Hobby man - graag jullie mening

• uiteindelijk wordt er wel gezegd dat ZIJ de kuis moet doen als hij er niet is, dat zij moet gaan winkelen terwijl hij thuis is met de kleine. De taken komen dan wel allemaal op haar rug, he. Hij moet bijna niets in huis doen, want hij is voor zijn sport te veel weg en zij moet het dan maar allemaal doen als hij gaan sporten is?

en als je altijd alles alleen moet doen, dan is dat ook niet meer plezant.
    Ik heb mijn man nooit gevraagd om te stoppen met zijn hobby, maar je vormt wel een gezin, niet twee mensen die toevallig samen een kind hebben.
  • Ik vraag mij toch ook af of het grote probleem niet is dat hij vaak weg kan/mag/gaat en jij dan thuis alleen zit. Ik zie het nut niet in van alles altijd samen te doen, en ja, het valt op dat heel veel koppels tegenwoordig dat 'gezellig' vinden (samen winkelen, naar de speeltuin, samen naar de dokter! of K&G...), maar mij lijkt dat inefficiënt. Winkelen (of naar de dokter) is een taak geen uitstap en naar de speeltuin is enkel voor het plezier van het kind, dus met twee daar staan brengt niets bij aan de ervaring. Je man heeft 3 vaste punten per week dat hij weg is. Ik vind dat niet moeilijk, dat maakt het net gemakkelijker, want dan weet je perfect waar je die dagen aan toe bent. En een week heeft inderdaad 7 dagen, dus 4 dagen dat jullie wel (behalve werktijd) samen kunnen zijn. Dat is nog altijd meer dan de helft van jullie vrije tijd. Ik vraag mij ook af of in de tijd dat je man wel thuis is, hij misschien niet zo veel bijdraagt aan het gezin? En dat dat meehelpt in de frustratie. Want als je man zich volledig geeft aan zijn gezin in de periode dat hij wel thuis is, dan ga je van die paar uur op een paar dagen toch geen probleem maken?
    Mijn man werkt meer dan mij en heeft ook een hobby buitenshuis (wel niet met vaste uren, dus dat kan ingepland worden, maar dat is dan niet voor 2 uur maar voor minstens 5 uur dat hij weg is). Als ik een periode vind dat hij te veel weg is en te weinig tijd aan ons spendeert dan vraag ik dat hij beter zijn best doet in de tijd dat hij wel thuis is en dan heb ik er daarna geen probleem mee dat hij een volledige weekenddag weg is. Ook als ik zelf nood heb om weg te gaan (met vrienden) dan zorg ik dat dat ingepland geraakt (desnoods met babysit), zodat ik niet moet het gevoel hebben dat ik altijd maar thuis moet zitten hoewel dat soms nog gebeurd en ik beduidend meer tijd met de kinderen thuis zit, nu met de oudste, die gaat al eens mee met papa ook en dat brengt voor mij ook rust. Het is allemaal evenwicht zoeken he.
  • Ik heb soms weken dat mijn man 4 avonden in de week weg is, ik verwacht dan echt wel een tegenprestatie wink.gif Dat hij in de weken erop eens een dag verlof pakt, zodat we die dag tijdens de schooluren eens naar de sauna of zo gaan.
    Ik snap de TS heel goed, het is inderdaad efficient om alles apart te doen, maar je bent ook een koppel, en omdat het 's avonds moeilijk gaan om dingen samen te doen, doen we dat overdag, anders groei je zo uit elkaar, want de sleur komt erin.
  • Hier werkt man 6 op 7 en tot een jaar geleden elke zondag voetballen, wij hadden dan ook enkel maar zondagnamiddag, voetbal is nu gestopt wegens medische redenen, hij zou anders nog altijd voetballen hoor. Ik vond dat ook niet altijd leuk, maar voor hem was dat een grote ontspanning en hij list dat wel hoor, is nu opzoek naar nieuwe sport, zal waarschijnlijk tennis worden, zoekt nog een partner.
    Ik doe hier ook bijna alles zelf en alleen in is lijk kaatje zegt, eens de kinderen ouder worden, oudste 6 nu, is het de kinderen rondbrengen en nog minder tijd
  • Sorry, maar ik vind dat dit niet kan, een man die zoveel voor zijn plezier weg is. Zowel ik als mijn man hebben onze hobbies afgebouwd. Jammer maar helaas. Er is nog wel tijd voor individuele ontspanning, maar zoveel als jij aanhaalt niet. Kinderen neem je met twee, en je zorgt er ook met twee voor, elk evenveel. En dat kan niet als je zo veel uit huis bent... dan draait er altijd 1 iemand voor op. Dat kon vijftig jaar geleden nog door de beugel, maar nu écht niet meer.
  • Ik denk dat dat iets is dat elk koppel zelf moet beslissen, een evenwicht vinden waar beiden gelukkig mee zijn. 50/50 voor de kinderen zorgen is ook redelijk star. Gek toch dat mama's zodra er moet gescheiden worden opeens wel 100% op de kinderen willen passen maar als ze nog samen zijn dan MOET het 50/50 zijn...
  • Inge, sorry maar 3keer per week eens weg zijn voor hobby vind ik niet overdreven veel van huis zijn. Er zijn 7dagen in een week dus lijkt mij nog genoeg tijd over voor dingen samen te doen.
    Als ze het ervoor nooit hebben over gehad vind ik nu ook niet dat je kan 'eisen' van je man zijn hobby's op te geven en andersom ook niet natuurlijk! Kinderen neem je idd met 2 maar ik zeg ook altijd 'je moet weten waarmee je getrouwd bent'. Hij doet dit al 20j, ze zijn al lang samen, als ze dit nooit op voorhand hebben besproken zal de man hier ook geen graten inzien dit verder te doen.
    Tenzij de ts natuurlijk al meermaals heeft aangehaald dat dit voor haar niet werkt maar dat vind ik niet duidelijk in haar verhaal.
    En zoals Inez al zei dit is voor elk koppel verschillend. Ik zou bv blij zijn als mijne vent 4 avonden in de week thuis is, maar door zijn job is dit jammer genoeg ook niet altijd haalbaar.
  • Daar zit het hem ook he: ze is er vanuit gegaan dat hij wel zou minderen... Als vrouwen blijven 'er van uitgaan' dan gaan er nog veel frustraties zijn... Ik denk ook wel eens: je weet dat toch, je ziet dat toch, ik moet dat toch niet allemaal zeggen??? Maar ja, dat moet wel, dan is dat allemaal geen probleem. Maar als ik niks zeg en 'er van uitga' dat hij het zelf wel ziet, ja dan kan ik lang wachten op wat ik wil. En dan soms 'ziet hij het' wel, maar dan niet op een moment dat ik het echt wil dat hij het ziet natuurlijk smile.gif

• bijna een hele dag op zondag en nog twee avonden tot bijna middernacht is niet 'eens weg' zijn en de raadgevingen dat zij dan maar al het werk moet doen als hij weg is en maar altijd alleen naar haar ouders moet gaan, is gewoon oneerlijk tov haar.
    Het moet niet 50-50 verdeeld zijn, maar zij werkt ook nog voltijds en als ze dan daarbovenop ook nog eens al het werk moet doen en maar alleen naar haar ouders moet gaan, alleen naar de speeltuin, dat alles heel efficient verdeeld is, dat hij zijn tijd met de kleine heeft en zij haar tijd. Dat is net de situatie waarin vele koppels uit elkaar groeien en dan uiteindelijk gaan scheiden, want ze hebben niets gemeenschappelijk meer.
    Ik ben ook gemiddeld drie avonden per week alleen thuis in de avond en als hij er is, dan moet die vaak nog werken. Veel samen doen is er dus niet bij, maar zoals ik al schreef, af en toe nemen we een dag verlof onder ons tweetjes. Ik moet ook niet alles alleen doen. Het is niet 50-50 verdeeld, maar ik heb niet het gevoel dat ik er alleen voor sta
  • Ik heb niet gezegd dat ze die avonden het werk alleen moet doen. Ikzelf doe dat ook niet als man weg is, als man weg is profiteer ik er ook van smile.gif (mijn tv, mijn keuze van eten, mijn boek, mijn tijd voor mij smile.gif )
    Dus ik zou zeggen: profiteer die twee avonden per week van me-time (kleintje slaapt dan toch, dus jij doet lekker wat je wilt). Ik denk dat dat ook even belangrijk is om niet uit elkaar te groeien. Want zoals al gezegd, altijd alles samen, is gewoon claustrofobisch...
  • Bedankt iedereen voor de eerlijke reacties.

Ik wil even meegeven dat ik er een klein beetje vanuit ging omdat hij minstens 1 keer per week zegt dat hij geen zin heeft om te gaan trainen.
    Tot hij daar is natuurlijk tussen zijn ploegmaten. Ik hoopte eigenlijk dat hij door de komst van ons kindje over de streep getrokken ging worden.

Ik mag ook niet klagen over zijn hulp in het huishouden. Hij kookt bijna elke dag en als ik vraag om te stofzuigen of dergelijke zal hij dat wel doen.

En hij doet ook niet moeilijk hoor als ik eens weg wil.
    Maar als dit toevallig samen valt met een voetbalavond dan blijft hij niet eenmalig thuis maar dan stelt hij voor dat zijn moeder babysit.
    Niet erg natuurlijk, maar het zou ook fijn zijn als hij eens thuis blijft dan.
    Dus minder trainen of af en toe match overslaan zit er echt niet in.
    Ik ben binnenkort jarig op een zondag en zelfs dan gaat hij spelen. Ik vind het jammer dat hij niet één keer dan een dagje met zijn gezin plant.

Het is nu 2 weken winterstop, maar hij had vandaag afspraak met zijn trainer om het volgend seizoen te bespreken, hooguit kwartiertje per speler. Hier vertrokken om 19u45 en nog niet thuis. Stuurde net sms dat het daar aanschuiven was...
    Ik had reeds gezegd dat ik het leuk zou vinden om 1 keer per week samen te sporten en dan kan zijn moeder op ons kindje passen.
    Op die manier zien we haar ook al 1 keer per week. Maar hij wil dus nog minstens volgend seizoen ook blijven voetballen.
    Komt nog bij dat we graag een tweede kindje zouden willen binnen paar maanden. Maar ik heb hem eerlijk gezegd dat ik het niet zie zitten om 2 avonden en hele zondagnamiddag alleen in te staan voor 2 kleine kindjes.

• Mijn man is ook veel weg - vroeger was dat hobby, maar nu heeft hij van zijn hobby zijn werk gemaakt. Feit blijft dat hij erg veel weg is. Hij werkt zes dagen per week zeker tien uur per dag, en gaat op 'vrije' dagen ook vaak een dag weg, en ook zeer regelmatig een heel weekend. Ik ben veel thuis en dus is het huishouden voor mij, geen probleem. Ik vond het wel jammer dat hij zo weinig van de kinderen zag en andersom. Maar als hij dat niet wil... Verplichten werkt niet.
    Toen de derde kwam moest hij meer helpen met de kinderen. Het was een goede zwangerschap, maar ik waa erg vermoeid. Dus hij ging ze douchen en stopte ze steeds vaker alleen in bed. Toen de jongste geboren is, nam hij de oudsten mee naar zijn werk en hun band werd beter. Ik hield me regelmatig expres afzijdig, zodat ze zelf dingen onderling moesten regelen. Inmiddels is hij gaan inzien dat het ook fijn is om veel thuis te zijn, en als hij er is zal hij sneller iets met en voor de kinderen doen.
    Wat ook hielp, is dat ik ben gestopt met altijd maar wachten op hem. Ik ging gewoon naar de speeltuin, dierentuin, winkel, uitstapjes enz zonder hem. En als hij dan zag wat hij had gemist vond hij dat toch wel jammer. Zelfde geld voor het avondeten: de afspraak was samen eten om 18.15. Maar hij kwam altijd, maar dan ook altijd te laat, zeker een kwartier, vaak een halfuur. Zo vaak over gepraat... De eerste week na de geboorte van de jongste had ik gevraagd of hij in ieder geval die week op tijd kon zijn, en anders zou bellen. Van de vijf dagen was hij er vijf te laat en heeft geeneen keer gebeld. Nu heb ik gezegd dat ik ga eten met de kinderen om 17.30, en is hij opeens regelmatig wel op tijd.
    Soms helpt het als je ze voor het blok zet. Ga gewoon eten, een weekend weg met vriendinnen, ga leuke dingen doen. Wachten heeft geen zin.
  • Ik heb niet goed meer gevolgd, nu wel:)
    Al een chance dat ik van man niet eis dat hij een dag met mij nr de sauna gaat na 4 dagen weg op een week, t zou een duur grap zijn:) Een tegenprestatie voor een paar dagen werken, of hobby?? damn zeg...

De andere vrouwen gaan op zondag naar de voetbal van hun man kijken, waarom doe jij dat niet?Ben jij na al die jaren nog geen vrienden met al die vrouwen van die andere spelers?
    Ik vnd naar ouders gaan met alleen kind trouwens geen opgave, eerder een opluchting. Bij ons is het zo een beetje gegroeid dat ik eerder alleen nr mijn ouders ga, en we wel met allemaal naar zijn ouders. Ik zou soms een graag hebben dat hij alleen gaat:)
  • Ik kan wel begrijpen dat je op speciale gelegenheden (zoals je verjaardag, als er een feestje gedaan wordt toch) wel eens wilt dat hij de voetbal laat schieten. Daar kan je over onderhandelen vind ik. Zoiets moet wel op tijd aangekondigd worden natuurlijk (zaterdagavond kan hij dat niet meer beslissen denk ik).
    Maar als hij voor de rest voldoende aanwezig is, zijn die paar dagen toch geen ramp? En als je zelf ook wilt gaan sporten: babysit. En de overige 4 dagen van de week zijn voor jullie samen (om samen te eten, naar de winkel te gaan, uitstappen te doen, gezellig te spelen of in de zetel te zitten...)

Als je je blijft blindstaren op die 3 tijdstippen per week dat hij weg is maak je alleen maar jezelf ongelukkig. Je kan een ander niet veranderen, je kan wel je eigen instelling veranderen...
  • Als je niet ZEGT dat je graag hebt dat hij met je verjaardag thuisblijft... mannen raden dat niet smile.gif Zelf hecht ik daar geen belang aan, dat is ieder voor zich . Ik ben met mijn verjaardag gaan uit eten met mijn kinderen. Met een baby is dat natuurlijk stillekes, die viert jou nog niet. Maar als je zaterdag viert, en zondag gaat hij voetballen, dan is het toch ok?
  • Een voordeel van dit soort topics is dat ik iedere keer weer besef dat ik mijn twee handjes kan kussen met de prachtvent die ik heb die een goede balans heeft tussen werk, gezin en hobby zonder dwang of gezaag van mijn kant. Dat mag ook eens gezegd 😊

Ts, praat met je vriend, hij kan het anders niet weten. Wachten tot hij het zelf inziet gaat niet werken denk ik. Hij beseft het niet eens waarschijnlijk zolang jij niet aangeeft dat je er toch een probleem mee hebt. Maar zoals hier ook gezegd is, blijf niet thuis zitten maar onderneem dingen zonder hem. Laat het huishouden voor wat het is en ga leuke dingen doen. Laat hem idd een beetje zien wat hij mist. Maar vooral, praat met elkaar, dat werkt hier het best. En als je opziet tegen een tweede voor die redenen, doe het dan ook niet. Het is al goed dat je dit al gezegd hebt tegen hem.
  • Een pracht vent voor de ene is een verschrikking voor de ander eh smile.gif
  • Mara, sommige vrouwen vinden een man die een paar uurtjes per week gaat sporten maar voor de rest meehelpt in het huishouden, een goede vader is en niet elke dag tot 23u overwerkt ook een geweldige man. Het hangt af van je eigen verwachtingen natuurlijk...
  • Ik heb niet goed meer gevolgd, nu wel:)
    Al een chance dat ik van man niet eis dat hij een dag met mij nr de sauna gaat na 4 dagen weg op een week, t zou een duur grap zijn:) Een tegenprestatie voor een paar dagen werken, of hobby?? damn zeg...

De andere vrouwen gaan op zondag naar de voetbal van hun man kijken, waarom doe jij dat niet?Ben jij na al die jaren nog geen vrienden met al die vrouwen van die andere spelers?
    Ik vnd naar ouders gaan met alleen kind trouwens geen opgave, eerder een opluchting. Bij ons is het zo een beetje gegroeid dat ik eerder alleen nr mijn ouders ga, en we wel met allemaal naar zijn ouders. Ik zou soms een graag hebben dat hij alleen gaat:)Kaatje @ Gisteren 21:55
    aangezien we beiden dit heel graag doen, is dit voor hem ook niet zo een tegenprestatie wink.gif Gemiddeld is hij 60 tot 70 uur bezig, zowel voor zijn werk als de VZW en dan is zo een tegenprestatie het minste, het is gewoon plezant, de moment om nog eens onder elkaar te zijn, zonder weer te moeten rondrijden voor de kinderen. En voor mijn part mag hij die tegenprestatie nog vaker doen, maar veel tijd is er gewoon niet
  • Als je daar je verlof voor opdoet, is dat goed. Man zal nooit zijn verlof opnemen voor mij alleen, maar wel voor ONS gezin.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld