Baby-babbels

• Dag iedereen

Ik eigenlijk nog maar sinds kort dit deel van het forum ontdekt.
    Heb ondertussen dit deel van onderwerp doorgenomen. Ooh wat is het leuk verhalen te lezen en te vergelijken. Ook de zekerheden en onzekerheden die we blijkbaar allemaal hebben te horen.

Nu las ik bij een ander deel dat er sommige mamas op een prive fb pagina zitten. Is dit hier ook zo?

groetjes
  • Hoi iedereen,
    't is al weer een hele tijd geleden dat ik nog eens langs ben geweest.
    Maar 't blijft altijd leuk om de verhalen van andere mama's te lezen.

Ondertussen heb ik ook een supergoed boek ontdekt: 'Oei, ik groei'. Onze kleine meid had af en toe 'last' van lastige momenten (voor ons dan). Opeens terug huilerig en hangerig... Ik vond het heel moeilijk om toe te moeten zien en niet te kunnen zeggen wat er was. In dat boek staat het allemaal heel goed beschreven. En er is ruimte om zelf te noteren hoe het bij jouw kind loopt. Superleuk!
    Ik ben al heel wat geruster nu ik (op voorhand) al een beetje kan voorspellen wanneer een lastige periode aankomt en wat de nieuwigheden van deze periode zijn. Ook veel meer uitgebreid dan de info van K&G!

Nog wel eventjes een vraagje over BV en vaste voeding. Bij K&G raden ze hier aan om tot 6 mdn alleen BV te geven. Maar onze kleine meid is nu (bijna) 4 maanden en lijkt echt wel klaar om vaste voeding te krijgen. Volgens 'het boek' van K&G is een 'initiatie' van vaste voeding al wel aan de orde. Maar hoe doen jullie dat? Eén keer in de week? Ineens alle dagen? of 'als het uitkomt'? Of????
    Graag tips...
    ('k hoop dat hier nog niet over gepraat is want ik heb nog niet kunnen bijlezen...)

Groetjes!
  • Snel nog een reactie... (ik ben aan 't lezen hé wink.gif )

Beertje, onze kleine meid heeft zo ook enkele dagen gehad dat ze precies niet wou eten, maar tegelijkertijd moest ik haar bijna alle uren, anderhalf uur, aanleggen. Altijd zo'n beetje eten en dan terug zeuren maar niet meer willen eten. Een héél moeilijke periode...
    Maar mijn collega herkende dit en heeft me dan dat boek aangeraden. En ja, wat ons meisje deed, was helemaal wat beschreven stond! Ondertussen hier ook terug goed aan 't eten en volop aan 't groeien bigsmile.gif
  • Hey

Het boek oei ik groei heb ik mij al tijdens de zwangerschap aangeschaft. Heb er ondertussen ook al veel uit geleerd. Sommige dingen kloppen effectief, andere dingen is onze meid dan weer iets sneller of iets trager in.

Ik geef momenteel nog voornamelijk bv maar ben stilletjes aan het afbouwen. Ben sinds een paar dagen ook gestart met petatjes.
    Tot onze verbazing nam ze dit zonder enig probleem. Ze was er duidelijk klaar voor. Ik probeer vooral te kijken naar onze dochter, sommige dingen vinden kind en gezin mss te snel of te traag. Ik neem hun raad aan en ik kijk wel of het bij onze meid past.
    Hier geven we elke dag petatjes nu. Nog wel geen volledige voeding hoor.Ze krijgt nog steeds nadien haar melk

Die periodes van moeilijk willen eten hebben we hier ook gehad. De eerste keren werd ik daar echt zenuwachtig van. Denken dat je te weinig hebt enz. Uiteindelijk werd ze daar zelf veel lastiger van. Dus nu wacht ik even tot ze weer rustig is.

groetjes
  • Hier al een week of 2 patatjes, dat ging er vanaf dag 1 heel vlot in, ondertussen is ook de tongbeweging veel beter. Hier moest ik vanaf het begin dus geen melk meer aanbieden, ze at echt een hele portie volledig op. Ik dacht dit weekend met fruitpap te beginnen, maar ze heeft de laatste dagen wat last van diarree, dus even wachten tot haar darmen weer ok zijn en dan start ik daarmee..
    Verder alles goed hier, maar druk druk druk met 2 kleintjes in huis!
    het boek oei ik groei heb ik ook, maar ik vind het maar vrij algemeen... Ze schrijven het zo algemeen dat je er altijd wel iets in herkent. De ene weent bij een moeilijke periode, of slaapt slecht, de andere juist beter.. Sjah, zo heb je altijd wel een herkenningspunt hè...
  • Hoi

Ik heb hier al veel meegelezen maar nog nooit iets geschreven. Ik heb ook een novemberkindje. Hij eet ook sinds een aantal weken patatjes en doet dat vanaf de eerste moment heel goed. De eerste week kreeg hij nog wat melk bij maar heb dat snel afgebouwd want hij at heel zijn portie op. Met een goeie 2 weken ga ik aan fp beginnen maar hij mag eerst nog op weekend bij de grootouders en met dat me neefje van 2 jaar er ook is wil ik het me ma niet aandoen van hem gp en fp te geven.

Ik vind het wel leuk om zo wat mee te lezen hoe de andere novemberkindjes het doen.

Gr els
  • Hier vandaag 6maandjes... Maar nog steeds exclusief bv. Ik ga er voorlopig ook nog niet mee beginnen. Waarschijnlijk pas op 6maanden gecorrigeerde leeftijd dus op 5mei. Of als ze echt per sé wilt ergens tussen nu en dan...

Het boek 'Oei, ik groei' heb ik bij de oudste cadeau gekregen en ligt hier ergens in huis... Deze keer nog niet vastgehad. Vond het vaak ook te algemeen.

Morgen naar k&g, benieuwd naar gewicht en lengte.

Groetjes
  • hoy

@ Elsmarc geef je dan na de groenten pap nog water bij?
    Hoeveel gram eet je zoontje ongeveer op?

Hier loopt de groentenpap vrij vlot, ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen. Soms geef ik eens een potje, om ook dat te leren kennen. Hopelijk blijft het zo en gaat binnen een paar weken de fruitpap ook zo vlot binnen.

Ooh wat is het vandaag mooi weer, zou de lente eindelijk komen?

Groetjes
  • Hey

@enyo ja hij krijgt nog wat water na de gp en meestal krijgt hij tss de 150 en 170 gr. Potjes heb ik nog niet gegeven en vind het niet nodig ook maar dat is natuurlijk elk zijn eigen keuze. Ja ik hoop ook dat de fp even vlot gaat als de gp. Duimen maar zou ik zeggen.

Gr. Els
  • hier ben ik ook nog eens. Ik was nog maar enkele daagjes aan het werk en mijn klein ventje werd ziek: zware diarree. Hij heeft enkele dagen aan de baxter gelegen in het ziekenhuis, het arm prutske.
    Hij is nu terug naar de creche aan het gaan wel met een hoestje dat hij in het ziekenhuis heeft opgepikt waarvoor we nu aerosollen. Zijn inentingen van 4 maand heb ik voorlopig uitgesteld.
    Het is dus nogal hectisch geweest de laatste weken.

Hij heeft dit weekend wel zijn eerste hapjes gp gegeten bigsmile.gif .
    Hier ook het boek oei ik groei in huis.
  • hoy

@Elsmarc ponder.gifk probeer zoveel mogelijk vers te geven, maar vermits wij regelmatig eens weg gaan op citytrip ofzo. Is het die periode wel aangenaam dat ze groentjes lust uit een potje. Wat ik wel merk is dat die veel zachter of flauwer van smaak zijn. Ale is misschien maar een gedacht hoor.

@Freggeltje Ocharme je zoontje, gaat het ondanks de hoest goed met je zoontje?

Hoeveel kindjes gaan hier eigenlijk al naar de crèche of onthaalmoeder?
    Wat moeten jullie zelf voorzien (= uit nieuwsgierigheid hoor).

Hier merk ik dat mijn dochter een vast uur begint te ontwikkelen om smorgens op te staan. 6h is net een beetje vroeg als je nog niet moet gaan werken sad.gif

groetjes
  • Hey!

wat druk geschreven ineens! thumbup.gif

Enyo, 't is te hopen dat dat vroege uurtje nog wat opschuift. Mijn zoontje is ook altijd een vroege vogel geweest (hij wordt bijna 5j nu). We mogen al blij zijn dat hij tot 6u30 slaapt. Mijn oudste van 6 sliep als baby meestal tot 8 à 9 uur en doet dat nu nog. Bij dit spruitje is het nog wat afwachten wat haar ritme gaat zijn...

Oei Freggeltje, da's minder goed voor je zoontje en dan net als je terug aan het werk bent.

Sofi, super dat je het zo lang volhoudt met de bv! thumbup.gif

Bij onze meid zitten we meestal aan 5, soms 6 voedingen. Een flesje 's avonds, groentepap 's middags en voor de rest nog bv. Ik geef niets meer bij na de groentepap sinds een week omdat ze alles op eet.

Oei, ze wordt wakker! Tot later!
  • Oei, freggeltje, geen fijn nieuws... Hoe gaat het intussen met je zoontje? Hopelijk zit hij weer goed in zijn vel!

Enyo, 6u is inderdaad vroeg! Maar aan de andere kant zal hij zo wel sneller wennen aan het ritme dat 'verandert' als je weer moet gaan werken. Hier begint intussen precies ook min of meer een ochtenduurtje te komen: hoewel hij anderhalve week voortdurend wakker werd 's nachts, slaapt hij nu al twee nachten door. En net als daarvoor wordt hij tussen 7 en 8 wakker. Enkel tijdens het weekend, dan begint hij gegarandeerd ook rond 6u al te 'roepen'.

De GP gaat hier ook steeds beter. Na dagenlang steeds 50gr gegeten te hebben, heeft hij nu al twee dagen ruim 100 gr op. Daar geef ik nog wel een klein flesje bij, want anders zou hij niet genoeg hebben. Ik heb ook de indruk dat hij stilaan beter kan eten.
    Ik maak ook altijd vers, maar ik heb er toch ook al aan gedacht om af en toe een potje te geven. 't Is nu eenmaal makkelijker een potje te kunnen geven als je weg moet enzo.
    Oh, tijdens zijn GP begint hij soms ook lachend te brabbelen. Gevolg: baby én mama lekker onder de groentjes. Doen jullie schatten dat ook? Of is onze man hier weer de vrolijke uitzondering?

Hier ook 'Oei, ik groei'. Inderdaad een zeer algemene uitleg, zodat iedereen zich daar wel in kan vinden, maar ik vind het desondanks wel leuk om erin te lezen.
  • Hier beide kindjes al een week diarree. Gisteren bij dokter geweest n ze krijgen antibiotica nu, blijkbaar een of andere bacterie in hun lijfje... Hier dus ook heel hectisch en druk, man man, ik ben nog maar anderhalve week aan't werk, maar dat in combinatie met die twee kleintjes, ik ben 's avonds helemaal op... eten maken, de strijk en was doen, het lukt me voorlopig savonds allemaal niet...

Mijn zoontje ook altijd vroeg wakker, nu al 20 maanden aan een stuk. Meestal zien we sochtends nog een 5, we zijn dan ook heel blij als het eens 6u30 is, maar dat is zelden...
    Mona daarentegen slaapt ook gemakkelijker langer, die trend mag ze blijven aanhouden wink.gif
  • Hey

Ja deze nacht was het half 4 en ze wou niet meer slapen. Heeft ze meer dan een 2h liggen vertellen in haar bed. Vaak kan ik dan ook niet meer slapen. Als ik rondom mij hoor waren er deze nacht veel kindjes die niet wouden slapen smile.gif

Het brabbelen doet ze tijdens de groenten nog niet. Hier is het voornamelijk lachen en haar handjes samen met de groenten in haar mond steken. Is op zich grappig zicht en vind de was nadien niet zo erg. Ik probeer het toch elke keer weer opnieuw om zo proper mogelijk te geven. Als we dan op verplaatsing zijn smile.gif Hangt misschien niet alles en iedereen vol.

Welke groentenpap geven jullie ondertussen al? Ik vind het moeilijk om te kiezen of welke groenten combineerbaar zijn met elkaar. Op het internet staan er een paar in combinatie met fruit. Zouden jullie dit doen?

@ beertje: amaai dat zal wel zijn dat je nadien uitgeput bent. Hopelijk zijn ze snel beter. Het is toch een heel nieuw ritme zoeken hé. Eerst ben je maanden thuis en als je eindelijk een goed ritme hebt, moet je terug beginnen werken.

Om hoe laat gaan jullie kindjes slapen?

groetjes
  • Amai Beertje, knap dat je dit volhoudt! Ik werd al moe door het alleen al te lezen. Wassen en strijken hoeft misschien niet meteen in de week, ik liet die vroeger samenkomen tot het weekend (voordat ik bevallen was en nog werkte). Hopelijk gaat het met de kindjes intussen al iets beter?!

Enyo, hier is het vaak ook een smosboel. Als we op verplaatsing gaan, zal ik wel zeggen dat iedereen op eigen risico dichterbij mag komen... wink.gif
    Voorlopig geef ik nog slechts 1 groente tegelijk, wel telkens in combinatie met aardappelen. Alleen witloof; omdat ik dat zelf aan de bittere kant vind, heb ik er telkens 1/4 van een appel bij gedaan (mee gestoomd met de rest). Wij maken dat voor ons trouwens ook zo klaar. 'A touch of fruit' lijkt me meteen een goede aanloop naar de fruitpap van volgende maand. smile.gif Verdere combinaties met fruit hebben wij nog niet gedaan, maar deze dus wel.

Ons ventje krijgt zijn laatste papje tegenwoordig tussen 21 en 22u en daarna gaat hij in zijn bedje.
  • hier nog steeds diarree in the house. Die antibiotica vind ik niet echt helpen. Mona was er vrijdag vanaf, had normale kaka gedaan, maar sinds gisteren terug diarree, vreemd... Ward ook nog altijd.. Als het dinsdag niet beter is zal het terug een doktersbezoek worden denk ik. Gelukkig zijn ze verder niet ziek. Maar al die kakapampers vervangen, wat een werk! en dan dikwijls eens de body vuil, of de broek. Daarnet hing het nog tot op de rug van de oudste...
    Hoe wij dat hier soms volhouden, ik vraag het me ook af. 2 kindjes kort op elkaar heeft zijn voordelen, maar tvergt echt wel veel energie ook..

hier heeft ze al veel soorten groenten gegeten: spinazie, witloof, wortelen, courgette, prei (las achteraf dat dat wel maar op 6 maanden zou mogen, waarom weet ik niet, maar ze had daar nu ook geen last van), bloemkool en pompoen.
    Fruitpap wou ik nu beginnen, maar met die diarree wordt dat uitgesteld.

'k wil mijn oudste wat meer leren zelfstandig eten, maar da lukt niet goed. Babbelen kan hij op zijn 20 maanden al met 4 woorden, maar zelf eten wil hij niet.. Zou nochtans makkelijker zijn aangezien we vaak de kleinste tegelijk eten geven..
  • hoy

@beertje dat is wel vervelend dat de diarree terug gekomen is. Vooral dat het bij beide kindjes op de zelfde moment is. Ik vermoed qua groentjes dat het niet zo kwaad kan als je eens iets hebt gegeven voor een ouder kind. Als jouw kind daar geen last van heeft.

Hier zijn we wat aan het sukkelen met haar kaka luiers. Vorige week had ze er 5 per dag en deze week. 1 per dag waar ze dan zoveel moeite voor moet doen. Dat ze er elk avond lastig van word. Ook heeft ze wat droge plekjes op haar arme, maar smeren we daar iets op krijgt ze weer uitslag ( net als ik : ik reageer ook vaak allergisch op zalfjes en cremekes).

Hebben jullie kindjes last gehad van het verzetten van het uur? Of hebben jullie er zelf meer last van?

groetjes
  • Beertje: hoop dat je kindjes rap beter zijn.

Ons ventje zijn stoelgang lijkt nu eindelijk terug helemaal ok. Want dat was na het ziekenhuis een dag ok dan weer een dag diarree enz.
    Nu enkel nog wat aerosollen. En als dat helemaal in orde is dan zijn vaccinaties laten zetten. Maar het is een superblije baby. Hij lacht enorm veel.

Ik heb een vraagje over de groentenpap: die 150 gr is dat voor het klaarmaken of het finaal gewicht? Want ik heb vandaag aardappel met tomaat gemaakt (150 gr schoongemaakte groenten) en na het stomen en mixen is het ongeveer 100gr. Hij eet dat volledig op zonder al te veel te morsen <3 .
  • hoy

@ Freggeltje in begin had ik ook 150 gram gekuiste groenten en dan heb je idd veel minder nadien. Dit omdat bij groenten veel vocht zit. Bij de ene wat meer dan bij de andere. Ik maak dus tegenwoordig altijd wat meer. Ik zit ongeveer op een 200 gram voeding per dag voor onze kleine meid. Eet ze het niet volledig op geen probleem, eet ze het op, is het goed meegenomen. Ik geloof dat je stilletjes aan mag werken naar 200 a 250 gram groenten pap per dag.

Je hoort tegenwoordig toch vaker dat kindjes moeten aerosolen hé. Huren jullie dan jullie toestel bij de mutualiteit?

Ik merk hier dat ze toe komt met haar groenten pap. Dat ik dus geen extra melk meer moet geven. Wel geef ik net voor ze slapen gaat iets meer fv extra ( wegens omstandigheden is dit altijd bv en fv). Dan slaapt ze wel terug door. Anders werd ze midden in de nacht weer wakker. En dan kon het zijn dat ze niet meer wou slapen thumbdown.gif

groetjes
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld