Planning week/prive

• Waaaw, we hebben weer een supermommy op bezoek goofy.gif
  • @Austen, wat is er supermommy aan het feit dat iemand het leven zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk probeert te maken voor zijn kinderen?
    TS is duidelijk op zoek naar de manier waarop dit het beste zal lukken (en werkt om die reden al deeltijds), anders zou ze de vraag niet gesteld hebben.
    @TG, dus je mag hier enkel iets zeggen als je het eens bent met iemand? Ik denk het niet. Natuurlijk mag het ook gezegd worden als iets anders/beter kan!

• TS geeft aan dat ze niet nog minder kan werken, ze werkt nu al 4/5.
  • @ano ik weet niet waar je woont maar een huis in eigendom hebben wil toch voor de meeste mensen, met normale lonen, zeggen dat je dat niet kan met 1,5 loon. We betalen bijna 1 loon af aan onze lening. Wij hebben een normaal huis gebouwd wat nog lang niet af is en hebben al heel ons leven hard gewerkt en gespaard hiervoor. Nu sparen we en werken we dan iets verder af. Op vakantie zijn we niet meer geweest sinds onze huwelijksreis 5 jaar geleden...
    Beetje kort door de bocht dan niet?

Als je goed gelezen hebt zie je dat mijn man niet meer werkt op woensdag en dat ik in september ook terug deeltijds ga werken. Zelfs vroeger indien ik sneller zwanger was geweest.
    En of van 8u tot 16u30 of 7u tot 17u zo een groot verschil is om je kinderen te 'droppen' in de opvang betwijfel ik erg.

Ontzettend spijtig dat er toch altijd moeders moeten zijn die zo hard zijn voor andere moeders. TS vroeg naar meningen en ik heb gewoon gezegd hoe wij het doen, dat wij bewust hebben gekozen voor de woensdag thuis te zijn en dat die avonden pittig en kort zijn maar in ons geval van groter belang is om woensdag er te zijn.
    Ouders die beslissen om beide voltijds te blijven werken en dit geregeld krijgen met hun kinderen zijn daarom toch geen minderwaardige ouders. Ik ga er vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn kinderen!
  • @ano, nee tuurlijk moet je het niet altijd eens zijn. Maar het is gewoon de manier waarop je je eigen mening kan zeggen. Dingen als ‘droppen’ hebben een negatieve weerklank. Geen enkele moeder hier dropt zijn kind graag ergens. Iedereen zoekt hier een evenwicht in
  • Ik vind om 8 uur thuis vertrekken en om 16.30 uur al terug thuis zijn een immens groot verschil t.ov. om 7 uur al in de opvang zitten (dus al vroeger thuis vertrokken zijn) en daar om 17 uur of 17.30 uur pas afgehaald worden (en dan nog naar huis gaan).
    Je bent het er trouwens toch wel mee eens dat kinderen niet altijd in de opvang moeten zitten, aangezien jullie zelf ook deeltijds (gaan) werken voor jullie kindjes?
    Mijn reactie was trouwens niet op jou, maar op je voorganger die zei dat kind sinds baby af aan van 's morgens tot 's avonds in de opvang zit, 5 dagen per week. Onze reacties werden ongeveer gelijktijdig gepost.
    Wij hebben een rijhuis gekocht, in een dure gemeente, en hadden een 5-jarenplan voor de verbouwing. Uiteindelijk is het wat langer geworden, zoals wel vaker voorkomt bij verbouwingen zeker smile.gif
  • @ano we vertrekken thuis om 7u soms zelfs pas 7u15 afhankelijk van hoe vlot de ochtend loopt 😉. Ik vind dat geen wezenlijk verschil met jou uren.
    Wij hebben er idd voor gekozen om deeltijds te werken maar ik schrijf even goed dat ik alle begrip kan opbrengen voor ouders die dat niet (kunnen) doen. Net zoals de reactie van @amj waarop je dan reageerde...

Ik kan me voorstellen dat je met de aankoop van je huis ook behoorlijk wat moet afbetalen waardoor de keuze om deeltijds te werken daarop afgestemd moet worden toch? Dat zal dus naar mijn mening zeker niet voor iedereen mogelijk zijn. Een eigen huis is deze tijd zeker belangrijk om je oude dag, als je het geluk hebt deze te halen, te verzekeren en in de hoop daar toch ook nogbiets van door te kunnen geven aan je kinderen. Maar ook dat is een persoonlijke mening en geen verwijt naar mensen die bvb bewust kiezen om te blijven huren.

@JAR ik heb me in de aanloop van naar school gaan over alles zorgen gemaakt en gewekt en gewogen. De woensdag mijn man thuis laten blijven was voor ons een zeer goede oplossing. Indien je deze mogelijkheid hebt zou ik dat zeker overwegen. Heel veel succes verder!
  • Het maakt natuurlijk allemaal niet zo zeer uit wat wij van die lange dagen vinden e.
    De opstarter vraagt wat je zou kiezen de woensdag of de avonden.
    Ikzelf ben precies de enige die niet automatisch voor de woensdag zou kiezen en dat is ook puur omdat ik tot 17u30 op school en dan nog naar huis echt veel te lang vind. Andere vinden het dan weer totaal geen probleem en nog anderen zouden het graag anders zien maar kunnen niet anders.
    Het kindje van de opstarter gaat ook maar halve dagen in het begin dus dat is toch ook mooi opgelost zo.
  • Dat is natuurlijk een groot verschil. Maar wij weten niet waarom dat gezin het op die manier doet of moet doen. Dat bedoel ik met de rekening maken. Ik zou het daar persoonlijk voor mezelf heel erg moeilijk mee hebben, maar soms gaat dat ook niet anders. Om een voorbeeld te geven. Toen onze eerste zoon geboren werd, heeft mijn man vier vijfde genomen met ouderschapsverlof en ben ik voltijds blijven werken, met een verplaatsing van drie uur per dag. Niet omdat ik dit graag wou, maar omdat ik nog niet lang genoeg in die job werkte om zelf al ouderschapsverlof te nemen. Ik was toen stikjaloers op mijn man blush.gif de twee grootmoeders hadden toen ook elk een dagje. Mijn man had een vlotte woon-werkverbinding , zo moest de oudste maar twee dagen per week naar de crèche en ook nog niet lang. Ondertussen is mijn man gepromoveerd en heb ik eerst 4/5e genomen en nu zelfs halftijds met de geboorte van onze tweede. Voorlopig lukt het hier om ze niet te lang op school of in de opvang te laten zitten. Maar als ik niet halftijds zou kunnen werken, zou dit helemaal anders zijn geweest. In mijn job is dat halftijds werken bijvoorbeeld ook niet heel lang haalbaar, dus op termijn moeten wij opnieuw zoeken naar een andere oplossing.
  • @neuzeke inderdaad. En over die woensdag, daar heb je een heel goed punt. Ik heb een jaar geleden al voor die woensdag gekozen omdat ik in mijn hoofd dacht dat ik dan leuke namiddagen kon hebben met de twee kinderen. Ik had toen geen ervaring met een schoolgaand kind. Met wat ik nu weet, zou ik, in het geval ik enkel 4/5e kon werken, inderdaad ook kiezen om twee namiddagen thuis te zijn en aan de schoolpoort te staan wanneer de school uit is. Omdat onze oudste bvb al om 18u in zijn bed gaat nu hij naar school gaat. Maar al doende leert men zeker tongue.gif
    Ik heb nu het voordeel dat de oudste voorlopig nooit in de naopvang moet blijven, dankzij de hulp van de grootouders op twee dagen. Hij staat wel al om 8u aan de schoolpoort op de meeste dagen. De jongste gaat om 8u naar de crèche of een grootouder en is inderdaad wel pas om 17:30-18u thuis, zijn bedtijd om 19u maakt dat ook heel krap. Maar daarvoor zie ik voorlopig nog geen oplossing.
  • Hier vertrekken we om 8u. Dus de ochtenden vallen best mee.
    Van mijn werk naar de opvang is nog geen 10min. Idem van de opvang naar huis. Ik stop nu om 17u30 met werken, ben tss 17u45 en 17u50 thuis.
    Mijn man kan niet minder werken, is alle dagen 12u weg van huis (7u-19u ongeveer).

Ik ga toch proberen de woensdagmiddag thuis te zijn, vanaf september. Dan is ma/di lange dag. Woe halve, don lange dag en vrijdag sta ik aan de schoolpoort.

In de tussenperiode ben ik maandagmiddag en vrijdagmiddag thuis. Dus de eerste weken school kan ze thuis of in de opvang slapen.

Ik wou dat ik vroeger kon stoppen, maar dit gaat niet. Ik heb middagpauze tot 14u. Dit kan ik jammer genoeg niet veranderen.
    En ja, met iets minder loon kunnen we het ook doen, maar eerlijk? Wij wonen in een rijhuis, gaan niet jaarlijks op reis. Kopen geen dure of niet noodzakelijke kleren, kopen niet continu nieuwe spullen enzo.... om een beetje aangenaam te leven, moet ik mijn uren dus wel blijven werken. Ook omdat ik door een aandoening te alle tijd even uit kan vallen op het werk. Op deze manier hebben we wat reserves om alles te overbruggen mocht het voorkomen. Ik ben zo de voorbije 2 jaar al 2x op ziekenkas gevallen voor een 4tal maanden....
    Dus neen, jullie kunnen onze rekening niet maken. Ik wou gewoon ervaringen en meningen horen. Deze blijven trouwens welkom wink.gif
  • Hallo,

Het staat je vrij om je leven in te vullen zoals je zelf wilt, je hoeft je niet te verantwoorden.
    Iedereen mag zijn mening hebben, maar dat was niet je vraag.
    En iedereen wilt het beste voor zijn kind smile.gif

Mij persoonlijk lijkt het leuker om de woensdagnamiddag meer tijd te hebben.
    Vroeger ging ik elke woensdag met mijn mama op stap (speeltuin, cinema en zo).
    Ik vond dat super en ik waardeer dat nog altijd.
  • Ik vind de woensdag toch ook een aangename onderbreking in de week.

Plus: in de schoolvakanties is dit alvast een moment dat je telkens geen opvang moet zoeken.

Ik werk 4/5. Mocht ik dichter bij huis werken maakte ik er misschien 2halve dagen ipv 1volledige dag van.
  • @Jar

Ik zou ook kiezen voor woensdagnamiddag thuis. Zeker op deze leeftijd. Tegen dat ze in de lagere school zit ben je een aantal jaren verder en kan je het natuurlijk herbekijken op het moment dat het misschien echt nodig is (hobby's,...) Maar nu quality time thuis.

Ik vind het heel erg spijtig welke commentaren die ik hier lees en mijn hartje breekt er een beetje van.
    Mijn dochter zit elke dag op de crèche van 7u30 tot 17u30 ongeveer (vertrekken rond 7u20 thuis rond 17u45), en zelf vind ik dit ontzettend lange dagen. Mijn man werkt 4/5de en is vrijdag 'thuis'. Werkt echter in bijberoep bij dus regelmatig wel op vrijdag een opdracht. Toch kan ze later naar de creche en wordt ze vroeger opgehaald.
    Ik heb 1 dag in de maand dat ik moet opnemen en dan hou ik ze vaak thuis van de creche, of toch een halve dag om extra quality time door te brengen. Ik zie nu al tegenop wanneer ze naar school ga mogen gaan, want hoe gaat dat lukken en ik voel me nu al schuldig. Ook hier geen luxe levensstijl, het zou misschien wel kunnen om wat minder te werken financieel, hoewel het dan echt puzzelen en tellen zou zijn.

Binnenkort nieuwe loonschalen op het werk en indien er wat meer marge komt ga ik zeker 4/5de werken. Helaas is woensdag namiddag en vrijdag namiddag al een groot probleem dus zou het niet meteen met gunstige uren kunnen oplossen. Het houdt me wekelijks bezig en dan komen uitspraken zoals die van jou Ano toch wel binnen hoor. Gemakkelijk om zo kortzichtig te oordelen.

• Hallo,

Ik vind ook dat de commentaren soms wat hard waren.
    Ik ben nu zelf een thuisblijfmama, maar krijg hier ook kritiek op: lui, profiteren van mijn man, mijn kindje gaat sociaal achtergesteld zijn, etc.
    En moeders die deeltijds/voltijds werken "dumpen" zogezegd hun kind in de crèche voor luxe.
    Wat ik trouwens zelf helemaal niet vind, ieder zijn keuzes/opties.

Je mag je mening hebben, maar je hoeft ze niet altijd te geven. Of toch op zijn minst vriendelijk en respectvol blijven.
    De topicstarter wou gewoon advies, ik snap niet waarom sommigen zich dan genoodzaakt voelen om ze een schuldgevoel aan te praten.
    Ik vind dat toch heel jammer om te merken dat moeders zo veroordelend kunnen zijn voor elkaar....
  • Als mama moet je natuurlijk ook niet te veel wakker liggen van wat mensen vinden van uw keuzes.
    Het is hier zoals Elaria zegt e.
    Er is altijd wel iets ze.
    Ik zou ook bepaalde keuzes niet maken maar ik voel mij geen betere moeder door de keuzes de ik maak. Ik vind het wel jammer dat niet iedereen die het anders wil zien, kan kiezen en zeggen van foert nu werk ik minder.

Wij hebben 3 kinderen en ik ga halftijds terug aan het werk.
    Ik heb zeker 2 buren en 3 dames uit de vriendengroep die precies wakker liggen in mijn plaats.
    Destijds zou ik mij dat mss aangetrokken hebben.
    Maar nu ?
    Mijn overbuurvrouw die weet wat ii verdien want we doen dezelfde job en ze had al uitgerekend wat het kindergeld was.
    Als je haar hoort spreken, dan lach ik mij een breuk.
    Sowieso eten wij iedere dag confituur en choco en zal het toch niet simpel zijn het einde van de maand.
  • Hier ook bij de 2 oudsten volle dagen crèche destijds, van 8u30 tot 17u45 gedropt dus, elke dag. Vond ik dat leuk? Neen. Geen grootouders en we waren destijds nog niet erg lang aan het werk, pas een huis gekocht (met veel werk aan, waarvoor we blijven sparen), dus neen, deeltijds werken was toen ECHT geen optie (of tenminste niet als je een beetje vooruit wil: we hadden ook een krot kunnen huren voor een paar honderd euro minder dan onze afbetaling, maar is dat dan echt zoveel beter voor de kinderen?). Overigens niet meer op reis geweest sinds huwelijksreis 12 jaar geleden, 1 auto waarmee we alles proberen te combineren (wat praktisch soms best zwaar valt, omdat ik heel vaak extra moet uitrijden), zelden uit eten...
    Vanaf kleuterleeftijd werk ik 4/5, op woensdagnamiddag thuis en 2 dagen per week kan ik hen afhalen aan school. Nooit voorschoolse opvang. De 2 resterende dagen dus wel in de opvang tot 17u15 zoiets. Op kleuterleeftijd zou ik inderdaad sowieso kiezen voor woensdagnamiddag. Vanaf de lagere school, en zeker de hogere jaren, zijn er 's avonds nog veel hobbies. De kinderen geven nu zelf aan dat ze de dagen waarop ik vroeger kan stoppen veel leuker vinden dan de lange dagen: dat is dan vaak recht van de opvang naar de sport en dus pas 19u30 ofzo thuis, nog eten etc. Daarom zou ik nu wel kiezen voor de avonden. Is het geen optie om vroeger te beginnen? Ik begin vroeger dan mijn collega's.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld