Eten

• Alcohol wordt zeker afgeraden, maar het is volgens mij ook niet bewezen dat 1 glaasje echt problemen geeft, dus dat beslis je voor jezelf. Ik heb vanaf het begin geen druppel alcohol meer gedronken, dat vind ik het veiligst.
  • Mag je haring op azijn eten?
  • Oei, dan ga ik dat vanaf nu toch laten. K'wist dit echt niet! upset.gif
  • Geen sushi en tiramissu ... sad.gif

En alcohol, mjah, 1 glaasje zou geen kwaad kunnen, maar ik drink geen druppel tijdens de zwangerschap... heb ik vorige keer ook niet gedaan en daar voel ik mij gewoon 't best bij smile.gif

haring op azijn.. nooit gehoord dat dat niet mag.? Da's zo een van de dingen die ik anders nooit eet, en waar tijdens mijn vorige zwangerschap ineens zo'n trek in had... Ik moést en zou haring op azijn eten goofy.gif

kazen... de meeste courante kazen zijn er wel in gepasteuriseerde versie hoor! Effe checken op het etiket, maar ben er nog niet veel tegengekomen die ik niet mocht eten...

Verder de dingen die al gezegd zijn geweest... Ik heb het geluk immuun te zijn tegen toxoplasmose, dus kan groentjes naar hartelust blijven eten. oef! bigsmile.gif

Eten jullie nog krabsla/surimisla?

Ohja, en wat onze gyn nog zei... Op je voeding letten is goed, maar weet dat de listeriabacterie overal in kan zitten... Enkele jaren geleden weer een pakje gewone jonge kaas in de supermarkt getest en... besmet met listeria... astonished.gif
  • Ik eet nog surimisalade. Mag dat niet?
  • Ik heb deze week ook nog surimivlokken gegeten, mag dit niet? Vind dit altijd moeilijk wat mag nu precies wat niet?

Denk gewoon dat je redelijk veel mag eten, alé bedoel dan vanalles en nog wat, maar gewoon met mate.

Ik ben wel immuun voor toxo, dus daar heb ik al geen probleem mee. Al heb ik ergens gelezen dat er een dame ook immuun was, en alsnog een 2de besmetting heeft opgelopen..
  • Hallo, weten jullie soms iets over cola tydens de zwangerschap?
    Sinds paar weken heb ik steeds zin in echte cola, zou dat kwaad kunnen? smile.gif gr xx
  • Zolang je geen 20 glazen per dag drinkt kan dat geen kwaad hoor, enkel beetje opletten voor de suikers en caffeine
  • Ik drink ook regelmatig eens een glas cola! Dit helpt als ik me wat slapjes voel content.gif
  • Ik eet zeker nog surimisalade.

Alcohol laat ik, tenzij op een trouwfeest één glaasje cava, maar dat is het dan ook. Ik drink liever gewoon niet die negen maanden, daar kan ik best tegen. content.gif

Ik was alle groenten heel goed, bak m'n vlees goed,...
    Was regelmatig mijn handen!

En probeer er zoveel mogelijk op te letten dat ik geen dingen eet die niet mogen.
    Wat ik dus negen maanden niet aanraak zijn paté, preparé, gerookte zalm laar ik vanaf nu (vorige week klein stukje gegeten maar omdat het niet duidelijk is of het mag of niet...) en rauw groenten die ik niet zelf heb gewassen.

Er blijft nog genoeg over om wel te eten bigsmile.gif
  • Eten jullie aardbeien? Kun je dat wel voldoende spoelen?

Mijn gynaecoloog zei geen sla eten ook al was je eht goed. Sla kan je nooit perfect wassen tussen de nerven. wat dan met aardbeien... kben daar zo verzot op!
  • euhm ik eet toch gewoon sla hoor. Ik was ze extra goed. Ik neem wel de sla uit de verpakkingen en dus niet van een krop sla. Ook aardbeien eet ik gewoon. Uiteraard wel extra goed wassen.
  • Mijn gynaecoloog zei maandaag dat je totaal niet moet kijken naar rauwe eieren. Listerine in eieren komt hier niet voor. in buitenland (buiten west europa) is dat wel een risico.

Kga het niet gaan uitlokken en ik blijf er af. maar als er ergens een wat mayo aanhangt ga ik niet hysterisch doen. smile.gif

Trouwens, ik lust sinds mijn zwangerschap geen chocolade meer!! Ik was daar verzot op vroeger. Twas dagenlijkse kost, en nu... jakkes!
  • En ik heb juist zin in chocolade terwijl ik er voorheen,helemaal niets van moest hebben bigsmile.gif
    Hier wordt helemaal niet zo heel anders omgegaan met rauwe groenten hoor.
    Er werd alleen gewaarschuwd voor alcohol, roken, drugs (maar het lijkt mij dat die 3 dingen nogal logisch zijn), rood/rauw vlees, leverproducten, drank met veel cafeïne, in de tuin werken... Vast wel iets vergeten maar de verloskundige heeft echt niets over rauwe groenten gezegt... Ik eet dat veel, lekker gezond, zou het ook vreemd vinden als het super slecht is. Zelf was ik het wel goed natuurlijk! Maar ook in een restaurant ga ik er vanuit dat het goed gewassen wordt hoor. En die hamburger van de Mac, dat ene bladje sla wink.gif die gaat er zeker wel in!
    Zo grappig hoe je eetlust veranderd!
    Chocola, hamburgers...normaal niks voor mij en nu...ik eet het niet veel maar als ik er aan denk alleen al...mnamnam!!
  • Zie net op voedingscentrum.nl een mooie lijst die nogal betrouwbaar zou moeten zijn.
    Groenten die al langer liggen en niet zo koud liggen zouden eerder listeria gevoelig zijn.
    Hier worden ze vaak nog op de dag van aankoop gegeten en komen vaak zelfs vers van de tuin wink.gif
    Volgens mij komt dat hier dus wel goed!
  • Lees hier toch paar rare dingen. Rauwe eieren heeft nl niks met listeria te malen maar met eventuele salmonella-bacterie. Rauwe groenten zijn vatbaar voor toxoplasmose (vooral deze uit eigen tuin) omdat hier katten hun behoeften op hebben kunnen doen en daar de besmetting vandaan kan komen. Listetia heeft hier dis ook niks mee te maken dacht ik.

Nu moet je ook natuurlijk niet gaan overdrijven. Doe ik toch niet. Aangezien ik al jaar en dag rauwe groenten en rauw vlees eet en nog steeds niet immu ben voor tocoplasmose. Maar ik pas dus wel wat op. Eet dus geen rauw vlees en rauwe groentjes enkel als ik ze zelf maak of bij vrienden en familie. Het blaadje sla tussen een giant eet ik ook nog wel wink.gif. Voorverpakte sla zou ook geen kwaad kunnen omdat deze ook goed gereinigd zijn. Maar toch was ik deze thuis nog eens extra wink.gif.
  • Met rauwe eieren zou ik toch wel opletten hoor! Heeft inderdaad niets met listeria of toxoplasmose te maken.

Zelfgewassen rauwe groenten blijf ik zeker eten. Een glaasje alcohol probeer ik te vermijden. Zeker omdat je nu ondertussen al even niet drinkt, als ik dan nu wat drinkt voel ik de alcohol meteen naar hoofd stijgen en daar heb ik dan een slecht gevoel bij.

Rauw vlees wordt ook gemeden, maar als je niet zonder kunt, moet je het eerst invriezen. Vriezen doet hetzelfde als bakken, dan zijn de bacterieen eruit.
  • Logisch denken helpt ook soms hee dames. Wij hebben bv verse sla in onze serre, daar komt geen poes binnen. En zelfs al staat de sla buiten, in de binnenste nerven vind je echt geen uitwerpselen van poezen. Al die richtlijnen van de gyn zijn om ons te helpen, maar ook niet overdrijven. Zo vindt mijn gyn ook gerookte zalm en paté geen probleem. We zijn niet ziek, wel zwanger! Goed en gezond eten is de boodschap! wave.gif wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld