leeftijdsverschil kinderen

• leeftijdsverschil kinderen

hallo,

onze 2 zonen hebben leeftijdsverschil van 8 jaar. Oudste is nu 16, jongste 8.
    Dat zorgt wel voor probleempjes bij het boeken van een reis.
    Wat de jongste super vindt, is voor de oudste 'stom' of 'kinderachtig'.

Dit jaar kunnen we maar voor 4-5 dagen weg, dus ver zal het niet worden.

Iemand tips of ideetjes op max 3-4 uurtjes rijden? We hebben graag vakantie waar we iets zien. Musea en zo vinden we wel leuk, maar dan niet van die typische kerk of kunst toestanden. Gezellig stadje. Bedrijfs- of fabrieksbezoek vinden we ook heel leuk.

We dachten om eens naar Limburg te trekken, of anders Friesland is ook wel streek die me aanspreekt. Alleen vrees ik voor deze laatste plaats dat er weinig animo is.
  • In Limburg is echt wel veel te doen. Als je daarvoor gaat, vraag dan zeker de gratis Limburg gids aan (online kan je vinden hoe je dit kan doen). En nee, wij wonen niet in Limburg wink.gif, maar we hebben daar al een paar heel leuke weekendjes doorgebracht.
    Misschien kan een citytrip naar bv Amsterdam ook al als je er ook kindvriendelijke activiteiten in steekt?
    Of Ardennen met bv outdoor activiteiten, kajak... Maar dan moet het weer wel meezitten, natuurlijk.
  • Rotterdam! zeker een aanrader in jullie geval!
  • ik ben er nog niet geweest, maar het staat wel op mijn lijstje: Bretagne... lijkt mij leuk ook voor zo'n leeftijdsverschil (ik ben nu zwanger van derde en zal ook 8 jaar verschillen met oudste), er is veel te zien, cultuur, natuur, lekker eten...
  • Hier jongste 7 jaar en oudste bijna 17 jaar.
    Kennen dus het 'probleem' om een vakantie te vinden waar ze allemaal iets aan hebben.
    Vorig jaar zaten wij in de streek van Verdun.
    Best leuke dingen te doen, zowel voor jonge als oudere kinderen.

Zwemmen vinden ze hier allemaal leuk.
    Zijn bv ook een klimpark gaan doen.
    Dat zijn verschillende parcours door de bomen met beveiliging.
    Je had parcours voor de kleinere, zoals onze 2 jongste en hele moeilijke hoge voor de oudste 2. Ze vonden het alle 4 zo fijn dat we dat 2 keer zijn gaan doen.
    We zijn ook aantal zaken gaan bezichtigen, wat streek van Verdun niet moeilijk te vinden is.
    Blijkbaar zijn ze ook alle 4 zot van minigolf, want we hebben in de streek bijna elke minigolf gedaan bigsmile.gif
    Maïsdoolhof, wat enorm groot was, 2 keer gaan shoppen , wat dan de oudste vooral fijn vonden en dan ging de papa es met de 2 jongste een ijsje ergens eten op een terras.
    In de zomer zijn er ook 's avonds fijne dingen te doen, zoals kastelen bezoeken met fakkels, avondmarkten met muziek.

Eigenlijk valt dat leeftijdsverschil best nog mee.
    Zo lang we niet speeltuinen doen, vinden ze het allemaal fijn.
    We merken vooral bij de 2 oudste dat vaak het kindse toch nog naar boven komt hoor. Zij passen hun dus sneller aan en ook al doen we dan soms dingen die niet meer voor hun leeftijd zijn, ze zorgen er dan zelf wat voor dat het leuk is.
    Maar zo kan het ook gebeuren dat we namiddag naar een groot speelpark gaan met de jongste 2 en de oudste 2 gewoon relax achter blijven en gewoon namiddag film kijken of op internet gaan. Dat is natuurlijk wel het voordeel aan 2 grotere en 2 jongere kinderen te hebben. ze zijn altijd per 2.

Onze keuze valt meestal op begin Frankrijk en Ardennen. Gewoon omdat wij vinden dat je daar meeste kan doen met beide leeftijden én niet te ver rijden
    Ze houden vooral van avontuurlijke dingen. Steden zou niets voor hun zijn.
    Ze moeten in de natuur zitten.

Bij het boeken van een huisje, kijken we altijd eerst na wat er op een half uur rijden te doen is.
  • We zijn vorige zomer naar Friesland geweest met hetzelfde leeftijdsverschil (toen 8 en 16). En met een leuk reisgidsje: 111 plekken in Friesland die je gezien moet hebben. Verder denk ik ook aan Limburg, Ardennen of citytripjes (Londen (zou ik nu efkens mee wachten om te boeken wink.gif), Parijs, Amsterdam...).

Iemand schreef Bretagne, maar dat is meer dan 8 uur rijden (en doorgaans geen vlotte rit, want even geen autostrade na Mont St-Michel).
  • In Belgisch Limburg is C-mine (Genk) een aanrader!

Groetjes, Lies
  • ìk volg ook, hier door samengesteld gezin nog een groter verschil en is niet evident. Wij gaan wel wat verder weg (Hongarije) maar toch wat nadenken over activiteiten, hoewel zwemmen er zeker zal bijzitten.

(Mijn dochter wordt in Augustus 3, de twee zonen van mijn man zullen dan 19 en 15 zijn), allemaal niet zo evident vind ik
  • Hier 3kinderen.
    Ze worden 10,9 en 2.
    Ik vind dat niet zo een probleem.
    Wij hoeven ook niet altijd alles samen te doen.

Ik zoek vooraf heel wat toeristische info op.
    Bezienswaardigheden, activiteiten, bezoekjes, stadjes,....
    De kinderen geven hun top door en dan zien we wel.
    De jongste gaat gewoon mee als het kan.
    Af en toe zal er eens iets gedaan worden, dat niet gekozen werd door iemand maar dat is ook niet zo erg.
    Dagje later is het dan aan de andere.
    En als het echt niet lukt voor de jongstz, dan gaat mama of papa alleen met de 2 grote.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld