Hoe gaat het bij jullie?

• Ik zie mijn kids doodgraag, maar wou toch even polsen bij andere moeders hoe zij dit ervaren?

Dit was de vraag van TS en mijn antwoord is: ik begrijp dat heeeeel goed! ik was en ben zelfs nu nog vaak blij dat ik kan gaan werken, voor de RUST smile.gif
    MAAR! dit verbetert wel als de kinderen ouder worden en zelf dingen kunnen doen.
    Het zijn de jongste jaren waar je even door moet.

Niet te perfectionistisch zijn! Het moet niet altijd spic en span liggen... kies een paar dingen uit die je echt belangrijk vindt (bv vers eten en elke dag stofzuigen, of vers eten en een propere living... maar niet vers eten en een propere living en slaapkamers altijd op orde en badkamer elke twee dagen gedaan en elke dag stofzuigen …). Gebruik een kookwekker en zet die op 15 min: doe 15 min iets in huishouden. EN daarna 30 min kindertijd. Je krijgt veel gedaan in 15 min (een wc kuisen, keuken oprommelen, vuizakken sorteren en buitenzetten, vloer stofzuigen, was insteken en opplooien...) Geef jezelf per dag een aantal keer 15 min werk en de rest ontspanning en/of koken (want dat duurt vaak langer dan 15 min).

bespreek dit ook met je man, want als hij verwacht thuis te komen in een spic en span huis met warm eten op tafel en een vrolijk gezinnetje... dan heeft hij geen idee van de werkelijkheid smile.gif

en binnenkort als het mooi weer is (hopelijk), trek dan naar buiten, wandelingen van een half uurtje... goed voor jezelf en voor de kinderen

wat ik ook deed was lezen, ik las alle boeken van 'ironische' moeders: waarom mama drinkt, hurrah for gin, hoe krijgt ze het voor elkaar.. entertainend en toch herkenbaar op die moeilijke momenten, je voelt je dan minder alleen. Of de prachtige blog van le coeur a maree basse (nederlandstalig)

op sociale media naar groepen zoeken zou ik niet doen... daar zitten te vaak perfectionistische en oordelende mamas die je een slecht gevoel geven... tenzij je daar goed tegen kan natuurlijk...

• @Bopuk ook hier heel herkenbaar! Mijn man is thuis op woensdag en ik op vrijdag, bewust dat onze kinderen niet te vaak naar de opvang moeten. Maar deze dagen ervaren zowel ik als mijn man als druk, hectisch en dikwijls vermoeiende als een dag gaan werken. Voor de oudste al zo niet meer maar feit dat je ook nog met een baby moet rond sleuren die best nog huisgebonden is door dutjes maakt het soms echt pittig! Zeker na een nacht met weinig slaap of een hele dag een huilende baby...
    Ik probeer vooral zo veel mogelijk te genieten van de kleine dingen. En ik probeer me ook niet meer druk te maken in wat niet lukt...
    Ik doe iets in het huishouden tijdens de dutjes en verder probeer ik zo veel mogelijk met de kinderen bezig te zijn. Wij houden dan ook nog steeds onze hulp in huis.
    Het wordt allemaal beter, maar als je er middenin zit helpt dat soms niet en is het soms gewoon lastig! Ik durf dat rustig toegeven! Het ouderschap is niet eenvoudig!
  • @Bopuk ook hier zeker geen onbekend gevoel... Het is bij momenten ook wel wat dubbel.
    Aftellen naar de dagen met de kindjes als je moet werken, en als je midden in de chaos zit blij zijn dat je weer kan gaan werken omdat je dan even 100.000 dingen minder aan je hoofd hebt smile.gif
    Hier komt ook erg veel op mijn schouders terecht van planning, bedenken wat er gegeten wordt, zorgen dat alles in huis is, kleren kopen, aanvullen van pampers,... Waarschijnlijk omdat het zo gegroeid is en ik dit zelf in het beging met 1 kindje moeilijk kon loslaten en nu dat ik een aantal dingen misschien wel wel loslaten, is het zo gegroeid dat dit niet altijd makkelijk is. Maar als de papa dan eens naar de winkel gaat en van de 10 dingen op het lijstje er 7 bij heeft waarvan 3 niet datgene wat het moest zijn, geeft zelf gaan mij misschien wel nog minder stress bigsmile.gif
    Ik ga ervan uit dat het betert... Maar je bent duidelijk niet alleen met dat gevoel soms. Wat voor mij absoluut niet wil zeggen dat we daarom slechtere moeders zijn of onze kinderen minder graag zien wink.gif
  • @Bopuk
    Ja hoor, je verhaal is heel herkenbaar en bij velen!!
    Spijtig dat sommigen hier persé of topic willen gaan door op andere hun mening fataal in te gaan alleen maar omdat ze graag reactie uitlokken.
    Daar ging het topic helemaal niet om annoyed.gif

Ik dacht voor de geboorte van ons meisje dat alles van een leien dakje zou gaan. Perfecte mama, perfect huishouden, perfect kind en noem maar op. Ik zou het wel eens even klaarspelen en dat alles met veeeeeeel liefde en overgave aan het mama-zijn.
    Nou seg, viel dat even tegen in het begin! Ik moest echt leren om bepaalde zaken, zoals het huishouden ja, wat los te laten en er niet over te piekeren dat die wasmand er al twee dagen staat op de tafel na het ontbijt niet direct opgepoets was.
    Ik bleek die eerste periode helemaal niet gemakkelijk te vinden en had er helemaal niet dat euforisch gevoel bij dat ik dacht te hebben.
    Het was bijna overleven vond ik toen goofy.gif
    Mijn beste vriendin zei me toen: ja… 't is van dag tot dag hoor, en 's avonds blij zijn dat ze gaan slapen…
    en ik die dacht dat het bij haar ook altijd van een leien dakje liep! hehe….

Nu werd het wel makkelijker inderdaad als ze ouder werd, wat zelfstandiger, nu ook wat mondiger waardoor je dingen kan bespreken en uitleggen… nu geniet ik er veel meer van maar ik heb nog steeds avonden dat ik denk "yes, ze ligt erin, waar is dat glaasje fruitsap en een lekker toetje om mezelf te verwennen en een borreltje voor manlief om even van de dag te bekomen".
    We gaan regelmatig eens buitenshuis maar eerlijk ook dat is in de eerste periode niet altijd een "rust". Maar daar genoot ik dan wel weer van ongeacht of je achteraf precies meer moe was dan daarvoor!
    En ook dat word makkelijker. Gaan eten gaat beter, ze blijft wat langer rustig of we gaan ergens waar een speelhoekje is waardoor je ze de hele avond niet hoort. Naar de markt gaat ze er lekker bijzitten nu en wil ook haar glaasje water en croissant, …..
    Nu denk ik dus weer, ja, dat is hetgeen ik wou… een gezellige drukte. Maar het blijft soms een drukte content.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld