bezoekrecht eisen ??

• bezoekrecht eisen ??

Hallo,

Kan een grootouder bezoekrecht eisen terwijl hen het recht om de kinderen te zien helemaal niet is ontnomen?
    Eén van de grootouders denkt dat ze het recht heeft overnachtingen te eisen terwijl ze de kinderen wel kan zien (zowel bij haar thuis als bij ons thuis). Aangezien zij ons als ouders niet meer wil zien, vindt ze dat ze het recht heeft de kinderen verschillende dagen aaneensluitend bij haar thuis te hebben.
    Is dit zo ? waar kan ik terecht voor juridisch advies?
  • Nee, dat is niet zo als je kan bewijzen dat je het haar niet ontzegt om de kleinkinderen te zien.
    Juridisch advies kan je inwinnen bij een advocaat smile.gif
  • Ja; natuurlijk weet ik dat ik bij een advocaat terechtkan. Maar dikwijls is dit niet gratis en het is natuurlijk rijdrovend.
    Heb intussen naar een helplijn gebeld van de overheid... die geven ook advies. Ze hebben voorlopig enkel gedreigd met een rechtzaak nadat ze bij een advocaat zijn geweest. Ze zeggen dat die advocaat beweert dat ze altijd recht hebben op overnachtingen (ze sprak van één weekend per maand en twee weken in de vakantie).
    Op basis van wat die meneer van de hulplijn me vertelde, is dat dus niet waar.

• overnachtingen zijn niet inbegrepen in het omgangsrecht. Het kan wel zijn dat het in sommige gevallen wordt uitgesproken, maar dan denk ik eerder bij mensen die op voorhand heel nauw betrokken waren bij hun kleinkinderen
  • Zo te lezen ontzeg je de grootouders hun kleinkinderen niet, ze mogen ze toch zien? Blijkbaar alleen niet genoeg zoals ZIJ het willen, dus met overnachtingen erbij. Hoe oud zijn je kinderen dan? Hebben ze een 'band' met hun grootouders, en (her)kennen ze hen voldoende?
    't Is omdat ik uit een scheiding kom, wat natuurlijk heel anders is, maar ik heb sinds 21 jaar geen contact meer met één kant van de grootouders. Ook geen spijt hiervan, maar zij claimden mij ook niet op die manier zoals deze mensen.
    Als je nog héél jonge kinderen hebt, baby's of peuters en zij willen jullie niet zien, maar wel de kleinkinderen, zou ik inderdaad juridisch advies inhuren zoals hierboven al staat, maar de keuze van overnachtingen bv ligt nog altijd bij jullie! Zij hebben niet het 'hoederecht' over hun kleinkinderen en mogen in hun geval (al ben ik niet op de hoogte van rechten en plichten) blij zijn dat je hen hun kleinkinderen niet helemaal ontzegt!
  • Zolang jullie de omgang niet weigeren en de grootouders dus contact met hun kleinkinderen ontzeggen, bepalen jullie nog altijd hoe en wanneer die omgang gebeurt. Er is niet zoiets als 'recht op overnachting'.

In sommige gevallen wordt dat wel uitgesproken, ik denk bv aan:
    - grootouders pasten vroegen heel vaak op en de kinderen bleven heel vaak slapen en nu is er plots geen contact meer.
    - het kind van de grootouders is zelf gestorven en van de schoondochter/schoonzoon mogen ze hun kleinkind niet meer zien.
    - de ouders doen extréém moeilijk en weigeren de omgang totaal.
  • Kinderen zitten in de lagere school en kennen hun grootouders wel. We hebben al vele voorstellen gedaan om op een neutrale plaats af te spreken maar het past nooit in Hun planning. Het is dus wel zo dat ze al meer dan 6maand de kinderen niet meer hebben gezien omdat ze gewoon niet in gaan op de uitnodigingen. Ze willen hen enkel zien bij hen thuis en zonder ouders. En als het niet op hun manier kan, zien ze hen nog liever niet.
  • Heb je die voorstellen schriftelijk gedaan? Via sms of mail?
    Zolang je kan bewijzen dat je moeite doet om met de grootouders af te spreken zodat ze de kinderen kunnen zien, gaat geen enkele rechter hen bezoekrecht met overnachting toekennen.
  • Per mail. Ze antwoorden ofwel niet ofwel laattijdig met een excuus. Ik heb alles bijgehouden en kan dus wel «bewijzen» dat ik het contact niet verbied. Mijn schoonmoeder vindt dat ik niet goed genoeg ben voor haar zoon en dat wij de kinderen verkeerd opvoeden. Op alles heeft ze commentaar (kleding, kapsel, eten dat ik klaarmaak, feit dat wij het belangrijk vinden dat ze hun best doen op school enz). Ze deelt haar mening ook met de kinderen als ze er alleen mee is. Constant mij en mijn man afbreken... ze is al opgenomen in een psychiatrische instelling omdat ze compleet onhandelbaar is (maar de echte diagnose weet ik niet)
  • Blijf je constructief opstellen, blijf communiceren, blijf hen uitnodigen, en blijf alles bijhouden. Laat hen dan maar naar de rechter stappen, de kans dat ze succesvol zullen zijn (zeker voor overnachtingen) is niet bijster groot zoals je al kan lezen. Maak je dus ook niet te fel ongerust hierin, ook al zal dat niet makkelijk zijn. Succes!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld