies naaimachine

• advies naaimachine

Hallo

Ik ben onlangs beginnen te experimenteren met de naaimachine. De naaimachine die ik nu gebruikt is geleend en zou graag eentje voor mezelf kopen. Ik vroeg mij af of jullie enkele types kunnen aanraden.
    Het is de bedoeling om kledij te maken. Jurken , tshirts eventueel een jas als ik wat meer ervaring heb. Grotendeels zal ik met katoen werken maar ik zou ook graag makkelijk met stretch stof kunnen werken en eventueel ook met fleece.
    Alle tips zijn welkom!

Groetjes!
  • Mijn idee: ga even langs in een bakstenen winkel en kijk (of bel ervoor op voorhand) naar de tweedehands naaimachines.
    Ik heb indertijd een goedkope supermarktmachine gekocht en dat was een ramp. Ik liet ze afstellen en een week later moest ze al opnieuw afgesteld worden. Ik heb toen iets meer centjes uitgegeven en een machine van een bekend merk gekocht (Brother). Na een tijdje bleek deze niet voldoen voor winterstoffen/jeans te verwerken, motor was niet sterk genoeg.
    En toen ben ik overgeschakeld naar een Pfaff van 1300 euro met boventransport. Zalige machine, kan letterlijk ALLES aan.

Behalve de episode met de supermarktnaaimachine, zou ik hetzelfde parcours terug afleggen. Eerst een goedkopere machine (rond de 200 euro) van een bekend merk van een bakstenen winkel in de buurt, zodat je daar altijd langs kan gaan voor advies. Een jaartje uitproberen, om te kijken of ik het naaien ├ęcht de moeite vond en daarna een super(dure) machine gekocht.
  • Geen singer en andere lidle brol, daar betaal je dan toch weer teveel voor wat je er eigenlijk mee kan doen: twee dunne lapjes op elkaar naaien.
    Janome en bernette zijn niet slecht als beginnersmachientjes
  • Als je zou overwegen om lessen te volgen: ga eerst lessen volgen! Lesgeefsters hebben heel wat ervaring met verschillende machines en kunnen goed advies geven.
    Ik heb mijn naaimachine in een bakstenenwinkel in de buurt gekocht en die mevrouw heeft een uur lang met mij gekeken wat ik met de machine wou doen en uiteindelijk mijn 3 keuzes uit haar rekken genomen en me zelf met de machine op verschillende stofjes (katoen, tricot,fleece,...) laten stikken. Het is uiteindelijk een Smarter by Pfaff geworden voor mij. Ik stik ongeveer 1x per maand, voornamelijk katoen en tricot, maar wou ook wel eens jeans kunnen verwerken of meerdere stoffen op elkaar.
    De grootste tip: als je twijfelt, begin er dan niet aan! Beter om het dan nog even uit te stellen en daarna een iets duurder machine te kopen die wel jouw ding is!
  • Veel van mijn vriendinnen die al naaien raadden mij een brother inovis aan om te starten. Niet te duur en ideaal voor een beginnende naaister.
    Ik ben er zelf zeer tevreden over. sommige van mijn vriendinnen blijven daar mij verdergaan en kopen ipv een duurdere naaimachine ineens een degelijke overlock eens ze veel beginnen naaien.

Het was maar 300 of 400 euro voor de machine. Dat is een stuk minder dan een bernini. Maar die gebruiken wij in de cursus en die zijn nog wel wat beter denk ik. We hebben er nu nog niet vele opgedaan dus tot nu toe voel ik geen verschil. Ben maar in september met naaien gestart tongue.gif

Grts
    G
  • Een bakstenenwinkel? Wat is er mis met gewoon 'winkel'? goofy.gif
  • Die van Aldi en Lidl waren vroeger heel degelijk, maar zijn nu echt wel hun kwaliteit verloren, heb ik gemerkt. Ik heb met mijn machine van de Aldi 8 jaar genaaid! Nu zijn die Singer die ze verkopen in die winkels echt brol.

Ik heb nu een toyota superjeans gekocht; Echt een GEWELDIGE machine! Ben er heel tevreden mee, handig in gebruik en kan door 12 lagen stof smile.gif Ik ben al tot 8 geweest en dat gaat!
  • Ik heb ondertussen al 10 jaar een bernini en daar kan echt niets tegen tippen, zalig machientje, en ik kan er jassen mee naaien.
    Ik ben begonnen met een lichtere pfaff die echt niet slecht was, maar net niet zwaar genoeg om jassen mee te stikken.
    De overlock is van brother en die is even noodzakelijk dan de naaimachine.
    Mijn zoontje heeft de brother innovis, niet slecht als beginnersmachientje, maar veel te licht voor wat ik doe. Ik gebruik hem ook wel, maar minder vaak.
    Voor beginners is het ook altijd heel interessant als je de snelheid kan aanpassen bij een machine. de innovis kan dit. Als beginner wil je trager kunnen stkken. Met de innovis zijn sommige stoffen moeilijker, er is geen boventransport
  • Ook ik naai al jaren met Bernina. Zowel naaimachine als overlock van dit merk. Heel tevreden van. Zowel lichte katoentjes als zwaar verstevigd leder gaan er vlotjes door. Het is natuurlijk niet goedkoop. Als beginner zou je dan eerder naar Bernette kunnen kijken.
    Van de Brother Innovis heb ik ook al veel goeds gehoord, maar zelf geen ervaring mee.

@ano: tussen naaisters wordt vaak gesproken over bakstenen winkels en online winkels. Bijna alle naaiwinkels hebben een webshop. Het is een beetje een gewoonte geworden, denk ik, om dat zo te benoemen.
  • Ik naai nu al zo'n vijf jaar met mijn Brother Innovis (15). Ben er gek van! Prijs was toen iets van een 500 of 600 euro.
    Doet wat hij moet doen, kan wel wat lagen stof aan, de "extra's" zijn goedkoop (boventransportvoet kostte iets van 20 euro denk ik)...
    Ik zou nooit nog een ander merk willen.

De "duurdere" merken (Bernina, Janome...) hebben ook erg dure "extra's", ik vind dat je daar ook naar mag kijken.

Mijn voorwaarden waren: stretchsteek, automatisch knoopsgaten, stevige machine en uit een "echte" naaiwinkel.
  • Ik ben begonnen met een Brother. Fijn machientje, alleen had hij het wat lastig om tassen te naaien. Enkele jaren geleden wou ik niet echt veel geld betalen omdat ik absoluut nog geen idee had of ik het wel graag zou doen. Ik heb gespaard voor een Pfaff met boventransport. Is een droommachine. (Bernina was echt te duur voor mij.) Mijn overlock kan ik ook echt niet missen! Ik werk erg vaak met tricot en dat maak ik grotendeels met mijn overlock.

Ga eens te rade in een winkel en geef aan wat je verlangt van een naaimachine, ze gaan je er prima kunnen helpen. Zo heb je een idee van de prijsklasse. Eventueel kun je ook een goede tweedehands zoeken. Is beter dan de supermarktaanbiedingen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld