Moeder worden op latere leeftijd

• Moeder worden op latere leeftijd

Hoi hoi

Zijn er hier meerdere mama's die op latere leeftijd besluiten om voor een kindje te gaan?
    Ik ben 38 en heb een dochter van 10 en alweer 6 jaar samen met nieuwe partner die ook graag een kindje van zich zelf wil ..

Hoe ervaren jullie het bv opmerkingen je bent te oud of juist iedereen die jonger is raakt snel zwanger en jij nog niet ...
    Hoop hier lotgenoten te vinden om te praten over deze ervaringen

Liefs
  • Hallo Jeminee,

Ik ben er ook 38 en merk vooral in het medische circuit dat je 'anders' bekeken wordt door sommige mensen... In m'n omgeving niet dadelijk opvallend negatieve opmerkingen, maar natuurlijk weten niet zo veel mensen dat er bij ons nog eentje gewenst is. Heb nu net een miskraam gehad, en merk wel dat sommige opmerkingen hierover nu kwetsender aankomen dan dat ik ze mij een aantal jaren terug zou hebben aangetrokken. Komt waarschijnlijk door de 'druk' wegens m'n leeftijd... Het gevoel de laatste trein niet te willen missen...

Hoe voel jij het aan?
  • Kijk vooral naar wat jijzelf wil.
    Er gaan altijd mensen kritiek hebben.

Bij mij was het vorige week prijs smile.gif.
    Het ging eerst niet over mijn leeftijd ( ik ben bijna 32) maar wel een paar opmerkingen over het leeftijdsverschil van onze kinderen( 7,8 en bijna 5maand), dat is allemaal niet slim en ocharme de oudste en de jongste zal niets aan zijn broers hebben ( tis het geweldigste wat ik ooit gezien heb maar kom smile.gif ), toen hun euro viel dat ik echt wel jong was bij mijn 1ste bevallingen, begonnen ze daarover smile.gif.
    Die opmerkingen kwamen dan nog van mensen die mij niet eens echt kennen ( vrienden van vrienden), want ze waren al bezig over dat het de mode is om in 2de huwelijken nog een kind te krijgen. Terwijl ik al 17jaar samen ben met dezelfde man smile.gif.

Laten zeggen smile.gif.
    Als jullie nog een kindje willen, dan moet je dat doen.
    Een ander mag en kan wel eens zeggen, dat ze zelf die keuze niet zouden maken, maar moet niet blijven doordrammen of doen alsof je gek bent.

• @pumbach allereerst heel veel sterkte met de mk 😓
    Ik heb in nov een mk gehad op 6 weken en de opmerking die ik kreeg van iemand die dicht bij me stond was ja die zul je wel meer krijgen op die leeftijd
    Waar begin je toch aan en dat soort dingen en die doen pijn pijnen dan anders .
    Maar die druk en gevoel van de laatste trein niet willen missen is ook wel aanwezig... het gevoel hebben het moet nu want anders kan het helemaal niet meer ..

@neuzeke idd het leeftijd verschil die meid gaat als oppas dienen ect...maar mijn dochter zegt zelf eindelijk word ik ook grote zus (bij ons in de familie allemaal veel kids) en die van mij als enige enig kind
  • Hoi
    Mensen weten altijd iets te zeggen als ze jou in het vizier hebben dus volg gewoon je gevoel!
    Wij zijn een nieuw samengesteld gezin en mijn oudste zoon is 9. Ik ben 35 en had altijd een grote kinderwens.
    Toen ik zwanger was had ook iedereen zijn eigen mening klaar, zéér ergerlijk maar ik luisterde maar met 1 oor.
    Opeens was ik ongepland zwanger en daar kwamen de harde opmerkingen opnieuw; waarom geen abortus etc... Ik was daar echt niet goed van en voel de mensen echt zo kijken naar mij aan de schoolpoort... Ook onlangs op restaurant ging ik over de lippen van een andere tafel; je zag ze allemaal kijken; kind van 9 jaar en nog eentje van 9 maanden en wéér zwanger 🙄
    Maar ik heb geleerd dat het onze keuze is en dat het uiteindelijk mijn gezin is. Zowel mijn zoon als huidige man hebben totaal geen spijt van onze keuzes.
    En wanneer de mensen niet meer over jou kunnen praten gaan ze over naar de volgende 🙄
  • Ff dipje hoor gisteren na 3 dagen over tijd toch ms en partner zit in buitenland wss ook aankomende vruchtbare periode ...
    Nu even dip strak als kleine naar school is muziekje aan en lekker aan de schoonmaak lucht altijd op..
  • Niet leuk 🙁 hopelijk kun je inderdaad wat je gedachten verzetten, knuffel!
  • Goh hier nooit negatieve reacties gehad eigenlijk (ofwel durven de mensen niets zeggen in mijn gezicht en doen ze het enkel achter mijn rug tongue.gif ) Ik was 36 bij nummer 1 en ben nu op mijn 39 zwanger van nummer 2. In mijn omgeving zijn er wel meer mensen die eerst carrière gemaakt hebben en pas later aan kinderen begonnen zijn. Ik trek me er allemaal niet veel van aan. Je weet natuurlijk dat de risico's op miskraam en complicaties iets hoger zijn als je de 35 gepasseerd bent, maar als je je medisch goed laat opvolgen zie ik geen enkel probleem.

Het leven gaat niet altijd zoals je wil of verwacht he... Als je het me vroeger zou gevraagd hebben, zou ik zeker gezegd hebben dat ik voor mijn 30ste mama wou worden. Maar ik ben de man met wie ik kinderen wou pas tegengekomen op mijn 33, dan kan je geen jonge mama meer zijn he. Ik zie ook de voordelen: wij hebben veel meer financiële stabiliteit, ik sta veel sterker in mijn schoenen dan toen ik 25 was en kan alles veel meer relativeren.

In elk geval veel succes!
  • @ ellemie van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Heb je er heel lang over gedaan om zwanger te worden of heb je gelijk hulp ingeschakeld? Hulp wil ik zelf persoonlijk nog niet omdat ik daar gen reden voor heb netjes 28 dagen afgelopen cyclus 31 dagen maar mag wat dat betreft niet klagen ..
    Gisteren even een dip maar nu weer volop positiviteit ...
    @mama emro dat wat jij zegt zegt mijn partner ook is onze keus niet die van hun die is gelukkig wel heel positief ingesteld en daar heb ik gisteren ook een fijn gesprek mee gehad ..
  • Vorige keer was het prijs in ronde 6, ditmaal in ronde 7. Ik moet zeggen dat ik er nu geruster in was (ondanks ik toch weer 3 jaar ouder ben) omdat het al een keer gelukt was. Na een maand of 4 ben ik wel begonnen met ovulatietestjes en temperaturen zodat we zeker wisten dat we ons huiswerk op het juiste moment deden smile.gif Maar voor de rest is alles natuurlijk verlopen. Ik zou me zeker niet te snel zorgen maken, te meer daar je toch al terug zwanger bent geweest - ook al is dat dan fout afgelopen.
  • Ik heb hier trouwens ook al heel veel jonge vrouwen gezien die problemen hebben met zwanger worden. En ja, de kans op een miskraam is inderdaad veel hoger als je wat ouder bent. Ik dacht dat de gemiddelde kans voor een jonge vrouw 10% is en tussen de 35 en de 40 jaar heb je 20% kans op een miskraam. Dat is dus dubbel zo veel, maar nog steeds 80% kans dat het wel gewoon goed gaat... Positief blijven denken dus bigsmile.gif
  • @ellemie dat is een positief bericht van jou en idd als ik lees hoeveel er op jonge leeftijd problemen hebben ...ik doe alleen tempratuur ovulatie testen doe ik nog niet omdat ik eigenlijk weet wanneer me eisprong ongeveer is ..
    Kreeg vanmorgen wel goei nieuws partner is al een paar dagen eerder thuis dus we hebben een leuke periode in een goede tijd!
  • Haha dan weet je wat je te doen staat... Go for it bigsmile.gif

Temperaturen geeft je de zekerste indicatie, alleen weet je 't dan natuurlijk pas achteraf, vandaar dat wij het combineerden met ovulatietesten. Maar als je heel regelmatig bent en je eisprong nog niet hebt gemist hierdoor, is het zeker voldoende denk ik.

Mijn duimen staan omhoog smile.gif
  • Mijn mama was ook eind de dertig toen ze mij kreeg.

Tijdens de kindertijd geen probleem maar nu heb ik de zorg voor mijn eigen kindjes en beginnende ouderdomsproblemen van mijn ouders.

Ja, er zijn heus heel wat kwieke bejaarden maar bij veel mensen weegt de leeftijd op een gegeven moment toch door...

(Net als er al jonge mensen ook medische problemen kunnen hebben natuurlijk)

Maar dat willen jullie vast niet horen.

Met dat ik er ook niet supervroeg aan begonnen ben (32) weegt het natuurlijk wel allemaal extra door.

Het moet jullie niet tegenhouden maar zomaar doen alsof leeftijd tegenwoordig niet belangrijk meer
    Is, is ook niet juist
  • Da's waar maar over het algemeen blijven mensen toch veel langer goed en de gemiddelde levensverwachting is de afgelopen 30 jaar ook enorm gestegen. Mensen worden nu gemiddeld 10 jaar ouder dan in de jaren '80. Dus ik denk dat het niet zo veel verschil maakt tegenover vroeger. Als ik nu terugdenk aan mijn grootmoeder, die was op haar 70-ste echt al een oud vrouwtje. Mijn ouders zijn ondertussen ook al 70-ers maar zijn kwieke gepensioneerden die maar al te graag tijd maken om hun kleinkinderen op te vangen. Wij hebben er wel bewust voor gekozen om niemand van de grootouders als meter of peter te kiezen omdat ze niet meer van de jongsten zijn. Maar voor de rest vind ik dit niets om je zorgen over te maken. Als de grootouders jonger zijn kan je ook niet zo veel op hen rekenen omdat ze nog moeten gaan werken...

• Natuurlijk doet leeftijd er nog wel toe merk ik met verschillende dingen wel en mijn ouders en schoonouders zijn begin 60 waarvan oudste kleinkind 12 heb mss wel geluk dat ze jonger zijn maar het is dan ook niet de bedoeling dat hun steeds de kids opvangen jong of oud ze moeten opa en oma blijven en een keer voor opvang is niet erg ..
  • Ik kan geen tips geven aangezien ik nu 20 jaar ben en zwanger van men eerste kindje .. MAAR..
    Mijn mama was 38 toen ze mij kreeg , ik ben enigskind, en ik had op zich nooit problemen ermee dat mijn mama ouder was dan alle andere mama's! Integendeel! Ik zou me geen andere mama kunnen wensen! Ik vind dat leeftijd geen rol speelt bij ouderschap , toch is 45 echt wel het max denk ik .. Ik heb al verschillende mensen gekend waarvan hun abder of moeder 50 was en die vonden het absoliit niet fijn dat wanneer zij 20 zijn hun ouders al 70 zijn .. Dit met de schrik dat ze nooit hun kinderen zouden kennen. Maar dat is hier niet het geval dus joh ga ervoor! 😘
  • Ik ben zelf 34 en zwanger van ons eerste kindje (35 als ik zal bevallen). Ik wou nooit kinderen voor mijn 30ste en ben nu toevallig ook mijn partner later tegengekomen. Maar ik krijg geen negatieve reacties in mijn omgeving. Heb verschillende vriendinnen die nu iets ouder zijn dan mij en ook zwanger waren van hun eerste rond mijn leeftijd. smile.gif

Net ook een vriendin die bevallen is op haar 40ste, ze had wat moeite en heeft het via ivf gedaan. Alles is perfect verlopen.
    Maar ik ken net zo goed iemand die juist 30 was en voor een tweede wou gaan en het lukte niet meer en uiteindelijke met ivf heeft geprobeerd. Zo zie je maar dat leeftijd toch niet alles is.

Wij willen sowieso nog een tweede, dan zal ik nog ouder zijn, so be it. Tegenwoordig zijn er meer mensen van +30 die er bewust voor kiezen om te wachten. Ook bij mijn gyneacoloog, toen ze zei dat alles goed ging, zei ik 'oef, want gezien mijn leeftijd' en ze zei dat ik zeker nog jong ben om zwanger te zijn. bigsmile.gif

Zolang jij je er maar goed bij voelt, doet de rest er niet toe en al helemaal niet wat vreemden zeggen bigsmile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld