Twijfels over 4e

• Twijfels over 4e

Hey,

Mijn man wil dolgraag voor een 4e gaan.
    Ik wou ook steeds een gezin met 4, maar twijfel nu...
    Ondertussen zou het leeftijdsverschil met de jongste 6 jaar zijn... ze zijn allemaal een beetje zelfstandig nu en het is echt terug opnieuw beginnen... terwijl ik van elke fase reeds afscheid genomen had...
    Ik vrees ook dat we te klein wonen en zie het niet zitten om te verhuizen...
    De auto zou ook moeten aangepast worden, wat weer een extra kost is.
    En terwijl ik er vroeger niet bij stilstond, ben ik bang dat mijn lichaam het ni meer aankan... heb heel veel rugpijn bij de laatste gehad en veel slapeloze nachten.... ook zit ik steeds met de angst dat mij of de baby iets overkomt... we hebben nu een gezond gezin en ben bang dat te verliezen... gekke gedachte, maar ze maalt wel steeds door men hoofd...
    Ook heb ik in het verleden een depressie gehad en wil niet terug in dat gat vallen, nog afhankelijk van medicatie zijn...
    Zijn er hier nog mama’s die twijfels hebben? Of me een beetje raad kunnen geven?

Groetjes
  • Spijtig, ik had toch enkele reactie’s gehoopt 😔
  • Het is ook heel moeilijk en heel persoonlijk e.
    Dat opnieuw beginnen, vond ik niet erg. Onze kleinste verschilt 7 en 8 jaar met de broers en echt dit is zoooo geweldig.
    Ook wij wonen te klein.
    Volop aan het nadenken en zoeken. Voorlopig ligt de jongste nog op onze kamer. Sowieso kunnen we hier niet blijven, want ik wil voor ieder kind een eigen kamer maar ik vind verhuizen geen enkel probleem.
    Auto aanpassen, hebben wij zelfs moeten doen om van 2 naar 3 te gaan.
    Die angst voor het lichaam en de slapeloze nachten had ik niet. Dat weet je dat het effe heftig kan zijn.
    Ik had wel meer "wat als" gevoelens. Wat als er iets gebeurd, wat als het een ziek kindje is, wat als....
    Die depressie is natuurlijk wel eentje die je heel goed in het oog moet houden. Eens dat je eentje had, ben je jammer genoeg vatbaarder en dat is toch iets dat zwaar kan wegen, binnen uw gezin.

• Hier ook een mama die heel hard twijfelt... Met dat verschil dat mijn man eigenlijk niet meer wilt. Ik kan alleen geen afscheid nemen van nog een kindje erbij. Maar net als jou is hier ook het huis te klein en wil ik liever niet verhuizen (mooie buurt, superburen,...). Maar waarom blijft het dan zo kriebelen? Twijfels genoeg, veel meer dan bij de derde het geval is geweest. Kan mijn lichaam het aan (veel last van mijn bekken sinds de derde zwangerschap)? Kunnen wij het als gezin aan? Wat financieel als die allemaal willen studeren? Onze jongste is 3 maar ik ben er 'al' 36 dus ook geen jaaaren de tijd meer. Mijn gevoel zegt 'heel graag', mijn verstand zegt 'toch maar niet'.
    Wanneer neem je dan een beslissing? Geen idee eigenlijk... Uiteindelijk zal de tijd mij inhalen denk ik. Zeker omdat mijn man niet mee wil, hij vindt het nu druk genoeg. Ik ook hoor en toch...

Lastig hè? Ik zou het veel fijner vinden als ik voor mezelf echt kon zeggen: 'een vierde? Ge zijt goed zot'. Tja...
  • Ondanks dat mijn tweede dochtertje bijna vier maanden geleden is overleden tijdens de zwangerschap en ik nog een dochtertje heb van 17 maanden die nog steeds niet doorslaapt. Een bijna tiener in huis en een grote puberende plus zoon, wil ik dolgraag nog een babytje bij ons 💗 het is druk bij ons, maar ons hart staat ervoor open. We moeten sowieso ook een grotere auto kopen ( we rijden nu voor een weekje zee gewoon met onze twee wagens) en wij hebben een volwaardige zolderruimte omgebouwd tot grote kamer met toilet
    Veel succes met jullie beslissing, praat erover, bekijk de mogelijkheden en volg jullie gevoel 😘
    Ps ik ben 35 jaar 😉2 keer aangepast. Laatste keer door Mama Emromi* op 03/10/2018 09:27
  • Praten doen we bijna dagelijks...
    De oudste dochter zaagt ons de oren van onze kop voor nog een broertje of zusje, de jongste is een echt moedertje en de middelste heeft een beetje schrik dat ze geen aandacht meer gaat krijgen...
    In ons hart en ons gezin is er plek voor nog eentje... het is dat praktische dat ons tegenhoudt of doet twijfelen
    En financieel... gaat dat veel verschil geven? Ik ben een thuisblijfmama en zowel mijn man als ik willen dit zo houden. Ons gezin is tot rust gekomen sinds we deze keuze gemaakt hebben.

• Financeel
    Ik denk dat een kind altijd financeel voelbaar is op een of andere manier

Spulletjes, pampers, keuze borst of flesvoedîng (evt dure pap bij allergie), kleding, school (nu en later)

Maaaaar enkel jullie kunnen die financiele keuze maken
  • Hallo,

Ik zit met dezelfde twijfel smile.gif Ook voor nr 4. Hier is de jongste wel nog redelijk klein (8maand).

Mijn twijfel is idd ook financieel... Als ik zie hoeveel geld er elke maand de deur uit gaat, en mijn kinderen zijn dan nog klein... Gaat dit lukken met een vierde? Wij hebben wel de plaats ervoor. Maar ik vraag mij af of je je kinderen alle aandacht kan geven die ze nodig hebben. En of je ze alles kunt geven wat ze nodig hebben (sport/hobby, reizen met school...).
    Wij gaan ook graag op reis, en zouden onze jaarlijkse reis en jaarlijks weekendje willen behouden.

Heel veel vraagtekens dus. Nog meer dan bij die derde. Maar mijn hart zegt zo ja....
  • je lichaam zei de laatste zwangerschap al dat het zwaar was...
    je bent vatbaarder voor een depressie..
    er is maar 1 inkomen...

Hoe groot de kinderwens ook nog is, ik vind dit zelf 3 zaken die zouden moeten doorwegen.

Huis, auto enzo...
    daar valt allemaal een mouw aan te passen.

Hier was financieel plaatje wél altijd een heel belangrijke.
    Kindjes kopen enkel met je hart, sorry dat hoort niet meer vandaag de dag.
    Je moet ze ook kunnen grootbrengen met alle nodige kansen!

Hier 4 kinderen tussen de 7 jaar en de 17 jaar.
    Ik kan je zeggen dat het financieel plaatje vanaf het middelbaar drastisch verandert!
    Meeste vrienden van ons hebben kinderen op unief en dan is het helemaal een financieel zwaar.
    Ook buitenschoolse activiteiten zijn vrij duur geworden. Enkel jeugdbeweging of academie is relatief goedkoop, maar als ze een sport willen doen... dan spreek je al van andere kosten.
    In onze ogen toch zaken om rekening mee te houden

September merken we enorm de impact van 4 kinderen te hebben.
    We zitten dan aan een minimum van 2000 euro dat we kwijt zijn. Dat lijkt belachelijk veel, maar als je al bekijkt dat enkel voor oudste zoon de kost van trein en schoolbus = 90 euro + 575 euro is... dan reken ik eigenlijk nog héél voorzichtig hoor.
    Als we alles van alle kinderen samentellen, dan spreek ik over 9 keer inschrijvingsgeld voor buitenschoolse activiteiten.
    Waarvan 1 activiteit zelfs per uur betaald is.

Hier hebben we geen moment spijt van het feit dat we groot gezin hebben.
    4 kinderen, zeker nu ze groter zijn, is echt echt oprecht fijn!
    Ik geniet daar enorm van. Heb een super band met elk kind.. zijn alle 4 extreem verschillend, wat zo leuk is om te zien hoe ze allemaal opgroeien en evolueren in hun eigen zijn..
    Maar ik moet wel eerlijk erbij zeggen, feit dat het ook zo allemaal fijn en zelfs relax is omdat er geen andere grote zorgen zijn.
    We kunnen op vakantie, ze kunnen activiteiten doen, we doen veel dingen als gezin, het is niet rekenen op het einde van de maand, ...
    Dus ja, groot gezin kan héél fijn zijn, maar dat hangt ook wel af van andere zaken waar je toch wat extra stil moet bij staan en ook verder denken dan nu...
  • Wij hebben bv vorig jaar 2e huis gekocht
    Afbetaald als onze oudste 13 is
    Ons eigen huis is afbetaald als de oudste 25 is (kan ook vroeger als we vroeger gaan afbetalen)

We hebben beiden een auto
    Ik heb mijne afbetaald
    Mijn man elke 3-5j een nieuwe wagen
    Ikzelf heb nog een elektrische fiets
    Mijn man wrs volgend jaar ook (extra legale voordelen van onze werkgever)
    Hospitalisatie voor gezin via werkgever
    Maaltijdcheques (man)
    Premie van bedrijf jaarlijks (man)

Ik studeer nu terug maar behou al mijn rechten en loon
    Onze kindjes gaan van sept tot december gemiddeld 6d per maand na de naschoolse opvang
    Van januari tot juli zo goed als elke dag of min 12 dagen per maand

Naschoolse activiteiten
    Mijn dochtertje rijdt bij mijn sz gratis op het paard voor echte lessen is ze nog te klein
    De jongens doen nog niets
  • Herkenbaar hier.
    Hier ook heel lang getwijfeld of we voor een 4e zouden gaan.
    Bij ons beide zei het hart ja. Maar bij man zei het hoofd nee.. en dan vooral ook financiele, praktische kant.

Plaats hebben we genoeg in huis,
    andere auto zal er moeten komen..
    en idd later als ze naar school gaan zal het wel wat geld kosten...
    ik denk dat je vooral hier goed over moet nadenken..

alles eens goed op een rijtje zetten ...

succes met de keuze
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld