Jezelf omscholen tot verpleegkundige

• Hallo,

Ik zit nu al een 2-tal jaar aan het spelen met het idee om mezelf om te scholen tot verpleegkundig.

Jammer genoeg geraak ik niet eens uit het denkwerk nervous.gif

Ik heb eigenlijk verschillende vragen, waarop ik geen antwoord ken ik die ook zeer persoonsafhankelijk zijn vrees ik.

Maar mss kan er mij hier iemand helpen...

Eerst even mijn situatie schetsen: Ik ben een getrouwde 27-jarige vrouw met een dochter van 2.5jaar en zwanger van een tweede (5 weken ver) Ik werk 3/5 als bediende en heb een bijberoep (2webshops)

Het probleem is dat ik mijn huidig werk grondig beu ben. Ik werk als IT'er voor een grote firma en al de regeltjes groeien mij boven het hoofd uit. Ook heb ik het gevoel niet te passen tussen al mijn collega's die zeer hard streven naar een carriere en hier soms wel eens ellebogenwerk voor durven gebruiken. Ik kan precies ook niet meer de moed opbrengen om te blijven mee evolueren met nieuwe technologiën waardoor ik precies meer en meer achterop begint te hinken.
    Dus het is tijd voor wat anders bigsmile.gif

Ik zou mezelf omscholen tot verpleegkunde om volgende redenen:
    - ik heb indertijd een opleiding verpleegkunde ook al overwogen, maar IT heeft het gewoon toen, mede door het liefje van toen blush.gif

- het is een knelpuntberoep dus waarom zou je niet helpen dit te verbeteren

- het contact met mensen spreek mij enorm aan

Maar hoe begin ik hieraan???

Ten eerste welke opleiding zou ik volgen?
    Verzorgende, zorgkundige, verpleegkunde A1, verpleegkunde A2?

Liefst een bachelor in verpleegkunde, maar ga ik dit wel aankunnen? Ok, ik heb reeds een bachelor diploma maar dat zegt volgens mij niet veel. Zeker niet als ik van mezelf durf zeggen dat ik nu ook niet het grootste licht ben blush.gif
    En mijn situatie is ook veranderd (werken, gezin,...)

Mocht ik voor een bachelor gaan doe ik dit dan in avondonderwijs, afstandsonderwijs of voltijds?

Liefst voltijds natuurlijk zodat ik er echt voor de volle 100% voor kan gaan en op een kortere tijd, maar is dit mogelijk?

Een opleiding van de VDAB lijkt me dan wel wat...
    Maar daarvoor moet ik werkloos zijn en onslagen geweest zijn.
    Wat op mijn huidig bedrijf dus niet mogelijk is.

Ik heb al gelezen dat je bv je ontslag kan indienen en dan nadien ergens werken met een contract bepaalde duur... dan zou het lukken maar vindt dat toch maar tricky eerlijk gezegd.
    Aan de andere kant: wie niet waagt niet wint wink.gif

Een andere denkpiste van mezelf is om een opleiding te starten in avond- of afstandsonderwijs waarbij je eerst een logistiek diploma, daarna verzorgende en daarna een verpleegster diploma kan verkrijgen.

Dan zou ik kunnen mijn ontslag indienen en gewoon als kuisvrouw beginnen in bijvoorbeeld een rusthuis en rustig groeien tijdens mijn opleiding.

Een A1 verpleegkunde zit er volgens mij dan wel niet in?

Ik zou ook graag beginnen aan de opleiding in september 2013 (mijn tweede kindje zou dan 3 maand oud zijn) maar dan heb ik mijn ontslag nog niet ingediend en ik heb een opzeg van 3 maand... dus vdab en bachelor opleiding valt dan al weg... dan nog een jaar wachten zie ik niet zo zitten omdat ik echt weg wil in mijn huidig bedrijf.

Ofwel ga ik voor een A2 die zowel in september als in februari begint. Dus dat is maar een paar maanden uitstellen ipv een volledig jaar.

pffffff, ik wordt gek van mezelf disappointed.gif disappointed.gif

Maar toch wil ik veranderen!
    Ik wil terug gelukkig zijn in de job die ik elke dag en nog vele jaren zal moeten uitvoeren.

Kan iemand mij helpen?

Steffi
  • goh beginnen aan die studies met 2 webshops, een peuter en een kind van 3 maand. hoe zit het financieel? kan je zonder je job en dan ook nog je studies betalen? zou je niet gewoon dan eens een jaartje pauze nemen en bij je kindje zijn, tijdskrediet nemen fulltime en in dat jaar eventueel uitzoeken wat je wil doen, 3 maand voor je terug moet uw ontslag geven en zo uw studies nog een jaartje uitstellen. Ik heb ook een 2e en het is heel zwaar hoor , slapeloze nachten, zieke kindjes, zelfs gewoon met een parttime job. Vergeet niet dat je als verpleegster op rare uren, nachten, weekends moet stage doen/werken
  • Ga eens informeren naar je opties bij de VDAB,
    nu heb je alles van horen zeggen misschien dat er nog andere opties zijn ook.
  • Rose: ik ben denk wel dat ik mijn kinderen combineren met een voltijds opleiding en mijn 2 webshop. bigsmile.gif

Ik: Maar mag je dan vrijuit over je gedachten spreken met iemand van de vdab? Of moet je opletten wat je zegt of je kan bepaalde kansen verkijken?
  • hopelijk heb je dan een baby die snachts vlug doorslaapt of geen reflux baby ofzo , zoals hier smile.gif
  • Rose: Idd daar moet je dan geluk mee hebben.

Maar fingers crosses mijn peutertje is altijd het gemak zelve geweest.

Natuurlijk is dat geen garantie... maar ik hou mij daaraan toch een beetje vast wink.gif
  • ja onze eerste ook, den deze hebben we wat meer werk mee smile.gif
    maar als je dat echt wil doen, moet je er voor gaan zeker?
  • je zal ook beetje moeten zien welke persoon je voor je hebt,
    maar de manier waarop je je vragen stelt helpt soms ook.

als je gewoon al begint met het vragen naar de voorwaarden van zo'n opleiding ed.

mijn neef zijn vrouw had zelfs werk toen ze begon met haar om te scholen (was wel van verzorgende naar verpleegkunige) dus volgens mij zijn er wel opties naar dagonderwijs toe.
  • Hey, ik denk niet dat jij dit zal kunnen doen. Ik heb een vriendin in ongeveer dezelfde situatie (bachelor mechanica denk ik) die haar ontslag heeft gekregen omwille van een faillisement. Zij wou zich ook omscholen tot verpleegkundige maar mocht dit niet omdat zij al een A1-diploma had. Nu volgt zij de opleiding toch maar via avond-zaterdagonderwijs en gaat ze part-time werken als poetsvrouw. Zij heeft wel nog geen kids! Laat je in elk geval goed informeren! Succes!
  • Ik zou,het toch proberen in voltijds onderwijs via de vdab. Op die manier krijg je toch nog een werkloosheidsuitkering, je kinderopvang wordt betaald, je cursussen enz.
    Verpleegkunde in avondonderwijs is enorm zwaar, zeker met kindjes erbij.
    Ik werk zelf als verpleegkundige en ik heb nog maar weinig studenten in het avondonderwijs zien afstuderen. Je moet zowieso ook veel stages doen en die moeten overdag.
  • Chapeau dat je wilt studeren voor VPk maar onthou dat het beroep ook niet al rozengeur en maneschijn is. Zeker niet met klein kinderen.
    Mijn eerste was een droom. Mijn 2 de een ramp op gebied van slapen en Reflux.
    De wisselende uren, personeels tekort, in combinatie met slapeloze nachten werkte vaak op mij. En dan moet je nog een partner hebben die mooi uren heeft want zoals bij ons is het een gans geregel. Maar nogmaals chapeau dat je er voor wilt gaan
  • Hoi,

Ik ben momenteel aan het studeren, A2 verpleegkunde, en heb 2 kindjes (net 2 jaar en bijna 1 jaar) Ik doe dit wel via project 600 en krijg mijn loon dus gewoon doorbetaald. Het is best zwaar, maar te doen,... ik zou A1 echt niet meer zien zitten nu,...
    Je kan idd je ontslag indienen, gaan werken met tijdelijk contract en dan starten via de vdab, een kennis van me deed het zo!
    Ik werkte al als zorgkundige, maar wou meer...
    Ik betwijfel toch dat je verpleegkundige kan worden met afstandsonderwijs, hoe dan met de technieken en stages?
    Ik ben nog maar een maand bezig, maar heb er echt nog geen spijt van,... als je vragen hebt over de opleiding, pb me maar!
  • Ik lees hier graag mee!

Kwam toevallig eens piepen op dit forum of ik dit onderwerp nergens vond, want het is helemaal waar ik ook mee zit!

Ik heb 2 kindjes en zwanger van het derde (die 2 kindjes gingen hier heel vlot, hoor!!)

Ik sta nu in het onderwijs maar ook altijd met verpleegkunde in mijn hoofd gezeten.
    Nu speelt het hoe langer, hoe meer op.
    Ik vind ook dat je maar 1x leeft en als het iets is wat je echt wil proberen moet dat toch kunnen?
    De opleiding lijkt me zo interessant!!
    Ik heb in een ziekenhuis een kijkstage van enkele uren aangevraagd maar nog geen antwoord gekregen (om eens te zien hoe een dag van een verpleegster eruit ziet)

Ik heb hier heel wat folders al liggen over verpleegkunde a1 in afstandsonderwijs.

Maar hier ook nog heel wat twijfels... Niet meer gaan werken lijkt mij geen optie, we hebben de centjes toch wel nodig vrees ik...
    En gezin, werk en studie combineren lijkt mij ondanks alles toch wel heel zwaar... Ik studeer ook niet zooo makkelijk. (mijn man bv moet nog maar eens iets lezen en die heeft het al helemaal beet... ik daarentegen moet het 100x lezen voor ik begrijp waar het over gaat wink.gif )

Ik ga bijna in bevallingsverlof, dus dan heb ik nog wat tijd om erover te denken, maar het spookt echt heel erg in mijn hoofd, ik wil het graag!
  • En verpleegkunde in avondonderwijs? Is dat niet een piste om mee te starten?
  • Hoi,

Ik ben van NL en weet niet precies hoe het in België zit met opleidingen, maar ik ben verpleegkundige en doe de vervolgopleiding tot Spoedeisende Hulp-verpleegkundige. Ik heb 2 kindjes van 5 en 3 en ik werk 28 uur per week op een SEH. De studie is best pittig, maar ik vind het zo leuk, dat het me heel goed af gaat. Na een dag hard werken heb ik juist de energie om er daarna voor mijn kinderen te zijn. Voorwaarde is wel dat je partner achter je keuze staat en dat de oppas goed geregeld is, dat moet geen bron van stress zijn. Maar ik ben van mening dat als je iets echt graag wilt, je heel ver kunt komen. succes!
  • Ik was verzorgende en ben nu al 10 jaar vpk ik heb het gevolgd in avondschool ma en dis avond en vrij de hele dag , ik deed dat terwijjl ik halftijds werkte die projecten bestonden toen nog niet. Nu heb ik het geluk om te kunnen werken als mobiele equipe met vast uren geen weekends na 8 jaar in de thuisverplegeng te werken.
    Nu heb ik ook twee kindjes ik zou er toch nog eens goed over nadenken of je hetecht wilt want ik vindt het een job die moeilijk te ombineren is met kindjes ( de uren die je moet werken) naar opvang enz . Wij kunnen wel geen beroep doen op familie .

Miest je vragen hebben
  • Hallo allemaal,

Hier hetzelfde. Door mijn laatste bevalling en mijn verbljf op de materniteit, is mijn interesse voor zorgsector alleen maar vergroot.
    Ik werk ondertussen bijna 10 jaar in de milieusector, maar heb ook het gevoel dat ik blijf stilstaan. Ik heb geen voldoening meer in hetgene ik doe.

Ik heb 2 kinderen, 4,5 en 1,5 jaar oud. Ik ben hier en daar gaan informeren wat mijn mogelijkheden waren. Ik werk in een heel kleine firma,deeltijds, dus ontslagen worden of ontslag met wederzijdse toestemming is geen optie. Zelf ontslag nemen, betekent geen inkomen meer gedurende een te lange periode.
    Dus ben ik mij gaan informeren bij vdab: de bachelor opleiding tot verpleegkundige kan je ook volgen, via en met steun van vdab, als je deeltijds werkt. Er is dan 1 dag per week les. En je hebt recht op educatief verlof. Stages zijn verplicht en moeten gedaan worden in vastgestelde periode.
    Ik ben van Vlaams-Brabant, voor mij zou er les zijn op dinsdag en de stages zouden vallen in februari. Dit laatste kan ik met mijn werk niet combineren omdat wij in deze periode geen verlof of andere onderbrekingen mogen nemen (vastgelegd in arbeidsreglement).

Ondertussen had ik gesolliciteerd als logistiek assistent in een ziekenhuis. Bij de vdab had ik mijn intake gesprek achter de rug en ik werd bij vdab aanvaard om de opleiding te volgen.
    MAAR enkel als ik de job als logistiek assistent kreeg.

Helaas was er enkel plaats op korte termijn en niet op lange termijn (ik moest mijn ontslag nog indienen en mijn opzegtermijn is drie maanden, presterend).
    Dus voor mij is dus de conclusie voorlopig te blijven waar ik ben.

Misschien eens bij vdab informeren om opleiding en uw deeltijdse job te combineren. Je krijgt de steun van vdab (bij goedkeuring na intake gesprek) en toch moet je geen ontslag nemen op je huidige werk. Let wel, deze combinatie is zwaar.

groetjes Miki
  • Hou er rekening mee, avondonderwijs of dagonderwijs, je moet stage lopen en dat zijn toch wel wat uren...en dan nog alle stageopdrachten Ed... niet te onderschatten in combinatie met een gezin!

Verpleegkunde is zeker geen rozegeur en maneschijn zoals al gezegd, als je voor een ziekenhuisafdeling kiest: weekend werk 1 op 2, nachten, feestdagen, lates, vroeges...
    Hier een die nachtdiensten heeft aangevraagd om meer thuis te zijn voor de kinderen... nachten zijn meer werkuren, dus dan zit je sneller aan de te presteren uren.

Ik doe mijn job heel graag maar als ik opnieuw de keuze had x aantal jaar terug, ik zou beter nadenken voor mijn gezin...

Als ik kijk naar onze leerlingen, zou ik opteren voor dagonderwijs. Waarom?
    Ik merk dat de stagemonitrices en leerkrachten bij hen korter op de bal spelen, sneller ingrijpen en ik merk echt wel een verschil in de leerlingen dag en avondonderwijs...

Denk goed na...
    Wik en weeg goed!
    Succes met de keuze!
  • ik werk zelf als verpleegkundige dus ik spreek een beetje vanuit die achtergrond

ik zou zeker eens bij de vdab gaan horen wat de mogelijkheden zijn.
    wat je ook kiest het gaat lastig zijn, heel erg lastig zelfs,...

ik ken ondertussen al wel een aantal mensen die studeren en een gezin combineren, en als ik wat op hun ervaringen afga is vooral de stage erbij moordend. stage wil zeggen dat je én naar school gaat én stage doet én er een gezin in én vaak ook nog een werk elders.

in elk geval veel succes met je keuze
  • Hoi,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Zelf ben ik ook eerder te vinden voor dagonderwijs dan avond of afstandsonderwijs. Dit omdat ik denk dat het idd heel zwaar is om met een gezin en een job deze uitdaging aan te gaan.

Het is wel zo dat ik redelijk doordrammend ingesteld sta. Waarmee ik wil zeggen, als het in mijn hoofd zit dat ik het ga halen dat meestal ook wel lukt, opgeven is eigenlijk bij mij geen optie surprised.gif)

Waar ik zelf ook veel schrik voor heb is het feit dat mijn relatie eronder zou lijden. Ik heb een heel lieve begripvolle man die bijspringt waar nodig zonder zucht of zaag. Maar ik weet niet of ik dit van hem mag vragen want voor hem heeft het tenslotte ook consequenties.

Zo zie ik dat mijn tante een dik jaar terug is afgestudeerd als a1 verpleegkundige. Het was via avondonderwijs naast haar job als zorgkundige. Jammer genoeg was haar relatie hiermee ook gedaan en zijn ze gescheiden. En sorry, maar dat heb ik er echt niet voor over. Mijn gezin is mijn alles en daar komt niets of niemand tussen.
    Dus hiervoor heb ik we schrik natuurlijk, zeker omdat je het van redelijk kortbij hebt zien gebeuren.

Verder hoor ik ook veel dat een job als verpleegkundige ook niet echt het beste is voor je gezin. Maar dan vraag ik mij af welke job dat wel is...
    Ik woon in Kortrijk en werk in Brugge. Ik zet mijn dochter af om 7 uur in de vooropvang met haar boterhammen. S'middags eet ze warm op school. S'avond gaat oma haar afhalen aan school om 16uur. Tegen 17.30 ga ik haar afhalen bij oma. Eerlijk: dit breekt ook mijn hart en mag niet teveel aan deze situatie denken. Vindt dit eigenlijk niet kunnen voor een kind van die leeftijd, maar ik zie ook geen uitweg momenteel.
    Gelukkig kan ze wel de woensdag en vrijdag op mama en papa rekenen en het volledig weekend passen we aan zodat ze kan rusten, dat we met haar bezig kunnen zijn.

Voor mij is het ook niet zozeer nodig om een A1 verpleegkundige te zijn. Natuurlijk is dat altijd beter, dat snap ik wel. Maar een A2 of eventueel verzorgende zou ook een optie zijn. En deze opleiding is mss beter te combineren met een gezin.

ps: Voor mij is het eigenlijk geen optie om nog veel langer op mijn werk te blijven. Met vlagen kan ik gewoon wenen als ik daar aankom. Andere keren gaat het beter.
    Maar aan de andere kant zeg ik dat ook al 2 jaar en ik blijf ook maar doorgaan naar daar.

Zucht, het leven kan soms zo moeilijk zijn....

Groetjes
    Steffi
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld