Wanneer doorzetten/even stoppen bij potjestraining?

• Wanneer doorzetten/even stoppen bij potjestraining?

Ik ben sinds een aantal dagen met de zindelijkheidstraining begonnen met mijn zoon (24 maand).
    Als ik zeg "kom we gaan op het potje" gaat hij flink mee, zet zich erop, leest hij met mij boekjes e.d. en zegt dan "edaan". (gedaan)
    Vaak zonder iets te doen, maar ik beloon hem wel telkens met vele complimenten. ik ben voornamelijk begonnen omdat hij na elk middagdutje droog bleek en nu ook al 3 dagen na zijn nachten. Ik heb hem dan 's ochtends meteen op het potje gezet en dan heeft hij telkens een flinke plas (voelde zich wel wat oncomfortabel erbij) gedaan. Voorts loopt hij in zijn blootje rond en zijn er af en toe ongelukjes. Ik zet hem dan meteen op het potje maar dan komt er (uiteraard) niets meer. Soms zegt hij "pipi" en dan gaan we naar het potje maar zonder iets te doen.

Ik weet dat elk kind verschillend is, maar hoelang hebben jullie doorgezet of wat zijn voor jullie signalen om het potje even op te bergen?
  • Ik denk dat je goed bezig bent. Zolang je er geen druk achter zet en hij met plezier erop gaat, kan je weinig misdoen volgens mij. En inderdaad ook als er geen plasje kwam, mag er een complimentje bij zijn.
    En dat zindelijk worden komt vanzelf wel als je hem rustig op het potje laat gaan op vaste momenten of als hij het aangeeft.

Als het een gevecht wordt, zou ik een stapje terug nemen, anders gewoon doordien zoals je bezig bent. Al duurt het nog enkele maanden, zolang hij het oke vind, gewoon verder doen!
  • Nu ik nog eens lees, begrijp ik dat hij geen luiers draagt nu.
    Kijk even hoe het loopt zonder en als je de vele ongelukjes moe bent de luier terug aan maar wel doordoen met het potjes gegeven.
  • Je begint beter eerst met luierbroekje, maar hem dan wel op vaste momenten op het potje zetten (voor en na slapen, voor en na eten,...)
    Eens er meer plasjes in het potje zijn dan in de luier, laat je de luier pas uit.
  • Wij zijn ook net begonnen. Alleen houd ze alles op om nadien een flinke plas te doen. En eig zit ze er niet graag op. Ze wilt snel iets anders doen. Zo 10 sec gaat ze zitten erna wilt ze rap haar slip terug aan. Ongelukjes gebeuren niet of 1/dag. Maar smiddags doet ze wel kaka in de pamper 🤔 dus ze is er wel bewust van. Persoonlijk zou ik geen pamperbroekjes kopen die ano aanbeveelt want dan zou mijn dochter echt niet op haar potje zitten terwijl ze het perfect aanvoelt. Oke je moet je kind niet forceren maar een aanmoediging mag wel. Ik geef telkens een stempel. En ze is dan zo fier! Ze toont het aan iedereen
  • Zindelijkheidstraining bestaat uit 2 dingen: lang genoeg kunnen ophouden én lossen wanneer nodig (op het potje).
    Jouw kind heeft het 2e duidelijk nog niet onder de knie en houdt veel te lang op. Dit kan blaasontsteking en constipatie veroorzaken. Jij mag het dan wel onzin vinden om met pamperbroekjes te werken, maar deze manier is wel gezonder én geeft minder kans op een degout van het potje. Dat laatste is iets wat je zeker moet vermijden, want ik kan je verzekeren dat als dat gebeurt, dat het dan heel moeilijk is om je kind zindelijk te krijgen.
    Dus ik blijf erbij, eerst even met pamperbroekjes werken is gezonder en rustiger voor alle partijen. Onze beide kinderen hebben op deze manier elk welgeteld 1 ongelukje gehad tijdens de zindelijkheidstraining en waren beide dag en nacht zindelijk toen ze net 2j oud waren.
  • Ik weet niet hoe oud uw kinderen nu zijn maar het probleem is dat pampers en dus ook pamperbroekjes zo absorberd zíjn waardoor ze niet voelen dat ze geplast hebben. Als je er verschillende adviezen online op naleest hebben ze toch meestal over katoenen trainigonderbroeken.
    Er zijn 101 manieren om u kind zindelijk te leren zijn. De ene is daarvoor niet slechter dan de andere. Je moet vooral aanvoelen welke methode bij u en bij uw kind past.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld