mama worden na seksueel misbruik

• mama worden na seksueel misbruik

Hey iedereen

Het is wat eng om het hier te schrijven. Ik heb een enorme kinderwens, maar ben als kind misbruikt dus ben erg bang om mama te worden.

Enerzijds ben ik bang voor de onderzoeken, bevalling,... En anderzijds ook dat ik m'n kindje niet gelukkig zou kunnen maken omdat ik zelf nog enorm lijd onder het misbruik.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Kunnen jullie me een gynaecoloog aanraden in de regio van Oostende of Brugge? Liefst een vrouw. Ik ben eenmaal naar een gynaecoloog geweest, maar dat was een bijna traumatische ervaring. Ik zou graag een andere gynaecoloog zoeken. Liefst iemand die thuisbevallingen doet of werkt in een ziekenhuis waar je niet standaard in de gynaecologische stoel moet bevallen.

Ik had gedacht aan het ziekenhuis Henri Serruys in Oostende.

Ik ben nog niet zwanger en ga nog niet direct gaan voor een kindje. Maar het zou fijn zijn als ik al een gynaecoloog vind die me kan blijven opvolgen, tot na de bevalling(en).

Groetjes,
    Eenhoorn
  • Hallo,

Even geen tijd voor heel uitgebreide reactie, maar kort: als ik nog maar beugels zag, begon ik te flippen. Eerste bezoek gyn niks van onderzoek gebeurd gewoon praten (en voorschrift voor kalmeerpilletje voor volgende keer gehad) Nu zwanger mag je natuurlijk niks nemen om te kalmeren, maar dan was ik al beetje 'gewend'. Ben van Limburg, maar toen duidelijk werd dat ik niet onder water kon bevallen bij mijn gyn in Limburg ben ik naar Oostende gegaan. Geweldige vroedvrouwen daar. Ben ik soms nog emotioneel kwetsbaar: ja. Zou ik het opnieuw zo doen: ja.
  • hallo,
    Ik heb me tijdens mijn zwangerschap vooral laten begeleiden door een team van twee vroedvrouwen. Wat een geweldige ervaring! Zij hebben meer tijd dan een gynaecoloog, volgen jou en je kindje ook goed op. Om te bevallen ben ik in het ziekenhuis geweest (met mijn vertrouwde vroedvrouw mee), van mijn eerste ben ik gewoon op tafel bevallen, van mijn jongste in een bevallingsbad. Ook nadien zijn wij (ik en mijn kindje) dan nog verder door die twee vroedvrouwen opgevolgd. Ik ben zeker dat, als je een goeie praktijk vindt, ze zeker tijd en ruimte zullen maken voor jou en je verhaal als je daar nood aan hebt en dat zou willen.
    Heel veel moed en succes!
    Groetjes

ps: en natuurlijk ga jij een goeie mama zijn... je hebt heftige dingen meegemaakt maar als je daar nu al op zo'n bewuste manier mee bezig bent, dan ben je toch echt al aan het zorgen voor het kindje dat er nog niet is!
  • Even ano: ik ben mama van 2 kindjes en nu enkele weken zwanger van mijn derde. Ik ben als kind gedurende een periode seksueel misbruikt. Ik heb het altijd geweten maar verdrongen. Toen ik moeder werd is mijn wereld ingestort, ik had te kampen met overweldigende angsten en ik voelde me schuldig dat ik een kind op de wereld had gezet om het 'op te offeren'. Na enkele maanden leek het beter te gaan en kon ik weer verder. Ik durfde er met niemand over praten, zelfs mijn partner niet, ik deed het af als een postpartumdip. Na de geboorte van mijn tweede kind ging het van kwaad naar erger en heb ik het uiteindelijk aan mijn partner moeten opbiechten. Ik ben op zijn aanraden bij een psycholoog in behandeling gegaan en die behandeling is nu 1,5 jaar bezig. Ik heb het verleden een plaats kunnen geven, ik heb mezelf moeten zoeken en leren appreciĆ«ren, ik heb moeten leren om mensen te vertrouwen ( ookal gaat dat nog moeilijk). Ik ben nog steeds een erg bezorgde moeder maar ik probeer mijn kinderen niet te verstikken ookal ben ik nooit ontspannen als ze niet bij me zijn.
    Ik heb een vrouwelijke gynaecoloog maar zo'n medisch onderzoek kan ik wel goed plaatsen en verdragen. Ik zou je misschien eerder aanraden om psychologische begeleiding te zoeken, ik had dat in ieder geval veel eerder moeten doen.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld