Huismoeder worden, ervaring gezocht.

• Huismoeder worden, ervaring gezocht.

Hallo iedereen,

Graag had ik binnenkort de stap gezet naar fulltime huismoeder, momenteel werk ik 4/5e en heb ik een dochter van 11 maanden, een tweede kindje is welkom wink.gif. Dat ik fulltime huismoeder WIL worden, daar is geen twijfel aan smile.gif maar hoe begin je er effectief aan? Ik wil hier geen fouten maken natuurlijk.

Dus ik heb een paar vragen;
    - Neem ik eerst contact op met mijn vakbond of met sociaal secretariaat van mezelf/mijn man?
    - Is er enkel een jaarlijks belastingvoordeel of is er een verschil in maandelijks nettoloon van mijn man?
    - Wat kan ik voorstellen bij een verschil in loon? (100 euro, 300 euro,...)
    - Neem ik beter een jaar (of meer) loopbaanonderbreking om te "testen"? (om het financieel te bekijken)
    - Algemene ervaringen van jullie, blij dat jullie de stap gezet hebben?
    - ...

Uiteraard gaan we eerst nog even het compleet financiële plaatje bekijken maar ik moet zeggen, ik kijk er echt enorm naar uit smile.gif Om voor mijn man en kindje(s) te kunnen zorgen en ze elke dag een warm nest te kunnen geven.
    Alvast bedankt!

• Ik ben zelf absoluut niet het type dat zich ziet als huismoeder, maar heb er ook zeker geen probleem mee als vrouwen dit wel zien zitten.

Ik zou misschien toch eerst een soort proefperiode inlassen. Mocht het je dan toch niet meevallen, kan je nog,altijd terugvallen op je werk. Je hebt verschillende soorten tijdskrediet (ouderschapsverlof, met motief, zonder motief). Als de regering die regelingen ten minste niet veranderd, kom je zo ook al een tijdje verder. Eventueel kan je via de RVA nog een soort uitkering krijgen wat het financieel gemakkelijker maakt.

Mijn man heeft een tijdje bij mij ten laste gestaan. Had toen geen werk en nog geen recht op uitkeringen. Ik hield toen zo'n 150 euro meer over van mijn nettoloon, als ik het mij goed herinner. Je man kan dit wel navragen bij zijn personeelsdienst, denk ik. Misschien dat die online tools voor bruto naar netto om te zetten ook al een idee kunnen geven. Daar kan je normaal ook het aantal personen ten laste invullen waardoor je toch al een idee zou kunnen hebben. Als dit helemaal correct is, weet ik niet.
  • Hallo,

Ik heb onlangs de stap gezet en tot nu toe bevalt het heel goed, al moet ik zeggen dat het me zwaarder valt dan voltijds te gaan werken.
    Ik heb ontslag genomen en een vrijstelling aangevraagd bij de rva, krijg nog iets van een 250 euro per maand.
    Ten laste bij mijn man zou hij ong 300 euro meer overhouden, maar als ik zou terug willen gaan werken heb je eerst een wachtperiode voor je opnieuw een uitkering kunt ontvangen, dan heb je met een vrijstelling niet.
    Wij hebben trouwens 2 kindjes en een derde op komst.
  • Een wachtperiode om opnieuw uitkeringen aan te vragen? Wie heeft je dit wijsgemaakt? Als je werkloosheidsuitkeringen ontvangen hebt, moet je er voor zorgen dat je binnen 3 jaar een nieuwe aanvraag doet. Dan is er helemaal geen wachtperiode. Na net geen 3 jaar hoef je maar 1dag uitkeringen te ontvangen en zit je weer goed voor 3 jaar. Er zijn veel vrouwen die dit zo doen
  • Ben ook aan't denken om thuis te blijven en niet meer te gaan werken.

Ons dochtertje is nu bijna 8m. Ik zorg er iedere dag voor. Het is zwaar maar fijn. Toch wil ik niet terug gaan werken want soms denk ik hoe krijg ik dat allemaal gedaan.. Uitslapen is er niet meer bij en ik ben toch iedere dag stikop. Ook meer toen ik voltijds ging werken en nog geen kind had.
    Misschien als ze wat ouder is dat ik terug wil gaan werken, maar dan denk ik weer aan de vakantie's.. Dan wil ik er ook zijn voor haar.
  • Alvast bedankt iedereen voor de uitleg, ervaringen. Ik ga me eerst en vooral nog eens informeren bij het sociaal secretariaat en de vakbond hoe het zit met lonen/uitkeringen/belastingen/...
  • Ik heb zoals Ano een vrijstelling om voor de kindjes thuis te blijven. Ik vind het super zou niks liever willen
  • Ik hoorde hier op het forum al meerdere keren vallen dat vrouwen "ten laste staan" van hun man. Maar hoe doe je dat nu? Volgens mijn opzoekingen kan dat fiscaal helemaal niet. Je man verdient wel meer (netto dan) omdat je huwelijksquotient krijgt. Maar dat is niet omdat je ten laste bent, dat is omdat je te weinig verdient.
    Ikzelf krijg nu ook die vrijstellingesuitkering en daarbij doen wij ook nog huwelijksquotient.

Als er mij nu eens iemand au die regeling met ten laste staan zou willen uitleggen (en mij uitleggen waarom je dan geen vrijstellingsvergoeding kan krijgen?) dat zou fijn zijn! Ik heb dit reeds enkele keren gevraagd maar krijg precies nooit antwoord.

Aan de TS: starten met ouderschapsverlof, tijdskrediet enzovoort en pas nadien werk opzeggen en vrijstelling aanvragen. Denk dat ik het zo zou doen.

Grts
    GAangepast door Glientje op 07/11/2014 20:28
  • Voor zover ik weet is dat als de partner helemaal geen inkomen heeft, ook geen vervangingsinkomen. Maar geen idee als dat ergens wettelijk beschreven staat
  • Hoe zit het in België precies als je huismoeder wil worden? Is het waar dat je man dan meer zal verdienen? Wij zijn getrouwd, dit heeft misschien verschil.
  • De vrijstelling bestaat dus niet meer dus schrap dat maar uit mijn vorige antwoord.
    Je man verdient niet meer maar moet minder belastingen betalen omdat je op de belastingbrief huwelijksquotiënt kan toepassen en zo meer belastingen terugkrijgt. Je verdeelt zijn inkomen over 2 personen ipv hem alleen waardoor je 2 keer een belastingesvrije som en dergelijke kan toepassen. Dat gaat automatisch als je via tax-on-web invult. Als je te weinig verdient zal er automatisch een deel van zijn loon bij jou komen te staan.

Ik weet niet of er werkgevers zijn die dat willen aanpassen in het maandelijkse loon zodat je meteen minder afgehouden wordt.

Grts
    G
  • Bedankt @Glientje. We zijn hier nog aant twijfelen wat we gaan doen.. Misschien ga ik gewoon part-time werken
  • Wat Jojo schrijft klopt. Elke drie jaar inschrijven bij de vdab en één dag uitkering aanvragen en dan blijf je in orde.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld