Koopverslaafde oma aanpakken

• Koopverslaafde oma aanpakken

In grove lijnen.

Mijn schoonouders zijn met pensioen. Sm al sinds haar 40 (zit nu op ziekte pensioen) en mijn sv bijna 2 jaar nu. Hij heeft zo’n 125.000 euro getrokken, sm zo’n 50.000 bij een erfenis en nog wat beetjes. Ze hadden 2 jaar geleden 200.000 euro op de spaarboek staan.

Mijn vriend heeft verteld dat ze vroeger geen ’nagel hadden om aan hun gat te krabben’. Eindjes bij elkaar knopen, maar ze kwamen mooi rond, in theorie dan wel. Maar mijn sm heeft een probleem met geld. Ze hebben jarenlang in budgetbeheer gezeten. Mijn vriend en zijn zus hebben meerdere malen (vanaf hun volwassen leeftijd) financieel bijgesprongen om te vermijden dat de deurwaarder met alles ging lopen.

Nu mijn sv is helaas het type: ik breng het geld binnen, vrouwlief doet de rekeningen en de rest.
    Ik ben van mijn mening ook: jarenlang gewerkt, u mag je genieten. Maar mijn sm neemt dat iets te serieus.
    Afgelopen 2 jaar: veel feesten voor telkens minstens 40 man, renovatie van een huurappartement (!!!!), ontelbare reizen, weekendjes weg, constant gaan uiteten, 2de kleindochter = immens veel kadootjes (wat wij absoluut niet wilde), enz.

NU is dat geld dus op! En hoe weten we dat? Sm komt om geld bedelen bij ons terwijl hun pensioen meer is dan wat wij samen verdienen want ze moet veel rekeningen opeens betalen. (Ok, ze heeft ons 3000 euro geleend en die mochten over een aantal jaar pas aflossen). Ik wil nu zo snel mogelijk dat geld terug betalen om van die zever af te zijn maar wij komen eigenlijk net rond. Terwijl wij dachten op ons gemak terug te betalen want ja ze hebben toch genoeg geld. Nee dus...

Ik ben alleen bang dat ze gaat blijven komen ook al is ons deel terug betaald. Want sv weet van niks, zolang zijn bankkaart werkt vermoed hij niks.
    Wij krijgen regelmatig sms’en van: ga de brievenbus is leegmaken want papa mag een rekening niet zien. Ik ben bang dat ze weer schulden aan het maken is. Die 200.000 was eigenlijk een appel voor de dorst, mochten ze ooit in een home terechtkomen.

Wie gaat later de home kunnen betalen? Mijn vriend en uiteindelijk mijn dochter dus...
    Ik durf niet te trouwen met mijn vriend want dan kunnen ze het evt. ook bij mij komen halen. Ik wil ons veilig kunnen stellen maar dit kl*** land werkt niet mee.

Vriend en zus gaan sm aanpakken maar ik vrees voor het ergste! Hoe kan ik ons veilig stellen?
  • Er zijn nog maar heel weinig woonzorgcentra waar de onderhoudsplicht door kinderen bij opname wordt toegepast, het OCMW legt het tekort bij en gaat het niet steeds terugeisen, ieder OCMW beslist dit zelf. Misschien kan je hiervoor al eens in je gemeente informeren?
    Als dit toch wordt toegepast is het niet zo dat de kinderen het gehele tekort moeten bijleggen, dit maximum wordt betaald nav inkomensbarema en aantal personen ten laste, ook het aantal kinderen is van belang.
    Voorbeeld indien onderhoudplicht nog toegepast wordt: €100 te kort per maand, 2 kinderen dus kan ieder kind maximum €50 moeten betalen. Kind 1 moet volgens barema niets betalen dus betaald niets, kind 2 moet volgens barema maximaal €60 betalen maar betaald enkel zijn kindsdeel, in dit geval €50.

Hopelijk ben je hierdoor al wat gerustgesteld voor de toekomst, wat natuurlijk de situatie nu er niet aangenamer op maakt.
  • Beetje late reactie, maar wat ik zou doen:

1) Betaal dat verschuldigde bedrag zo snel mogelijk terug, ook al moet je hiervoor enkele maanden enkele dingen laten.
    2) Houd je aub niet meer bezig met hun brievenbus leeg te maken, zo voed je het liegen, als ze wil liegen tegen haar man, moet ze daar geen andere mensen in betrekken!

Over dat onderhoudsgeld, als je zegt dat hun pensioen hoog is, dan kan het zijn dat er niet opgelegd zal moeten worden. Is dat wel het geval, dan kan je gaan uitzoeken hoeveel het zou kosten zij met hun 2 en wat ze tekort hebben en hoeveel je zou moeten opleggen. Elke haalt kleine bedragen aan, maar die kunnen net zo goed €1000 bedragen als dat pensioen toch niet hoog zou zijn. Waar ze wel gelijk in heeft, is dat er woonzorgcentra zijn die het niet meer verhalen bij de kinderen, maar dat ga je maar beter eens na.

Persoonlijk geef ik je helemaal gelijk, ouders kunnen hun kinderen zelfs bewust in de kosten jagen door te zorgen dat ze geen geld meer hebben, want een plaatsje in een woonzorgcentrum wordt niet geweigerd op basis van het al dan niet kunnen betalen van de kosten. Compleet gek is het, dat kinderen er dan moeten voor opdraaien, kinderen kiezen niet voor ouders... (Sommige kinderen hebben zelfs geen contact met hun ouders en zouden dan alsnog moeten betalen, helemaal te gek voor woorden.)
  • Het klopt dat ik het voorbeeld met kleine bedragen aanhaalde maar ik werk zelf op een opnamedienst in een OCMW rusthuis en merk dat de bedragen volgens barema zelden €100 bedragen. Ook al is er dan €1000 te kort is dit uiteindelijk voor het OCMW.
    Zodra in een WZC zijn er ook nog wat extra inkomsten naast het pensioen alleen. Het WZC waar ik werk zijn 210 bewoners, slecht bij 3 moeten kinderen bijleggen en alleen beperkte bedragen.

Indien ouders jaren geen contact hebben met kinderen en zij toch moeten bijdragen wordt hier uitgebreid verslag van gemaakt en meestal beslist de raad dan dat er geen bijdrage hoef te zijn.

Uiteraard hangt alles af van instelling tot instelling.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld