Mama's met slechte eetgewoonten...

• Mama's met slechte eetgewoonten...

Hey iedereen ,

Ik ben een 'moeilijke' eter zoals ze zeggen. Ik eet bijna geen groenten. Mijn voedingspatroon bestond vooral uit junkfood , chocolade , eieren , koffie m.a.w alles wat slecht is voor een kleine ukkie.
    Ik probeer wat meer groentjes te eten in de wok ( dat vind ik wel lekker blush.gif )
    Ik vroeg mij af of er nog mama's waren zoals mij goofy.gif
  • Ik ben ook een "moeilijke" eter met wel een gezonde eter, buiten mijn dagelijkse liters koffie (Nespresso wordt nog rijk van mij smile.gif ).
    Er zijn heel wat groenten die ik niet lust en die maak ik ook gewoon niet klaar. Met als gevolg dat onze zoon nog nooit spinazie, andijvie, venkel, rode kool, bloemkool en nog wat andere groenten nog nooit gegeten heeft. Maar ik zie dat eigenlijk niet als een probleem, omdat er heel veel andere groenten zijn die ik wel klaarmaak. Ik ga dus persoonlijk niet iets klaarmaken wat ik niet lust opdat zoon het eens zou geprobeerd hebben.

Ook met vlees idem, wij eten eigenlijk enkel rundsvlees en gevogelte (en dan regelmatig ook veggie). Een kotelet heeft onze zoon nog nooit gegeten.

Ik zou je aanraden om gezonde dingen te zoeken die je zelf ook lekker vindt, omdat je dan toch geneigd zal zijn deze vaker klaar te maken.

Eten moet een plezier zijn, geen opgave !
  • ik ben ook geen groenteneter. Zeker als het patatten, groenten, vlees is dan is het vaak hetzelfde dat ik wel lust (rode kool, wortels, bonen). Maar ik heb wel gemerkt dat als je groenten bewerkt (ponder.gifn een recept gebruikt ipv gewoon klaarmaken en opeten) dat je dan manieren tegenkomt waarop groenten wel lekker worden (ik eet bv geen spinazie, maar wel spinaziepuree, of cannelloni met spinazie en ricotta). Dus nu zoek ik vaak op veggiewebsites naar recepten. Ok dan zit er mss kaas in, of vet of saus, of meerdere groenten bijeen zodat de smaak van 1 groente minder is, of veel kruiden of is het niet gewoon patatten groenten vlees dat er gegeten wordt, maar zo lust ik het tenminste smile.gif
  • oef... ik ben dus niet de enige mama met slechte eetgewoontes!!! Ik lust ook geen gekookte groenten een aardappelen... de meeste groenten lust ik wel in soep ( wat ik dus ook verschillende keren per week maak) of in een wok schotel of gewoon rauw... Dat wil dan wel niet zeggen dat ik geen "gewone groeten en aardappelen" klaar maak... voor mij en voor wie zin heeft worden aardappelen vervangen door rijst. tja ik kan er ook niet aan doen, tot grote ergernis van mijn man... (te soft opgevoed volgens hem)... maar ik vrees ik ben nu 36 dat er niemand is die mij nog gekookte aardappelen gaat leren eten goofy.gif

en onze kinderen moeten zeker proeven... maar ik denk dat het ook geen zin heeft om ze het echt aan te dringen... dan heb ik liever dat ze hun soepje met plezier en smaak opdrinken!!

PP
  • Oef , ik ben zo blij dat ik niet de enige ben bigsmile.gif bedankt voor de tips ! X
  • ik eet altijd wel normaal groente,alleen als ik zwanger ben blief ik het niet.
    fruit eet ik zelden of nooit.dus als ik zwanger ben eet ik eigenlijk best wel ongezond.ik rammel ook de hele dag van de honger,dus ik eet wel veel.maar geen supergezonde dingen.vooral brood met kaas of pasta,eierkoeken,kant en klare noodles.met avondeten 1 schep groente en aardappels en vooral vlees,met mayonaise blush.gif.
    savonds kwark of ijs.of allebei goofy.gif.
    minstens 2 keer per week vraag ik aan mijn man of hij na zn late dienst langs de macdonalds wil rijden,of als hij niet al te laat thuis is,maar wel na kinderbedtijd dan haalt hij voor ons tweetjes chinees of kebab.
    ach,echt slecht voor ons kindje is het niet.ik rook niet,drink geen alcohol of caffeine,geen rauw vlees oid waar het ziek van kan worden.
    dus echt ongezond vind ik het niet.maar het kan zeker beter.ik vind het alleen niet nodig om met afkeer op groente en fruit te gaan zitten knagen als ik honger heb.ik voel me al belabberd genoeg de eerste weken en ik voel me gewoon meer mens na een "vette hap".dat is dan ook beter voor mn kindje denk ik zo.ik slik wel speciale multivitamines met alles erop en eraan.
  • Njam, nam een lekkere Mc Donalds ... ik begrijp je helemaal
  • Allee, mijn man vindt mij een moeilijke eter, als ik hier dat zo lees valt het bij mij nog reuze mee. Ik eet niet veel vlees: geen steaks, koteletten, worsten... dat soort dingen. Wel kipfilet en ongeveer alles van vis en ook spek en gehakt smile.gif groenten absoluut geen probleem mee, maar ik moet wel zeggen dat ik de traditionele Vlaamse manier van koken zoals ik het thuis altijd gegeten heb, zelf bijna nooit maak: het klassieke aardappelen, vlees en een groente (in witte saus ofzo) zal je bij ons niet vaak op tafel zien komen. We eten veel vaker pasta, rijst, quinoa... dan aardappelen. Enkele tips om groenten te verwerken, zonder dat je ze echt "puur" moet eten:
    Groentesoep, gewoon verschillende groenten bij elkaar
    Macaroni met hesp en kaassaus... gebakken champignons indoen, of erwtjes, of gestoofd witloof: heel lekker
    Spaghetti bolognaise deluxe: paprika's, wortelen, selder, courgette, aubergine, olijven, champignons... er kunnen een hele hoop groenten in de spaghettisaus (en als je ze mixt dan zie je het niet eens)
    Spinazie wokken met een scheutje sojasaus geeft een heel andere smaak dan gewoon gekookt bijvoorbeeld. Of groenten in een quiche doen, bloemkool met gorgonzola quiche heeft heel wat meer pit dat bloemkool in witte saus...

We wonen nu een paar weken in Japan en ik merk toch dat ik hier ook weer op een andere manier kook en dat heeft echt wel invloed op hoe alles smaakt... experimenteren maar zou ik zeggen!

In ieder geval, smakelijk eten!
  • @Jo-eL mijn man is net even naar frituur geweest , ik had zo veel zin in frietjes !! tongue.gif maar misschien moet ik ook wel vitaminen bijnemen. Ik gebruik al wel foliumzuur.
    @leonor ik heb al een nieuwe wokpan gaan halen bigsmile.gif leuk dat jullie in Japan zijn !
  • Oh leonor, ik ben jaloers. Ik heb ook een tijdje in Japan gewoond en dat was een geweldige tijd! Ik ben ook altijd al een moeilijke eter geweest en toen mijn man en ik naar Japan verhuisden, kreeg ik vaak als reactie 'oei, wat ga je daar eten'. Maar ik heb daar het lekkerste eten ooit gegeten! De Japanse smaken zijn eerder subtiel, niet pikant en dat smaakte me wel. Koken deed ik daar sowieso anders, wegens andere voeding in de winkel (een broccoli of bloemkool was maar voor heel af en toe bijvoorbeeld wegens klein en duur).
  • LegallyBored,
    Ook al lust ik (op rode kool na) alle groenten, toch zijn er heel wat groenten die ik ook nooit of zelden klaarmaak. Schorseneren bijvoorbeeld. Als je verse wil, dan ben je uren aan het kuisen. En andijvie heb ik ook nog nooit gemaakt. Bij mijn ouders aten we dat in witte saus, ik weet niet hoe je dat anders kan klaarmaken? Witte kool vind ik ook best omslachtig.
    Er zijn maar weinig dingen die ik niet lust (ik lust niet alle orgaanvlees, en McDonalds vind ik vies, maar als het moet eet ik het wel) , maar toch eten we vaak hetzelfde. Groenten die we vaak eten in de winter zijn broccoli, witlof, bloemkool, bonen en wortelen. In de zomer zijn het vooral sla en tomaten.

In een quiche kan je ook makkelijk groenten 'verstoppen'.

• Wij waren in feite altijd al wel groente eters. Maar we vonden dat het repertoire van onze ouders (en wat wij dus overnamen toen we samen gingen wonen) zo beperkt was. Zoals Leen zegt over andijvie, zo hadden wij dat bij veel groenten. Vb. ik lustte geen witloof omdat mijn moeder dat enkel rauw serveerde (zo at mijn vader het het liefst), nu ben ik er gek op... als warme groente (in soep, met hesp en kaassaus uit de oven, gebraiseerd, in puree...). We aten eerder wel veel groenten, maar meer omdat het gezond is dan omdat het lekker is.

Met de komst van onze kinderen waren we extra gemotiveerd om lekkere varianten te zoeken van de traditionele groente/vlees/patatten. Want we bleven bij wijze van spreken maar steken bij worteltjes (gekookt, jakkie), bloemkool (met obligate witte saus waar ik nooit gek op ben geweest), broccoli (ook gekookt, bah zo flets) en boontjes (again, gekookt). Nu stoven (vb. worteltjes, boontjes) en stomen (vb. worteltjes, broccoli) we meer, we roerbakken en grillen (vb. paprika, courgettes, maar ook bladgroenten) ook meer. Of we voegen iets toe van extra smaak (spekjes bij de boontjes, dille of grofzout op de courgettes, appel bij de rode biet, honing over de worteltjes...).

Wij hebben ons eigen repertoire uitgebreid vnl. dankzij de website van De Wassende Maan. Daar staan massa's groenten (en fruit) op, met de verschillende bereidingswijzes en recepten. We leerden "nieuwe" groenten kennen (vb. venkel, rode bieten...), en herontdekten andere groenten die vaak verrassend veelzijdig zijn (vb. courgettes en andijvie). En onze kinderen eten van kleinsaf graag en veel groenten. Of het daaraan ligt, weet ik niet zeker, maar het zal in elk geval ertoe bijgedragen hebben.

Verder vind ik het receptenboek van Kind en Gezin ook heel goed. Je kan er veel inspiratie opdoen, ook voor je eigen maaltijden. Tenslotte zullen vitaminepreparaten nooit volledig kunnen compenseren voor ongezonde en weinig gevarieerde voeding.
  • Aha, nog Japan experten hier, fijn! Ja groenten zijn hier wel anders, alleen wortelen heb je hier in echt groter formaat dan bij ons. Al de rest is kleiner precies. Ik heb al broccoli gemaakt smile.gif met twee kinderen die ook massa's fruit verorberen op een week, probeer ik gewoon niet te hard na te denken over de rekening in de supermarkt 😉 ik heb toch graag dat ze goed eten.
    Een tijdje geleden eens ergens gekookt witloof gegeten... nu snap ik dus wel dat er mensen zijn die geen witloof lusten 😃 thuis werd het steeds gestoofd en die lichtjes gekarameliseerde smaak.. dat is toch heel wat anders 😃
    Wat wij vroeger deden voor het wokken: onze groentjes kort stomen zodat ze gewoon kort gewokt konden worden en dan beetgaar waren (we hadden in ons huurappartement indertijd geen krachtig kookvuur, dus wokken werd al snel stoven)

Wie eens wat anders wil klaarmaken voor z'n kinderen kan ik het kookboek EASY PEASY aanraden, van het eerste hapje van je baby tot koken voor kieskeurige kleuters/kinderen, verrassende combinaties en bereidingen voor ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. Ik heb het zelfs mee naar Japan gebracht 😃
  • Ivm dat 2x per week mc donalds eten. Krijg je dan geen buikpijn? Ik eet het ook eens graag maar de dag erna zijn mijn darmen helemaal in de war ... Zowel van mc donalds of gewone frituur.

Wat gezonder leren eten moet je geleidelijk aan doen. Ik ben begonnen met het dagelijkse blikje cola bij mijn belegd broodje weg te laten. Na een paar maanden niet telkens een broodje meer maar boterhammen. Dan een stuk fruit in de voormiddag ipv chocoladewafel ...
  • ik krijg geen buikpijn van mcdonalds of iets uit de frituur .gelukkig niet haha.ik praat het voor mezelf ook mooi dat het best gezond is met alle sla goofy.gif.
    van frisdrank krijg ik wel buikpijn,dat hebben we dus ook eigenlijk nooit in huis,omdat ik dat gewoon echt niet gezond vind.en dan vooral door de koolzuur.dat kan toch nooit goed zijn voor je spijsvertering.maar sinds een week heb ik zoveel trek in sinas! blush.gif
    ik heb kennelijk erg behoefte aan die zoetigheid.zou je daar ook suikerziekte of zwangerschapssuiker oid van kunnen krijgen als je daar veel van neemt?
  • Ik zou het niet weten misschien als je er echt in overdrijft ?
  • Buiten olijven en orgaanvlees mag ik alle soorten groenten en fruit.
    Hier wordt 1 keer om de 3 a 4 maand mc donalds gegeten.
    1 keer per week (donderdag) eten we frietjes van de frituur. tongue.gif.

Ik heb witloof leren eten met mayonaise,rauw witloof snijden en daar mayonaise onder en nu mag ik het op alle manieren.
    Ik ben dan wel een snoeper,vooral 's avonds goofy.gif

Ondanks dat hie alle soorten groenten gemaakt worden en vlees of vis,is onze zoon een enorme moeilijke eter hij mag enkel:wortelen,boontjes in tomatensaus,snijboontjes,pizza,balletjes in tomatensaus,prei,spinazie en alle soorten soep.

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld