Vraagje voor de borstvoedingsmama's onder ons

• Vraagje voor de borstvoedingsmama's onder ons

Hey dames, hopelijk allemaal volop aant genieten!

Onze meid is nu 2,5 week en dronk tot enkele dagen bijna een halfuur aan elke borst.

Nu begint ze stilaan kortere tijdsperiodes nodig te hebben, en nu twijfel ik ofze nog wel genoegbinnenkrijgt...

Hoelang drinken jullie prutskes aan elke borst?

Grtjs
  • de ene keer 20 min de andere keer 10 min. Mijn beebje is 10 dagen ongeveer.
    Dat varieert dus. En de ene keer 1 borst de andere keer 2 borsten.
    En mij hebben ze gezegd als ze 10 min drinken dit voldoende is.

Ik denk dat je beebje de techniek beter onder de knie heeft en misschien is je toeschietreflex beter nu dan in het begin. Als ze voldaan zijn: van zelf loslaten of in slaap vallen is het ok denk ik.

Zolang het gewicht stijgt denk ik dat je je geen zorgen moet maken.
  • Kenlovertje: hier time ik niet echt hoe lang meneer drinkt. Ik laat hem drinken tot hij genoeg heeft. Meestal laat hij dan wel los of stopt hij met drinken. (En moest hij niet genoeg hebben, dan laat den onzen het hier wel weten). Soms drinkt hij langs de twee kanten, soms heeft hij daar geen zin meer in en is hij dan iets vlugger om opnieuw te drinken.
    Ik geef ook puur op vraag. Als hij zegt, ik heb honger, dan geef ik hem eten. De ene keer zit daar meer tijd tussen dan de andere keer. (En veel mensen vinden dat blijkbaar abnormaal. Ze vragen dan wanneer en hoeveel keer hij eet, maar hier scheelt hem dat echt wel. Hij begint wel een beetje een ritme aan te nemen, maar vooral 's avonds zit er geen ritme in. Maar ik vind dat niet erg. Maar tegen sommige mensen mag je dat niet luidop zeggen. Die verwachten dat een babietje van drie weken al een ritme heeft.)

Mij hebben ze gezegd om de plasluiers te tellen (in het begin zette ik dan streepjes per keer dat hij een plasluier had). Als ze vijf à zes plasluiers per dag hebben, dan drinken ze genoeg. En daar komen wij hier wel aan. Ik heb ook een weegschaal en af en toe weeg ik hem eens (zo om de drie dagen ofzo). En dan zie ik of hij gewicht bij komt. (Weegschaal gehuurd bij de cm, voor drie maanden ofzo was dat enkel een waarborg).

Vrijdag de gehoortest gedaan bij kind en gezin. En daar is hij ook gewogen. Was goed bijgekomen en de mevrouw zei dat ze ook aan de zijn ogen kon zien dat hij goed dronk. (Maar weet nu niet meer juist hoe ze dat gezien heeft, mss kan iemand anders dat hier wel zeggen).
  • Je moet ook vooral letten of ze effectief slikken bij het aan de borst drinken. In het ziekenhuis kon ik meneer ook een halfuur aan de borst houden, maar dan was hij aan het tutteren. Daarvan kreeg ik kloven, dus ik moest m afhalen als hij niet meer dronk (en slikte). Nu lost hij vanzelf. Hij drinkt ong. 15min in totaal (beide kanten). Stilaan begint dat iets meer te worden, maar nog vaak eronder ook. En hij komt toch goed bij hoor.

Hij laat vanzelf los, als hij dan nog geen 5min. aan de eerste kant heeft gedronken, bied ik die opnieuw aan. Anders wissel ik van kant. Stilaan heeft hij ook meer boertjes tussenin.

Je moet inderdaad letten op de plaspampers, maar ook op de stoelgangpampers. Daar zou je er ook een 3-4 per dag van moeten hebben (en deftige, geen 'scheet'). Dat is toch wat de vroedvrouw me zei.

Ikzelf hou voorlopig nog een boekje bij waar ik noteer wanneer hij eet, hoelang hij drinkt aan welke kant en of hij urine of stoelgang maakt. Ik vind het wel gemakkelijk. Als je dan naar K&G gaat of de KA, heb je ook een overzichtje. Dan zie je ook direct of er iets veranderd in zijn ritme.
  • Hier is dochterlief intussen al 2 maanden...
    Drinken varieert hier ook, soms 10 min., soms 20... Soms 1 borst, soms 2... Als ze al eens langer tussen laat, komt ze vaak met 1 borst toe want dan zit die goed vol wink.gif

Als je kindje +-20gram per dag bijkomt is dat goed. Hier komt de vroedvrouw wekelijks en wordt ze dan gewogen. Ante komt gemiddeld 40-45g per dag bij (grote inhaalbeweging). Ik zou wel niet elke dag wegen want dan ben je mss te gefocust op dat gewicht...

En plasluiers in de gaten houden. Hier bij elke voeding een dikke plasluier. Stoelgang begint hier sinds een week te varieren van 3x per dag tot 6x per dag. Maar de weken hiervoor elke voeding plas- en ontlasting....

Veel succes nog met de bv!!!
  • Kenlovertje,

dat is idd de grote vraag bij bv, hé. Krijgen ze genoeg binnen. Hier vraag ik me dat soms ook af (en dan is het m'n derde al), vooral nu ons meisje wat vaker aan 1 borst drinkt en de andere links laat liggen wink.gif Ze plast goed, is tevreden, heeft regelmatig stoelgang en ik zie ze groeien (ze zit nu in een maatje 62) en regelmatig wordt ze gewogen. Dus ga ik er maar van uit dat het in orde zal zijn...
  • iemand ervaring met kolven?
    Vanaf wanneer kan je beginnen. Zodat ze een flesje leren aanvaarden? Ik weet dat het niet te vroeg mag maar ik dacht na 6 weken het moeilijker wordt om het aan te leren. Ik dacht een poging te wagen rond week 5. Een beetje afkolven en dan de papa het laten geven. Als dat gaat regelmatig herhalen.

De kraamzorg zei dat voor af en toe te kolven een handpomp volstond maar is een elektrische niet gemakkelijker? Ik dacht er eentje van de cm te huren. De huur is toch gratis enkel een aantal stukken die je moet kopen.

Ik ben dus een volledig leek hierin dus alle tips zijn welkom goofy.gif
  • Freggeltje, ik heb van 1 vroedvrouw te horen gekregenh dat het ideaal is om te starten rond 6weken. Maar van mijn eigen vv heb ik te horen gekregen dat het al eerder mag, zeker als ze moeite hebben met die 1e slokken te slikken (dat het eruit spuit) en dan ideaal is voor die drupjes vit K en D te geven.
    Dus ik heb net de 1e x met de hand (zonder kolf) ong.20ml afgekolfd. Meneer was toch te gefrustreerd omdat er te veel kwam.

Ik vermoed hier trouwens reflux ponder.gif Na een tijdje nog melk teruggeven, niet graag plat liggen, 's avonds wenen van de krampjes disappointed.gif Het is wel nog maar 2dagen zo. Iemand tips om wat te helpen?
  • @Freggeltje

Hier wel wat kolf-ervaring. Heb de 1e 3wkn niks anders gedaan aangezien Ante op couveuse was. Dan nog een tijdje enkele keren per dag en sinds 2wkn drinkt ze altijd aan de borst. Nu geven we ze 1x per week een flesje om het gewend te blijven.

Om af en toe te kolven had ik hier bij de 1e en 2e een handkolf van Avent. Nu heb ik de elektrische kolf van Medela via de cm. Ik vind deze wel goed en aangezien ze nu 6mnd gratis te lenen is, ga ik ze ook nog houden.

Je moet het ook wel gewoon worden hoor, dat kolven. En hoe harder je je focust op de productie en het resultaat, hoe moeizamer het meestal gaat. Dus probeer je te ontspannen, ga ervan uit dat je in het begin kleine beetjes zal hebben, ...

Vanaf dat ik meer kolfde dan dat Ante nodig had, ging het veel vlotter. En nu hebben we dus een mooie voorraad in de diepvries wink.gif

Groetjes
  • Sofi: Ik heb idd al gehoord dat je kolven moet leren smug.gif ik zie wel hoe het loopt. Ik ga beginnen kolven rond 17 december (week 5).
    Ik denk ook voor die van de cm te gaan want anders moet ik er een kopen en die van de cm is gratis en nog elektrisch ook. Ik heb geen kracht in mijn armen en handen tongue.gif dus elektrische lijkt me handiger.

Vandaag op controle geweest bij de pediater: hij is goed bijgekomen en al 2.5cm gegroeid <3 en geen spruw (oef oef oef).
    Wel pijnlijke tepels vooral als ik in koude kom maar denk dat dat gewoon is had er ook al een beetje last van voor de zwangerschap.
  • zou ook electrische pomp aanraden. ik had voor mijn eerste een handpomp gekocht maar heb er nooit meer dan 5 druppels mee kunnen afkolven, de bv verliep in zijn geheel dan ook niet zo goed...
    Nu loopt bv wel vlot en de handpomp werkt dus maar het gaat zoveel makkelijker en sneller met een electrische... en aangezien de prijs geen verschil maakt, niet twijfelen!
  • goed nieuws ik heb geen spruw thumbup.gif
    wel het sundroom van Raynaud. Niet zoveel aan te doen buiten warmte en vaak van positie wisselen voor borstvoeding en bij 1 voeding ook vaker van borst wisselen.

Ben blij dat ik nu weet wat het is. Ik ga een kolfapparaat halen bij de cm. Moet je dit bestellen of kan je zo naar de thuiszorgwinkel?
    En dan ga ik opnieuw een afpraak maken met de lactatiedeskundige om de eerste keer samen te doen smile.gif zodat ik goed kan starten.

In wat bewaren jullie je melk: flesjes of zakjes of iets anders ? Ik ken er dus niks van he blush.gif
  • Hier heeft m'n partner het kolfapparaat gaan halen toen ik nog in't zh was. Gewoon afgehaald in de thuiszorgwinkel. Eerste melk zit hier in flesjes die we meekregen van couveuse. Andere zit in van die via-bewaar-bekers van Avent. Ik had die nog van bij de vorige 2 en nu nog wat bijgekocht. Ik plak er ook steeds een etiketje op met de datum zodat ik weet welke we eerst moeten gebruiken. let wel: bij dreambaby is een pakket bekers en een pakket deksels apart goedkoper dan samen! Zakjes heb ik nooit geprobeerd.

Veel succes!
  • Hoi, toen ik nog afkolfde voor mijn meid (heb dit 7,5 weken gedaan) bewaarde ik mijn melk in zakjes. Is handig, neemt weinig plaats in in de diepvriezer. Je kan ze inden in de thuiszorgwinkel

wave.gif
  • Hallo allemaal,

Hier ook een borstvoedingsmama..
    Ik had ook even een vraagje voor jullie.

De borstvoeding ging eigenlijk heel erg goed, alleen de laatste twee dagen zijn een ramp... Elk uur wil ie drinken, is heel onrustig... ben er een beetje bang voor dat hij te weinig krijgt..

Zijn dit nou die regeldagen??? Ik ben het eigenlijk alweer vergeten hoe dat was?? Floris is nu 17 dagen oud...

Groetjes..
  • Mama-1981: Ik zou je niet te veel zorgen maken. Het klinkt als regeldagen. Hij heeft nog steeds genoeg plas en stoelgang luiers? En hoe meer je aanlegt hoe meer je productie stijgt.
    Zolang je beebje goed bijkomt is er geen probleem. ik weet niet of je een weegschaal thuis hebt anders kan je altijd bij K&G langsgaan om te wegen en meten moest je twijfelen of hij goed bijkomt.

Die regeldagen komen voor dacht ik op 10 dagen , 2-3 weken, 6 weken,...

Kelle en Sofi bedankt voor de informatie. Deze week eens proberen in de thuiszorgwinkel te geraken voor mijn kolf-uitzet.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld