Trektocht met 1-jarige

• Trektocht met 1-jarige

Wij hebben in de zomer een trektocht gepland. We zouden een weekend weg gaan met een bende vrienden. De bedoeling is om telkens 20-25 km per dag te wandelen en ‘s nachts op een bivakspot te overnachten. Alle materiaal moeten we dus meedragen. De kinderen zijn ook welkom op voorwaarde dat ze dit aankunnen. We willen dus onze zoon meenemen in de draagzak. Hij zit daar heel graag in en is content als hij maar lan rondkijken en alles kan zien.
    Zijn er hier mensen. Met ervaring met trektochten en kleine kinderen?
    We gaan sowieso in de lente ook een kortere tocht doen om te kijken of het haalbaar is. We hebben zelf wel trekkerservaring maar nog niet met baby. Tips zijn zeker welkom!

Oh ja, we kleuren nogal graag buiten de lijntjes dus advies (als in begin er niet aan) van mensen due niet buiten de tuin komen met kinderen onder de 14jaar, zullen we sowieso in de wind slaan. 😉 Want je kan ze niet vroeg genoeg gevoel voor avontuur bijbrengen. 😃
  • hikingadvisor.be/trekking-met-…
    Mss ben je hier wat mee.

Lijkt mij wel tof en met 1kindje en 2 ouders zal het meesleuren van alles ook wel lukken.
    Het enige wat mij minder realistisch lijkt zijn het aantal km's.
    Goed dat je vooraf al eens probeert e.
    Noteer al eens goed wat je allemaal nodig hebt e.
    Veel zaken kan je vooraf al eens proberen e (rugzak vullen en eens testen).

Als wij echt gaan wandelen (de oudste doen dan geo), gebruiken wij de rug drager om de jongste mee te nemen.
    Onze 1jarige is geen dik kind maar de rug drager is voor ons veel comfortabeler om lang te gebruiken

2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 05/02/2019 21:49
  • Eigenlijk wil je gewoon horen dat het allemaal prima te doen is omdat jij dat graag wil doen. Maar eerlijk... wie steekt er nu een baby voor een afstand van 20 km per dag in een draagzak? Wandelen ja ok, maar 20 km? Kamperen, trektocht allemaal ok op het ritme van de baby en niet op dat van een vriendengroep volgens mij.
  • Nee hoor, ik wil vooral ervaringen horen. Als “ervaringsdeskundigen” het afraden, hoor ik het graag. Ik heb echter niks aan: “dat doe je je kind toch niet aan” van mensen die nog nooit een trekkersrugzak/draagzak van dichtbij hebben gezien. Dagtochten van 16-17 km hebben we al een paar gedaan met onze kleine man. En dat vond hij super. Een dag op een beurs rondlopen ook, qua tijdsspanne is dat ongeveer hetzelfde dan een wandeling van 20km. Maar dan minder boeiend wink.gif Maar nu is hij nog maar een half jaar en heel snek content, tegen de zomer loopt hij misschien, da wordt het weer een ander verhaal.
    Nu in het slechtste geval laten de hem wel bij oma en opa, maar het liefst nemen we hem gewoon mee.

Bedankt neuzend, voor de link.
    Aan een rugdragee kunnen we ook nog wel geraken, indien nodig... En sowieso is dat testweekendje een must.
  • Als een 1-jarige heel de tijd in die draagzak blijft/wil zitten, zou ik mij toch vragen beginnen stellen..
  • Wij hadden op de vakanties wel vaker een tocht van 20 km, als we dingen gingen bezoeken, maar dat was meestal maar 1 keer en dat ging dan nog wel, ik weet niet hoe het zou zijn geweest als het elke dag was. Die 20 km was dan ook een hele dagvullende activiteit waarbij we ook dan heel veel stopten en hen wat lieten rondlopen, afgewisseld met trein en tram.
    Ik denk niet dat ze zo content zouden zijn geweest als het alleen wandelen was...

nu ligt het gevoel in avontuur bij mij ook niet in trektochten maken en alleen gaan wandelen in de bergen, ik vind dat zelf dus pokkesaai. Aangepast door jongensintwild op 07/02/2019 09:17
  • Ik denk dat het van je vriendengroep afhangt en van hoe strikt jullie planning is. Een kind van een jaar wil meestal geen uren aan een stuk stilzitten, ook al kan het veel zien. Als je zeer regelmatig een 'speel- en loop'-pauze kan inlassen, zie ik geen probleem. Als je vrienden echter nog geen kinderen hebben en het plan hebben om door te wandelen, zou ik uw kindje niet meenemen of bijvoorbeeld stukjes met de bus doen om meer pauzes te kunnen inlassen en toch op dezelfde locaties slapen.
    Wij zijn gewoon van veel te fietsen. Vroeger namen wij pauze om te eten of om iets te bezoeken. Sinds de kinderen nemen wij veel meer pauze. Wij rijden met een bakfiets, dus tijdens het fietsen konden ze wel een beetje spelen en heel veel zien. Voor onze 1-jarige was dit echter onvoldoende. Vooral tijdens de dutjes kan je kilometers malen.
  • Bedankt voor de reacties, Caroline en jongensinhetwild! Daar heb ik zeker iets aan.
    Er zullen ook enkele kinderen meegaan maar die zijn een stuk ouder. 2x begin en 2x eind lagere schoolleeftijd. Voor hun moet sowieso heel regelmatig gepauzeerd worden.
    En we hebben nog wel een paar maanden om het beter in te schatten. En om al eens te testen voor een kortere afstand. Als dat al zwaar is voor hem, blijft hij sowieso thuis. In het andere geval, zullen we ook wel een beter beeld krijgen.
    En een stukje met de bus is misschien ook geen slecht plan. We moeten sowieso terug naar startpunt met de bus, dus de kans is groot dat we wel ergens wat kunnen inkorten op die manier.

En Josje: ik hou je zeker op de hoogte van de ontwikkeling van onze baby. Maar ik vermoed dat het niet meer goed zal komen met zijn motoriek. Want hij zit echt graag in draagzak, buggy, kinderstoel, of gewoon los op de mat. Misschien al eens een kinderkinisist raadplegen... 🙄🙄
  • Het gaat me helemaal niet om het motorische aspect. Mijn kinderen zaten/zitten ook heel graag in draagdoek. Maar Dan wel om te slapen. Toen ze een jaar waren wilden ze zelf stappen en/of kruipen en op ontdekking gaan. Dan konden ze nogal een scène maken als ze “vast” zaten in zo’n zak. En terecht, wat hebben ze daar uiteindelijk aan?Misschien dat niet elk kind zich zo gedraagt, ongetwijfeld niet, maar ik had me inderdaad serieus vragen gesteld als ik 20 km met hen had kunnen wandelen. Dus je hoeft helemaal niet zo met ogen te rollen, je hebt geen ervaring met een kind van die leeftijd...
  • Als ik ervaring had met een 1-jarige, moest ik mijn vraag hier niet stellen.. Het gaat me over de manier van communiceren, heel opbouwend en behulpzaam 🙄. Je dacht ongetwijfeld, sympatiek over te komen...Ik hoop dat je offline zo niet met hulpvragen van andere omgaat. Want hoe je hier overkomt: Er scheelt iets met je kind als dit lukt!
    Aangepast door Goeleg op 09/02/2019 09:40
  • Josje heeft wel gelijk. Een kindje van 1 is een echte bezig bijtje. Wil alles zien en ontdekken en stilzitten is echt lastig. Met onze jongste spruit van 13 maanden moet ik het niet in mn hoofd halen haar in de draagdoek voor langere periode weg te stoppen. Ik neem de doek wel mee als we bijv eens dagke efteling gaan en de wachtrijden duren langer dan 15 min. Maar na min of 25 is ze daar toch echt helemaal klaar mee. Ze wil eruit, gaat wringen... Wat ook heel logisch is en meer dan normaal op die leeftijd. Natuurlijk is niet iedwr kind hetzelfde, maar een kindje van 1 is nu eenmaal een klein ontdekkertje
  • Als je dit alleen zou doen, zou het wel kunnen lukken. Maar met een bende vrienden zit je met zoveel zaken waar je rekening mee moet houden, dat het wel eens voor wrevel in de groep zou kunnen zorgen. Je zal heel de tijd gefocust zijn op je kleine man. Ik heb best wel wat ervaring met trektochten (vooral in de winter), maar man en jonge kinderen laat ik liefst thuis. wink.gif
    Ook het gewicht dat je moet meesleuren, plus het gewicht van je kleine man (en de spullen die hij nodig heeft), dat weegt wel wat. Op zich kan je wel allemaal kiezen voor compact en lichtgewicht, maar allemaal samen, is het toch behoorlijk wat (+ het gewicht van het water dat je moet meenemen).

Ik denk dat het de bedoeling is dat je ervan geniet, en dat het niet de bedoeling is dat je bewijst dat het kan... En dan zou ik die kleine man thuis laten...
  • "Josje heeft wel gelijk. Een kindje van 1 is een echte bezig bijtje. Wil alles zien en ontdekken en stilzitten is echt lastig."
    In ons geval zou Josje helemaal geen gelijk gehad hebben.
    Onze zoon stapte op net geen 17 maanden. Het liefst van al zat hij in de buggy en observeerde de hele boel. Ook toen hij al kon stappen konden we kilometers met hem wandelen, hij in de buggy weliswaar. Die wilde gewoon rondkijken, lekker lui genieten ...
    Ondertussen stapt hij al een aantal jaren gemakkelijk 10-15 km mee op vakantie. (hij is gisteren 11 geworden).
  • @Greet kwam je niet verder dan mijn eerste zin met lezen? Want mijn laatste zin staat dat natuurlijk niet elk kind hetzelfde is.

In de buggy kunnen we hier ook uren aan een stuk wandelen. Maar dat is toch iets compleet anders dan in een draagdoek/zak waar ze geen/nauwelijks bewegingsvrijheid hebben2 keer aangepast. Laatste keer door Lynne op 09/02/2019 16:20
  • Lynne, ik kan wel verder lezen hoor. Uw laatste zin is trouwens dat elk kind een ontdekkertje is op die leeftijd. De mijne dus puur met zijn ogen wink.gif
    Een draagzak is niet hetzelfde dan een buggy, maar 25 min in een rij aanschuiven is ook niet hetzelfde dan een trektocht waar je toch doorstapt, dus beweging hebt. En ook in de wandelwagen zat onze zoon gewoon stil. Hangt idd heel erg van kind tot kind af.
    Ik geef het als volwassene ook wel op na 25 min wachten wink.gif
  • Er is dus nog hoop 😉 Het is sowieso de bedoeling dat we er alle drie van genieten, ofwel samen ofwel hij bij oma en opa. De buspiste gaat sowieso openblijven, bagage al eerst op de camping droppen kan ook een optie zijn en ondertussen heeft nog een gezin bevestigd, met kindjes van dan bijna 6 en 7, die de buspiste ook openhouden. En die de rest zelf moeten stappen. Nog een paar maanden afwachten en dan zien we wel waar we voor gaan.
  • Hier wel wat ervaring met diverse uitstapjes met een 1-jarige smile.gif
    Niet direct volledige trektochten moet ik eerlijk zeggen maar ik zie geen enkel probleem in jullie plan. Het enige dat je inderdaad best eens kan testen is het gewicht van alles bij elkaar want je moet met 2 alles dragen en als ik het goed begrepen heb (indien niet excuses blush.gif), slapen jullie misschien onderweg in tentjes op een bivakspot? Maar, het is ook maar een lang weekend?
    Dus qua materiaal is er wel wat mee te nemen maar jullie zelf en jullie kind hoeft heus niet alle dagen in het fijnste stofje gekleed zijn dus geen hele Week kledij mee te nemen tongue.gif

Wij zijn doen al geruime tijd uitstappen waarbij we bv de bergen intrekken met de camionet, ergens ons zetten en dan gaan wandelen, 's middags stoppen voor een picknick en dan de namiddag bergklimmen of fietsen of …. ja ik dan natuurlijk niet want bergklimmen met haar op men rug is geen optie helaas maar dan doen wij maar weer een wandeling. 's nachts het tentje in en onze meid hebben we toen, omdat we toch de camionet op de bivak hadden staan, laten slapen in de camionet waar we net haar plooibedje in konden zetten. Anders had het samen in de tent geweest.
    Onze meid kan niet stilzitten, maar eerlijk zodra ze in de draagzak of rugzak zit (want er is een verschil natuurlijk) kan ze er uren in blijven zitten op voorwaarde dat je blijft stappen!
    Ja, als je ergens stopt om de kaart te lezen word ze wel eens wriemelen goofy.gif
    wat wij ook wel doen is tijdens de wandeling op stukken waar het kan laten we haar zelf lopen. Maar ze liep dan ook op 9.5 maanden blush.gif
    Misschien hebben jullie ook een vroege Vogel en dan vinden ze het heel fijn om kleine stukjes zelf te stappen. Daarna liet ze snel ook weten dat ze terug in de zak wou tongue.gif
    Als ze moe was, sliep ze gewoon in de draagzak of rugzak. Ze leek me wel comfortabeler en makkelijker te slapen in de draagzak dan in de trekrugzak dus ik zou zeker als optie nemen om de twee te voorzien (bovenop de rest! haha!)

organisatie is key want als je iets vergeten bent kan je het meestal niet even ergens gaan halen.

Oh ja, onze meid wou ook wel persé haar pap warm dus wij hadden bij die uitstapjes altijd een gasvuurtje bij om de pap op te warmen en eventueel een pureetje in het heet water op te laten warmen. Voor de rest moest (en moet nog steeds want we doen zulke uitstappen alleen maar meer en langer) ze mee met de flow van ons en onze groep. Kleine aanpassingen ja, maar ze moet in onze ogen ook leren dat het niet altijd gaat zoals ze zou willen. Zolang ze correct kunnen slapen (ook al is dat dan bij zo'n uitstap 3 kleine dutjes dat ze anders 1 grote dut doen wink.gif ) en geen honger lijden kan je gerust van de gewoonten thuis afstappen. Je kan bovendien niet anders goofy.gif

Goed plan om al eens te testen op voorhand. Want wat er ook gezegd word, je kan het pas op de moment zelf zien of het lukt of niet.
    We hebben ook al wel eens gedacht van tja, we zien wel. Loopt het echt in't honderd en is er niks fijn meer aan voor haar of voor ons dan keren we gewoon terug. Valt het mee zetten we door ookal geniet je niet op dezelfde manier van zo'n tochten met een Klein kind erbij dan alleen onder volwassenen maar het is ook alleen maar zo dat ze het leren en het gewoon worden om zulke dingen te doen.

• Je zal sowieso moeten afwachten.
    Zou ik in de regen of hitte met een kind een hele dag gaan wandelen? Neen
    Maar kan dat tof zijn, als alles goed gepland is en het weer meevalt en je ook opties als bus enzo openhouden? Ja dat lijkt mij wel.

Of een hevig kind, die alles behalve in een draagzak wil zitten, dit zal leren door het te doen? Dat betwijfel ik 😊😁.
    Of het een goed idee is om een kind die niet goed slaapt in een draagzak (en nog veel slaap nodig heeft) ? Dat betwijfel ik ook en daar heeft uw kind niets aan en jijzelf ook niet en de groep wss nog minder.

Het gaat sowieso wat een sprong in het duister zijn.
    Je moet maar net die week een tandjes week hebben of een sprong en het kan een flop worden ipv top.
    Ik zou zelf schrik hebben om iedereen zijn vakantie te verpesten 😕🤔.

Het hoort natuurlijk ook wat bij kinderen krijgen e.
    Dingen die mss niet meer gaan of moeilijker.
    Eventjes anders reizen en aanpassen aan het hele gezin hoort er voor mij wat bij.
    Aangepast door Neuzeke op 11/02/2019 14:05
  • Ik zie het al voor me, 2 dagen in de gietende regen met een baby op de rug... Het is wel een waterratje, maar dat gaan we hem niet aandoen! 😃Waarschijnlijk gaat de hele tocht dan zelfs niet door... Er wordt niks geboekt, dus we kunnennoig last-minute afzeggen.
  • Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Onze dochter van 1jaar en 4 maanden (16 maanden) zou ik ook graag meenemen op wandelingen (zonder buggy) en wou hier ook graag draagzak uittesten en rugzak.
    Draagzak heb ik en daar zit ze wel even in maar kan me niet voorstellen dat ze dat lang volhoudt.
    Ook zouden we gaan wandelen in Gran canaria waar het dus wel lekker warm kan worden. zo een draagzak lijkt me dan voor haar en voor mezelf te warm. Is een rugzak niet frisser ? En daar heb je ook exemplaren in met een "afdakje" dacht ik ...
    Wat is jullie ervaring met warmte en dergelijke op zo'n wandelingen ?
    Uiteraard zou ik op heetste van de dag haar er niet in stoppen.
    Dochter slaapt ook wat moeilijker dus ik weet niet of ze in slaap zou vallen in zo een rugzak.
    En idd niet slecht voor hun heupen ?
    ik heb een manduca draagzak maar haar beentjes zitten toch ver open me dunkt ...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld