Kell factor in het bloed.. Beetje ongerust

• Hallo allemaal!

Bij min eerste bezoek aan de gyneacoloog vertelde die me dat deze Kell factor die in mijn bloed zit wel voor problemen kon zorgen. En dat we dit moeten blijven opvolgen (maw, wat vaker bloedcontroles)

Zijn er misschien nog aanstaande mama's die met deze antistoffen in het bloed zitten?
    Of mama's die al bevallen zijn?

volgens enkele sites op internet zou door die Kell, het bloed van het babytje kunnen afgebroken worden.
    Ik hoop maar niet dat dit tot een miskraam kan leiden..
  • Ik ken geen kell factor,
    maar wel Rhesus-negatief, ik heb rhesus-negatief bloed..
  • Ik ken ook alleen rhesus negatief bloed, en dat heb ik ook !
    Heeft geen consequenties voor je nu of strax voor de baby, je krijgt meteen na de geboorte van je kind een extra spuit en er is niks aan de hand.
    En ze zullen rond de 30 weken nogmaals bloed bij je prikken !
  • Mijn rhesus factor is positief.
    Maar ik heb irregulaire antistoffen in mijn bloed zitten. Dit kan door bloedtranfusie, eerdere zwangerschappen of onverklaarbaar. (bij mij is het dus dit laatste)
    Dit komt dus niet bij iedereen voor. Ik heb Kell antistoffen in mijn bloed zitten. Deze antistoffen hebben de neiging om het bloed af te breken bij de baby.

Maar nu ben ik wel een beetje bang, bij de gyneacooog wist ik nog niet goed wat alles betekende. Ze vertelde me alleen dat we een paar keer meer het bloed moesten controleren.
    Maar nu ik dat opzoek op het internet weet ik niet meer goed wat ik daar allemaal van moet denken.
    Het zou bijvoorbeeld kunnen dat na de geboorte het baby'tje bloedarmoede zou hebben, of zelfs nog tijdens de zwangerschap.
    En dat er dan extra bloed moet toegediend worden of bloed gewisseld.

Maar op het internet lees je zoveel, daarmee dat ik op zoek ben naar mama's die met het zelfde probleem gezeten hebben, of zitten.
  • ik heb er echt een beetje schrik voor..
    Is er echt niemand die wat meer weet? Of iemand kent die dit heeft meegemaakt?
    down.gif
  • Nee sorry, ik ken het niet!

Misschien toch nog keertje met de dokter / verloskundige afspraak maken, zodat ze het je allemaal goed uitleggen, zodat je het snapt?! wink.gif

Sterkte en succes! hug.gif
  • Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik weet niet of je nog leest op dit forum. Als je wil, schrijf ik mijn ervaringen neer.
  • Ik heb daar ooit keer een reportage van gezien op vitaliteit...maar echt veel ken ik er niet van. Ik weet alleen dat die moeder vaker een bloedtest en echo moest ondergaan en dat ze tegen de 36 weken gemerkt hadden dat het kindje bloedarmoede begon te krijgen en ze kregen dan de keuze om het kindje in de buik bloed toe te dien( vraag mij nie hoe da ze dat doen...)of om het al te laten geboren worden, ze kozen voor het laatste en het was super gezond smile.gif en volgens die reportage is het meestal maar naar het einde toe +30 dat er last van kan worden ondervonden. Maar natuurlijk twas tv...wat mag je geloven é?
  • De gyneacoloog heeft me al heel gerust gesteld.
    De kans dat die Kell factor inderdaad dat bloed afbreekt, is maar een kleine kans. En mocht dit toch gebeuren, konden ze dit opspeuren in mijn bloed. Dus ik probeer er me nog niet teveel zorgen over te maken..

Maar An, als jij hier ervaring mee hebt, mag je deze zeker hierop vertellen!
    Ik hoop dat het bij jou goed is afgelopen?
  • Hallo,

Onze 2e zoon had en heeft ook de kell factor.
    Inmiddels is hij bijna 2 jaar oud maar helaas bij ons werd in de 29ste week van de zwangerschap geconstateerd dat de bloedcellen van de baby werden afgebroken.
    Vanaf week 14 moesten we al wekelijks naar het UMCG voor controle.. Vanaf week 29 werd het helemaal een gekkenhuis. De flows waren te hoog en de afbraak was begonnen. Hier zaten we niet op te wachten natuurlijk.. We moesten dezelfde dag nog naar Leiden toe voor een bloedtransfusie bij de baby. Gelukkig kunnen de artsen heel wat tegenwoordig en na meerdere bloedtransfusies bij de baby tijdens de zwangerschap werd onze zoon in week 34 gehaald. Dit omdat de afbraak te snel ging en de baby moest dus met spoed gehaald worden. Na 5 weken op de intensive care te hebben doorgebracht mocht hij dan eindelijk mee naar huis toe.
    Al om al een hoop ziekenhuis bezoeken gehad en veel kilometers gemaakt naar de diverse ziekenhuizen in Nederlands.
    We hebben nu een gezonde knul.. Maar het was zeker een zware periode.

Gelukkig sta je goed onder controle en ik hoop dan ook dat het zo blijft voor jullie.
    Toen ik voor het eerst hoorde dat de baby kell heeft dacht ik:
    Wat is dat dan joh.. Maar na verloop van tijd werd het me allemaal duidelijk.
    Feit blijft wel dat we nu niet meer kinderen kunnen krijgen.
    Het zou wel kunnen maar het risico is te groot op herhaling en dat willen we niet....
    Sterkte en als je behoefte hebt aan een gesprek of nog wat info wilt,
    mail me maar...

Gr. Patrick.
  • kell

Hallo,

Ik ben zwanger van ons derde spruitje en heb irregulaire antistof Kell.
    Ik heb al vanaf het begin van de zwangerschap wekelijkse controle, elke week een echo.
    De ene week naar het UMCG en de week erna naar Leiden.
    Ik ben nu 33 weken zwanger en tot nu toe gaat alles goed.
    Wel laten ze me bevallen bij 37 weken erg spannend allemaal.

Groetjes Gerda
  • kell in bloed bij niptest

Hallo Heidi ,

Zit met de zelfde problemen als jou en wou even vragen hoe jou zwangerschap dan is afgelopen. Heb zoveel schrik en vragen in mijn hoofd. Ik heb al drie kinderen en heb hiervoor geen problemen gehad met antistoffen. Weet niet van waar dat komt en maak mij echt zorgen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld